Klein vraagje: iemand heeft vanmiddag per ongeluk op een knop van de stereo (met meerdere CD's erin, dus naluisteren is dan tijdrovend) gedrukt, maar wist niet hoe deze uit te zetten. In haar wijsheid heeft ze toen de stekker eruit getrokken. Kan dit kwalijke gevolgen hebben voor de apparatuur (die het overigens nog doet) of de CD's?
In de regel niet omdat voedingen altijd uitgerust zijn met een circuit dat beschermt tegen over- en onderspanning. Een apparaat werkt niet op 220 intern, dus er zit altijd een buffer tussen, meestal in de vorm van een zootje elco's, en dat zorgt er tevens voor dat de pieken uit het signaal worden gehaald.
Laurens schreef op 13-07-2005 @ 22:33 : De stereo zal niet beschadigd zijn, je cd's ook niet. Ik kan met trouwens ook niet voorstellen dat je stereo cd's kan beschadigen.
Tja ik heb er geen verstand van, maar ik zou me kunnen voorstellen dat een CD een opdoffer of zo krijgt.
Nee, want een CD wordt op geen enkel moment fysiek in contact gebracht met de arm waar de laser aan bevestigd is. Bovendien kan die arm niet omlaag en ook al zou de stroom uitvallen dan zou de CD gewoon langzaam tot stilstand komen.