Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-07-2005, 14:48
Reem
Reem is offline
De nacht is heet, zo zomerzwoel, ik zweet en
woel van jou vandaan. Jij trapt de lakens op
de grond. “Hey,” huil ik, “dat wil ik niet, dat
kán ik niet, zo slapen zonder – ”

Ik laat mij eenzaam in de waan, maar zelfs
het spreken maakt nu bang: zijn twee weken
dan te lang? Jij beslaapt het hele bed, en ik
lig constant op de rand.

Leugensmis’lijk ga ik staan en scheur het
zwart in één ruk stuk, schreeuw en vloek
de zomer fuck en jij – jij draait een
kwartslag om.

Ruďnerende gedachten kronk’len
en kolken bruisend door mijn oren.
Het was niet ik, niet ik alleen;
het is wat ik nu vroeger noem.
Verloren raken klinkt zo ak’lig,
maar is wat mij voortdurend treft
en is waarvoor ik doorgaans vrees,
want later leeft reeds in de lucht
- ongegrond als het gezeur
ŕ ce moment que j’ai grand peur
en al versta je niets van mij,
draai je niettemin weer om

en kus ruďnes weg,
die ooit luchtkastelen waren.
Oud 26-07-2005, 15:22
Sjoerd
Sjoerd is offline
wauw. wauw. wauw.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 18:22
Disintegration
Disintegration is offline
Bij het lezen van de eerste regels kreeg ik een vervelend Frans Bauer-oproepend gevoel "de nacht is heet- ik zweet", en eigenlijk vind ik de eerste twee verzen allesbehalve geslaagd en slecht...

....Maar van af de derde vers slaat het hele gedicht plots om, en zeker de laatste regels van je gedicht heb ik meerdere malen herlezen omdat ze me echt wel wisten te boeien .

Het woord "constant" aan het einde van de tweede vers vind ik wel heel jammer, om één of andere reden verpest het de vers een beetje (ik vind het sowieso los van je gedicht ook een lelijk woord hoor).

De allesomvattende vers beginnende met "Ruďnerende gedachten ...." is echt wel knap neergeschreven, mooi woordgebruik, goed gekozen klanken (de g's en de k's bijvoorbeeld) en ook qua ritme heel vlot! (origineel beeldgebruik in de slotregel, al is "zoen" misschien beter dan "kus"?)

De inhoud heb je zeker naar het einde doe heel mooi kunnen weergeven
Oud 26-07-2005, 18:41
Halogeen
Halogeen is offline
technisch niet slecht . Heb je de stijlmiddelen herontdekt? Ik vind dit iig beter dan je overmatig kleurgebruik. Met de inhoud heb ik niet zo veel, maar het spel met de woorden vind ik wel heel leuk.

heet zweet <--> zwoel woel

vooral geniaal hieraan vind ik het halve chiasme van de z .

Het is wel een beetje gerijmd, maar door de vorm weet je dat te verbloemen en ik heb wel geleerd dat dat misschien een beetje bij je hoort.

Schreeuw is bijna een anagram van scheur, expres gedaan?

Dat zijn de dingen die mij bijzonder opvielen, maar het loopt over het algemeen wel goed, en het bevalt me ook. Ik heb dit echt met plezier gelezen.
Oud 26-07-2005, 21:31
Reem
Reem is offline
Bedankt voor jullie reacties.
Disintegratrion: ik merk bij jouw commentaar een bepaald verschil in smaak op tussen ons beiden. Zo vind ik 'constant' geen vervelend woord, en vind ik 'kus' mooier dan 'zoen'. Wel betreur ik dat de eerste twee strofes jou aan Frans Bauer doen denken. Bedankt voor je fijne kritiek.
Halogeen, kleuren gebruik ik allang niet meer! Dat heb ik al maanden afgeleerd. De eerste drie strofes heb ik overigens zo neergeschreven, het laatste stuk kostte mij meer moeite. Ik weet niet of dat 'gerijmde' bij me hoort: voor zover ik weet forceer ik niet en in de laatste strofe komt maar weinig rijm voor. Bedankt voor het fijne compliment, namelijk dat je dit gedicht met plezier hebt gelezen.
Oud 27-07-2005, 05:48
Ocharme ik
Ocharme ik is offline
Jij beslaapt het hele bed, en ik
lig constant op de rand.
Oud 28-07-2005, 18:14
Porcelain
Porcelain is offline
Het eerste gedeelte schreef je zo op? Knap, ik vind dat gedeelte echt goed en sterk, krachtig. Alleen het heet-zweet wat minder.

