Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-06-2002, 20:25
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ja, dat denk ik.

Ik wíl niets meer doen (met mezelf ), en als ik ooit een vriendin zou hebben (wat ook niet zo heel waarschijnlijk is ), zal ik níet door seks geobsedeerd zijn.

Het is slecht, ziek.

Bovendien geeft het mij een extreem groot schuldgevoel, ik voel me verschrikkelijk slecht als ik één keer zo aan iemand gedacht heb waar ik veel om geef.

En liefde kan IMHO alleen liefde zijn, als je zonder seks nog steeds van die persoon kan houden.
Voor de verliefden hier: probeer eens 7 dagen niet te masturberen, en absoluut niet aan seks te denken. Hoe denk je daarna over die persoon? Als je de 7 dagen zonder seks, en dus zonder fantasieen , doorstaat, dan is het liefde. Anders niet.

Dit op Psychologie, omdat het níet op Seksualiteit past, en níet op L&R (dat is geen serieus forum). Is een psychologische zaak, en misschien haalt dit het niveau wat omhoog.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-06-2002, 20:37
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
hehe, ik ben verliefd en ik masturbeer daar niet bij... - om 1 of andere reden had ik ooit bedacht dat ik van mezelf niet mocht masturberen als ik verliefd was... - al een paar weken ofzow (was vooral in begin moeilijk)
Oud 09-06-2002, 20:50
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Hoe denk je daarna over die persoon? Als je de 7 dagen zonder seks, en dus zonder fantasieen , doorstaat, dan is het liefde. Anders niet.
Dit vind ik bullshit.

Je zal prima die 7 dagen kunnen doorstaan bij fysieke onthouding, maar als jij iemand echt leuk vind; zowel geestelijk als lichamelijk, dan lukt het je echt niet om jezelf van de fantasie te onthouden.

Ik durf bijna het omgekeerde te stellen: als je dat lukt, dus jezelf van de fantasie te onthouden, ben je niet echt verliefd
Met citaat reageren
Oud 09-06-2002, 20:55
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:

Ik durf bijna het omgekeerde te stellen: als je dat lukt, dus jezelf van de fantasie te onthouden, ben je niet echt verliefd
jah, idd, hier ben ik ut meer mee eens...
Met citaat reageren
Oud 09-06-2002, 21:00
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:

1) Ja, dat denk ik. Het is slecht, ziek.
Bovendien geeft het mij een extreem groot schuldgevoel, ik voel me verschrikkelijk slecht als ik één keer zo aan iemand gedacht heb waar ik veel om geef.

2) En liefde kan IMHO alleen liefde zijn, als je zonder seks nog steeds van die persoon kan houden.
1) Onzin. Seks kan van alles zijn, maar - als je er goed mee omgaat - zeker geen zonde.
2) Dat klopt. Het is goed om de combinaties verliefdheid-seks en liefde-seks eens wat beter te bestuderen. Bij ware liefde zal seks voor de geest een ondergeschikte rol spelen.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2002, 21:09
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Ja, dat denk ik.

Ik wíl niets meer doen (met mezelf ), en als ik ooit een vriendin zou hebben (wat ook niet zo heel waarschijnlijk is ), zal ik níet door seks geobsedeerd zijn.

Het is slecht, ziek.

En liefde kan IMHO alleen liefde zijn, als je zonder seks nog steeds van die persoon kan houden.
Voor de verliefden hier: probeer eens 7 dagen niet te masturberen, en absoluut niet aan seks te denken. Hoe denk je daarna over die persoon? Als je de 7 dagen zonder seks, en dus zonder fantasieen , doorstaat, dan is het liefde. Anders niet.

Dit op Psychologie, omdat het níet op Seksualiteit past, en níet op L&R (dat is geen serieus forum). Is een psychologische zaak, en misschien haalt dit het niveau wat omhoog.
Hallo, Daniël,

Laat ik je om te beginnen er op wijzen dat er absoluut niets slechts of zieks aan sex te ontdekken valt. Sex is toevallig een van de basisbehoeften van de mens en het is zelfs een van de sterkste behoeftes die we kennen. Sex is naar mijn idee alleen maar slecht als je er anderen mee kwetst (denk bijvoorbeeld aan diverse vormen van sexueel misbruik of op een andere manier niet goed met je sexuele gevoelens kunnen omgaan).
Er is absoluut niets verkeerds aan om sexuele gevoelens te hebben voor iemand waar je veel om geeft, en er is ook niets verkeerds aan dat je uiting geeft aan die gevoelens door te masturberen waarbij je over die persoon fantaseert. Als zo'n persoon om de een of andere reden niet voor je bereikbaar is kan het inderdaad moeilijk zijn om je sexuele gevoelens voor die persoon te accepteren. Wat dat betreft spreek ik uit ervaring, maar als je daar meer over wilt weten moet je me maar even een mailtje sturen.
Wat jij in jouw reply als liefe omschrijft staat bekend als platonische liefde, dus liefde waarbij sex geen rol speelt, maar dat betekent niet dat er geen liefde zou kunnen bestaan waarbij dat wel zo is. In tegenstelling tot de overige diersoorten is sex bij ons niet uitsluitend op de voortplanting gericht, maar dient het ook als middel om uiting te geven aan de gevoelens die je voor de ander hebt, ongeacht of die ander van hetzelfde geslacht is of niet. Je dient dus duidelijk onderscheid te maken tussen platonische liefde en niet-platonische liefde, dus liefde waarbij sex wel degelijk een rol speelt op de manier die ik zojuist noemde en waar absoluut niets verkeerds mee is. Als ik een vriendin zou hebben zou ik, als ik haar door bepaalde omstandigheden een tijd niet zou kunnen zien, wel degelijk over haar fantaseren als ik masturbeer zonder me daar schuldig over te voelen, om de doodeenvoudige reden dat dat nergens voor nodig is, en ik weet zeker dat er anderen hier op het forum zijn die daar ook zo over denken.
Oud 09-06-2002, 21:11
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
******** schreef:
Dit vind ik bullshit.

Je zal prima die 7 dagen kunnen doorstaan bij fysieke onthouding, maar als jij iemand echt leuk vind; zowel geestelijk als lichamelijk, dan lukt het je echt niet om jezelf van de fantasie te onthouden.

Ok, zit ook wat in, soms betrap ik mezelf toch wel ergens op, in bed.
Maar ja... ik probéér het wel.
Of het lukt... dát is vraag 2.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2002, 21:15
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Hallo, Daniël,
(...)
Maar wat als die persoon a-seksueel is?
Hoe zou je daar mee omgaan?
Met citaat reageren
Oud 09-06-2002, 23:18
Verwijderd
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
hehe, ik ben verliefd en ik masturbeer daar niet bij... - om 1 of andere reden had ik ooit bedacht dat ik van mezelf niet mocht masturberen als ik verliefd was... - al een paar weken ofzow (was vooral in begin moeilijk)
Dat ken ik. In het begin onderdrukte ik ook alle gevoelens van lust voor het meisje waar ik verliefd op was, omdat ik dacht dat ik die gevoelens niet mocht hebben. Ik probeerde een onderscheid te maken tussen 'hogere' en 'lagere' liefde - te weten hogere liefde, de gevoelens van vriendschap, willen beschermen, opofferingsgezindheid. Het geestelijke zeg maar. En de lagere liefde, de lust, de lichamelijke aantrekkingskracht, het geil worden van. Dat is dus het lichamelijke. Die twee kon ik niet met elkaar rijmen, omdat ik haar op een voetstuk plaatste waar ik haar moeilijk vanaf kon krijgen. Ik zag haar als iets hogers: iemand wiens leven meer waard was dan het mijne, die ik moest dienen en beschermen. Daarmee viel dus niet te verenigen het feit dat ik gewoon ook opgewonden van haar raakte.

Ik heb daar met haar veel over gepraat en ben op dat punt gerustgesteld. Ze is een meisje zoals alle andere, met angsten, menselijke eigenschappen, wat plezier beleeft aan seks en dezelfde gevoelens kan hebben als ik. Niet iemand om op een voetstuk te plaatsen, maar te beschouwen als gelijkwaardige partner. Als je dat voor jezelf accepteert en beredeneert, dan kom je tot de conclusie dat masturberen op de gedachte aan en seks hebben met degene op wie je verliefd bent, helemaal geen zonde is, maar een genot.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2002, 23:33
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Wat doet dit op psychologie?????
Oud 09-06-2002, 23:44
Mef
Mef is offline
Citaat:
Aragnabite schreef:
Wat doet dit op psychologie?????
Lees de kleine lettertjes 'ns Zijn eigen motivatie waarom het hier hoort.
Oud 09-06-2002, 23:50
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Mef schreef:

Lees de kleine lettertjes 'ns Zijn eigen motivatie waarom het hier hoort.
Ja maar dan nog..... Ik vind het hier al helemaal niet passen..
Oud 09-06-2002, 23:52
Mef
Mef is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Als je de 7 dagen zonder seks, en dus zonder fantasieen , doorstaat, dan is het liefde. Anders niet.
Hier ben ik het niet mee eens. Natuurlijk, geestelijke verwantschap is erg belangrijk in 'n relatie, maar als je je niet seksueel aangetrokken voelt tot die persoon zal het in mijn ogen nooit werken en geen echte liefde zijn. Het is juist erg gezond volgens mij dat je de persoon waarvan je houdt ook seksueel aantrekkelijk vindt
Oud 09-06-2002, 23:53
Verwijderd
Citaat:
Aragnabite schreef:
Ik vind van wel. Het is niet een vraag over intermenselijk contact (waardoor hij op Liefde en Relatie zou thuishoren) maar een vraag over het innerlijk en de belevingswereld van één persoon. En aangezien we hier, behalve zelfmoordaankondigingen en snijtips, ook nog over de psyche van de mens mogen praten, blijft-ie staan.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2002, 23:55
Mef
Mef is offline
Citaat:
Aragnabite schreef:

Hm, ik eigenlijk wel. Gaat misschien toch meer om een psychologische overweging die hij doet inzake seks
Oud 10-06-2002, 00:01
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Mef schreef:

Hm, ik eigenlijk wel. Gaat misschien toch meer om een psychologische overweging die hij doet inzake seks

Hier komt toch alleen maar onzin van.. maar k zie wel wat de FB's er mee doen..
Oud 10-06-2002, 00:08
Mef
Mef is offline
Citaat:
Aragnabite schreef:
Hier komt toch alleen maar onzin van.. maar k zie wel wat de FB's er mee doen..
well, excuse me!
Oud 10-06-2002, 05:30
Frida
Frida is offline
Dan moet je ook eens kijken naar wat het seks-gedrag is. Seks je er zo maar op los met iedereen, of zou je daar weinig problemen mee hebben... Dan najah, is seks niet iets wat bij liefde HOORT.

Ik heb liefde, liefde die ik nu nog meer dan een week moet missen, masturbatie komt niet aan bod, de gedachten aan intimitiet misschien wel. Maar niet de gedachten van seks, seks, seks, seks, seks, als een obsedé...

Als seks slecht en ziek is, moet jij je misschien afvragen waarom het grootste deel van de bevolking hier anders over denkt. Ennuh... eens na gaan wie hier dan met rare gedachten zit
Oud 10-06-2002, 16:38
kleine wicca
kleine wicca is offline
hmnmnm,mm
nou ik weet nog niet helemaal of ik et hier meej ens ben hoor. Als je een vriend(in) hebt, ga je op een keer tog wel verder dan zoenen . en dat vlindertje in je buik alke keer als hij/zij je zoent..
das tog fijn of niet dan?
en sez is helemaal niet iets slechts hoor, hoe kan iets wat zo fijn is slecht zijn?
Tuurlijk kan je wel egt verliefd zijn als daar ook sex bij komt kijken, je kan tog zo onwijs naar iemand verlangen, zijn of haar aanwezigheid, maar ook het lichaam. lekker tegen elkaar aan liggen. KAN TOG NIET SLECHT ZIJN?!?!?
Oud 10-06-2002, 17:08
Verwijderd
Als je nu eerst 'ns normaal ABN probeert te typen, alsjeblieft?

Je redenatie gaat trouwens niet helemaal op. Niet alles wat natuurlijk is, of fijn voelt, is ook goed. Egoïsme is ook natuurlijk, maar dat is ook niet wenselijk. Wat FA gewoon bedoelt is dat verliefdheid iets anders is dan geil worden van, zoals ik in mijn stukje boven heb neergezet. Lees dat 'ns, dan wordt het je misschien wat duidelijker.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 17:29
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Het is niet een vraag over intermenselijk contact (waardoor hij op Liefde en Relatie zou thuishoren) maar een vraag over het innerlijk en de belevingswereld van één persoon. En aangezien we hier, behalve zelfmoordaankondigingen en snijtips, ook nog over de psyche van de mens mogen praten, blijft-ie staan.
*party*
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 19:18
kleine wicca
kleine wicca is offline
Oké, nu ga ik èn algemeen beschaafd Nederlands typen, èn nog even in op wat je zegt.
Je hebt gelijk, niet alles wat goed aanvoelt is ook echt goed, en met wat voor jou goed voelt, kunnen anderen dus helemaal niet zo blij zijn af en toe. (egoïsme, jaloezie enz.) en ook voor jezelf kan dat slechte gevolgen hebben.
Maar dat betekent dus dat je die twee dingen uit elkaar moet houden, want dingen die slecht aanvoelen, kunnen later ook goede gevolgen blijken te hebben. Dus alles voelt niet per definitie zoals het is èn blijft.
maarrrrr, ik denk dat je dat meestal wel aan kunt voelen.
Ik heb er ook altijd last van dat ik mijn vriendjes als iets hogers dan mijzelf zie. Ik denk dat veel mensen dat hebben, en daarom kan seks (vooral de eerste keer) ook best heel eng zijn, maar dus ook spannend.
Maar betekent dat dat seks altijd een uiting is van enkel lustgevoelens? nee, het KAN zo zijn, en dan lijkt het me dat je niet goed bezig bent, dan gebruik je iemand (ten minste, als die ander wel echte liefde voelt).
Maar meestal komt seks toch wel voort uit liefde. (hmm....hoewel...ik weet wel wat flink wat voorbeelden te noemen waar dat niet zo is, maar ook dat vind ik niet slecht...heej.....als je het maar veilig doet he !!)
Oud 10-06-2002, 19:45
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Aragnabite schreef:
Wat voor mensen denk je dat er op Seksualiteit zitten?
Die reageren hier al helemaal niet serieus op...

Het is gewoon een psychologisch onderwerp.

Ik kan het ook niet helpen dat sommige mensen daar *slechte* ervaringen mee hebben...
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 19:51
Linda
Linda is offline
Om eerlijk te zijn ben ik het niet geheel met je eens.
Seks hoeft helemaal niet iets als een zonde te zijn!
Het kan iets heel moois zijn tussen twee mensen.
Oud 10-06-2002, 19:54
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
L!M schreef:
Om eerlijk te zijn ben ik het niet geheel met je eens.
Seks hoeft helemaal niet iets als een zonde te zijn!
Het kan iets heel moois zijn tussen twee mensen.
Ik bedoel niet seks, maar masturberen...
Dus over iemand fantaseren, over dingen die die persoon misschien helemaal nooit zou doen.
Dat zou ik mezelf nooit kunnen vergeven.

Het is geen zonde als je het samen doet... dat lijkt mij ook geweldig.
Maar wel om zomaar over dingen te fantaseren, en die persoon daarna weer te zien...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-06-2002, 19:57
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Maar wel om zomaar over dingen te fantaseren, en die persoon daarna weer te zien...
Ach, zolang diegene daar niets van weet geen probleem toch?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 19:59
Linda
Linda is offline
Aan masturberen is toch ook niks fout?
Je leert je eigen lichaam daar door beter kennen, en dat is toch alleen maar mooi mee genomen!
En wat maakt het nou uit dat die fantasien nooit uitkomen, het is toch leuk om te doen!?
Oud 10-06-2002, 20:45
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:

Ik bedoel niet seks, maar masturberen...
Dus over iemand fantaseren, over dingen die die persoon misschien helemaal nooit zou doen.
Dat zou ik mezelf nooit kunnen vergeven.

Het is geen zonde als je het samen doet... dat lijkt mij ook geweldig.
Ik weet niet welke definitie van sex jij er precies op na houdt, maar masturberen valt daar toevallig ook onder. Bovendien is er niets verkeerds aan om over een persoon te fantaseren als je masturbeert en daarna die persoon weer te zien. Niemand anders kent jouw fantasieën (even ervan uitgaande dat ze je voor je houdt), dus hoef je je daar in ieder geval niet voor te schamen.
Je vraag "Maar wat als die persoon a-seksueel is? Hoe zou je daar mee omgaan?" is me niet duidelijk. Bedoel je dat je zelf schuldgevoelens zou hebben als de persoon waarover je zou fantaseren bij het masturberen a-sexueel is, of is dit een algemeen gestelde vraag? Als de persoon in kwestie a-sexueel zou zijn zou ik proberen om haar (in het geval van een vrouw) weer interesse in sex te laten krijgen. Sex is een basisbehoefte van de mens en indien deze behoefte niet of onjuist wordt bevredigd kan dat voor de persoon in kwestie schadelijke gevolgen hebben.
Dat de mensen die op het sexualiteitsforum actief zijn hier niet serieus op zouden reageren valt nog te bezien. Ik ben zelf ook iedere dag op dat forum actief en zoals je ziet reageer ik er wel degelijk serieus op. Je kunt wat dat betreft beter stellen dat sommigen die op het sexualiteitsforum actief zijn hier niet serieus op zouden reageren.
Reageren

Regels voor berichten