Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-07-2005, 15:50
Jouri
Jouri is offline
Ik wist het eigenlijk al wel langer, maar nu weet ik het helemaal zeker. Er is iets mis met mij… Ik heb er gewoon een hekel aan als mij dingen worden opgelegd. Zoals je misschien eerder hebt gelezen heb ik een hekel aan reclames, mede doordat de mensen van de reclames dingen van mij willen. Deze dingen willen ze allemaal zo graag dat ze mij ook weer allemaal dingen opleggen, maar er is meer zo kwam ik laatst achter…

Zo was ik laatst een film aan het kijken en daar hadden ze het over fooien geven enz. Toen dacht ik dat is toch eigenlijk belachelijk. Waarom zouden we mensen iets extra’s geven alleen omdat ze hun werk doen. Dat is hetzelfde als dat je een hond een beloning geeft alleen omdat hij een hond is. Nu is het belonen van een hond niet zo raar, maar dan moet de hond er wel iets speciaals voor gedaan hebben. Aangezien de mensen die je een fooi geeft vaak niet eens iets speciaals hebben gedaan, behalve het uitvoeren van hun werk zelf, denk ik dat we de horeca ernstig naar de vernieling helpen (of al hebben geholpen) als we geld blijven geven terwijl ze er niet eens wat voor hoeven te doen.

We geven dus alleen fooien omdat het hoort, met andere woorden het word ons opgelegd door de maatschappij. Maar als dit ons opgelegd word door de maatschappij waarom geven we dan niet iedereen een fooi? Want hoe komt het dat je bij de Mc. Donalds geen fooi geeft en bij een restaurant vaak wel? Door de service? Of door de kwaliteit van het eten? Dat zou ik gek vinden want dat zit allemaal al bij de prijs inbegrepen. Dit komt ook weer doordat de maatschappij het ons oplegt. Dus vanaf nu af aan ben ik gestopt met het geven van fooien. Alleen omdat ik niet wil dat de maatschappij me nog meer dingen oplegt.

Tot slot denk ik niet dat de mensen die in de restaurants werken het geld echt nodig hebben, want deze mensen krijgen een hoger loon dan iemand die werkt in de zorg, en deze mensen geef je ook geen fooi. Dus vind ik dat alle fooipotten eens per maand op een grote stapel gegooid mogen worden en verdeeld mogen worden over de mensen die het echt nodig hebben. Pas dan ga ik weer fooi geven, eindelijk nu leg ik de maatschappij eens iets op
Advertentie
Oud 14-07-2005, 15:52
nps
nps is offline
blablabla
Oud 14-07-2005, 15:54
Cookie
Cookie is offline
euh owkeejjjj.
Oud 14-07-2005, 15:59
schimmel
schimmel is offline
Citaat:
Cookie schreef op 14-07-2005 @ 16:54 :
euh owkeejjjj.
Oud 14-07-2005, 16:16
Mr. Pink
Mr. Pink is offline
dude als je geen zinnige post hebt doe dan niks mkay jullie zijn net als fooi .... nutteloos
Oud 14-07-2005, 16:27
Jouri
Jouri is offline
Ik wil met deze post alleen maar duidelijk maken dat het raar is dat we dingen doen die ons wettelijk niet eens opgedragen worden. We doen deze dingen zoals onder andere fooi geven alleen omdat iedereen het doet. En ik vraag me daarom af waarom zou ik nog fooi moeten geven: Alleen als een soort van afkoopsom, zodat ik niet afwijk van de rest, en daarom niet raar aangekeken word? Het meest irritante vond ik nog wel dat ik er laatst achter kwam dat ik me schuldig voelde dat ik ff geen muntgeld had zodat ik de pizza courier geen fooi kon geven. Bullshit toch !?
Oud 14-07-2005, 16:28
Blenderhead
Blenderhead is offline
Je bent nog meer punk dan lepra
Oud 14-07-2005, 16:29
Jouri
Jouri is offline
Dus alleen omdat ik vind dat ik geen fooi hoef te geven ben ik een punk ???
Oud 14-07-2005, 16:30
Jouri
Jouri is offline
dat bedoel ik nou !
Oud 14-07-2005, 16:35
Kreator
Kreator is offline
Ding is dat veel mensen pas fooi geven als de service echt goed is, men gaat er dus van uit dat het normaal is dat de service niet goed is. En sowieso geldt dat niet voor koks, die geef je complimenten.
Oud 14-07-2005, 16:38
cha0s
cha0s is offline
reservoir dogs.

zzzz..

put in the tip
Oud 14-07-2005, 16:39
Jouri
Jouri is offline
hmz... ja die film was het inderdaad hehe
Oud 14-07-2005, 16:39
Mr. Pink
Mr. Pink is offline
ik bedoel ,.. er zit wel wat in dat je iemand fooi geeft omdat hij/zij haar werk goed doet maar der zijn zat beroepen waar dat dan zou moeten,.. terwijl je dat ook niet doet dus tsjah,. beetje bullshit dat het dan in de horeca wel gebeurt..
Oud 14-07-2005, 16:46
Vice
Vice is offline
Citaat:
Kreator schreef op 14-07-2005 @ 17:35 :
Ding is dat veel mensen pas fooi geven als de service echt goed is, men gaat er dus van uit dat het normaal is dat de service niet goed is. En sowieso geldt dat niet voor koks, die geef je complimenten.
Inderdaad, of ze het nou goed doen of niet, ze krijgen toch wel salaris. Door fooi te geven, geef je aan dat je tevrede bent over de service, waardoor die persoon misschien de volgende keer weer zijn/haar best doet om weer fooi te krijgen.
Oud 14-07-2005, 16:50
Kreator
Kreator is offline
Citaat:
Mr. Pink schreef op 14-07-2005 @ 17:39 :
ik bedoel ,.. er zit wel wat in dat je iemand fooi geeft omdat hij/zij haar werk goed doet maar der zijn zat beroepen waar dat dan zou moeten,.. terwijl je dat ook niet doet dus tsjah,. beetje bullshit dat het dan in de horeca wel gebeurt..
In de horeca is service nu eenmaal een belangrijker item dan in de supermarkt bijvoorbeeld.
Oud 14-07-2005, 16:52
Jouri
Jouri is offline
en bij de Mc.Donalds ? want daar geven we ook geen fooi. Een garage is service ook belangrijk geven we ook geen fooi...
Oud 14-07-2005, 16:55
Jolene
Jolene is offline
Wat Cha0s zegt.
Oud 14-07-2005, 16:56
Mr. Pink
Mr. Pink is offline
en als de brandweer nou precies op tijd is om je kat te redden als je huis in de fik staat geef je toch ook geen fooi,.. (en kom nou niet met van die opmerkingen zoals: jah maar je geld lag dan toch binnen dus kan het niet eens "ha-ha" niet leuk dus mensen)
Oud 14-07-2005, 16:57
schimmel
schimmel is offline
wtf
Oud 14-07-2005, 16:57
Kreator
Kreator is offline
Citaat:
Jouri schreef op 14-07-2005 @ 17:52 :
en bij de Mc.Donalds ? want daar geven we ook geen fooi. Een garage is service ook belangrijk geven we ook geen fooi...
McDrek is afhaal, dat is iets anders dan dat je een paar uur lang aan een tafel zit en door 1 en dezelfde persoon wordt geholpen gedurende die paar uur.
Oud 14-07-2005, 17:03
Jouri
Jouri is offline
Citaat:
McDrek is afhaal, dat is iets anders dan dat je een paar uur lang aan een tafel zit en door 1 en dezelfde persoon wordt geholpen gedurende die paar uur.
maar de rekening van het restaurant waar jij fooi betaald is wel ff wat hoger dan die van de "Mc.Drek", en dat is volgens mij mede door de service...

Citaat:
Door fooi te geven, geef je aan dat je tevrede bent over de service, waardoor die persoon misschien de volgende keer weer zijn/haar best doet om weer fooi te krijgen.
Als ik naar een restaurant ga verwacht ik gewoon goede service want daar betaal ik voor, ik zou daarom niet fooi geven als de sesrvies goed is maar juist minder geld geven als die slecht is.
Oud 14-07-2005, 17:07
655321
655321 is offline
Och erm, helemaal ondersteboven van reservoir dogs..
Oud 14-07-2005, 17:09
Otis
Otis is offline
ik vind dat je gelijk hebt mr pink
Oud 14-07-2005, 17:17
klittie
klittie is offline
Och arm
Oud 14-07-2005, 17:36
Verwijderd
reservoir dogs <3

maar verder redelijk maf topic?
Advertentie
Oud 14-07-2005, 17:40
vixen
vixen is offline
Citaat:
Jouri schreef op 14-07-2005 @ 16:50 :

Zo was ik laatst een film aan het kijken en daar hadden ze het over fooien geven enz.
Look, it's the worlds smallest violin, playing just for the waitresses.

Verder, blabla.
Oud 14-07-2005, 17:41
Jouri
Jouri is offline
Maar hoewel het van reservoir dogs kom ben ik het wel met ze eens en is dat stuk wat bovenaanstaat wel het stanpunt dat ik over deze zaak heb
Oud 14-07-2005, 17:45
Otis
Otis is offline
Citaat:
Otis schreef op 14-07-2005 @ 18:09 :
ik vind dat je gelijk hebt mr pink

huuhu ik wou typen jouri , ach laat ook maar, ik lieg toch.
Oud 14-07-2005, 17:53
Verwijderd
4lT0 .
Oud 14-07-2005, 17:59
Jouri
Jouri is offline
Ok ff 1 ding, ik ben GEEN alto. Wat denk je wel niet van me, dat ik me opmaak als een clowntje... Als je dat denkt dan wil ik je nu ff uit de droom helpen...

(maarja dit bedoel ik dus nu, als je dus geen fooi betaald zien ze je aan voor een alto... OMG !)
Oud 14-07-2005, 18:27
Mr. Pink
Mr. Pink is offline
mmkay jouri dat zou ik ook zeggen als ik jou was en btw dit topic slaat inderdaad nergens op..

maar ff voor de mensen die vinden dat je fooi geeft voor goeie service: wat is dan precies goeie service ? dat ze je bord niet laat vallen of je kopje vol gooit ? dat HOORT toch zo te zijn dus heeft niks te maken met goeie service ze wordt betaalt voor wat ze doet... dus als ze dan je kopje koffie vult dan is dat normaal...
ik bedoel als ze je nou pijpt mkay dan zou ik ook fooi geven maar anders...
Oud 14-07-2005, 18:29
Sleeping Liar
Sleeping Liar is offline
Kolere, wat een slap gezeik
Oud 14-07-2005, 18:30
Jouri
Jouri is offline
hmz... ja jij wel... de volgende keer als jij bij tenesee bent roep ik wel ff de manager, die wilde jou nog wel pijpen volgens mij, maar dan wil HIJ wel extra fooi
Oud 14-07-2005, 18:34
Snuitermans
Snuitermans is offline
Een fooi geven is geen verlpichting, echter wordt het geven ervan door een aantal mensen als sociaal en waarschijnlijk in zekere mate als welvarend gezien. Mensen achtten het nodig voor eenzelf (bv. aanzien) en daarmee, zelfverheerlijking. Ik zie je probleem niet.
Oud 14-07-2005, 19:13
Jouri
Jouri is offline
een aantal mensen ??? De hele wereld vind dat je fooi moet geven als de service goed was...
Oud 14-07-2005, 19:17
schimmel
schimmel is offline
nee hoor
Oud 14-07-2005, 19:18
Jouri
Jouri is offline
nou mooi dan zijn veel mensen het dus met mij eens
Oud 14-07-2005, 19:18
pipimädchen
pipimädchen is offline
ik heb nog nooit fooi gegeven
Oud 14-07-2005, 19:19
Otis
Otis is offline
pff ik geef weleens 50ct fooi en dan kijken ze vet beledigd

uhh ik ben ook maar een student hoor , misschien dat ik later wel fooi ga geven
Oud 14-07-2005, 19:23
schimmel
schimmel is offline
Citaat:
Jouri schreef op 14-07-2005 @ 20:18 :
nou mooi dan zijn veel mensen het dus met mij eens
dat dan weer niet
Oud 14-07-2005, 21:34
Kaps
Kaps is offline
Ik ga die maffe allochtoontjes met hun chagrijnige gezicht en hun McDonaldspetje čcht geen fooi geven, heur...
Da je dat maar weet.

En serveersterspakjes zijn gewoon hitsig...
Oud 14-07-2005, 22:17
Glory
Glory is offline
ik heb niet lekker neit gelezen hahaha
Oud 14-07-2005, 22:38
Verwijderd
ik weiger ook
Oud 14-07-2005, 23:40
crook
crook is offline
samenvatting?
Oud 14-07-2005, 23:46
grandmommy
grandmommy is offline
geef je fooi?
hoeveel fooi geef je over het algemeen?
heb je weleens fooi geweigerd omdat de man of vrouw die je fooi gaf lelijk was?
wat heeft je lifestyle voor invloed op de fooi die jij anderen geeft?

zo.
Oud 14-07-2005, 23:51
crook
crook is offline
ik geef fooi omdat ik zelf barmeid ben geweest, dus ik weet hoe zwaar het is om in de horeca te werken
Oud 15-07-2005, 00:07
pipimädchen
pipimädchen is offline
Oud 15-07-2005, 00:16
Glory
Glory is offline
^
Oud 15-07-2005, 00:53
Verwijderd
Cry more noob.
Oud 15-07-2005, 07:12
Verwijderd
Citaat:
Jouri schreef op 14-07-2005 @ 17:52 :
en bij de Mc.Donalds ?
Uberhaupt niet heen gaan, grootste kutbedrijf ter wereld.

Steun dan gewoon je lokale shoarmaboer ofzo nog liever
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten