Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-07-2005, 08:03
Britomartis
Britomartis is offline
Ik was laatst op fietsvakantie door Belgie en Duitsland en het viel mij erg op dat die huizen daar er gewoon veel minder mooi uitzien naar mijn mening. Die tuinen daar waren ook vaak heel erg saai zonder enige vorm van beplanting. Nou vraag ik mij eigenlijk af wat de Belgen hier van de Nederlandse huizen vinden? Ik moet zeggen dat ik ze er altijd wel mooi uit vind zien. Op al die Vinex-locaties na dan he

Ik ben dus eigenlik benieuwd wat de Nederlanders en Belgen vinden van elkaars huizen. Brandt los, ik ben erg benieuwd!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-07-2005, 08:19
Verwijderd
Ik vind de oude boerderijen hier net over de grens erg mooi, ook leuk is dat toen ik nog erg jong was ze allemaal vervallen waren, inmiddels hebben rijke mensen er hun intrek genomen en zijn ze allemaal opgeknapt
Maar, daar bouwen ze ook echte paleizen die vreselijk lelijk zijn, de dorpen binnen de bebouwde kom vind ik ook niet mooi. Van die bruine of rode gladde stenen met elke keer dezelfde lelijke voordeur en altijd dezelfde bruine dakpannen.

(Ik ben Nederlandse)
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 09:31
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Ik woon vlak bij de grens, en je ziet het verschil ook wel meteen. In belgie staan ook heel mooie huizen hoor! Maar alles staat daar zo'n beetje door elkaar heen gebouwd heb ik het idee. Ik bedoel in de zin van; dat een prachtig huis naast een stel oude rijtjeshuizen staat, en andersom.

En in Belgie gebruiken ze veel meer van die rode bakstenen

Hier in Nederland wordt daar volgens mij mee rekening mee gehouden, dat je b.v. ook een vergunning moet aanvragen voor zaken als het wit verven van het huis.

(ik ben ook Nederlandse)

Laatst gewijzigd op 14-07-2005 om 09:33.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 09:44
Verwijderd
Ik woon ook maar een stukje van de grens, en het valt idd op dat al de huizen daar in Belgie niet bij elkaar passen, en dat hier meestal wijken of straten bij elkaar passen, (bijv. brandevoort in Helmond).
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 09:51
@Moon
@Moon is offline
De huizen in de steden in Belgie vind ik echt Ze zijn allemaal zo grauw, grijs of bruin. Dat vind ik echt lelijk. Maar als je naar kleinere plaatsen gaat zitten er echt hele mooie huizen tussen met mooie tuinen en soms met een garage.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 09:59
cyntha
cyntha is offline
Ik woon vlakbij de grens en het verschil in huizen is groot. In Belgie zijn de huizen zo ontzettend groot. Ik hou daar niet van. Nog een nadeel aan Belgie is dat de wegen zo slecht zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 10:34
RanC
RanC is offline
Ik woon op zeven kilometer van de grens met Duitsland, maar ik zou niet weten hoe de huizen in Duitsland eruit zien. Ik kom er nooit.

Ik ben ook principieel tegen een bezoek aan België. Hooguit een keer naar Antwerpen of Gent om een bepaalde, perfecte forummer te ontmoeten.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 11:22
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
cyntha schreef op 14-07-2005 @ 10:59 :
Ik woon vlakbij de grens en het verschil in huizen is groot. In Belgie zijn de huizen zo ontzettend groot. Ik hou daar niet van. Nog een nadeel aan Belgie is dat de wegen zo slecht zijn.
Maar het OV is wel goedkoper, maar daar gaat het hier niet over.

Ik vind de huizen in België maar grauw en grijs en je hebt er 2909480 soorten bouwstijlen naast elkaar staan zodat het een "zooitje" wordt.
Oud 14-07-2005, 13:19
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Voor mijn gevoel zijn de huizen in Nederland juist veel lelijker? Al klopt het wel dat alles hier beter bij elkaar past. In België weet ik het niet zo, maar in Duitsland en Luxemburg had je allemaal van die schattig gekleurde huisjes en zo
Oud 14-07-2005, 13:24
Verwijderd
schattig gekleurde huisjes zal je in Belgie niet aantreffen
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 13:25
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
per piacere schreef op 14-07-2005 @ 14:24 :
schattig gekleurde huisjes zal je in Belgie niet aantreffen
Jammer
Oud 14-07-2005, 13:50
Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
Hmmz,

ik vind de huizen in Nederland wel mooier, maar je hoeft niet meteen naar Belgie om het verschil te zien, in Zeeuws-Vlaanderen heb je ook al wel dat idee dat je in Belgie zit,

Duitse huizen, en dan meer die in de bergen zijn wel mooi ja
Oud 14-07-2005, 14:42
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Vakwerkhuizen.
Oud 14-07-2005, 15:36
Ymir
Ymir is offline
Wat een leuk topic
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 15:36
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Ymir schreef op 14-07-2005 @ 16:36 :
Wat een leuk topic
Graag gedaan.
Oud 14-07-2005, 15:41
Ymir
Ymir is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 14-07-2005 @ 16:36 :
Graag gedaan.
Dank je wel
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 15:50
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Ymir schreef op 14-07-2005 @ 16:41 :
Dank je wel
Alsjeblieft.
Oud 14-07-2005, 15:58
Ymir
Ymir is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 14-07-2005 @ 16:50 :
Alsjeblieft.
Graag gedaan
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 17:35
Verwijderd
Ik kom vaak in België, net over de grens, in Vlaanderen en soms een stuk in Wallonië. 't Verschil is vrij snel te zien, overigens beginnen de 'andere' huizen al in Nederland, maar zodra je de grens over bent zie je dat de wegen heel anders zijn (breder, lelijker) huizen liggen daar vaak direct aan, zonder een fatsoenlijke stoep en straten heb ik er nog nooit gezien (alleen wegen die door een dorp heen lopen, zonder lijnen erop, ze zien eruit alsof ze druk zijn, maar zijn dat niet). Ik kom niet vaak ik steden, alleen in dorpjes, en mja, die vind ik echt niet mooi. De natuur wel, de huizen echt niet. Grijs, stoffig en gewoon lelijk. (Soms met reclame op de zijkant van de huizen, een billboard of gewoon geschilderd, soms met van die gekke tegels tegen de zijkant... zo lelijk ) 't Voelt wel meteen alsof je in het buitenland bent en op vakantie bent

In Nederland heb ik dat soort dingen nog nooit gezien, ook niet in dorpen. Nu vind ik die saaie Vinex-wijken ook niets aan, allemaal hetzelfde, allemaal zo 'nieuw', daar hou ik ook niet van. Doe mij maar oude wijken in steden, waar huizen niet allemaal hetzelfde zijn. In de straat waar ik nu woon zijn hele mooie heren-huis-achtige huizen, ze zijn allemaal een beetje hetzelfde, maar dat zie je niet, ze lijken allemaal anders. Mooie ramen, mooie gangen in de huizen en mooie voordeuren allemaal aan een straat met mooie volle stevige bomen.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 17:39
Verwijderd
Citaat:
Bossen schreef op 14-07-2005 @ 10:44 :
Ik woon ook maar een stukje van de grens, en het valt idd op dat al de huizen daar in Belgie niet bij elkaar passen, en dat hier meestal wijken of straten bij elkaar passen, (bijv. brandevoort in Helmond).
Ja.. daar lijkt alles op elkaar, ik ken nog steeds de weg niet helemaal

In Duitsland en België hebben ze grotere stenen.. die hebben een wat natuurlijke uitstraling.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 18:10
Verwijderd
De nederlandse architectuur is vaker wat stijlvoller dan in belgie, alhoewel ze daar ook prachtige huizen/gebouwen hebben.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 18:17
Verwijderd
Wat ik vaak zo lelijk vind aan die Nederlandse-nieuwbouw dingen is dat het soms echt van die blokken-huisjes zijn. Heel 'breekbaar' en gehorig. Mijn ouders wonen nu in zo'n huis. Dunne wandjes, dunne plastic deuren. Je hoort alles. Als mijn vader beneden in de woonkamer tv kijkt (op een normaal volume) en ik zit boven op een slaapkamer met de deur dicht, dan kan ik nog letterlijk de tv verstaan. Dat vind ik écht vreselijk. Ik hoef bijvoorbeeld ook niet te horen wanneer ik in de woonkamer zit dat er boven me iemand naar de wc gaat, of in bad zit, of z'n tanden aan het poetsen is. Dat stoort me echt. Ik zou nóóit in zo'n huis willen wonen, zeker niet met andere mensen samen (alleen gaat natuurlijk wel, want dan hoor je andere mensen toch niet ).
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 18:43
Verwijderd
Belgische huizen zijn zo armoedig.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 19:30
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 14-07-2005 @ 19:43 :
Belgische huizen zijn zo armoedig.
Wanneer ze dan paleizen gaan bouwen dan straalt het ordinaire er van af.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 20:08
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Nederlandse nieuwbouw huizen zijn gewoon verschrikkelijk.
Oud 14-07-2005, 21:05
Verwijderd
Wanneer ik naar school fiets kom ik altijd door zo'n nieuwbouwwijk.
Ik vergelijk het met de straat waar barbie moet wonen
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 21:08
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
per piacere schreef op 14-07-2005 @ 22:05 :
Wanneer ik naar school fiets kom ik altijd door zo'n nieuwbouwwijk.
Ik vergelijk het met de straat waar barbie moet wonen
Barbie van Ken? Die woont in een groot landhuis met pony's in de tuin en 28938 campers, auto's en andere zooi.
Oud 14-07-2005, 21:30
Verwijderd
Citaat:
TheRedArrow schreef op 14-07-2005 @ 22:08 :
Barbie van Ken? Die woont in een groot landhuis met pony's in de tuin en 28938 campers, auto's en andere zooi.
Dat huis heb ik in elkaar gezet!

Ik vind de Belgische huizen niet zo geweldig. Ik vind vooral die maffe hoekige dingen op de zijkanten heel raar eruit zien net alsof je de binnenkant van een jas op de muur hebt geplakt ofzo..

Ik ging opzoek naar een plaatje ervan maar kon het niet zo snel vinden..

De nederlandse nieuwbouwbuurten vind ik ook niet altijd gewelidg. Maar ik ben opgegroeid in nieuwbouw dus het maakt me eigenljk niet zoveel uit. De oude huizen in haarlem vind ik eigenlijk best hip en ik zou ook best in het huis willen wonen waar mijn ouders in hun jonge jaren hebben gewoond .
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 21:37
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 14-07-2005 @ 22:30 :
Dat huis heb ik in elkaar gezet!

Ik vind de Belgische huizen niet zo geweldig. Ik vind vooral die maffe hoekige dingen op de zijkanten heel raar eruit zien net alsof je de binnenkant van een jas op de muur hebt geplakt ofzo..

Ik ging opzoek naar een plaatje ervan maar kon het niet zo snel vinden..

De nederlandse nieuwbouwbuurten vind ik ook niet altijd gewelidg. Maar ik ben opgegroeid in nieuwbouw dus het maakt me eigenljk niet zoveel uit. De oude huizen in haarlem vind ik eigenlijk best hip en ik zou ook best in het huis willen wonen waar mijn ouders in hun jonge jaren hebben gewoond .
Nee, dat ding bestaat nog echt? Dat meen je niet.

Je moet zoeken naar het Samson en Gert huis, want dat is echt zo'n Belgisch huis. Ook met van die ruiten op de zijkanten.
Oud 14-07-2005, 23:22
Verwijderd
De Belgische ruimtelijke ordening is een rommeltje. In Nederland is tenminste de regel dat huizen ongeveer even ver van de weg afstaan, en enigszins de stijl van de omgeving aanhouden. In België is dat niet zo, of lang niet zo geweest.

Duitse huizen daarentegen zijn van oudsherre allemaal vestingen, met zware stenen (die vaak dan ook nog eens aangesmeerd zijn met lagen cement) en mini-raampjes.

Nederland heeft als kenmerk veel meer grote ramen en lage tuintjes als traditionele woning. In mijn Nederlandse ogen is dat natuurlijk het mooiste en het netste.

Maar meer dan de helft van de woningen in de drie landen zou je zo in een van de andere landen kunnen zetten, en niemand die het opmerkt.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 23:26
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
hppa schreef op 15-07-2005 @ 00:22 :

Maar meer dan de helft van de woningen in de drie landen zou je zo in een van de andere landen kunnen zetten, en niemand die het opmerkt.
Dat is echt niet waar, je kan hier echt geen Belgisch of Duits huis neerzetten zonder dat 't opvalt.
Oud 14-07-2005, 23:27
Verwijderd
Citaat:
TheRedArrow schreef op 15-07-2005 @ 00:26 :
Dat is echt niet waar, je kan hier echt geen Belgisch of Duits huis neerzetten zonder dat 't opvalt.
Natuurlijk wel. Veel huizen lijken qua bouwstijl tegenwoordig heel veel op elkaar. Een Duitse of Belgische nieuwbouwwijk wijkt echt niet veel af van een Nederlandse, of andersom.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 23:36
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
hppa schreef op 15-07-2005 @ 00:27 :
Natuurlijk wel. Veel huizen lijken qua bouwstijl tegenwoordig heel veel op elkaar. Een Duitse of Belgische nieuwbouwwijk wijkt echt niet veel af van een Nederlandse, of andersom.
Knap dat jij weet hoe mijn buurt eruit ziet.