Het stoorde mij eigenlijk ook, al is het ritme daardoor beter, dat je niet 'akelig' maar 'ak'lig' schreef (en dat deed met nog wat woorden). Dat vind ik bij sommige woorden wel kunnen, maar in het geval van akelig niet: dan gaat het bij mij klinken als akkelig i.p.v. aaklig.
Miss'lijk vond ik wél kunnen, kronk'len opzich ook wel, maar voluit kronkelen vind ik mooier.

Het zou doodzonde zijn het tweede gedeelte te skippen, toch vind ik het schuine gedeelte opzich al een mooi gedicht.

De Franse zin klinkt er prachtig doorheen, daar vind ik de rijm ook heel fijn.

Complimenten hiervoor hoor.

Edit: en oja, ik ben het ook heel erg met voorgangers eens dat dat stukje 'jij beslaapt het hele.. etc' heel fijn klinkt in het gedicht en ik vind het een perfecte zin.

En nog een Edit (ik blijf het lezen): Ik vind 'kus' ook véél mooier klinken dan 'zoen'. 'Zoen' klinkt zó Tante Martha.

Laatst gewijzigd op 28-07-2005 om 18:18.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Re3m schreef op 26-07-2005 @ 22:31 :
De eerste drie strofes heb ik overigens zo neergeschreven, het laatste stuk kostte mij meer moeite.
De eerste drie strofes vind ik ook verreweg het mooiste, het straalt echt iets uit ( ), is het gek dat ik dat 'los' als gedicht ook mooi zou vinden?
Ik heb er bewondering voor
Verder is dit echt een gedicht dat ik eerst nog maar eens een paar keer ga herlezen
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 20:47
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
Bij de eerste strofe was ik bang om verder te lezen, omdat ik dit dacht: "wat een uiterst geile strofe; zoveel gevoel, zo'n mooie vaart, zo origineel. Hopelijk verpest ze de rest nu niet"
Met een bang hart las ik dus de tweede, met dit gevoel: "oke ze verpest het NIET, het blijft spannend"
Toen dacht ik: "Het einde moet dan wel ongelooflijk slecht zijn, want zo gaat dat nu eenmaal"
Maar zo ging het dus niet. Een van de mooiste die ik in lange tijd gelezen heb . Had ik maar inspiratie .
Oud 29-07-2005, 16:29
Reem
Reem is offline
Dank jullie wel!
Opvallend dat Porcelain en Thoughtful allebei het schuingedrukte gedeelte op zich al een gedicht vinden, want voor mijn gevoel ontbrak er iets: ik had nog niet alles gezegd wat ik kwijtwilde. Het eerste gedeelte is dan ook voornamelijk situatie beschrijvend, terwijl het laatste stuk verklaart. Ik moet toegeven dat het een aantal dagen geduurd heeft voordat ik dat laatste deel geschreven heb: ik wist niet goed, hoe te beginnen.
Flower_4_u: geil, zo was het niet direct bedoeld, maar dat vind ik juist wel leuk.
Oud 05-08-2005, 15:03
Verwijderd
Veruit een van de beste die ik ooit van je heb gelezen. Maar voor mij eindigt het gedicht ook bij de 3e strofe. Het is af, het is sarcastisch, de paniek en woede en de ander draait zich een kwartslag om. Het doet me denken aan een ex die gewoon doorsliep terwijl ik in waanzin lag te janken. Zoiets.

Ik hou wel van Franse zinnetjes in gedichten, maar voor mij hoort het onderste deel er gewoon niet bij. Maar die 1e 3 strofes <3.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten