Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-07-2005, 12:32
EaSy-M3
EaSy-M3 is offline
Ik werk bij een supermarkt en dan ongeveer 20 uurtjes per week, op het werkrooster staat bijvoorbeeld dat ik vrijdags tot 7 uur moet werken, maar aangezien het gewoonweg teveel werk is in een te korte tijd ben ik vaak pas rond een uur of 8 klaar. En ik ben niet de enige hoor. Bij ons is het zo geregelt dat ieder heel kwartier dat je werkt dat je dat op mag schrijven en dus uitbetaald krijgt. 's Avonds zijn we vaak pas om kwart over 9 klaar en dat mag je dan ook opschrijven. Maar vandaag stond er op het bord:

Alle extra uren die niet op het werkrooster staan kunnen niet gedeclareerd worden tm week 34.

Dit is omdat (ik denk mede omdat het vakantie is) we minder klanten over de vloer krijgen dan normaal.

Maar mag dit? Ik bedoel, als ik een uur langer werk dan doe ik dat dus eigelijk voor niets? Het ligt niet aan ons dat de klanten wegblijven en toch zijn wij er de dupe van.

Als iemand wat informatie heeft bedankt...
Oud 27-07-2005, 12:39
Estar
Estar is offline
Volgens mij mag dit niet, in supermarkten en nog een paar branches is het wel normaal dat je na sluitingstijd nog een half uurtje extra werkt mo de winkel af te sluiten en openingsklaar te maken voor de volgende morgen.

Maar als het langer is zou het normaal gewoon betaald moeten worden, tenzij het in je contract staat dat het kan voorkomen.

Ik vraag me wel af waarom je dan als er toch bijna geen klanten komen nog langer moet blijven.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 12:45
Verwijderd
Je voelt het waarschijnlijk zelf al aan dat iemand niet zomaar voor niets hoeft te werken. Je bent sowieso niet verplicht om overwerk te verrichten, maar natuurlijk doe je dat wel als je baas het vraagt en als het gewoon betaald wordt. Maar overwerk niet uitbetalen slaat nergens op. Het mag dus gewoon niet.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 12:55
juno
juno is offline
Als de stoomfluit gaat en je werktijd volgens het rooster zit erop, dan trek jij je jas aan en je gaat naar huis.

Tegenover de verplichting om te werken, staat rechtstreeks een verplichting om loon te betalen.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 13:09
EaSy-M3
EaSy-M3 is offline
okeej, bedankt allemaal

Ik wacht denk ik maar af wat mn collega's doen, ik loop maar niet voorop in de rij van 'het mag niet', heb mn baantje hard nodig,

maar toch bedankt...
Oud 27-07-2005, 13:12
Eritreaboy16
Eritreaboy16 is offline
onze vulploeg werkt altijd tot 10 uur maar wij beginnen ook om 8 uur
Oud 27-07-2005, 13:14
juno
juno is offline
Als jij je baantje verliest door dit geintje, stap je naar de kantonrechter. Wel even wat bewijzen noteren, dus al je gewerkte uren, en alle voorvallen en gesprekken met de baas hierover, gedateerd. En meteen wie er nog meer bij die gesprekken aanwezig waren, anders heb je nog geen poot om op te staan.

Laatst gewijzigd op 28-07-2005 om 00:08.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 13:22
Sylver-Myst
Sylver-Myst is offline
Hmpf, wij mogen tijdens het werk stressen om alles op tijd af te krijgen. Om 20.00 sluit de winkel en vaak werken we daarna nog door. Het eerste kwartier wordt niet uitbetaald, maar de tijd daarna wel.
Oud 27-07-2005, 14:04
Eritreaboy16
Eritreaboy16 is offline
Ah de best gewoon
Oud 27-07-2005, 14:35
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
als je na werktijd niet uitbetaald krijgt, dan betekent dat ook dat je niet werkt na werktijd. simple as that. dan blijft t werk maar liggen tot de volgende dag, dan krijg je tenminste betaald.
Oud 27-07-2005, 14:48
MB
MB is offline
Waarschijnlijk doet hij dat zodat jullie wat harder doorwerken en het in de baas zijn ogen niet nodig is over te werken, omdat het vakantietijd is en dus niet druk. Maar het mag dus niet, ik zou het gewoon tegen hem zeggen en ook even duidelijk maken dat je neit voor niks overwerkt, als je daarvoor ontslagen zou worden (lijkt me al zeer onwaarschijnlijk) dan ben je nog beter af ook...
Oud 27-07-2005, 18:09
juno
juno is offline
Als je daarom ontslagen word, stap je heel snel naar de kantonrechter! Werkweigering is wel grond voor ontslag, maar werkweigering vanwege loonweigering is dat niet!
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 22:48
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Nee dit mag simpel weg niet.
Omdat er minder omgezet word komt er minder vulling binnen. Als je de zelfde hoeveelheid mensen hebt zou je eerder klaar moeten zijn dan normaal.
Als hij verder vind dat jullie harder moeten werken om wat voor reden ook, moet hij maar eens komen met (redelijke) normen e.d.
Als je even de supermarkt er bij vermeld dan kan ik eventueel meer gedetaileerd er op in gaan. Zelf werk ik bij AH als vulploegleider.
Je moet gewoon een paar gozers zoals wij hebben ( ik en collega vulploegleider) die gewoon hun bek open trekken, en maak ons maar wat ben niet voor niks lid van de FNV ;-)
Oud 28-07-2005, 11:16
EaSy-M3
EaSy-M3 is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 27-07-2005 @ 23:48 :
Nee dit mag simpel weg niet.
Omdat er minder omgezet word komt er minder vulling binnen. Als je de zelfde hoeveelheid mensen hebt zou je eerder klaar moeten zijn dan normaal.
Als hij verder vind dat jullie harder moeten werken om wat voor reden ook, moet hij maar eens komen met (redelijke) normen e.d.
Als je even de supermarkt er bij vermeld dan kan ik eventueel meer gedetaileerd er op in gaan. Zelf werk ik bij AH als vulploegleider.
Je moet gewoon een paar gozers zoals wij hebben ( ik en collega vulploegleider) die gewoon hun bek open trekken, en maak ons maar wat ben niet voor niks lid van de FNV ;-)
Ik werk ook bij de AH... maar het is een franchise bedrijf... en ik ben niet lid van een vakbond (of wat FNV dan ook mag zijn). En aangezien ik mn baas liever wat te vriend houd mogen andere mensen discussies met hem aangaan, volgens mij is er al wat gezegt en binnenkort hebben we een vergadering, dus dan word het vanzelf wel naar buiten gebracht.

Maar toch bedankt...
Oud 28-07-2005, 11:18
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
EaSy-M3 schreef op 28-07-2005 @ 12:16 :
Ik werk ook bij de AH... maar het is een franchise bedrijf... en ik ben niet lid van een vakbond (of wat FNV dan ook mag zijn). En aangezien ik mn baas liever wat te vriend houd mogen andere mensen discussies met hem aangaan, volgens mij is er al wat gezegt en binnenkort hebben we een vergadering, dus dan word het vanzelf wel naar buiten gebracht.

Maar toch bedankt...
dan word je toch lid van een vakbond ?
Oud 28-07-2005, 22:40
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
EaSy-M3 schreef op 28-07-2005 @ 12:16 :

Maar toch bedankt...
Nou maakt franchise wel of niet opzich niet zoveel uit ik hoor het binnen AH, maar ook bij C1000, Jumb, Super de Boer en weet ik waar.
Haal je je vulnorm niet omdat je niet hard genoeg doorwerkt kan ik er in komen, maar anders moet die gewoon dokken. En anders stop je gewoon als je werktijd er op zit.
Ik heb mijn baas vorige week voor het blok gezet, of een gespiegelde winkel en 3 uur per avonde (of 4) te veel gebruiken of een minder gespiegelde winkel en binnen de uren blijven, de keuze was hem snel gemaakt, binnen de uren blijven nou wij hadden een BIG- deal, als die geen keuze had gemaakt dan had die pech gehad want betaald krijg ik ik stuur er desnoods de FNV op af .
Oud 28-07-2005, 23:32
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 27-07-2005 @ 19:09 :
Als je daarom ontslagen word, stap je heel snel naar de kantonrechter! Werkweigering is wel grond voor ontslag, maar werkweigering vanwege loonweigering is dat niet!
Sterker nog, het is prima verdedigbaar dat dwang van de baas om onbetaald over te werken, met het dreigement dat weigering leidt tot ontslag, een dringende reden voor de werknemer oplevert. Niet dat het er veel toe doet, want als je om zo'n reden ontslagen wordt, wat de grond ook is, wil je er toch niet meer terugkomen, dus stap je gewoon naar de kantonrechter en vorder je volledige schadevergoeding.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 18:33
Roos
Roos is offline
Ik denk niet dat je zo snel gelijk naar de kantonrechter stapt voor een albert heijn bijbaantje.

Desalniettemin klopt het natuurlijk niet dat je elke avond zoveel moet overwerken.

Ik zou het bespreken met je collega's in de pauze ofzo, misschien kun je het dan met een groepje aankaarten bij je baas, dan sta je altijd sterker
Oud 30-07-2005, 18:46
Verwijderd
Mwah, als je student bent en je hebt een voordelige rechtsbijstandsverzekering kan het wel leuk zijn
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 22:43
TRXD
TRXD is offline
Heel vervelend zoiets. Ik snap inderdaad dat je geen zin hebt om je (bij)baantje op het spel te zetten. Ook kan het soms voor wat jongere medewerkers wat moeilijker zijn om dingen (goed) aan te kaarten en je ongenoegen kenbaar te maken. Praat er inderdaad eens goed over met collega's die je vertrouwd. Eventueel zou je het ook eens aan kunnen kaarten bij leden van de Ondernemings Raad (OR) van het bedrijf.

Werk hoort gewoon betaald te worden, dat is een ding wat duidelijk is. Ook het "uitwerk kwartiertje" hoort in mijn ogen te worden betaald. De vergadering die je binnenkort hebt kan ook een gelegenheid zijn om dat soort dingen aan te kaarten. Maar iedereen weet dat sommige werkgevers niet tegen kritiek kunnen dus ben voorzichtig met sommige dingen. Want je kunt nog zo in je recht staan, je hebt er niks aan om je baan(tje) te verliezen daarvoor.

Dus mijn advies:

- overleg met andere (betrouwbare) collega's
- netjes en duidelijk alleen of met meerdere werknemers aankaarten
- eventueel met iemand van de OR overleggen
- een collega die wel lid is van de vakbond (FNV bijvoorbeeld, www.fnv.nl) dit aan laten kaarten.
- blijf netjes en correct maar laat je niet ondersneeuwen.

Succes ermee! Er zitten wel wat mensen met goede adviezen en ervaring op dit forum die je wat kunnen uitleggen heb ik wel gezien.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 11:16
fractuur
fractuur is offline
En dan te bedenken dat wij 's avonds tussen 8 en 9 helemaal niets te doen hebben.

Maar goed, bij ons worden er mensen eerder naar huis gestuurd vanwege de (lage) zomeromzet. Hiermee snijdt je baas ook in de loonkosten, maar op nogal een belachelijke manier. Als ik jou was zou ik niet al te veel een "het is mijn heilige baantje, dus ik zeg maar niets"stemming aanhangen, en het er toch maar over hebben met andere vakkenvullers. Vooral met mensen die er al wat langer werken, want die hebben meestal wel overzicht. Als mensen het er over hebben met je baas, val ze dan ook (bedachtzaam, niet opeens iedereen uit gaan schelden ofzo) bij.
Reageren

Regels voor berichten