Maar er staat niet dat je de helft van alle nieuwe huizen zo ergens anders neer kan zetten.
Oud 14-07-2005, 23:55
Vice
Vice is offline
Ik vind dat rommelige in België juist wel wat hebben.
Oud 15-07-2005, 07:23
Verwijderd
Het rommelige vind ik ook wel wat hebben, de kleur niet...in de wat grotere steden in België zijn de meeste huizen verschrikkelijk grauw...dat vind ik nu niet echt wat hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 08:17
DutchGirl
DutchGirl is offline
ik vind in belgië de huizen zo verschrikkelijk lelijk. en zeker die huizen waarvan de zijkanten helemaal glad zijn van die platen ofzo WEET IK VEEL wat er op geplakt zit.

er hangt altijd een grauwe sfeer als ik langs die huizen rijd vind ik dan en ik denk altijd: hier wil ik NOOIT wonen.

(ik ben ook nederlands)
Oud 15-07-2005, 19:00
Verwijderd
Ik snap niet wat jullie tegen Belgische huizen hebben. Er was mij trouwens nog nooit echt een verschil opgevallen tussen Belgische en Nederlandse huizen (Geef eens een plaatje van hoe een typisch Nederlands huis eruit ziet..)

Wat is er trouwens zo belangrijk aan de buitenkant van een huis? Tenzij ik later echt genoeg geld heb om een villa te laten bouwen, kan mij dat niks schelen.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 19:03
Verwijderd
Citaat:
doezel schreef op 15-07-2005 @ 20:00 :
Ik snap niet wat jullie tegen Belgische huizen hebben. Er was mij trouwens nog nooit echt een verschil opgevallen tussen Belgische en Nederlandse huizen (Geef eens een plaatje van hoe een typisch Nederlands huis eruit ziet..)

Wat is er trouwens zo belangrijk aan de buitenkant van een huis? Tenzij ik later echt genoeg geld heb om een villa te laten bouwen, kan mij dat niks schelen.
De buitenkant van een huis, ja, daar kijkt iedereen tegen aan. Ik vind het vreselijk zonde wanneer je een hele mooie omgeving hebt (zoals hier vlak over de grens in België, echt mooi, heuvels, bomen, veel groen, super mooi) en er dan een vreselijk huis in zet. Als je er de hele dag in zit heb je er geen last van natuurlijk, maar het misstaat volledig in zijn omgeving. Zo vreselijk jammer.
Ik zou nooit in een lelijk huis gaan wonen.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 19:26
Verwijderd
Maar geef dan eens een voorbeeld van een lelijk Belgisch huis. Ik kan me nl. echt niet voorstellen dat huizen zo van elkaar verschillen in 2 buurlanden.

Citaat:
Andijvie schreef op 15-07-2005 @ 20:03 :
Ik zou nooit in een lelijk huis gaan wonen.
Dat dacht ik ook vroeger, tot ik besefte dat mooie villa's geld kosten dus ik neem genoegen met een appartementje ofzo, als het maar op een interessante plaats ligt
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 19:30
Verwijderd
Citaat:
doezel schreef op 15-07-2005 @ 20:26 :
Maar geef dan eens een voorbeeld van een lelijk Belgisch huis. Ik kan me nl. echt niet voorstellen dat huizen zo van elkaar verschillen in 2 buurlanden.

Dat dacht ik ook vroeger, tot ik besefte dat mooie villa's geld kosten dus ik neem genoegen met een appartementje ofzo, als het maar op een interessante plaats ligt
Een mooi huis hoeft echt geen villa te zijn. Je hebt hele mooie appartementen complexen. Ik woon nu bv. in het centrum van Maastricht en dat is práchtig, super mooi statig complexje.

Ik zal een plaatje zoeken
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 20:50
althea
althea is offline
Ik vind de huizen in België nu ook niet bepaald de mooiste die er zijn, maar toch zijn er leuke zoals in Gent en in een straat waar ik niet ver van woon. In België heb je verscheidenheid en dat maakt het juist leuker om naar te kijken.
In Nederland is het mij echt opgevallen dat alle huizen gewoon hetzelfde zijn. Als je het eerste huis in de straat gezien hebt, dan heb je ze allemaal gezien.
Ik kies dan toch liever voor verscheidenheid ofwel voor de huizen in Duitsland, Oostenrijk en Canada.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 21:15
Verwijderd
Citaat:
doezel schreef op 15-07-2005 @ 20:26 :
Ga eens een weekend reizen door bv. Brussel, Antwerpen, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht (of zoek desnoods op google naar afbeeldingen ofzo), dan weet je het wel.

Ik kan geen voorbeelden noemen van een lelijk Belgisch huis, ik ken daar geen straatnamen en nummers uit m'n hoofd. Ik kan wel zeggen dat als ik door woonwijken in Brussel en Antwerpen loop ik die huizen niet mooi vind. Een mooi huis hoeft idd niet per se een villa te zijn, zoals Andijvie al zegt. Ik vind het belangrijkste dat het niet grauw is en dat vind ik het in bv. Brussel en Antwerpen dus wel.

Laatst gewijzigd op 15-07-2005 om 21:18.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 22:58
Biertank 52
Biertank 52 is offline
Als ik naar Belgische huizen kijk, word ik depressief, en heb ik de neiging om meteen een grote verfpot en een kwast te pakken.
Oud 16-07-2005, 09:18
Verwijderd
Ik heb geen plaatje kunnen vinden van zo'n huis met tegels aan de zijkant. Als ik er weer eens langskom, zal ik wel een foto maken
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 09:47
Verwijderd
Ik vraag me eigenlijk af of je in België ook van die "extreme" bouwstijlen hebt.. Ik bedoel zoiets heb ik nog nooit in België gezien?

En voor mijn gevoel is dit opzich wel een vrij algemeen huis wat je overal in Nederland wel tegen kan komen? Tenminste in Almere barst het van deze huizen :

Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 10:11
martijn1985
martijn1985 is offline
almere is nou niet bepaald een 'standaard' nederlandse stad..godzijdank...en de regenboogwijk is al helemaal verschrikkelijk.
Oud 16-07-2005, 10:24
Verwijderd
Hmjah, sowieso lijken de plaatsjes in belgie vlak over de grens wat armoedig. Lelijke, slecht onderhouden wegen, grauwe, saaie huizen die slecht onderhouden lijken. Staat ook allemaal zo lekker door elkaar.. tel daarbij de reclameborden e.d. die niet zouden misstaan in Oost duitsland. Nee, dankje.

Maargoed, Gent vind ik dan wel weer een mooie plaats, de binnenstad iig. Antwerpen en Brussel moet ik ook nog maar eens bezoeken..
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 10:38
Verwijderd
Citaat:
G-Lo schreef op 16-07-2005 @ 11:24 :
Hmjah, sowieso lijken de plaatsjes in belgie vlak over de grens wat armoedig. Lelijke, slecht onderhouden wegen, grauwe, saaie huizen die slecht onderhouden lijken. Staat ook allemaal zo lekker door elkaar.. tel daarbij de reclameborden e.d. die niet zouden misstaan in Oost duitsland. Nee, dankje.

Maargoed, Gent vind ik dan wel weer een mooie plaats, de binnenstad iig. Antwerpen en Brussel moet ik ook nog maar eens bezoeken..
Binnensteden zijn vaak erg mooi idd. Gent en Brugge zijn práchtig. Maar ik stond een keer in Hasselt (pffooe wat een stad ) voor het station, en dat was echt gewoon lélijk. Heel lelijk. Ik had écht het gevoel dat ik enorm ver van huis was, 't voelde alsof ik ergens in Rusland stond In Nederland zal je ook wel dat soort plekken hebben, maar die ben ik nog nooit tegen gekomen
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 10:59
Tofke_H
Tofke_H is offline
Ik vraag me af waar je dan in BE bent gaan fietsen. Aan de verkeerde kant van Antwerpen ofzo? Ik nodig je uit om eens enkele dagen samen met mij te komen fietsen.
Het gene dat in BE telt, is ook van tel in NL. Door het forum ben ik in de tussentijd op verschillende plaatsen in NL geweest, en soms heb ik gedacht dat ik aan het einde van de wereld was. En op sommige momenten had ik iets van "woonde ik hier maar".
Anyway... Ik denk niet dat het enkel het geld is dat er enorm veel Nederlanders de grens over trekken om hier te komen wonen.
Oud 16-07-2005, 13:07
Verwijderd
Ben nog maar één keer in België geweest, dus kan er niet zoveel over zeggen, maar ik weet wel dat het rijden daar echt een ramp is (voor mij dan). Staat gewoon niets aangegeven met borden en lijnen enzo, waardoor je zo voorrangskruisingen oprijdt enzo
Zouden even naar Gent gaan, maar ben vlak voor de binnenstad maar omgekeerd en de terugweg nog enorm verdwaald ook
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten