Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-08-2005, 16:44
Wawl
Wawl is offline
Stel, ik heb collegegeld betaald aan een universiteit en vervolgens vraagt een hogeschool aan mij of ik even collegegeld wil betalen. Nu weet ik dat ik maar eenmaal collegegeld hoef te betalen, dus de hogeschool zal moeten weten dat ik al aan een universiteit heb betaald.

Is een bewijs van inschrijving - dat ik dus van de universiteit heb gehad - voldoende om aan te tonen, aan de hogeschool, dat ik vrijgesteld moet worden van de betaling van collegegeld? Of moet je dit op een andere manier aantonen? Alvast bedankt.
Oud 19-08-2005, 16:49
Verwijderd
Ik weet dit niet zeker dus ik moet een slag om de arm houden, maar ik zou denken dat alleen een bewijs van inschrijving niet voldoende is. Immers, ook een universiteit accepteert inschrijving met vrijstelling van collegegeld als dat al aan een ander instelling is betaald. Een bewijs van inschrijving is strikt genomen dus geen kwitantie van betaling van het collegegeld, en ik denk dat je dat nodig hebt. Maar gaarne verbetering als ik ernaast zit.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 16:51
Big Brother
Big Brother is offline
je hoeft het normaal alleen maar aan te geven bij de inschrijving (bij mijn universiteit is het iig een optie op het inschrijvingsformulier), maar dat was bij jou niet het geval?
Oud 19-08-2005, 17:14
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-08-2005 @ 17:49 :
Ik weet dit niet zeker dus ik moet een slag om de arm houden, maar ik zou denken dat alleen een bewijs van inschrijving niet voldoende is. Immers, ook een universiteit accepteert inschrijving met vrijstelling van collegegeld als dat al aan een ander instelling is betaald. Een bewijs van inschrijving is strikt genomen dus geen kwitantie van betaling van het collegegeld, en ik denk dat je dat nodig hebt. Maar gaarne verbetering als ik ernaast zit.
Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt. Dan zal ik maandagochtend moeten bellen naar de universiteit dat ik een zogenaamd bewijs van betaald collegegeld (BBC) nodig heb. Dat bewijs moet ik dan vervolgens aan de hogeschool sturen, zodat zij weten dat ik het geld al aan een andere instelling heb betaald.
Citaat:
Big Brother schreef op 19-08-2005 @ 17:51 :
je hoeft het normaal alleen maar aan te geven bij de inschrijving (bij mijn universiteit is het iig een optie op het inschrijvingsformulier), maar dat was bij jou niet het geval?
Nee, die mogelijkheid heb ik niet gehad.

Toevalligheid is dat ik maar een maand ingeschreven hoef te staan aan die hogeschool, omdat ik nog wat afrondende zaken moet regelen met betrekking tot mijn afstuderen. De rest van het collegejaar ben ik student aan die universiteit. En dan nog durft de hogeschool te beweren dat ik beter aan hen kan betalen. Begrijpelijk, maar niet echt realistisch van ze.
Oud 19-08-2005, 17:16
Wawl
Wawl is offline
Is die hogeschool overigens verplicht om mij (opnieuw) aan te nemen als student? Kan me voorstellen dat ze niet zitten te wachten op studenten die geen collegegeld hebben betaald omdat ze daarvoor vrijgesteld zijn.
Oud 19-08-2005, 17:17
Verwijderd
Over acceptatieplichten van onderwijsinstellingen weet ik vrijwel niets, maar het lijkt me sterk dat men je dan afwijst. Wat zou daartoe de reden zijn? Een universiteit biedt je gewoon de mogelijkheid om jezelf in te schrijven terwijl je aan een andere instelling betaald hebt, dus ik zie andersom niet in waarom HBO's niet datzelfde zouden doen.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 17:51
Wawl
Wawl is offline
Op de site van mijn hogeschool kan ik alleen vinden dat studenten die voor de tweede maal inschrijven vrijgesteld zijn van betaling van collegegeld. Kan alleen nergens vinden hoe dat in z'n werk gaat. Aanstaande maandag dus maar even regelen, komt allemaal wel goed.
Oud 19-08-2005, 18:08
Verwijderd
Heh. HBO's staan niet bekend om hun studentvriendelijkheid, ik heb wel eens meegemaakt dat iemand die wilde overstappen naar de uni actief werd tegengewerkt (propedeusedatum kon zogenaamd niet verzet worden, en dergelijke).

Ach ja, vanwege de abominabele kwaliteit van veel hogescholen lopen de studenten weg waar ze bijstaan, dus vandaar dat ze maar naar wat minder nette manieren moeten zoeken om studenten aan zich te binden.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 18:26
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 19-08-2005 @ 18:51 :
Op de site van mijn hogeschool kan ik alleen vinden dat studenten die voor de tweede maal inschrijven vrijgesteld zijn van betaling van collegegeld. Kan alleen nergens vinden hoe dat in z'n werk gaat. Aanstaande maandag dus maar even regelen, komt allemaal wel goed.
Je kan bij de administratie van de opleiding waar je collegegeld aan betaald een betalingsbewijs ophalen en die aan de administratie van de tweede opleiding geven. Volgens mij werkt dat overal hetzelfde, en overal zo.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 18:38
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-08-2005 @ 19:08 :
Heh. HBO's staan niet bekend om hun studentvriendelijkheid, ik heb wel eens meegemaakt dat iemand die wilde overstappen naar de uni actief werd tegengewerkt (propedeusedatum kon zogenaamd niet verzet worden, en dergelijke).
Een studiebegeleider zei letterlijk tegen mij dat ik maar beter mijn collegegeld aan de hogeschool kon betalen, omdat ik anders in een administratieve molen terecht zou komen. Feit is dus dat ik in september maar een dag op de hogeschool zal zijn terwijl ik de rest van het jaar doorbreng op die universiteit. Aan wie zou jij je collegegeld betalen?
Citaat:
Andijvie schreef op 19-08-2005 @ 19:26 :
Je kan bij de administratie van de opleiding waar je collegegeld aan betaald een betalingsbewijs ophalen en die aan de administratie van de tweede opleiding geven. Volgens mij werkt dat overal hetzelfde, en overal zo.
Inderdaad, maar dat soort dingen staan bij ons nergens beschreven. Iedereen wijst naar elkaar en niemand probeert je echt te helpen. Maar nu gaat het wel lukken, maandag zorg ik dat alles voor elkaar komt.
Oud 19-08-2005, 19:58
Big Brother
Big Brother is offline
ja lukken gaat het wel, misschien duurt de afhandeling alleen ietsje langer
Oud 19-08-2005, 20:54
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bij mij is het op de Hogeschool zo dat je een bewijs van betaald collegegeld krijgt en dat kan je dan voorleggen bij een andere hogeschool of universiteit zodat je daar geen collegegeld meer hoeft te betalen. Wellicht moet je eens informeren bij de financiele administratie van jouw universiteit voor zoiets.
Oud 19-08-2005, 20:55
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-08-2005 @ 19:08 :

Ach ja, vanwege de abominabele kwaliteit van veel hogescholen lopen de studenten weg waar ze bijstaan, dus vandaar dat ze maar naar wat minder nette manieren moeten zoeken om studenten aan zich te binden.
Studentvriendelijkheid van de Hogeschool Rotterdam valt mij anders ontzettend mee terwijl ik toch ook een universiteit gewend ben
Oud 20-08-2005, 07:33
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 19-08-2005 @ 21:54 :
Bij mij is het op de Hogeschool zo dat je een bewijs van betaald collegegeld krijgt en dat kan je dan voorleggen bij een andere hogeschool of universiteit zodat je daar geen collegegeld meer hoeft te betalen. Wellicht moet je eens informeren bij de financiele administratie van jouw universiteit voor zoiets.
^Dat is wat ik ook wilde zeggen.

En de studentvriendelijkheid op de HRO valt idd erg mee. Gelukkig wel. (Anders was ik er ook allang weg geweest. )
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 10:03
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 19-08-2005 @ 19:38 :
Inderdaad, maar dat soort dingen staan bij ons nergens beschreven. Iedereen wijst naar elkaar en niemand probeert je echt te helpen. Maar nu gaat het wel lukken, maandag zorg ik dat alles voor elkaar komt.
't Zijn ook een beetje uitzonderingen, zeker op het HBO. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze géén betaalbewijs willen geven. Natuurlijk moet je het even regelen, 't komt niet aan waaien, maar erg veel moeite zal het toch niet kosten?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten