Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2005, 13:15
Heksjuh
Heksjuh is offline
Volgens sommige is Scientology de manier om een gelukkig leven te leiden, terwijl het volgens anderen een gevaarlijke sekte is. Ex-leden beweren dat ze zijn gehersenspoeld, gemanipuleerd en zelfs met de dood bedreigd. Wat vinden jullie: is Scientology een gevaarlijke sekte of gewoon een onschuldige religie?
Wat doen ze eigenlijk bij Scientology?
Oud 07-07-2005, 13:20
Nebula
Nebula is offline
Vraag het Tom Cruise.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 13:59
T_ID
T_ID is offline
http://www.scientology.org/en_US/religion/index.html

Klinkt als doorsnee conservatieve een sekte op christelijke grondslag.
Oud 07-07-2005, 14:21
Raven
Raven is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 07-07-2005 @ 14:15 :
Volgens sommige is Scientology de manier om een gelukkig leven te leiden, terwijl het volgens anderen een gevaarlijke sekte is. Ex-leden beweren dat ze zijn gehersenspoeld, gemanipuleerd en zelfs met de dood bedreigd. Wat vinden jullie: is Scientology een gevaarlijke sekte of gewoon een onschuldige religie?
Wat doen ze eigenlijk bij Scientology?
hou je maar bij hekserij , is beter voor je

on topic:
scientology is evil
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 15:29
Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik was ook niet van plan me aan te sluiten
Oud 07-07-2005, 16:11
one.
one. is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-07-2005 @ 14:59 :
Oud 07-07-2005, 17:42
Verwijderd
Scientology is gewoon een hele slimme methode om geld te verdienen. Een soort reli-versie van pyramidespelen. Vooral dankbare slachtoffers zijn rijke sukkels als Tom Cruise en Sylvester Stallone.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 17:53
haplo
haplo is offline
Was die Hubbard niet die voormalige Science-Fiction schrijver die ooit eens zei dat de beste manier om rijk te worden een religie oprichten is?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 17:55
Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik weet alleen van Hubbard dat hij de grondlegger van Scientology is. Hij was inderdaad een science-fiction schrijver.
Ik weet niet of hij dat gezegd heeft, maar het zou me niets verbazen.
Oud 07-07-2005, 17:59
haplo
haplo is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 07-07-2005 @ 18:55 :
Ik weet alleen van Hubbard dat hij de grondlegger van Scientology is. Hij was inderdaad een science-fiction schrijver.
Ik weet niet of hij dat gezegd heeft, maar het zou me niets verbazen.
Mij ook niet.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 19:00
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Nebula schreef op 07-07-2005 @ 14:20 :
Vraag het Tom Cruise.
check dit
ernstig offtopic maar wel geinig
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 19:01
Verwijderd
Hubbard was een totaal gestoorde gek die mensen zo intimideerde dat ze zelfs in hun dromen last van hem hadden. Scientology is gewoon een scam, een van de meest verwerpelijke 'religies' die er bestaan.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 21:07
De Zwartkijker
De Zwartkijker is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 07-07-2005 @ 20:00 :
check dit

Dankjewel; ik heb mij kapot gelachen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Oud 07-07-2005, 23:45
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
haplo schreef op 07-07-2005 @ 18:53 :
Was die Hubbard niet die voormalige Science-Fiction schrijver die ooit eens zei dat de beste manier om rijk te worden een religie oprichten is?
Ja, en hij richtte Scientology op.
Oud 08-07-2005, 09:18
Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
check dit
Dankjewel; ik heb mij kapot gelachen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

on topic: iedereen zegt wel dat Scientology slecht is, maar eigenlijk geeft niemand er een rede voor
Oud 08-07-2005, 09:28
Raven
Raven is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 08-07-2005 @ 10:18 :

on topic: iedereen zegt wel dat Scientology slecht is, maar eigenlijk geeft niemand er een rede voor
jawel :

het is een web waar je heel moeilijk weer uit komt.
elke religie die je eigen vrije denken probeert te blokkeren is op z'n minst fout bezig..
Scientology is in dat opzicht uiterst kwaadaardig.

overal waar mensen achter de "grote leider" aan rennen krijg je gedonder.. kijk maar eens naar andere dingen waar dat gebeurt.

zoals je misschien wel weet hebben heksen vanuit de oudheid daar altijd voor gewaarschuwd, vandaar ook dat er binnen hekserij ( in tegenstelling tot wicca) geen strakke hierarchie is en vandaar ook de regel blijf altijd ZELF nadenken
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 09:31
Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik ben het met je eens. Je moet niet zomaar achter de leider aanrennen.
Op deze site staat een lijst met namen van overleden mensen. De Scientology is mogelijk verantwoordelijk voor hun dood: http://www.whyaretheydead.net/
Oud 08-07-2005, 10:47
Akilina
Akilina is offline
Scientology gaat er vanuit dat iedereen heel veel levens achter de rug heeft en dat we door nare en traumatische ervaringen en verkeerde dingen uit die levens op dit moment een vervuilde geest hebben en hierdoor verminderd bewustzijn hebben en minder goede capaciteiten bezitten. Door allerlei cursussen en trainingen word je dan door 'deskundigen' van de Scientology kerk stap voor stap geleid naar geestelijke verlichting, waarbij je weer een zuivere geest hebt. Gedurende dit proces komt iemand volgens de Scientology kerk steeds meer in harmonie met zichzelf, zijn naaste omgeving, de totale mensheid, het universum en het oneindige/de hoogste Macht. Dus jezelf en anderen worden steeds gelukkiger en meer in overeenstemming met de gehele wereld, waardoor alle ellende, armoede en criminaliteit zo verminderd wordt volgens de Scientology.

Dit komt misschien nog niet zo gek over, maar het lijkt mij een enge of in ieder geval corrupte organisatie of sekte. In mijn ogen is gewoon heel veel van hun zogenaamde religie geripped van Oosterse filosofieën en aangevuld met Science-fiction achtige begrippen en termen. En daarnaast vind ik het niet kloppen dat voor al deze trainingen en dergelijke zoveel geld betaald moet worden en dat ze de grondlegger van de Scientology bij wijze van spreken zien als een afgod.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 10:48
haplo
haplo is offline
Citaat:
McCaine schreef op 08-07-2005 @ 00:45 :
Ja, en hij richtte Scientology op.
Mooi, mijn geheugen laat me toch niet in de steek.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 11:16
Verwijderd
Citaat:
Heksjuh schreef op 08-07-2005 @ 10:18 :

Tien seconden googlen en eventjes lezen wat L. Ron Hubbard beweerde levert jou prima bewijs op waarom scientology en zijn aanhangers gevaarlijk en gestoord zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 12:33
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Akilina schreef op 08-07-2005 @ 11:47 :
*verhaal*
En het zal je niet verbazen te horen dat gehoorzaamheid en het afstaan van bezit aan de beweging in zijn leiders, en tevens kritiekloosheid ten opzichte van de doctrine essentiele deugden zijn om die erfzonden kwijt te raken.

Shit zeg, zo'n exploitatie is een eeuw terug al beschreven door Nietzsche, scientology past er perfect in.
Oud 08-07-2005, 12:43
Verwijderd
www.mysticweb.org

Nog zo'n fantasische lariekool-cult.
Check de leider zijn naam.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 13:06
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dr. Zoidberg schreef op 08-07-2005 @ 13:43 :
www.mysticweb.org

Nog zo'n fantasische lariekool-cult.
Check de leider zijn naam.
"Initiations are substantial occurrences that take place in the higher dimensions. And an ‘Initiate' receives many rewards for his or her sacrifices leading to the Initiations."

Ze zijn werkelijk voorspelbaar zeg, om vage redenen heb je bij geen enkele skete nog je geld nodig en kan je dat beter aan de leiders geven.
Oud 08-07-2005, 13:56
Verwijderd
Die kerel had een betere 'verlichte' naam moeten kiezen. Ga je je Beelzebub noemen. Lekker subtiele hint. Toch veel mensen die erin stinken. Die mensen worden lachend rijk. Dat soort mensen zijn pas écht evil.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 14:09
T_ID
T_ID is offline
Ach, helemaal verwijten kan ik het die leiders niet. Wie zo dom is er voor te vallen verdient het ook wel om uitgezogen te worden.
Oud 10-07-2005, 00:50
De Zwartkijker
De Zwartkijker is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-07-2005 @ 15:09 :
Ach, helemaal verwijten kan ik het die leiders niet. Wie zo dom is er voor te vallen verdient het ook wel om uitgezogen te worden.
Is dit geen cirkelredenering?
Oud 10-07-2005, 11:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De Zwartkijker schreef op 10-07-2005 @ 01:50 :
Is dit geen cirkelredenering?
Nee, puur een toepassing van het recht op eigen domheid.
Oud 11-07-2005, 00:45
Verwijderd
Heh. Ik heb ooit een survey ingevuld over of scientology wat voor mij was. Het flauwe was echter dat je voor je het resultaat te zien kreeg een telefoonnummer moest invoeren. Dat vertrouwde ik niet helemaal, maar ik vroeg me ook wel af wat ze er mee zouden doen, dus ik vulde m'n mobiele nummer in. Mobiel, zodat ze geen adresgegevens zouden kunnen achterhalen. Die vragenlijst was echt pure kul overigens, of je weleens hoofdpijn hebt en of je weleens chagrijnig bent, zulk soort vragen.

Binnen twee weken werd ik gebeld door een vriendelijke meneer die daar werkte. Ik zou eens moeten langskomen, zei hij, want ik bevond me echt in het uiterste van het uiterste. "Zo zul je niet oud worden!" en "Alleen wij kunnen je helpen!", meer van zulk soort crap. Ik heb een keer of vijf moeten zeggen dat ik echt niet langs zou komen voor zo'n 'proefsessie' zoals hij het noemde. En pas toen ik zei dat ik heel de scientology crap vond, droop hij af. Wel nog er achteraan gooiend dat ik er ooit spijt van zou hebben.

De vraag is, als ze zich zo vastgrijpen in eventuele potentiele leden, hoe lastig is het dan om van die lui af te komen als je reeds in hun handen bent?

Ik ben overigens wel nog steeds van plan om die survey nog eens te doen, te wachten tot ze bellen, en er dan met een vriendin langs te gaan. Allebei onder een valse naam als 't moet. Even kijken hoe het daar binnen is. Ik heb er wat documentaires over gezien, en hmja, ik vind het allemaal wel boeiend. En dan zeg maar niet hun quasi-godsdienst die ze daar ophangen maar voornamelijk hoe ze van alles hebben opgezet. Ik ben te nieuwsgierig voor zulk soort dingen, heh.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 11:55
Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
De vraag is, als ze zich zo vastgrijpen in eventuele potentiele leden, hoe lastig is het dan om van die lui af te komen als je reeds in hun handen bent?
Tsja, volgens mij kom je heel lastig van ze af. (ex-)leden zeggen dat ze gechanteerd zijn en bedreigd zodat ze bij Scientology zouden blijven.
Weet je nog waar je die survey vandaan gehaald hebt?
Oud 11-07-2005, 12:05
Rohit
Rohit is offline

kijk die (R)
Oud 13-07-2005, 01:00
Payableondeath
Payableondeath is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-07-2005 @ 14:59 :
http://www.scientology.org/en_US/religion/index.html

Wat is dat? Kan je dat eten?
Oud 13-07-2005, 10:33
GVR
GVR is offline
Citaat:
Payableondeath schreef op 13-07-2005 @ 02:00 :
Wat is dat?
Een taalfoutje
Citaat:
Kan je dat eten?
Nee
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 11:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Payableondeath schreef op 13-07-2005 @ 02:00 :
Wat is dat? Kan je dat eten?
Plaats 'een' twee woorden naar voren in de zin. Nederlands is immers mijn goederste vak.
Oud 13-07-2005, 18:31
Payableondeath
Payableondeath is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-07-2005 @ 12:53 :
Plaats 'een' twee woorden naar voren in de zin. Nederlands is immers mijn goederste vak.
Okee.
Oud 14-07-2005, 09:29
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ik zou toch maar naar de ex-leden luisteren. Als het immers zo'n fantastische religie was, zouden die ex-leden er niet zo'n drama van maken of wel?
Bekijk eens een willekeurig lijstje kenmerken van sektes. Dan komt Scientology gevaarlijk in de buurt. En sektes zijn over het algemeen niet gezond en goed.
Oud 14-07-2005, 09:30
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-07-2005 @ 20:01 :
Hubbard was een totaal gestoorde gek die mensen zo intimideerde dat ze zelfs in hun dromen last van hem hadden. Scientology is gewoon een scam, een van de meest verwerpelijke 'religies' die er bestaan.
Ken je ook "Moon"? Da's ook erg joh. Miljoenen mensen die die man aanbidden en denken dat het de nieuwe God op aarde is.
Oud 14-07-2005, 09:48
Nebula
Nebula is offline
Citaat:
check dit
lol
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 10:06
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 14-07-2005 @ 10:29 :
Ik zou toch maar naar de ex-leden luisteren. Als het immers zo'n fantastische religie was, zouden die ex-leden er niet zo'n drama van maken of wel?
.
Dat doen ex leden altijd.
Oud 14-07-2005, 16:43
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 14-07-2005 @ 11:06 :
Ze hebben dan ook gelijk.
Oud 14-07-2005, 17:09
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Citaat:
Because Hubbard had no power. He dropped dead of a stroke, probably from his OWN overts and withholds. The OT VIII completions have no abilities. They have been fed the cognition on New OT VIII (Truth Revealed) that Source (Hubbard) equals the Eighth Dynamic (God). They are more concerned with the next release of "Invasion of the Body Thetans" than they are with pretending they have any OT abilities. Do you really think they made that ashtray move by postulating it? Isn't it more likely that they either deluded themselves into seeing the ashtray move by staring at it a bit too long (where everything, including their bowels, starts to move), or by falsifying their auditing reports so they don't have to stare at that ash tray for the next ten thousand years so they can move on to the next insane process?

You create a mystery and then you keep it secret by calling it a confidential scripture and protect it with a non-existent copyright so you can make it even more valuable.

Then you sue the hell out of anyone who wants to put it in the public domain, and you smash your critics and screw up their jobs and relationships so you can control them. Have you ever read Fishman Exhibit B? ....Where L. Ron Hubbard wrote in the HCOPL "On Control and Lying", "The only way to control people is to lie to them."

Do you really want to live in a society where you have to be lied to in order to be controlled?
Ik heb ooit (naar aanleiding van een topic op s.com?) een pagina gevonden waar heel duidelijk en concreet werd uitgelegd wat ze nou precies geloven.
et kwam in ieder geval neer op een sci-fi verhaal over de mensheid die vordat de aarde ontstond leefde op een andere planeet en in verband met een nakende oorlog ons op aarde te vondeling had gelegd - iets dergelijks.

Er zijn mensen op dit forum die zich afvragen hoe er mensen kunnen zijn die zonder religie kunnen leven....
Ik vraag me af hoe mensen in GODSNAAM kunnen geloven in een realiteit die opgebouwd uit een kosmisch onverantwoord verhaal dat ontstaan is in het hoofd van een sfi-fi schrijver (en dus fantast).
Na het lezen van pagina's als bovenstaand (op verzoek vertaal ik de quote m wel, maar niet uit mezelf ) kan ik me eerlijk gezegd meer vinden in mensen die denken een bloempot te zijn.
Das tenminste lekker aards.
Oud 16-07-2005, 19:06
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Ik laat binnenkort een t-shirt drukken met de tekst:
Scientology sucks

en ja, het is niet alleen omdat ik cool wil zijn, maar ook omdat ik denk dat het sucked
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 19:25
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
McCaine schreef op 14-07-2005 @ 17:43 :
Ze hebben dan ook gelijk.
Alleen omdat ze zeggen wat jij wilt horen
Oud 17-07-2005, 11:39
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 16-07-2005 @ 20:25 :
Alleen omdat ze zeggen wat jij wilt horen
lijkt wel het versier spel ik de buurtkroeg
je zegt tegen een meisje dat ze het mooiste meisje is wat je ooit hebt gezien en ze gaat mee
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 19:02
hatefukk
hatefukk is offline
Scientology trekt me absoluut niet. Het afkappen van de natuurlijke ontwikkeling van haar leden, de inperking van hun vrijheden en het angstvallig geheim houden van hun leringen in een tijd dat dat eigenlijk niet meer nodig is zijn allemaal tekenen van sektarische trekken. Maar ik weet te weinig van scientology om er echt een oordeel over te vellen, en volgens mij geld dat voor de meeste van de mensen die hier lopen te brullen dat ze wel weten hoe de vork in de steel zit. Wie heeft bijvoorbeeld boeken van Hubbard gelezen?

Wat betreft het bewegen van die asbak, zo wonderbaarlijk zijn dat soort kunstjes niet. Een gevorderd beoefenaar van tai chi kan ook een lichaam 'duwen' zonder het aan te raken. Een beoefenaar van NLP komen dit soort kunstjes waarschijnlijk ook niet zo vreemd voor. En mensen die bekend zijn met 'occulte' wetenschappen beschouwen dit als de normaalste zaak van de wereld.
Oud 22-07-2005, 20:29
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 14-07-2005 @ 11:06 :
Nee hoor, dat doen ex-leden helemaal niet altijd. Er zijn wel meer mensen die van geloof overgestapt zijn of uit een geloof gestapt zijn en met betrekking tot hun vorige geloof de mening zijn toegedaan dat het niet bij hen paste/ze het uiteindelijk niet geloofden/het met bepaalde dingen niet eens waren/ze zich niet thuis voelden in het geloof. Da's toch wel wat anders dan: ze hebben me al mijn geld afgepakt en mijn leven verwoest en door hun heb ik al het contact verbroken met familieleden en vrienden die ik kende en ze hebben me aangezet tot de meest vreselijke dingen e.d.
Oud 22-07-2005, 20:32
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
metroidminded schreef op 16-07-2005 @ 20:06 :
Ik laat binnenkort een t-shirt drukken met de tekst:
Scientology sucks

en ja, het is niet alleen omdat ik cool wil zijn, maar ook omdat ik denk dat het sucked
Je bent 19. Kun je niet iets originelers verzinnen?
Reageren

Regels voor berichten