Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-06-2002, 18:15
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
http://www.geldersdagblad.nl/CDA/reg...hiefID=1080592

ZUTPHEN - 23 MEI 2002 - De strafbare feiten liegen er niet om bij de 29-jarige D.M. uit Warnsveld. Zo maakte hij 15 maart in psychiatrisch ziekenhuis Het Spectrum in Warnsveld een stekende beweging naar een politieman, onder het uitroepen van ‘Iedereen die binnen komt steek ik lek, politie of niet‘.

Bovendien bedreigde hij met de schaar ook een verpleegkundige en voegde haar daarbij de woorden ‘Ik steek je in de ogen‘ toe. Ook moest M. zich gisteren voor de rechtbank Zutphen verantwoorden, omdat hij op 22 januari een buschauffeur een klap in het gezicht had verkocht.
...
"Het OM wil namelijk een goede behandeling van de geestelijk zieke verdachte (schizofrenie gepaard gaande met paranoïde aanvallen en opgekropt verdriet, die zich soms uiten in geweldsuitbarstingen) niet in de weg staan."

Zowel de buschauffeur als de verpleegster en politieman hebben aangifte tegen M. gedaan.

Vrijspraak.

Mijn idee: 10 jaar onvoorwaardelijk.

Wat vinden jullie van de (gebruikelijke) conclusie, dat ze 'zielig' zijn?
De zielige schuldige, die maar geen echte straf moet krijgen, 'want hij kon het niet helpen', hij was zichzelf niet.

Laatst gewijzigd op 14-06-2002 om 18:17.
Advertentie
Oud 14-06-2002, 21:34
Joostje
Joostje is offline
ontoerekeningsvatbaar -> vrijspraak. zit al in een psychiatrische inrichting.
Oud 14-06-2002, 21:36
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Joostje schreef:
ontoerekeningsvatbaar -> vrijspraak. zit al in een psychiatrische inrichting.
So what?

Dus ik kan ook iemand gaan bedreigen.
Dan zeg ik straks in de rechtbank gewoon dat ik mezelf niet meer was, en dat ik mezelf niet onder controle was.
En ik kan weer gaan, vrijspraak.

( )
Oud 14-06-2002, 21:37
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:

So what?

Dus ik kan ook iemand gaan bedreigen.
Dan zeg ik straks in de rechtbank gewoon dat ik mezelf niet meer was, en dat ik mezelf niet onder controle was.
En ik kan weer gaan, vrijspraak.

( )
dat valt heus wel te controleren hoor. argument: hij zat al in een psychiatrische inrichting.
Oud 14-06-2002, 21:41
Verwijderd
Dat ontoerekeningsvatbaar vind ik ook zo'n onzin.
Ik ben het met de vloot admiraal eens dat de straffen strenger moeten, ook al ben je dus ontoerekeningsvatbaar. Mensen die dat zijn moeten ze maar in een psychiatrische inrichting opnemen, want anders komen er ongelukken.
Iedereen die niet in een psychiatrische inrichting moeten ze gelijk behandelen.
Oud 14-06-2002, 21:42
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
heitinga4ever* schreef:
Dat ontoerekeningsvatbaar vind ik ook zo'n onzin.
Ik ben het met de vloot admiraal eens dat de straffen strenger moeten, ook al ben je dus ontoerekeningsvatbaar. Mensen die dat zijn moeten ze maar in een psychiatrische inrichting opnemen, want anders komen er ongelukken.
Iedereen die niet in een psychiatrische inrichting moeten ze gelijk behandelen.
en als men er nu pas achter komt dat hij of zij in een pschychiatrische inrichgting thuishoort als hij of zij een misdaad pleegt?
Oud 14-06-2002, 21:46
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
Joostje schreef:

en als men er nu pas achter komt dat hij of zij in een pschychiatrische inrichgting thuishoort als hij of zij een misdaad pleegt?
idd
Oud 14-06-2002, 21:51
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef:

Mensen die tekenen van ontoerekeningsvatbaarheid vertonen moet je gewoon gelijk in een psychiatrische inrichting stoppen. Want het is toch niet eerlijk dat je buurman bijv. 1 jaar cel krijgt voor een moord en jij 10, om dat je buurman (zogenaamd) ontoerekeningsvatbaar is?
Oud 14-06-2002, 21:53
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
heitinga4ever* schreef:

Mensen die tekenen van ontoerekeningsvatbaarheid vertonen moet je gewoon gelijk in een psychiatrische inrichting stoppen. Want het is toch niet eerlijk dat je buurman bijv. 1 jaar cel krijgt voor een moord en jij 10, om dat je buurman (zogenaamd) ontoerekeningsvatbaar is?

Het is echt niet ''zogenaamd'' hoor, dat onderzoeken ze echt wel goed, anders hebben ze een groot probleem na afloop.
Hoe kan de overheid nou ieder mens volgen om te kijken of hij/zij tekenen van ontoerekeningsvatbaarheid vertonen???
Oud 14-06-2002, 21:58
Verwijderd
Citaat:
Dutchy15 schreef:
Het is echt niet ''zogenaamd'' hoor, dat onderzoeken ze echt wel goed, anders hebben ze een groot probleem na afloop.
Hoe kan de overheid nou ieder mens volgen om te kijken of hij/zij tekenen van ontoerekeningsvatbaarheid vertonen???
Ik denk dat iemand die ontoerekeningsvatbaar is zich soms anders gedraagt als gewone mensen. (maar ik weet ook niet precies wanneer en waarom iemand tot ontoerekeningsvatbaar wordt verklaard, dus misschien zit ik mis)
Oud 14-06-2002, 23:00
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
heitinga4ever* schreef:

Ik denk dat iemand die ontoerekeningsvatbaar is zich soms anders gedraagt als gewone mensen. (maar ik weet ook niet precies wanneer en waarom iemand tot ontoerekeningsvatbaar wordt verklaard, dus misschien zit ik mis)
Maja, er bestaat geen handleiding van wat een normaal mens is en wat niet..
Oud 14-06-2002, 23:28
Verwijderd
Ontoerekeningsvatbaar of niet; het zit hier gewoon zó in elkaar dat je voor een moord na een jaartje brommen weer op straat staat, dat terwijl een drugshandelaar die wat heroïne en coke verscheepte zónder enige vormen van geweld 10 jaar cel krijgt.

Waar zijn de verhoudingen gebleven, lieve mensen? Ik snap het allemaal niet meer. Ik geloof ook niet dat ik het überhaupt nog wil snappen allemaal.
Oud 15-06-2002, 18:20
autodropje
autodropje is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=128145

Regels voor berichten