Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-07-2005, 16:09
lso
lso is offline
In september begin ik les te geven. Het gebeurt vaak dat sommige leerlingen al klaar zijn met een toets/huistaak en anderen nog niet. Om hen bezig te houden zou ik graag een bundeltje maken met "leuke" opdrachtjes die zij vrij kunnen maken.

Het is vanzelfsprekend dat die opdrachtjes moeten aansluiten bij het vak dat ik hen geef. Ik geef Nederlands en godsdienst.

Voor Nederlands had ik gedacht aan taalspelletjes maar welke en waar vind ik die... eventueel een kruiswoordraadsel (welke? waar?) ...

Lijkt dit jullie leuk of denk je.. toch maar beter niet... EN hebben jullie eventueel nog tips waar ik iets kan vinden en wat er nog bij kan. Eventueel andere mogelijkheden om de tijd op te vullen zijn ook goed hoor!

Thx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-07-2005, 17:38
PV
PV is offline
Welke leeftijd hebben de leerlingen?
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 17:52
lso
lso is offline
brugklas en een eerste en tweede middelbaar A (11-13 jaar)
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 18:19
Verwijderd
Het lijkt mij persoonlijk verschrikkelijk om allerlei taken te gaan doen terwijl ik mijn huiswerk/planning al af heb. Een boek lezen, of gewoon meer opgeven is een stuk nuttiger lijkt me?

Ik bedoel, als je eenmaal klaar bent met je werk wil je echt niet nog meer doen dan nodig, dan wil je gewoon lekker onderuit een boekje/tijdschrift lezen en andere lastig vallen met je geklets.

Tenminste.. ik dan..
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 18:39
lso
lso is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 22-07-2005 @ 19:19 :
Het lijkt mij persoonlijk verschrikkelijk om allerlei taken te gaan doen terwijl ik mijn huiswerk/planning al af heb. Een boek lezen, of gewoon meer opgeven is een stuk nuttiger lijkt me?

Ik bedoel, als je eenmaal klaar bent met je werk wil je echt niet nog meer doen dan nodig, dan wil je gewoon lekker onderuit een boekje/tijdschrift lezen en andere lastig vallen met je geklets.

Tenminste.. ik dan..
Het is vanzelfsprekend dat een boek lezen ook kan maar tijdschriften horen nu eigenlijk niet echt thuis in de les terwijl anderen nog een toets aan het maken zijn é.. of begrijp ik het verkeerd?

Daarnaast is het ook belangrijk dat het stil en rustig blijft...
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 19:50
Verwijderd
Puzzels vind ik een leuk idee. Kruiswoordraadsels en misschien leuke cryptogrammen (gewoon eens een makkelijk boekje kopen en daar een makkelijke puzzel uit kopieren, zou ik doen).
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 21:01
althea
althea is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 22-07-2005 @ 19:19 :

Het kan wel nuttig zijn wanneer ze gedaan hebben met de taak om ze een leuk taalspelletje te geven of zo (dan toch voor het vak Nederlands; voor het vak godsdienst weet ik niet echt wat daar juist gegeven wordt en moet je op zoek naar een opdracht dat toch een beetje bij het vak past.) Dus gewoon eens binnenstappen in de plaatselijke boekhandel of even rondsurfen op internet.
Eigenlijk vind ik het wel een leuk initiatief, want toen ik vroeger een taak of test moest maken en bijna iedereen had al gedaan dan was er natuurlijk veel rumoer en kon ik me moeilijker concentreren. Maar het moeten dan natuurlijk wel leuke opdrachten zijn, want anders denk ik dat de kinderen hun enthousiasme een beetje minder zal zijn dan die van mij.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 21:18
Verwijderd
Ik snap dat tijdschriften niet in de les thuis horen, maar na een toets moet je jezelf toch even kunnen ontspannen lijkt me?

Als afwisseling met huiswerk zou ik gewoon opdrachten verzinnen die in de stof thuis horen en de leerling vrijstelling geven voor bepaalde dingen als hij dat naar behoren doet. Als het puur tijds opvulling is lijkt het me verstandiger dat de leerling als deze de stof af heeft aan een ander vak gaat werken waar nog wat voor gedaan moet worden.

Maargoed, dat is misschien mijn frustratie met leraren die extra werk gaan maken zodat jij maar iets 'te doen' hebt tijdens dat vak.

Kruiswoordpuzzels, woordzoekers etc vallen altijd we in de smaak denk ik.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 12:32
The Ox
The Ox is offline
Citaat:
lso schreef op 22-07-2005 @ 17:09 :
In september begin ik les te geven. Het gebeurt vaak dat sommige leerlingen al klaar zijn met een toets/huistaak en anderen nog niet. Om hen bezig te houden zou ik graag een bundeltje maken met "leuke" opdrachtjes die zij vrij kunnen maken.
Als je hen vraagt om rustig wat voor zichzelf te gaan doen, doen ze dat ook wel hoor. Vinden ze vaak nog leuker.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 14:17
Verwijderd
* Puzzels zijn een goed idee. Je kunt de snelle leerlingen ook zelf een kruiswoordraadsel of woordzoeker laten maken. (eventueel uitleg bij geven)
* Laat leerlingen huiswerk voor een ander vak maken. (indien de school waar je les gaat geven daadwerkelijk huiswerk opgeeft!) Meestal gaan ze hier goed mee aan de slag. Het bespaart immers tijd voor thuis. Je kunt leerlingen ook laten leren voor een andere toets.
* Als de school computers in het lokaal heeft en de leerling heeft veel tijd over, is het misschien leuk voor ze om wat over een onderwerp (waar je op dat moment mee bezig bent) op te zoeken. Dit is natuurlijk makkelijker voor godsdienst dan voor Nederlands, maar voor Nederlands kun je bijvoorbeeld testjes op het internet vinden waarmee leerlingen zichzelf kunnen testen op hun kennis van [vul in].
* Als je weet dat een leerling rustig wat kan doen, dan is er niks op tegen om diegene even wat ontspanning aan te bieden. Natuurlijk hoeft zo'n leerling geen half uur uit de neus te zitten eten, maar de laatste vijf minuten van een les wat anders (tijdschriftje lezen, tekenen etc) kan erg rustgevend werken.

Het is altijd aan te raden om wat mee te nemen wat je zo uit de tas kunt trekken. Dit kunnen puzzels zijn, maar ook extra opdrachten voor diegenen die misschien snel, maar niet bijster zorgvuldig zijn of gewoon wat meer oefening nodig hebben. Als de puzzels een algemeen thema hebben, dan kun je die altijd gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 14:25
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
The Ox schreef op 23-07-2005 @ 13:32 :
Als je hen vraagt om rustig wat voor zichzelf te gaan doen, doen ze dat ook wel hoor. Vinden ze vaak nog leuker.
ik sluit me hierbij aan. Daar komt bij: als ze weten dat ze na afloop verplicht 'taakjes' moeten gaan doen, dan zullen ze waarschijnlijk gewoon wat langer over hun toets doen, dus daar bereik je ook nog niets mee. En ik zie ook niet in wat er mis is met tijdschriften. Als ze gewoon aan het lezen zijn: wat is het probleem?
Oud 23-07-2005, 18:42
lso
lso is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 23-07-2005 @ 15:25 :
ik sluit me hierbij aan. Daar komt bij: als ze weten dat ze na afloop verplicht 'taakjes' moeten gaan doen, dan zullen ze waarschijnlijk gewoon wat langer over hun toets doen, dus daar bereik je ook nog niets mee. En ik zie ook niet in wat er mis is met tijdschriften. Als ze gewoon aan het lezen zijn: wat is het probleem?
verplicht is het niet é en ik zie het niet als taakjes omdat het een soort van woordspelletjes zijn, kruiswoordraadsel, woordzoeker, rarara wat is het ...

Nu, in plaats van een boekje te maken lijkt het me dan beter dat ik hen zeg dat ze zich rustig kunnen bezig houden met een andere toets/huistaak en mochten ze niets bij zich hebben dan kunnen ze eventueel een woordspelletje van me krijgen dan...

