Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2000, 19:38
*** is offline
Volgend jaar ga ik naar de vijfde. Ik heb natuur en gezondheid als profiel, maar wil graag Latijn, Frans 2 en economie 1 als keuzevakken nemen. Nu mag dit niet bij ons op school, dus moet ik 1 vak laten vallen. Wat zouden jullie doen en waarom?

Bij voorbaat dank!

------------------
Yesterday is history, tomorrow is mystery, today is a gift
Advertentie
Oud 10-06-2000, 20:44
Musliston
Musliston is offline
Waarom mag je geen extra vak nemen? Is economie 1 bijvoorbeeld niet makkelijk zelfstandig te volgen? Heb je er al met iedereen over gepraat?
Latijn zou ik zeker niet laten vallen. Frans is handig, maar economie 1 ook. Wat adviseert de decaan?
Oud 10-06-2000, 20:59
*** is offline
Het eerste extra vak moet je nemen, het tweede alleen als je gemiddeld hoger dan een zeven staat en het derde is zeer waarschijnlijk rooster technisch niet mogelijk.
Dit jaar had ik Latijn en Frans 2 (Frans 1 is verplicht)al als extra vakken en daardoor moest ik al 1 keer in de week godsdienst en wiskunde missen, en meer zullen ze wel niet toestaan.
Verder heeft de decaan er niet zo bar veel verstand van en zegt hij dat ik gewoon moet kiezen. En wanneer ik leraren om advies vraag, proberen ze me alleen maar over te halen om hun vak te houden. .
En inderdaad ec. is best handig evenals Frans en dat vind ik ook niet eens zo moeilijk. Daarentegen heb je niet zoveel aan Latijn, maar dan heb ik de afgelopen drie jaar dus voor "niks" gezwoegd en de meeste tijd in Latijn gestoken. En daar ben ik nou ook weer niet zo blij mee. Dus...
Oud 10-06-2000, 21:28
Musliston
Musliston is offline
Je hebt ontzettend veel aan Latijn. Soms hoor ik zelfs mensen zeggen: "ik weet van alle vakken niets meer behalve van Latijn".
Je leert namelijk naast grammatica, die je inzicht verschaft in alle mogelijke talen (ik heb er erg veel baat bij, zowel in het Nederlands als in Engels/Duits/Frans), ook logisch denken. Daarnaast leer je vaak stijlfiguren kennen die je kunt gebruiken. Ook de receptie van kunst wordt helderder: talloze kunstwerken, een grote hoeveelheid literatuur en vele zeer belangrijke muziekstukken zijn gebaseerd op de klassieke oudheid. Wanneer je een filosofische schrijver hebt, leer je over filosofie en filosoferen. Heb je een redenaar, dan kun je zijn technieken toepassen in debatten.

Latijn en Grieks zijn dus zeer nuttige vakken.

Maar goed, je moet een keus maken. Wanneer je heel leergierig bent, moet je vragen of je niet economie 1 geheel zelfstandig kunt doen.
Oud 10-06-2000, 21:53
*** is offline
Om te beginnen heel erg bedankt voor je advies!
Misschien ga ik inderdaad vragen of ik ec. zelfstandig mag doen (grote kans van niet), tenslotte is dat het idee van de 2e fase. Als ik nou gewoon probeer om zesjes te halen in plaats van het hoogst mogelijke, zie ik wel hoe lang ik het volhoud. Ik ga er niet te veel tijd insteken, kan ook niet, want dankzij dezelfde 2e fase zit ik ook opgescheept met bijvoorbeeld scheikunde. En dat vind ik juist helemaal niet leuk en bovendien moeilijk. En anders laat ik het ec. gewoon alsnog vallen.
En dan te bedenken dat ik zonder de 2e fase dit hele probleem niet eens had gehad.

p.s. Sorry voor deze klaagzang, maar dat moest ik ff kwijt.

Oud 10-06-2000, 22:26
Musliston
Musliston is offline
Nee hoor, ik vind je leed begrijpelijk. Voor mij was het erg makkelijk om twee extra vakken te nemen waarvan een zelfstandig. (Ik ben dus net klaar met mijn eindexamens)

Helaas weet ik niet zo heel goed hoe dat tweede-fasesysteem in elkaar zit. Maar ja, scheikunde is toch een vereiste voor geneeskunde en het profiel "natuur en gezondheid" bereidt mensen toch vooral voor op medische en biologische studies. Dus dat lijkt mij begrijpelijk.

Ik kan me niet voorstellen dat, mits economie 1 niet te zwaar is, ze weigeren om je dit vak zelfstandig te laten doen, je kunt het altijd proberen. Heb je al met je ouders overlegd? En wat vinden andere klasgenoten?
Oud 11-06-2000, 10:36
*** is offline
Ik zal het inderdaad proberen, want wie niet waagt, wie niet wint. Maar het feit is dat ik het afgelopen jaar al 15 vakken had en dat is toch heel wat meer dan vroeger. Zo had men trouwens een behoorlijk poosje terug ook bedacht dat iedere gymnasiumleerling 10% meer moest doen dan een atheneum leerling, maar dat bleek veel te zwaar te zijn. Wanneer ik nu ook nog ec.1 erbij neem zal ik zelfs nog meer doen dan die 10% extra...
Verder is het zelfs zo dat er een meisje bij Latijn bij mij in de klas zit, die oude talen wil gaan studeren, net als jij als ik het goed heb, dus zal ze Latijn en Grieks beide moeten houden. Waarschijnlijk word dat haar ook ontzegd of ze krijgt maar 2 uur i.p.v. 12 uur in de week zoals voorheen. Gelukkig voor haar gaat mijn leraar nu uitzoeken of dat wettelijk wel mag en anders moet ze op een andere school maar eens gaan kijken of ze het daar wel toestaan.
Verder willen mijn klasgenoten juist zo weinig mogelijk vakken, dus die begrijpen me niet echt. En m'n ouders vinden eigenlijk dat ik Latijn maar moet laten vallen.
Ik snap inderdaad wel dat scheikunde verplicht is in mijn profiel, maar ik weet bijna zeker dat ik de geneeskunde niet in wil. Nu denk je zeker wat doe je daar dan, maar de andere profielen zinden me ook niet echt en met natuur en gezondheid kan je nog de meeste kanten op (mits dus die paar extra vakken), aangezien ik nog totaal geen idee heb wat ik later wil doen.
O.k. dit was het weer.
Oud 11-06-2000, 13:53
Musliston
Musliston is offline
Hoi, je zit in een netelige situatie. Maar Latijn niet laten vallen hoor, een gymnasiumdiploma geeft een meerwaarde. Het is inderdaad curieus dat dat meisje in je klas niet normaal een volwaardig gymnasiumdiploma kan halen. Echter, stel dat ze oude talen zou willen studeren, dan voldoet ze ook met een vak. Ikzelf heb alleen maar Latijn, maar ga in de zomervakantie ook aan Grieks werken. Verder heb ik van een vriendin van mijn zus gehoord dat ze je, in ieder geval in Leiden, goed begeleiden als je een taal hebt gemist.

Maar goed, het gaat nu om jou. Probeer het inderdaad maar, want die 10% is natuurlijk een gemiddelde. Ik heb zelfs ongeveer 20% meer gedaan, denk ik. Twee vakken extra, waarvan een zelfstandig. En daarnaast moest ik ook nog vakken aan het conservatorium volgen. Maar het valt allemaal erg mee.

Hoe sta je ervoor? Dat is natuurlijk ook van belang.

Veel succes met je keuze.
Oud 11-06-2000, 14:00
*** is offline
Bedankt, ik zal het aan dat meisje in ieder geval even doorgeven.
Op zich sta ik er trouwens best wel redelijk voor, maar als ik eerlijk ben, probeer ik altijd het beste eruit te halen en dat wordt nu natuurlijk steeds lastiger.
Oud 11-06-2000, 14:05
Musliston
Musliston is offline
Citaat:
*** schreef:
Bedankt, ik zal het aan dat meisje in ieder geval even doorgeven.
Op zich sta ik er trouwens best wel redelijk voor, maar als ik eerlijk ben, probeer ik altijd het beste eruit te halen en dat wordt nu natuurlijk steeds lastiger.
Gewoon alles goed bijhouden. Ook een juiste manier van leren is belangrijk. Wat ik altijd deed en wat vaak werkte is: aantekeningen in een apart deel van het schrift (nog beter is het werken in een multomap) in een andere kleur. Dus niet aantekeningen en opdrachten door elkaar.
Samenvatten is bij elk vak nuttig. Vooral bij scheikunde, economie I en andere zaakvakken, Nederlands literatuur en Latijn. (achtergrond)
Oud 11-06-2000, 16:50
*** is offline
Op zich doe ik dat ook wel hoor, behalve dan het bijhouden, want dat gaat de laatste tijd nog wel eens de mist in, omdat ik tijd te kort kom. Mede door de vele werkstukken die ik tegelijkertijd moet maken.
Overigens maak ik vaak wel samenvattingen, alleen lees ik ze daarna nooit meer door, maar onder het maken neem je meestal ook behoorlijk wat in je op.
Citaat:
Musliston schreef:
Maar goed, het gaat nu om jou.
Het draait hier inderdaad een beetje te veel om mij geloof ik.

[Dit bericht is aangepast door *** (11 juni 2000).]
Oud 12-06-2000, 11:19
Musliston
Musliston is offline
O, zo bedoelde ik het niet hoor!!!
Nee, integendeel, deze fora zijn juist voor de problemen die jou op school treffen!!
Oud 13-06-2000, 13:31
*** is offline
Laten we het maar op discussie gesloten houden.
Als je hier eind augustus nog bent, kan ik trouwens nog wel even laten weten, (als je het tenminste leukt vindt) wat er van terecht is gekomen.
Oud 13-06-2000, 16:44
Optima
Optima is offline
Ik wilde alleen maar even kwijt dat ik met je mee leef ***. Aangezien ik N&G heb moeten laten vallen, omdat ik ook o graag Latijn en Frans 2 en economie 1 & 2 wilde hebben. Tja, mijn decaan werd gek van me.
Maar als ze nu eens gewoon KCV loskoppende. dan had je iets van 180 uur minder, maarja, dat is ook weer zo'n, excusez les mots, gezeik.

veel succes in iedere geval volgend jaar
Oud 13-06-2000, 17:23
*** is offline
Thanks,
maarruh wat doe je nu dan, economie en maatschappij zeker.
En wat dacht je van ANW, dat vind ik ook niets waard.
Oud 21-06-2000, 17:24
mif
mif is offline
Hallo!
Ik zit nu in 5VWO en over twee weken krijg ik zomervakantie, daarna begin ik in 6VWO. Onze school loopt een jaar voor en ik heb daarom ook het Tweede Fase onderwijs gevolgd.
Ik heb de profielen N&T en N&G en in mijn vrije deel de vakken Frans2, Duits 2, Latijn, Wiskunde A1&2. (totaal 5980 uur)
Toen ik in 3VWO mijn keuzeformulier bij de decaan inleverde, zei hij dat ik het maar gewoon moest proberen. Dat heb ik gedaan en het gaat tot nu toe nog steeds goed.
Dus helemaal niet gaan bedenken wat je moet laten vallen, maar gewoon alledrie de vakken kiezen. Je zult misschien wat vakken op een uur geroosterd krijgen, maar dat hoeft niet zo'n probleem te zijn. Veel van wat je in de les doet, kun je ook thuis doen (tweede fase!).
Heel veel Succes!!!

[Dit bericht is aangepast door mif (28 juni 2000).]
Oud 21-06-2000, 19:40
*** is offline
Citaat:
mif schreef:
Veel van wat je in de les doet, kun je ook thuis doen (tweede fase!).
Daar heb je inderdaad volkomen gelijk in, maar bij mij op school doen ze gewoon nogal moeilijk over het totaal aantal uren, 'k weet ook niet precies waarom...
Oud 06-07-2000, 16:42
*** is offline
Sorry hoor, maar ik ben op het moment ff een beetje pissig en dat moet ik toch echt even kwijt.
Vanmiddag ging ik mijn rapport op halen, daarin stond bij het vrije deel: Latijn en Frans 2, niks geen economie. Vervolgens kreeg ik er een brief bij, Frans 2 was toegekend. Ik dacht dat is tenminste nog iets, anders heb ik het dit jaar voor "niets" gevolgd. Maar ik lees verder en wat staat daar, indien het roostertechnisch mogelijk is! Toch zal ik (denk ik tenminste)waarschijnlijk Frans wel krijgen, maar ec. 1 werd helemaal buiten beschouwing gelaten! Ik dacht, laat ik toch eens aan mijn leerjaarcoordinatrice vragen hoe dit zit, ze was toch in de klas. Ik leg de situatie dus uit, en vervolgens staat ze me alleen maar een beetje schaapachtig toe te lachen en te knikken en zegt ze: Latijn is je 1e extra vak en Frans 2 je tweede, dus... Nou daar ben ik mooi klaar mee! Ik snap ook wel dat jullie hier niks aan kunnen doen, maar ik moest even m'n woede koelen...
Oud 07-07-2000, 11:23
Optima
Optima is offline
jeetje, wat shit voor je, tja, het lijkt wel alsof ze het zichzelf tegenwoordig makkelijk maken.

Ik ben trouwens afgelopen wonsdag opgebeld door mijn Decaan, dat ze M&O en Latijn onder elkaar hebben laten vallen. Ik moet dus drie keer kiezen welk lesuur ik ga volgend. En hij zei er ook bij: het is een mededeling maw, er valt niet meer over te discussiëren. Nou daar ben ik dus zoet mee. Maar ik weet al wat hij wil: Dat ik Latijn laat vallen, MOOI NIET DUS Gewoon vol blijven houden.

En misschien kan jij na school wel een bijscholing in economie doen, als het echt nodig is. Dat doet mijn nichtje ook en het gata heel snel.

veel suc6 verder

------------------
Eenmaal gelijk aan de man wordt de vrouw zijn meerdere
Oud 07-07-2000, 12:19
*** is offline
Bedankt voor je reply en jij zit ook in een lastige situatie zeg!
Een bijscholingscursus vind ik op zich wel een goed idee, alleen ben ik bang dat ik daar geen zin meer in heb, als ik het niet perse nodig heb. Ik pak het liever nu ff mee. Want het lijkt me sowieso wel goed voor je ontwikkeling.

------------------
We moeten luisteren naar elkaar.
Wie zei dat?
Oud 07-07-2000, 14:41
Musliston
Musliston is offline
Jullie zitten inderdaad beide in een zeer vervelende situatie.
***, wat vinden je ouders? Als het echt niet lukt, moet je gewoon boeken aanschaffen en proberen zelfstandig iets te doen en eventueel aan de economieleraar 'proefproefwerken' vragen. Misschien kun je zo laten zien dat het heel goed mogelijk is.
Optima, inderdaad gewoon Latijn houden.
Oud 07-07-2000, 19:38
*** is offline
Mijn ouders vinden het allemaal wel een beetje vreemd, maar zeggen dat ik me er maar bij neer moet leggen. Ze vinden dat ik af en toe al genoeg hooi op mijn vork neem…
Maar boeken kan ik inderdaad altijd nog bij de boekhandel gaan kopen i.p.v. huren.

In ieder geval bedankt en groetjes, want ik ga morgen op vakantie voor drie weken!
Oud 09-06-2002, 18:04
Bezoeker33
Je kan altijd 1 vak later inhalen
Oud 10-06-2002, 08:20
8Burning
Wat een gezeur op jouw school, ze zouden juist blij moeten zijn dat er een leerling is die zo fanatiek is dat ze drie extra vakken wil kiezen.
Bij ons kan het wel --> mijn zusje kiest exact het zelfde als jij en dat is geen probleem. Economie 1 is in elk geval heel goed zelfstandig te doen. Ik lees het een keer door voor de toets en dan haal je het makkelijk. Maar misschien ligt dat ook aan de school.
Oud 10-06-2002, 18:21
Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Bezoeker33 schreef:
Je kan altijd 1 vak later inhalen
Wat nutteloos om deze topic omhoog te halen. Hij is twee jaar oud. Ik neem aan dat *** onderhand haar keuze wel heeft gemaakt.
Ik sluit deze topic omdat hij nogal achterhaald is.

topic gesloten

Regels voor berichten