Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2005, 15:46
Verwijderd
Uiteraard gevraagd omdat ik dat zelf ook van plan ben vanaf volgende week te gaan doen.

Welke fouten heb jij gemaakt en hoe zijn die te ontlopen?

Hoe weet je goede slaapplaatsen te vinden?

Heb je tussentijds ook gewerkt, in de zin van: tijdens je reis?

en natuurlijk zou een uitgebreid verslag handig uitkomen.

bvd
Advertentie
Oud 29-06-2005, 22:06
akumabito
akumabito is offline
Hoe lang ben je van plan weg te blijven? En hoe wil je gaan? Te voet/liftend? Of op de fiets? Er komt toch wel wat meer bij kijken als "gewoon vertrekken"...

Met liften heb ik ontzettend wisselende ervaringen.. soms gaat het super, heb je lekker vlotte lifts en ontmoet je hardstikke leuke mensen onderweg, en soms sta je urenlang in de regen.. da's natuurlijk minder.. De laatste jarengaat liften sowieso wat minder.. steeds minder mensen vertrouwen het om een lifter mee te nemen.. een truuk die goed werkt om het vertrouwen van twijfelaars te winnen is om het hoofd van een grote schattige knuffelbeer aan je rugzak te hangen.. doet wonderen, vooral als er ook een vrouw in de auto zit.. Het helpt ook heel erg als je er nog een beetje verzorgd uit ziet, en wat er ook gebeurd, blijven lachen..

Op de fiets is het al heel wat makkelijker.. je bent veel minder afhankelijk van anderen, en als je een redelijke fiets hebt, kun je nog best redelijke afstanden afleggen hoor.. daarbij zijn er fietsroutes zat die je op de beste plekjes van Europa brengen.. vooral in Frankrijk zijn er erg mooie fietsroutes...

De beste slaapplaats is naar mijn idee gewoon een tentje.. vrij kamperen mag vrijwel nergens meer in Europa, maar als je gespot wordt, wordt je meestal alleen maar met een waarschuwing weggestuurd.. natuurlijk kun je ook proberen bij iemand thuis een slaapplek te regelen.. vage kennissen, mensen die je kent via MSN of whatever kunnen misschien een slaapplaats regelen.. ook mensen met wie je meegelift hebt, of die je onderweg ontmoet hebt willen soms wel helpen.. en anders..? Al je charmes in de strijd gooien en een leuke meid aanspreken?
Oud 30-06-2005, 15:37
Verwijderd
Citaat:
akumabito schreef op 29-06-2005 @ 23:06 :
Hoe lang ben je van plan weg te blijven? En hoe wil je gaan? Te voet/liftend? Of op de fiets? Er komt toch wel wat meer bij kijken als "gewoon vertrekken"...

Bedankt voor je reactie.

Hier wat antwoorden op je vragen:
- zo lang als mogelijk
- liftend en te voet (ik kan makkelijk te voet grote afstanden overbruggen)

Wat komt er allemaal bij kijken?
Oud 05-07-2005, 17:28
Verwijderd
Is dit werkelijk zo ongehoord, of wordt dit subforum te weinig bezocht?
Oud 05-07-2005, 17:43
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 05-07-2005 @ 18:28 :
Is dit werkelijk zo ongehoord, of wordt dit subforum te weinig bezocht?
Het tweede denk ik

Zorg er iig voor dat je goed bepakt bent (genoeg te eten sowieso voor de eerste paar dagen, een tent, genoeg kleding en NATUURLIJK wat geld voor als er echt nood is)
Verder... vertrek gewoon en kijk waar je uitkomt
Veel suc6
Oud 05-07-2005, 18:43
Breg
Breg is offline
meld je aan bij sites als www.hospitalityclub.org, een site waar veel mensen zitten die bereid zijn jou een of een paar nachten gratis onderdak te geven, en met een beetje geluk kan je gratis bij ze eten en laten ze je de omgeving zien.
Oud 06-07-2005, 15:09
luchtballon
luchtballon is offline
Maar bij organisaties van mensen die een slaapplek aanbieden moet je volgens mij ook vaak zelf een slaapplek aanbieden om je aan te kunnen melden. ik weer niet of je daarop zit te wachten. Maar anders zijn de tips van akumabito goed volgens mij

Verder succes!
Oud 06-07-2005, 15:43
Breg
Breg is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 06-07-2005 @ 16:09 :
Maar bij organisaties van mensen die een slaapplek aanbieden moet je volgens mij ook vaak zelf een slaapplek aanbieden om je aan te kunnen melden. ik weer niet of je daarop zit te wachten. Maar anders zijn de tips van akumabito goed volgens mij

Verder succes!
nee hoor, ik ben er zelf ook bij aangemeld en je kan zelf aangeven of je ook een slaapplek beschikbaar hebt of niet. Alleen kan het wel zijn dat mensen je eerder binnenlaten als je zelf ook andere mensen onderdak wil geven.
Oud 06-07-2005, 19:29
Ivo
Ivo is offline
Er voor zorgen dat je altijd weer thuis kan komen is belangrijk (dus een pinpas met daarop genoeg voor een enkele reis met de trein naar huis). Je weet maar nooit wat er thuis of met je familie gebeurt en als er wat is wil je denk ik niet meer terugliften. Ook is het aan te raden om altijd een kleine voedselvoorraad voor 2 dagen ofzo in je tas te hebben.
Als je gaat liften, ga dan langs een N-weg staan op een plek waar iemand makkelijk kan stoppen (vlak voor een pechhaven bijvoorbeeld) in de richting van de snelweg. Aan het begin van de snelweg oprit willen mensen vaak niet stoppen.
De grotere benzinestations langs de snelweg lijken mij ook erg geschikt als liftplek, zeker als het weer wat minder is. Er stoppen veel mensen, je kunt er voor jezelf wat eten/drinken halen en je kan droog staan als het regent. Het droogstaan kan overigens een voordeel en een nadeel zijn.
Voordeel: als je zeiknat bent, wil niet iedereen je in de auto hebben.
Nadeel: Als je in de regen staat, vinden mensen het lullig om je te laten staan en stoppen ze weer eerder.
Oud 06-07-2005, 22:04
akumabito
akumabito is offline
Mensen stoppen echt niet snel meer voor lifters.. tankstations zijn idd een goed punt om te liften, dan kun je de mensen persoonlijk aanspreken enzo.. (hebben ze vrij snel door dat ze niet met een of andere weirdo van doen hebben..)

@Breg, thanks voor die link van de hospitalityclub! Ik wist niet eens dat zoiets bestond.. zo zie je maar weer, niemand heeft alle antwoorden..
Oud 07-07-2005, 15:55
Breg
Breg is offline
er is trouwens nog zo'n site als de hospitality club, het is iets met couch surfer of couch surfing, denk dat het op google makkelijk te vinden is
Oud 07-07-2005, 19:16
wr_faya
wr_faya is offline
Citaat:
Voordeel: als je zeiknat bent, wil niet iedereen je in de auto hebben.
Nadeel: Als je in de regen staat, vinden mensen het lullig om je te laten staan en stoppen ze weer eerder. [/B]
Je moet die voordeel en nadeel verwisselen denk ik
Oud 08-07-2005, 10:28
Kozak
Kozak is offline
Citaat:
akumabito schreef op 06-07-2005 @ 23:04 :
Mensen stoppen echt niet snel meer voor lifters.. tankstations zijn idd een goed punt om te liften, dan kun je de mensen persoonlijk aanspreken enzo.. (hebben ze vrij snel door dat ze niet met een of andere weirdo van doen hebben..)

@Breg, thanks voor die link van de hospitalityclub! Ik wist niet eens dat zoiets bestond.. zo zie je maar weer, niemand heeft alle antwoorden..
Denk je dat het mogelijk is om in 16 dagen naar Nederland-Berlijn-Praag-Budapest-Nederland te liften?
Oud 08-07-2005, 12:59
Verwijderd
Citaat:
Kozak schreef op 08-07-2005 @ 11:28 :
Denk je dat het mogelijk is om in 16 dagen naar Nederland-Berlijn-Praag-Budapest-Nederland te liften?
Geen idee, ik probeer Irkutsk te bereiken
Oud 08-07-2005, 19:40
little nemo
little nemo is offline
ik heb wel redelijk wat liftervaring, maar nog niet met vakanties. je moet heel goed vantevoren je route plannen en die ook blijven volgen, het is niet handig om niet precies te weten waar je bent en heengaat, voordat je het weet zit je gewoon een totaal verkeerde kant uit te rijden, omdat je gewoon blij bent dat je überhaupt in een auto zit

daarnaast valt of staat je gelift bij een goede plaats; als de auto's er nog niet hard rijden is de kans op een lift echt veel groter dan als ze hard rijden, dan kunnen ze nog zoveel ruimte om te stoppen hebben. en het is ook handig als automobilisten je al ver vantevoren kunnen zien, dan overval je ze niet zo. ideaal is bijvoorbeeld vlak na een stoplicht, ze staan er dan al een tijdje en ze rijden niet harder dan 50

en zoals al gezegd, schattige dingetjes helpen goed en trek gewoon leuke, normale kleren aan enzo ... en een meisje meenemen is natuurlijk helemaal ...ik ga deze zomer kijken of ik in 1 dag in berlijn kan komen en ik denk dat dat wel gaat lukken

Regels voor berichten