Tips blijven welkom é

thx alvast
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 20:49
Smobbo
Smobbo is offline
Na een toets kun je gewoon zeggen dat ze wat mogen gaan lezen, aangezien je een kruiswoordraadsel meestal met z'n alle maakt (althans dat vind ik dan leuker ) en dat zorgt voor herrie.
Na een huiswerk opgave ze nog een opdracht geven vind ik gewoon lullig, aangezien ze dan nooit klaar zijn met school. En nee, ze vinden kruiswoordraadseltjes meestal niet boeiend, dan gaan ze liever kletsen...
Oud 26-07-2005, 17:37
Balance
Balance is offline
Bij wiskunde moesten wij altijd wachten tot het einde van de toets, ook al was je al klaar. Om die tijd door te komen kregen we dan altijd een woordzoeker van de docent. Je mocht zelf kiezen of je die ging maken, maar ik vond het altijd wel leuk, omdat je anders toch ook maar om je heen zat te kijken. Je moet het alleen niet verplicht maken, vind ik.
Oud 26-07-2005, 18:50
Verwijderd
Citaat:
lso schreef op 23-07-2005 @ 19:42 :
Nu, in plaats van een boekje te maken lijkt het me dan beter dat ik hen zeg dat ze zich rustig kunnen bezig houden met een andere toets/huistaak en mochten ze niets bij zich hebben dan kunnen ze eventueel een woordspelletje van me krijgen dan...
Dat lijkt mij het tot nu toe beste idee.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 19:34
Roosje
Roosje is offline
Ik vind dat soort opdrachten doodirritant. Wij krijgen het gelukkig niet altijd, maar wel vaak, en meestal doe ik het dan maar. Vorig jaar in de brugklas was het erger, maar nu zeggen veel leraren: Als je klaar bent, ga dan maar iets voor jezelf doen (boek lezen, huiswerk maken, leren, desnoods voor je uit gaan zitten staren), en dat is een stuk fijner.
Oud 28-07-2005, 09:16
gast41
Je hoeft de puzzels niet te gaan kopen in een winkel, je kunt ze ook zelf maken: http://www.schoolhousetech.com/produ...lite/index.htm
Je kunt hier een programma downloaden waarmee je je eigen woordzoekers in elkaar kunt zetten. Deze versie is gratis. Te gebruiken bij beide vakken. Zoals je op de site kunt zien, zijn er ook programma's met meer mogelijkheden, maar daar moet je voor betalen.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 09:39
Verwijderd
Je kunt ook (als we toch met websites gaan gooien ) http://puzzlemaker.school.discovery.com/ bezoeken. Daar kun je zelf puzzels maken. De woordzoekers werken niet altijd even geweldig, maar kruiswoordpuzzels maken is goed te doen.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 18:02
swolha
swolha is offline
Ik heb ooit 1 leeraar nederlands gehad en die ging er goed mee om dat er kinderen zijn die altijd als laatste klaar zijn vaak de dyslecten en de allochtoon en met de kinderen die altijd als eerste klaar waren de slimmerikken. Voor de zwakkere keek hij of hij je minder op kon geven je kunt een dyslect wel eindeloos met dit of dat laten oefenen maar dat wekt alleen maar frustratie op. Voor de slimmerikken is het vaak niet uitdagend genoeg die kregen bij ons extra opdrachten die de rest van de klas niet kregen bv opstelschrijven etc.
Als je gaat belonen om je werk snel afte hebben door leukere dingen aante bieden zoals puzzels ed. Zullen er leerlingen zijn die hun werk afraffelen.
Ook zat er een jongen in de klas met een concentratie probleem die mocht na de zoveel muniten volgens mij 15 een rondje lopen en dan weer rustig de klas binnenkomen zo ging het prima.
Na de toets is een ander verhaal, dan kunnen de leerlingen voor de dag er na leren of een puzzelmaken.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 22:09
Judy2
Judy2 is offline
Of, als je toch nederlands geeft, hun al een tijd van tevoren een boek op geven om uit te lezen en de leerlingen vragen dit boek bij toetsen mee te nemen, zodat ze daar in kunnen lezen als ze eerder klaar zijn. Dat is meer ontspannen, ze zijn met nederlands bezig, het blijft rustig en het motiveerd, omdat ze dan al een klein deel van hun huiswerk af hebben.

Als ik leerling was, had ik dat zeker wel gedaan .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten