Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-08-2005, 20:42
hola
hola is offline
Als hier al meerdere topics over zijn geweest. Sorry, slotje is zo gezet lijkt me.

Ik ben aan het nadenken om hulp te zoeken. Nu weet ik alleen niet hoe ik in aanraking kan komen met een psycholoog ofzo. Ja via ggd ofzo? Maar hoe gaat dat precies in werking? En hoe zit dat met het geld? Ik kan namelijk niet veel betalen.

Dan nog een vraag: Wát voor soort hulp moet ik zoeken ( leg hieronder uit wat het problem is) Psycholoog, psychiater, psychotherapeut of een andere hulpverlener? En wat is het verschil tussen die soort 'helpers' ?

Dan het probleem:

Ik heb hier ooit eens wat gepost over mijn minderwaardigheidscomplex.. Nu begin ik mezelf wel langzaam belangrijk te vinden. net zo belangrijk als iedereen. Maar ik 'mag'' mezelf niet. Als ik me bedenk hoe ik over kom.. mag ik mezelf niet. Ik bedoel dat als ik een ander was, ik mij niet zou mogen.. of in ieder geval niet leuk vinden. Het is een beetje alsof ik van een afstadn bekijk wat ik doe. Vanuit een ander opzicht. Maar ik kan het niet veranderen, want zo ben ik! Ik wil mezelf leren accepteren. En aangezien ik al zo lang niet goed in mijn vel zit ( wel afgewisseld met perioden waarin eht super gaat!) werd mij door een goede vriendin aangeraden hulp te zoeken.

Wat vinden jullie? Moet ik het doen?

alvast bedankt
Oud 02-08-2005, 21:09
rare kwast
rare kwast is offline
je kan t via de huisarts spelen...die verwijst je dan door
ik vond dat wel makkelijk
Oud 02-08-2005, 21:09
Shitonya
Shitonya is offline
Nee niet doen. Al die hulpverleners hebben al genoeg werk door al die aanstellers zoals jou en waarschijnlijk kunnen ze je toch nooit helpen.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 21:18
Broeder
Broeder is offline
als je dagelijkse bezigheden er erg onder lijden kun je altijd langsgaan bij een inloophuis psychiatrie of huisarts of iets dergelijks.
Oud 02-08-2005, 21:28
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 02-08-2005 @ 22:09 :
Nee niet doen. Al die hulpverleners hebben al genoeg werk door al die aanstellers zoals jou en waarschijnlijk kunnen ze je toch nooit helpen.
ik vraag me toch serieus af waarom je dit soort reacties post
Waarschijnlijk kick je al op de aandacht die je nu krijgt, maar het is niet eens shockerend of grappig ofzo. Dat jij verbitterd bent moet je zelf weten, maar dit soort reacties verdienen slechts een

@Ts. Ik geloof niet dat het jouw taak is om uit te zoeken welke hulpverlener je nodig hebt. Ga eens langs de huisarts. Het kan vast geen kwaad.
Oud 02-08-2005, 21:32
vosje16
vosje16 is offline
Moest ik iemand anders zijn, zou ik mijzelf ook niet leuk vinden hoor. Ik kan namelijk soms een beetje uit de hoogte doen en dat kan ik bij anderen absoluut niet verdragen. Maar gelukkig ben ik dus mezelf en geen ander.
Waarschijnlijk heb jij het er moeilijker mee maar aangezien je zegt dat het al beter gaat dan vroeger weet ik niet of het echt nodig is dat je hulp zoekt...Maarja, ik weet ook niet hoe je je voelt hé dus moet je er zelf over beslissen wat het beste is.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 21:38
hola
hola is offline
Citaat:

wat ben jij geestig zeg...

verder bedaknt voor de reacties. weetr iemandook hoe het zit met betalen/vergoeding?
Oud 02-08-2005, 21:39
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 02-08-2005 @ 22:28 :
ik vraag me toch serieus af waarom je dit soort reacties post
Waarschijnlijk kick je al op de aandacht die je nu krijgt, maar het is niet eens shockerend of grappig ofzo. Dat jij verbitterd bent moet je zelf weten, maar dit soort reacties verdienen slechts een

@Ts. Ik geloof niet dat het jouw taak is om uit te zoeken welke hulpverlener je nodig hebt. Ga eens langs de huisarts. Het kan vast geen kwaad.
Als ik zou kicken op aandacht zou ik echt niet op dit forum zijn denk je ook niet?
En nee, dit topic is wel grappig. Zo staan we weer eens stil bij alle aanstellerige meisjes van tegenwoordig
Met citaat reageren
Judy2
Judy2 is offline
Het gaat er niet om hoe je overkomt, het gaat erom hoe je echt bent. En als je steeds tegen jezelf herhaalt dat je niet goed overkomt ga je dat ook steeds weer opnieuw denken en wordt je heel onzeker, denk ik. Als jij weet hoe je echt bent en jij weet dat je anders bent, in plaats van de manier zoals je volgens jouw overkomt, dan moet je niet uitgaan van de manier zoals je overkomt. Dat is alleen goed voor de communicatie met andere mensen. En what the hell kan jouw schelen wat andere mensen over jou denken? Ik begrijp het wel hoor, ik heb daar ook wel last van; anderen zitten trouwens ook propvol met fouten. En meestal is wel duidelijk of iemand meent wat hij of zij doet. En als dat niet snel duidelijk is, dan komt altijd vroeg of laat aan het licht hoe iemand werkelijk in elkaar zit. De hele wereld zou de bagger moeten krijgen als ze wat over je denken. Sla jezelf toch eens wat hogerop: uit ervaring weet ik dat 90% van de mensen niet helemaal een "goed mens" is naar andere toe. Dan vind ik dat jij der toch uitspringt: alleen al om het feit dat je naar jezelf kijkt. Dat is al een pluspunt vergeleken de gemiddelde bevolking. En dat je zegt: "als hier al een ander topic over is sorry..." getuigt ook dat je wel beleefd bent. En aangezien je interpuntie en zo, mja sorry moek ff zeggen, wil toch zeggen dat je niet bij de super domste hoort, en dat je ook met andere niet superdom zal communiceren. Tenzij je wat minder sociale vaardigheden hebt, maar als je zoveel op jezelf let zoals je nu doet geloof ik daar helemaal niks van. Echt niet, dat kan niet. Je moet wat meer in jezelf vertrouwen denk ik. En kijk maar naar het antwoord van Shitonia: totaal niet betrokken, totaal geen emotie, waarschijnlijk ook een heel ander mens, als mensen zulke opmerkingen maken, moet je echt schijt aan ze hebben. Laat je niet ondersneeuwen door jezelf of door anderen van hoe jij wel niet zult zijn, want daarmee bereik je alleen dat jij de "onzekere" bent en dat je ook echt ondergesneeuwd wordt. Echt, andere zijn ook niet alles.
Met citaat reageren
rare kwast
rare kwast is offline
(eigen bijdrage) en verder ben je als t goed is verzekerd
Oud 02-08-2005, 21:46
Verwijderd
Citaat:
Ga eens mensen op een ander forum vervelen.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 21:52
Judy2
Judy2 is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 02-08-2005 @ 22:39 :
Als ik zou kicken op aandacht zou ik echt niet op dit forum zijn denk je ook niet?
En nee, dit topic is wel grappig. Zo staan we weer eens stil bij alle aanstellerige meisjes van tegenwoordig
Jij bent echt weinig emotioneel. Dat is heust niet goed ofzo hoor.

geen emotie = geen betrokkenheid
geen betrokkenheid = niks in de gaten houden
niks in de gaten houden = niks weten en dus dom

En anders heb je gewoon weinig inlevingsvermogen..En dan komt vanzelfsprekend ook je hele sociale toestand op een laag pitje te staan...

Mja dan mis je wel wat, want elk moment van de dag bevindt je je in een sociale situatie. Haast de hele dag heb je mensen om je heen. En elke keer die foute opmerkingen van jouw...

Echt, deze opmerking was niet zo best en dat was niet jou eerste keer.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 21:57
Verwijderd
Citaat:
Judy2 schreef op 02-08-2005 @ 22:52 :
Ik denk dat ze juist heel emotioneel is en dat probeerd te verbergen door stoer te doen.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 22:10
Judy2
Judy2 is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 02-08-2005 @ 22:57 :
Ik denk dat ze juist heel emotioneel is en dat probeerd te verbergen door stoer te doen.
Ik twijfelde ook al of het niet iets van onzekerheid is ofzo, maar het kan ook heel goed zo zijn, dat ze gewoon zo is.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 22:16
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Judy2 schreef op 02-08-2005 @ 23:10 :
Ik twijfelde ook al of het niet iets van onzekerheid is ofzo, maar het kan ook heel goed zo zijn, dat ze gewoon zo is.
ik denk dat ze zichzelf een aansteller vindt
maar laten we haar niet nog meer aandacht geven
Ze vindt het alleen maar leuk omdat anderen het niet leuk vinden
Oud 02-08-2005, 22:26
Verwijderd
Dit begint steeds meer te lijken op het grote Shitonya-analyse topic
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 01:38
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
ojee, vond je het weer nodig?

ts: ga ermee naar je huisarts, hij/zij kan vaak redelijk goed inschatten waar je de juiste hulp kunt vinden en je hiernaartoe doorverwijzen.
Oud 03-08-2005, 01:40
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
hola schreef op 02-08-2005 @ 22:38 :
wat ben jij geestig zeg...

verder bedaknt voor de reacties. weetr iemandook hoe het zit met betalen/vergoeding?
meestal wordt het wel vergoed hoor.
iig bijv. het algemeen maatschappelijk werk of jeugdzorg (maar als je 18 bent ben je bij de meeste bjz's te oud) hoef je zelf niets te bepalen, zij worden gesubsideerd. psychologen met een eigen praktijk worden meestal niet gesubsideerd en zou je dan dus weer wel moeten bepalen. ook hier kan je het met je huisarts over hebben.
Oud 03-08-2005, 06:44
coopergirl
coopergirl is offline
- Op psychotherapie na, worden alle reguliere therapiën bij RIAGG en soortgelijke instellingen vergoed door de AWBZ (algemene wet bijzondere ziektekosten). Dit gaat automatisch, hier hoef je zelf niet achteraan.
- Je hebt een huisartsverwijzing nodig indien je naar het RIAGG/e.a gaat. Zonder verwijzing kun je wel naar een vrijgevestigde psycholoog (houdt er rekening mee dat je die zelf w.s. moet betalen en dat is erg aan de prijs).
- Bij de instelling waar je terecht komt, wordt veelal na aanleiding van een intake gesprek bepaald wat voor jou de beste therapie zal zijn.
- Verschil psychiater/ psycholoog:
"Een psycholoog heeft een universitaire opleiding in de gedragswetenschappen (Psychologie) gevolgd en heeft zich tijdens deze studie toegelegd op een deelgebied van de psychologie, bijvoorbeeld arbeidspsychologie, sociale psychologie of klinische psychologie (studie van de mens die kampt met een psychologisch probleem). Na het afstuderen heeft de psycholoog zich nog toegelegd op een onderdeel van de klinische psychologie bijvoorbeeld gedragstherapie of eerstelijnspsychologie.

Een psychiater heeft een medische wetenschap (Geneeskunde) gestudeerd en heeft zich na zijn studie als arts toegelegd op de psychiatrie (studie van de mens die kampt met zeer ernstige psychologische problematiek). Hij mag uit hoofde van zijn beroep medicijnen voorschrijven."
http://www.ptg.nl/faq.php

Succes hè! Goed dat je actie onderneemt, in een hoekje zitten kniezen schiet je niks mee op
Oud 03-08-2005, 11:20
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 03-08-2005 @ 02:40 :
meestal wordt het wel vergoed hoor.
iig bijv. het algemeen maatschappelijk werk of jeugdzorg (maar als je 18 bent ben je bij de meeste bjz's te oud) hoef je zelf niets te bepalen, zij worden gesubsideerd. psychologen met een eigen praktijk worden meestal niet gesubsideerd en zou je dan dus weer wel moeten bepalen. ook hier kan je het met je huisarts over hebben.
[edit] bepalen = betalen[/edit]
[edit2]GGZ wordt trouwens ook vergoed gewoon, die was ik vergeten [/edit2]
Oud 03-08-2005, 14:33
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
STUFF schreef op 02-08-2005 @ 23:26 :
Dit begint steeds meer te lijken op het grote Shitonya-analyse topic
dolle pret

Judy2, ga iemand anders vervelen. En "dom"? Ik zou de fout niet maken tussen jou/jouw bijvoorbeeld wat jij wel doet. En sociaal negatief o.id? Is het een verplichting sociaal beleefd te zijn dan?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 14:39
vogelvrij2
vogelvrij2 is offline
Citaat:
Judy2 schreef op 02-08-2005 @ 22:52 :

geen emotie = geen betrokkenheid
geen betrokkenheid = niks in de gaten houden
niks in de gaten houden = niks weten en dus dom

En anders heb je gewoon weinig inlevingsvermogen..En dan komt vanzelfsprekend ook je hele sociale toestand op een laag pitje te staan...

Mja dan mis je wel wat, want elk moment van de dag bevindt je je in een sociale situatie. Haast de hele dag heb je mensen om je heen. En elke keer die foute opmerkingen van jouw...

Echt, deze opmerking was niet zo best en dat was niet jou eerste keer.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 14:46
vogelvrij2
vogelvrij2 is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 03-08-2005 @ 15:33 :
dolle pret

Judy2, ga iemand anders vervelen. En "dom"? Ik zou de fout niet maken tussen jou/jouw bijvoorbeeld wat jij wel doet. En sociaal negatief o.id? Is het een verplichting sociaal beleefd te zijn dan?
Nee niet verplicht, ik denk dat Judy2 bedoeld dat het heel wat zegt over iemand als hij/zij niet beleefd is. Heel wat meer dan je in eerste instantie verwacht. "Is het een verplichting sociaal beleefd te zijn dan?" Maar zag je de reacties van de mensen naar jouw toe niet aankomen dan? Want dat heb je, als je zulke antwoorden geeft.

Kan je niet ff je eigen verdedigingsforum oprichten?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 18:34
x_knorretje_x
x_knorretje_x is offline
Citaat:
Als je weer alleen maar te z**ken hebt, doe dat dan alsjeblieft zonder die grammaticale fouten...(jou=>jij)
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 14:48
June bug
June bug is offline
Over die vergoeding: Ziekenfonds (het mijne iig) vergoedt een bepaald bedrag per jaar (rond de 200 euro geloof ik) en de rest moet je zelf betalen. Dat geldt dan voor een vrijgevestigde (zoals coopergirl dat noemde) psycholoog.
Oud 04-08-2005, 15:10
Verwijderd
Citaat:
Shitonya schreef op 02-08-2005 @ 22:39 :
je praat altijd over jezelf. Je moet niet zo negatief zelfbeeld hebben.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 15:35
No Soup For You
No Soup For You is offline
Citaat:
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten