Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-07-2005, 16:42
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Dat denken jullie dat wijsheid is?

En ik zet het hier, en niet op een filosofisch forum, omdat ik zinnige antwoorden wil.
Oud 12-07-2005, 18:46
Cookie
Cookie is offline
Pas iets zeggen als het de stilte kan verbeteren. Dat las ik ergens.

Ik denk dat je wijsheid vooral uit levenservaring haalt en het daarna pas toe kan passen. Dat kan op elk gebied zijn.
Oud 12-07-2005, 19:12
Judy2
Judy2 is offline
Wat wijsheid is?

Ik dacht dat ik het heel goed wist, maar nu je het vraagt: Ik weet het nu helemaal niet meer.

Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 20:34
Ymir
Ymir is offline
Wat een loos kuttopic
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 20:42
Nijn*
Nijn* is offline
Wijsheid komt inderdaad ook met levenservaring en vooral met de tijd.

Wijsheid is, dingen kunnen accepteren zoals ze zijn, de geleerde dingen uit nare ervaringen in praktijk bregen, begrijpen dat stiltes soms meer kunnen zeggen dan woorden. Dat komt allemaal dicht in de buurt van wijsheid.
Oud 12-07-2005, 22:20
Blood Fire Rage
Citaat:
Ymir schreef op 12-07-2005 @ 21:34 :
Wat een loos kuttopic
Krijg last van haaruitval en gespleten nagels
Oud 12-07-2005, 23:52
Verwijderd
Voor mij is wijsheid je persoonlijke belangen, gevoelens en ervaringen zoveel mogelijk ontstijgen als je een ander advies geeft.

Wanneer het om een beslissing voor jezelf gaat is wijsheid natuurlijk het dienen van je eigen belangen, daarbij zoveel mogelijk de belangen van anderen in het oog houdend. Maar ik vraag me af of je eigenlijk wel wijze beslissingen kunt nemen ten aanzien van jezelf.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 05:17
Kurogane
Kurogane is offline
kong fu zi
Oud 13-07-2005, 12:00
Judy2
Judy2 is offline
ben er nog niet helemaal uit.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 13:12
RanC
RanC is offline
Alle wijsheid is nutteloos.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 13:24
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
RanC schreef op 13-07-2005 @ 14:12 :
Dan ben jij dus dom.
Oud 13-07-2005, 13:31
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 13-07-2005 @ 14:12 :
Alle leven is dood.

Alles is niets.

lalalalaldieididieiejalalala
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 14:22
RanC
RanC is offline
Citaat:
Billy_bob schreef op 13-07-2005 @ 14:24 :
Dan ben jij dus dom.
Klopt. Maar wat is dan je definitie van wijsheid? Van die bullshit tegelspreuken? Zijn die "wijs"? Of zijn alle mensen die een hoge/moeilijke studie doen per definitie "wijs"?
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 16:12
MTpower
MTpower is offline
Wijsheid heeft per definitie niets met intelligentie te maken.
Wijsheid is gevatte opmerkingen creeren in je hoofd en vervolgens gewoon je bek houden
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 17:37
Ostentation
Ostentation is offline
Citaat:
Wat een loos kuttopic
Ben ik het niet mee eens. Wat ik versta onder wijsheid, je verstand gebruiken en uitgaan van je gevoel tegelijk. Tenminste, bij mij is dat meestal wijs.

"Wijsheid is het product van 'gevoel' en 'verstand'." Blondien
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 20:14
Blood Fire Rage
Citaat:
Blondien schreef op 13-07-2005 @ 18:37 :
Ben ik het niet mee eens. Wat ik versta onder wijsheid, je verstand gebruiken en uitgaan van je gevoel tegelijk. Tenminste, bij mij is dat meestal wijs.

"Wijsheid is het product van 'gevoel' en 'verstand'." Blondien
Zulke replies als die van Ymir moet je niet serieus op in gaan, je kunt denk ik beter gewoon de gelegenheid aangrijpen om even lekker te kunnen schelden

Ik vind je idee trouwens wel goed.
Oud 13-07-2005, 20:37
Raven
Raven is offline
Wijsheid is de kunst om met kennis om te gaan.

en niet alles wat er KAN is ook wijs om te doen
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 11:25
Ostentation
Ostentation is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 13-07-2005 @ 21:14 :
Zulke replies als die van Ymir moet je niet serieus op in gaan, je kunt denk ik beter gewoon de gelegenheid aangrijpen om even lekker te kunnen schelden

Ik vind je idee trouwens wel goed.
haha oke ik onthoud em en denk je?
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 18:19
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
Raven schreef op 13-07-2005 @ 21:37 :

Wat ben jij wijs
Oud 14-07-2005, 18:24
Nona
Nona is offline
Citaat:

Type es in normale letters jongeman.

Uhm, maar ik ben het er denk ik wel mee eens. De kunst om met kennis om te gaan en vooral die op een objectieve manier te bekijken en beoordelen, en ook de vaardigheid denkbeelden aan te passen wanneer nodig.
Oud 14-07-2005, 21:06
Raven
Raven is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 14-07-2005 @ 19:24 :
Type es in normale letters jongeman.

Uhm, maar ik ben het er denk ik wel mee eens. De kunst om met kennis om te gaan en vooral die op een objectieve manier te bekijken en beoordelen, en ook de vaardigheid denkbeelden aan te passen wanneer nodig.
zijn normale letters hoor alleen een beetje groter
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 21:51
Vejji
Vejji is offline
vind dit een tikkie kansloos.
waarom wil toch iedereen altijd alles defineren?
wtf is de definitie van wijsheid?
dat KUN je niet eens weten.
Oud 15-07-2005, 10:21
DvoorA
DvoorA is offline
wijsheid is weten wanneer je je mond moet houden en weten wanneer je iets zinnigs kunt zeggen.
Oud 15-07-2005, 13:38
Judy2
Judy2 is offline
Citaat:
Wat een loos kuttopic
Bij nader inzien heb je wel een beetje gelijk.

Maar dit topic is niet tegen de regels en er wordt niet met opzet geprobeerd de boel op stelten te zetten of iemand te kwetsen ofzo..

Ten tweede is dit topic niet nutteloos. Als het goed is.

Het maakt niet uit als er een topic is waarbij achterliggende gevoelens een plotselinge uiting krijgen o.a. door midddel van indirecte signalen zoals deze: traallllaalendldiideidlalala van weet ik veeel wie en als men bijvoorbeeld ineens veel grote lettertypes gaat gebruiken.

Mij zou het in ieder geval niet uitmaken als iedereen gewoon heel direct zou zeggen wat hij/zij dacht, wil zeggen. In plaats van overal omheen draaien of andere onbewuste signalen af te geven.

We weten toch allemaal dat veruit de meeste mensen willen winnen in plaats van verliezen. We weten toch allemaal dat ieder een talent heeft op een bepaald vakgebied. We weten toch allemaal dat iedereen wil presteren: al is het alleen maar om een gezellig mens te zijn. Zoiets ligt in onze aard. Het is er in vastgeworteld en we hadden het vooral, maar ook nu, nodig om te overleven en bij de groep te horen.

Waarom schrijf ik dit in dit topic?

Met wijsheid wordt , zoals ik van velen hoor, kennis, zwijgen en kennis toepassen enzo bedoeld. Het zijn allemaal dingen in ieder geval waardoor je prestaties levert. En zoals velen natuurlijk meteen denken, dat je belangrijk bent als je wijs bent ( al denk je dat onbewust). Maar dat wil niet zeggen dat je daardoor meer waart bent ofzo. De samenleving zou niet zonder "minder wijzen" kunnen. En bovendien heeft iedereen zo zijn goeie en wijzere kanten. Een ervaring alleen al kan genoeg zijn. De een is wijs met het een, de ander met het ander. De een is goedaardig de ander slechtaardig. ( 1 wijs geval zal nooit goed zijn ). Het is toch geweldig dat er mensen zijn die beter in bepaalde dingen zijn dan anderen. Kijk maar eens naar buiten: wat zie je, een kerk, auto, versiering? En wat als we allemaal even wijs waren?

Het is toch duidelijk van de orde, anders worden deze signalen niet gegeven, dat wij ons moeten behoeden voor bepaalde dingen. Opmerkingen en gedachtes van anderen. Zodra het woord wijsheid of iets in die richting valt wordt het stil. Of men geeft alleen een betekenis aan het woord wijsheid ofzo. En dat is vreemd. Heel vreemd. Wij, zouden oorspronkelijk onze trotse wijselijke dingen willen doorgeven en vertellen. Een uiting eraan willen geven. Je moet van een ander voldoening krijgen, een compliment doet niet voor niets goed. Ik ben blij dat er veel wijzen zijn voor bepaalde gebieden: anders had ik niet zo geleefd zoals ik nu leef. Ik ben ook blij dat er veel minder wijzen zijn gezien voor een bepaalde kwestie. Anders zou het op dat gebied een saaie bedoening worden. Stel je bijvoorbeeld voor dat iedereen zo goed kan presenteren ( misschien is Andre wel helemaal niet goed in presenteren) als Andre van Duin, dat gaat al gauw vervelen . Maar de ervaring leert mij, en ook hier kom ik het tegen, dat er mensen zijn, hoeveel weet ik niet, die hun trotse prestaties onder een bank schuiven. Het niet durven te vertellen. Zo hoor ik regelmatig mensen roepen: "Ik ben dom."
Zelfs mijn nichtje van 4 zei het van de week. "Ik ben dom."
Niks mis mee, geloof ik , maar misschien ook niet verwondert als men eens zou kijken naar de reacties die volgen als iemand zegt: "Ik ben vet goed in autoracen." Ik zou ook werkelijk zeggen dat hij daar inderdaad vet goed in is. En als dat niet zo is, zal dat ook niet hinderen. Fijn dat hij een hele enthousiaste deelnemer is in de wedstrijd.

Het is misschien een beetje in onze cultuur gebrand dat het zo gaat, denk ik. Dingen gebeuren niet voor niets op de manier zoals het gaat. Bovenstaande opmerking: "wat een loos kuttopic" hoeft niks te betekenen, maar net zoals de vele opmerkingen hou ik mijn hart vast.

Ik heb op zich niks tegen dit topic. Ik moest het alleen even kwijt. Ennuh, als hier veel op gereageerd wordt kunnen we beter een ander topic beginnen, zodat dit topic gewoon normaal verder kan. Voor de reacties op dit bericht hou ik mijn adem in: ik voorspel eigenlijk onweer.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 15:33
Blood Fire Rage
Oud 16-07-2005, 21:36
Judy2
Judy2 is offline
Citaat:

Maar daarmee verklaar je nog niet wat wijsheid is.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 21:49
Verwijderd
Wijsheid is het vermogen tot de kern van zaken door te dringen.

Al twijfel ik daar wel aan
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 22:57
timwaagh
timwaagh is offline
het is wijsheid om niet te posten in dit topic. ik ben dan ook niet goed wijs. en dat maakt wijsheid is dan ook onwijs gaaf.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten