Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-07-2005, 11:41
ninie
ninie is offline
hoi, vannacht (nacht van 4 op 5 juli) werd ik wakker en ik ging ff naar de wc... toen had ik in mijn kruis een teek!! Helaas hadden we geen tekentang en heb ik hem verwijderd met een pincet, ging allemaal wel goed.
ik heb het wondje ook schoongemaakt enz. enz. Maar wat ik nu wou vragen is:
is het normaal dat je na het verwijderen van de teek een soort bobbeltje op dat plekje hebt? (als wanneer je een pukkel hebt gehad en na lang uitdrukken van die pukkel wat wondvocht eruit komt, gewoon doorzichtig?) Want dat had ik ook bij het 'wondje' als ik er een beetje in kneep kwam er wat vocht uit....

ik hoop iemand mij ff kan helpen.....
Ninie
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 11:43
Bloem
Bloem is offline
Als je een teek met een gewoon pincet verwijdert heb je kans dat de kop van het beestje is blijven zitten, en datr is dus nog steeds 'gevaarlijk'. Als dat bultje niet binnen een dag of 2 weg is, zou ik toch even naar de dokter gaan.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 11:48
ninie
ninie is offline
ik heb goed gekeken en het kopje zat er ook niet meer.. dus k weet niet zo goed wat t is.. maar mss omdat het een wat gevoelige plek is dat daardoor zo'n soort bultje kwam... maar ik zal het wel goed in de gaten houden.... moet zowieso wel i.v.m rode ringen die groter zouden kunnen worden...
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 11:52
Somebody Special
Somebody Special is offline
Het is heel normaal dat je een muggenbult achtig bultje overhoud na het verwijderen van een teek, dit is altijd het geval.
Als je zeker weet dat hij volledig verwijderd is hoef je je nergens druk om te maken.
De plek kan een aantal dagen zichtbaar blijven, pas wanneer er een kring omheen komt moet je even langs de huisarts, tot die tijd niets om je druk om te maken!

Ik heb in mijn leven al een teek of 50 gehad waaronder helaas 1 met Lyme maar de kans is in NL nog steeds niet héél groot
Oud 05-07-2005, 11:54
Verwijderd
je moet een teek altijd eerst een paar keer rond draaien en dan eruit trekken anders blijft het kopje erin

(ik heb dat ook wel eens gehad , ( veel last van teken hierzo waar wij wonen)
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 11:54
ninie
ninie is offline
@ Rammetjuh87, ik heb de teek al verwijderd en ik wist ook wel hoe het moest, maar bedankt

En ja ik weet wel bijna 100% zeker dat hij helemaal weg is... er zit iig niks meer wat lijkt op een pootje of kopje o.i.d...
Fjieuw... geeft me wat meer zekerheid dat zo'n 'bultje' niet erg is !
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 11:55
Verwijderd
Ik heb in mijn leven al een teek of 50 gehad waaronder helaas 1 met Lyme maar de kans is in NL nog steeds niet héél groot [/B][/QUOTE]

zo dat zijn er veel!! en wat heb je dan nu eigenlijk dat me lyme?
of is dat nu weg
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 12:00
Somebody Special
Citaat:
Rammetjuh87 schreef op 05-07-2005 @ 12:55 :
Ik heb in mijn leven al een teek of 50 gehad waaronder helaas 1 met Lyme maar de kans is in NL nog steeds niet héél groot
zo dat zijn er veel!! en wat heb je dan nu eigenlijk dat me lyme?
of is dat nu weg [/B][/QUOTE]Ja zijn er zeker veel, heb erg lekker bloed en lag bovendien altijd in het gras of hing in het bos/bomen rond dus ja..

Lyme is 'de tekenziekte' die je oploopt door een 'zieke' teek. Die teken kwam vroeger allen in zuid Europoesche landen voor maar in NL zijn er steeds meer.
Als je de ziekte van Lyme hebt ga je je steeds beroerder voelen, vreselijk moe, pijn in je gewrichten en geheugenverlies.
Het wordt steeds erger en in de laatste fase kan je last van uitvalverschijnselen krijgen, alles kan uitvallen dus ook je hart..
Zo ver hoeft het niet te komen want als je er op tijd bij bent krijg je een hele zware antobioticakuur van 2 weken en er is niets meer van over, het herstel kan nog wel lang duren.
Ik had álleen last van vermoeidheid, pijn in botten en gewrichten en vreselijk geheugenverlies.

En een teek moet je nooit er uit trekken Altijd met de klok meedraaien tot hij los laat, bij trekken is de kans groot dat zijn kop blijft zitten.
Verdoven met bv. alcohol mag ook nooit omdat hij dan misselijk wordt en gaat spugen, als hij Lyme heeft krijg je het op die manier..

Laatst gewijzigd op 05-07-2005 om 12:02.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 12:08
Verwijderd
oh oke dankje!!!

( ja wij hebben er ook wel eens last van omdat we in het bos wonen.. ook onze dieren moet ik het er vaak uit halen.)

maar je ziet het dus niet echt aan je lichaam zelf dat je die ziekte hebt?

lijkt me echt erg!
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 12:17
Somebody Special
Citaat:
Rammetjuh87 schreef op 05-07-2005 @ 13:08 :
maar je ziet het dus niet echt aan je lichaam zelf dat je die ziekte hebt?

lijkt me echt erg!
Je ziet het aan de kring die in 90% van de gevallen verschijnt...bij mij dus niet, had het al maanden waarschijnlijk.

Maar als je honden hebt hebt je toch neem ik aan wel een tekenpincet?
En bij honden is het helemaal makkelijk verwijderen (als je er niet vies van bent want die zijn best goor).
Ik zet altijd mijn vinger op het balletje (bij honden worden het balletjes) en als ie goed vol is laat ie bij 2 keer draaien al los, weet je zeker dat alles meekomt.

Voor als je je toch zorgen blijft maken staat hier de hele waslijst met symptomen:
De symptomenlijst...

* Soort ring (erythema migrans genoemd), tot tientallen centimeters doorsnede. Andere typen uitslag zijn mogelijk.
* Plotselinge onverklaarbare koorts- of zweet-aanvallen, of koude rillingen.
* Vermoeidheid, verminderd uithoudingsvermogen.
* Gezwollen klieren (oksels, liezen, hals)
* Pijnlijke keel.
* Pijn in testikels, pijn in de onderbuik.
* Onregelmatige menstruatie zonder aanwijsbare oorzaak.
* Pijn in de borsten, melkproductie zonder reden.
* Slecht functionerende of geïrriteerde blaas en urinewegen.
* Verlies van libido of sterk verminderd seksueel functioneren.
* Maagproblemen, misselijkheid of branderigheid .
* Darmproblemen, te dunne ontlasting of verstopping.
* Pijn in de borst of ribben.
* Kortademigheid, hoesten.
* Onregelmatige of trage hartslag, overslaan van hartslagen, met benauwdheid als gevolg.
* Ruisend hart of hartklepproblemen (te constateren door een arts).
* Pijnlijke en/of gezwollen gewrichten van bijv. knieën, polsen, enkels of ellebogen.
* Pijnlijke, stijve nek of rug.
* Spierpijn of kramp in spieren.
* Trillen of ritmisch aantrekken van spieren in het gezicht of op andere plaatsen.
* Hoofdpijn, vaak gesitueerd bovenin het hoofd.
* Problemen in de nek, "piepen"en kraken van het nekgewricht, stijfheid en pijn.
* Tintelen, ongevoelige plekken, brandende of stekende pijn, die plotseling kan verspringen naar een andere plek.
* Verlamming in het gezicht, vaak aan één zijde, problemen met praten.
* Oogproblemen, dubbel zien, moeite met scherp zien, overgevoeligheid voor licht etc.
* Pijn of jeuk in oren, suizen, zoemen of fluiten in de oren, overgevoeligheid voor geluiden.
* Toegenomen gevoeligheid voor wagenziekte, hoogtevrees en verminderd evenwichtsgevoel.
* Duizeligheid, vaak draaierig in het hoofd.
* Trillen of schokken van ledematen.
* Verwardheid, problemen een gedachtespoor vast te houden. *
* Concentratieproblemen, last met het lezen en begrijpen van een tekst.
* Vergeetachtigheid, slecht korttermijn geheugen.
* Problemen met samenhangend spreken, moeite met schrijven.
* Oriëntatieproblemen, verdwalen, naar een verkeerde plaats gaan om iets te doen..
* Sterke stemmingswisselingen, onredelijk reageren op kritiek, depressiviteit, geestelijke instabiliteit.
* Slaapproblemen, te weinig slapen, of juist veel te lang slapen en vermoeid wakker worden.
* Na alcoholgebruik "katers" van abnormale afmetingen.
* Onverklaard gewichtsverlies of juist toename van het gewicht.
* Plotseling abnormaal haarverlies.
Oud 05-07-2005, 16:01
Verwijderd
Citaat:
Somebody Special schreef op 05-07-2005 @ 13:17 :

Maar als je honden hebt hebt je toch neem ik aan wel een tekenpincet?
En bij honden is het helemaal makkelijk verwijderen (als je er niet vies van bent want die zijn best goor).
Ik zet altijd mijn vinger op het balletje (bij honden worden het balletjes) en als ie goed vol is laat ie bij 2 keer draaien al los, weet je zeker dat alles meekomt.

ja eerst vond ik het ook vies haha maar nu ben ik het wel gewent om het eruit te halen bij onze honden en katten (zelfs soms bij paard)

ja als ie groot is gaat het gemakkelijk eruit
( we hebben wel zon teken pincet)

tnx! voor die lijst
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 16:27
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Somebody Special schreef op 05-07-2005 @ 12:52 :

Hoe doe je dat Ik heb er echt nog nooit één gehad. Ben je dan veel buiten of vinden ze jou gewoon lekker?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 17:42
Verwijderd
veel in de bossen komen he
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 17:54
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Teken kan je het beste verwijderen met zo'n speciale tekenpen. Toen ik nog klein was (een jaar of 8 ofzo) ontdekte mijn moeder een teek in mijn nek. 's Avonds gewoon gaan slapen midden in de nacht moest ik toch mee naar het ziekenhuis waar de arts (!) besloot de teek te verdoven met alcohol, iets wat je dus nooit mag doen omdat de teek voor hetzelfde geld schrikt en verder naar binnen kruipt .
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 18:01
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
1 van de gevolgen kan toch ook gehoorverlies zijn? Toen ze bij mn zus er achter kwamen dat ze gehoorverlies had is ze ook geprikt om te kijken of ze een teek hebben gehad. Heeft dat er iets mee te maken?

Zelf heb ik een teek gehad, hij zat nog niet vast, beetje beginnend vast, dus hij was zo los gelukkig
Oud 05-07-2005, 20:52
Somebody Special
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 05-07-2005 @ 18:54 :
besloot de teek te verdoven met alcohol, iets wat je dus nooit mag doen omdat de teek voor hetzelfde geld schrikt en verder naar binnen kruipt .
Nee ze kruipen echt niet verder naar binnen Ze komen nooit verder dan hun koppie
Ze worden misselijk en gaan spugen (als je pech hebt hebben ze Lyme en geven het virus in je over).

Ik lag altijd in het gras of liep door de bossen te banjeren, dag in dag uit.
Dat is combinatie met lekker bloed heeft mij al die teken opgeleverd...

20 tot 30% van de teken in NL is besmet, op de eilanden (of alleen texel, dat weet ik niet zeker) is dat zelfs 90%!
Oud 05-07-2005, 21:27
Gambokkur
Gambokkur is offline
Ik heb ooit gelezen dat je het met boter moet insmeren dan.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 22:06
Verwijderd
haha zal dat
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 22:06
Somebody Special
Citaat:
Gambokkur schreef op 05-07-2005 @ 22:27 :
Ik heb ooit gelezen dat je het met boter moet insmeren dan.
Wanneer?
Oud 05-07-2005, 22:12
netram
netram is offline
hoe krijg je in godsnaam een teek in je kruis
Oud 05-07-2005, 23:51
Verwijderd
Citaat:
netram schreef op 05-07-2005 @ 23:12 :

die kome op de gekste plekken hoor
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 06:59
Somebody Special
Citaat:
Die zoeken de warmste plekken op. Ik heb er 1 in m'n lies en 1 in m'n navel gehad!
Oud 06-07-2005, 11:00
meisjke
meisjke is offline
jaah idd ik had er pas ook al een in mn navel maar opzich niet erg ofzo, maar heb nu ook zo'n bultje in mn navel
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 12:45
Somebody Special
Het bultje kan trouwens 2 weken bliijven zitten dus geen zorgen.
Oud 06-07-2005, 16:13
ninie
ninie is offline
Citaat:
Ja goeie vraag.... k heb geen flauw idee!!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 16:14
ninie
ninie is offline
Citaat:
Somebody Special schreef op 06-07-2005 @ 13:45 :
Het bultje kan trouwens 2 weken bliijven zitten dus geen zorgen.
ok dan weet ik dat ff... niet dat ik strax over 2 weken denk dat ik dan een of andere SOA heb whahaha
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 15:04
Chill
Chill is offline
Hahaha, ik moet echt lachen om die kotsende en verschrikte teken van jullie!
Oud 12-07-2005, 20:03
Verwijderd
Citaat:
ninie schreef op 05-07-2005 @ 12:48 :
ik heb goed gekeken en het kopje zat er ook niet meer.. dus k weet niet zo goed wat t is.. maar mss omdat het een wat gevoelige plek is dat daardoor zo'n soort bultje kwam... maar ik zal het wel goed in de gaten houden.... moet zowieso wel i.v.m rode ringen die groter zouden kunnen worden...
Ik had ook pas een teek maar toen was het kopje blijven zitten. De dokter had hem er toen uitgehaald. Hij zei dat de kans dat je echt ziek word van een teek maar heel erg klein is en dat je er pas na 6 weken iets van zou kunnen merken.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 13:24
Verwijderd
Maar krijg je altijd lyme als je een besmette teek hebt gehad die al wat langer heeft gezeten?
Of heeft het ook nog met mate van gevoeligheid/afweersysteem te maken?

Heb zelf nl. helemaal geen ervaring met teken, hooguit 2x bij een hond gezien. En dat terwijl ik toch behoorlijk veel buiten ben en met planten enzo bezig ben.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 14:20
Kevin D.
Kevin D. is offline
Citaat:
ABgirl schreef op 14-07-2005 @ 14:24 :
Maar krijg je altijd lyme als je een besmette teek hebt gehad die al wat langer heeft gezeten?
Of heeft het ook nog met mate van gevoeligheid/afweersysteem te maken?

Heb zelf nl. helemaal geen ervaring met teken, hooguit 2x bij een hond gezien. En dat terwijl ik toch behoorlijk veel buiten ben en met planten enzo bezig ben.
Als hij besmet is is de kans vrij groot

http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1227309
hier staat misschien ook nog wat info, das mijn topic, ben laatst ook gebeten door een teek en volgens de dokter is het waarschijnlijk een infectie met een besmette teek.

En op www.lyme.nl vind je veel info over de ziekte.
Oud 14-07-2005, 15:26
Monica_90
Monica_90 is offline
het is normaal dat je 'onderhuids' een bultje krijgt..
wel moet je het in de gaten houden..
en als het erg langduurt en jeuk of je je eigen egt niet lkkr voelt moet je ff naar de doker..
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 15:53
Apomes
Apomes is offline
k, heb dus een teek...ik wou ze eruit met een tekenpen maar ze zat er nogal goed in en nu zitten er nog pootje ofzo in, wat moet nu doen?
Oud 16-07-2005, 16:55
Verwijderd
probere uit te halen?

goed ronddraaien
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 17:42
Apomes
Apomes is offline
tis opgelost, ben naar de dokter geweest en die heeft met een speciale naald ze eruit gehaald of toch grotendeels! Nu moet ik het gewoon goed ontsmetten dagelijks en 3 x antibiotica per dag gedurende 10 dagen en opgelost
Oud 17-07-2005, 09:44
Somebody Special
Ik vind het echt niet normaal dat die artsen allemaal maar meteen antibiotica geven terwijl er in dit geval zeer waarschijnlijk niets aan de hand is..
Ik bedoel, hoe groot was dat beestje? Een balletje of een spinetje? In het laatste geval zat hij minder dan 24 uur en is er sowieso niets aan de hand.

Regels voor berichten