Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2005, 12:57
Verwijderd
Vraag voor de mensen die niet gelovig zijn, of niet christelijk:
Stel, je hebt een kennis of familielid o.i.d. die gaat trouwen, Christelijk is en (dus) ook in de kerk wil trouwen.
Zou jij daar heen gaan? Waarom wel of niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2005, 13:06
Verwijderd
Ik denk het niet, maar dan eerder omdat ik principieel tegen het huwelijk als instituut ben.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 13:25
Astuanax
Astuanax is offline
Natuurlijk wel

omdat het veel plechtiger lijkt dan een vage handtekening in een stadhuis
Oud 01-08-2005, 13:29
Verwijderd
Natuurlijk zou ik daarheen gaan. Als je uitgenodigd bent voor een bruiloft en je komt niet omdat je 'principieel' tegen het huwelijk bent, dan ben je een contactgestoorde drol.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 13:40
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Ik zou er absoluut naar toe gaan. Waarom? Omdat het om familie of vrienden gaat en weigeren niet erg netjes is (tenzij je uiteraard een goede reden hebt en niet naar een kerk willen valt daar bij mij niet onder).
Oud 01-08-2005, 13:48
Verwijderd
Natuurlijk zou ik er heen gaan.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 14:30
Rohit
Rohit is offline
Geen idee, moet echt van de persoon afhangrn
Oud 01-08-2005, 14:46
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Ook als je kerken haat kan je erbij zijn. Dan ga je lekker helemaal achteraan zitten en neem je 'n ipod mee
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 15:26
ecrivaine
ecrivaine is offline
Natuurlijk ga ik dan. Wat maakt het nou uit dat je zelf niets met de kerk/ het huwelijk hebt. Een vriend(in) van je gaat trouwen en dat is dus voor hem/haar een bijzondere dag. Daar ga je dan gewoon heen, ook al heb je zelf niets met geloof. Je doet het niet voor jezelf, maar voor die vriend(in).
Oud 01-08-2005, 16:30
T_ID
T_ID is offline
Het zou me ongetwijfeld op de zenuwen werken, maar voor een ander zou ik wel gaan denk ik.
Oud 01-08-2005, 16:32
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-08-2005 @ 14:29 :
Natuurlijk zou ik daarheen gaan. Als je uitgenodigd bent voor een bruiloft en je komt niet omdat je 'principieel' tegen het huwelijk bent, dan ben je een contactgestoorde drol.
je bent het nog niet verleerd
Oud 01-08-2005, 16:52
Verwijderd
Ja, sorry hoor, maar daar heb ik echt geen ander woord voor. Als je niet naar de bruiloft van een familielid of vriend gaat alleen omdat je niet in een kerk wilt komen? Dan ben je echt een dwaas, of je wilt koste wat het kost een keer in 'Het spijt me' of 'Het familiediner' optreden.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 17:03
Twanos
Twanos is offline
Ik ben het met nare eens. Wat is het nou voor een moeite om eventjes die 2 uurtjes uit te zitten. Ik ben ook principeel tegen de kerk en ook het huwelijk vind ik eigenlijk vrij zinloos maar als je die mensen daar een plezier mee kan doen, waarom niet ?
Oud 01-08-2005, 17:06
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Gene Y. Uss schreef op 01-08-2005 @ 13:57 :
Stel, je hebt een kennis of familielid o.i.d. die gaat trouwen, Christelijk is en (dus) ook in de kerk wil trouwen.
Goede vraag... ik weet het niet misschien wel.. ligt ook aan wie.
Maar ik voel me nooit lekker in een kerk... hebben andere dat ook? Krijg altijd een raar gevoel over me heen.
Oud 01-08-2005, 17:40
Verwijderd
lol
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 18:14
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ja hoor.
Oud 01-08-2005, 18:28
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 18:57
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 01-08-2005 @ 18:06 :
Goede vraag... ik weet het niet misschien wel.. ligt ook aan wie.
Maar ik voel me nooit lekker in een kerk... hebben andere dat ook? Krijg altijd een raar gevoel over me heen.
Omdat je niet zeker weet of je misschien in de gaten wordt gehouden
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 19:48
MazeMouse
MazeMouse is offline
Kheb het al eens gedaan.
Ik doe het liever niet maar niet op komen dagen als je uitgenodigt bent voor iets vind ik ook zo lullig, helemaal als ik geen geldig "excuus" heb behalve dat ik walg van de martelwerktuigen die ze "kerkbanken" noemen. (ik snap serieus niet dat mensen niet al rugpijn krijgen bij het kijken naar zulke dingen)
Plus dat ik waarschijnlijk mezelf de gehele plechtiging mezelf zal doodirriteren aan ieder moment dat god erbij gehaald wordt

Maar goed, de receptie achteraf maakt dan weer een hoop goed
Oud 01-08-2005, 20:19
Anaïs
Anaïs is offline
Ik zou zeker gaan. Als ik niets zou voelen voor een kerkelijk huwelijk, dan heb ik toch geen recht om mijn principes en waarden aan hen op te dringen. Het is hun dag, en hun keuze. Als zij willen trouwen op de christerlijke manier, dan heb ik daar respect voor.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 20:36
Ninnoc
Ninnoc is offline
Oud 01-08-2005, 21:45
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
ach, het staat een beetje stom als je alleen voor de gratis drank komt he
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 09:46
Verwijderd
Geen probleem mee, opzich zie ik het probleem niet om in welk heilig gebouw dan ook te komen, of dat nu een kerk, moskee, tempel of grot is.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 12:30
El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Geen probleem mee hoor. Je gaat er toch naar toe uit liefde/respect/vriendschap etc. omdat je uit genodigd bent. Dan ik best even wat principes qua betreden van heilige gebouwen opzij zetten. Naastenliefde schijnt dat te heten.
Oud 02-08-2005, 12:36
Verwijderd
ja natuurlijk als ik wordt uitgenodigd voor een bruiloft van mensen en ik wil graag bij hun bruiloft aanwezig zijn, dan kan het me echt niets schelen of dat in een kerk gedaan wordt of in het stadhuis of in een weiland of waar dan ook.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-08-2005, 13:32
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gene Y. Uss schreef op 01-08-2005 @ 13:57 :
ja natuurlijk, je gaat daar toch voor het geluk van die kennis/familielid/vriend?

het is niet zo dat je een kerkdienst moet gaan volgen ofzo en mee moet doen met de rest.
Oud 02-08-2005, 15:02
Verwijderd
Tuurlijk ga ik er heen. Al wel eens gedaan en over 3 weken weer. Ik doe alleen niet mee aan die gezangen etc.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 16:41
Al Murphy
Al Murphy is offline
Tuurlijk ga ik daar dan ook naartoe. Maakt me niet veel uit of dat in een kerk, een boedhistische 'tempel' of een moskee zou zijn.

Het enige dat ik in dat geval uit principe zal weigeren, is mee te dansen op 'de vogeltjesdans' en 'aan de noordzee kuste', maar dat heeft al niks meer met de kerk te maken.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 17:16
I love stars
I love stars is offline
tuurlijk , hooguit niet vanwege de verveling.
Oud 02-08-2005, 18:47
Vice
Vice is offline
Geen probleem, al is het alleen om die persoon er een plezier mee te doen. Het is tenslotte zijn/haar huwelijk.
Oud 02-08-2005, 19:55
Verwijderd
Omdat ik regelmatig naar de kerk ga zou ik wel gaan.

Als ik nooit naar de kerk zou gaan zou ik ook gaan, omdat ik het niet netjes vind om niet op een bruiloft te komen van een familielid of vriend, omdat je hen er dan een plezier mee doet, en je de dienst niet eens hoeft te volgen. Al is het maar voor je fatsoen.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 22:26
juno
juno is offline
Bruiloften, begrafenissen, dopen, of de nachtmis met kerstmis, ik ga wel mee naar de kerk hoor. Ik ga voor de feestvarkens, (en de nabestaanden) niet voor mezelf, maar om mij gaat het die dag immers niet?

Ik zou het wel erg lullig vinden als mijn kerkelijke familie mijn burgerlijk huwelijk zouden boycotten omdat het maar in het stadhuis is. Dat schijnt ook wel voor te komen.

Het gekke is dat dat meer geaccepteerd wordt dan dat een atheist principieel zou weigeren om een voet in een kerk te zetten. Dat is dan opeens wel aanstelleritis, terwijl het natuurlijk in beide gevallen onverdraagzame horkerigheid is,
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 09:56
31337
31337 is offline
Ik zou er wel heen gaan, maar ben er dan wel zo snel mogelijk weer weg. Heb het niet zo op de kerk...
Oud 03-08-2005, 11:49
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 01-08-2005 @ 17:52 :
Ja, sorry hoor, maar daar heb ik echt geen ander woord voor. Als je niet naar de bruiloft van een familielid of vriend gaat alleen omdat je niet in een kerk wilt komen? Dan ben je echt een dwaas, of je wilt koste wat het kost een keer in 'Het spijt me' of 'Het familiediner' optreden.
Ben vaak zat in een kerk geweest.

Maar je hebt gelijk, ik ben inderdaad een contactgestoorde drol.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 15:29
Verwijderd
Je kon ook van familieruzies houden. Niets mis met een sappige vete op zijn tijd.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 20:44
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
als je het breder maakt, ik zou altijd gaan, zolang ik daar mijzelf kan zijn.

Citaat:
Het enige dat ik in dat geval uit principe zal weigeren, is mee te dansen op 'de vogeltjesdans' en 'aan de noordzee kuste', maar dat heeft al niks meer met de kerk te maken.
ook interessant, in hoeverre zou je meedoen? hoever zou je je betrokken tonen?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 21:22
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-08-2005 @ 12:49 :
Ben vaak zat in een kerk geweest.

Maar je hebt gelijk, ik ben inderdaad een contactgestoorde drol.
je hebt in ieder geval wel zelfkennis.
Oud 05-08-2005, 14:08
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik vind het moeilijk om hierop te antwoorden omdat ik zelf wel gelovig ben en er dus geen moeite mee heb om naar zoiets te gaan. Als ik uitgenodigd wordt op een huwelijk van iemand van een ander geloof ofzo (dat neem ik dan maar even als vergelijking) dan zou ik daar ook gewoon heen gaan. Het gaat dan immers om die vrienden/familie/kennissen en niet om mij. Als zij graag willen dan ben ik daarbij.
Oud 05-08-2005, 16:19
Pleister
Pleister is offline
Ik zou wel gaan
doe ik bij begrafenissen ook.

Maar ik zing niks mee , zeg geen amen, en dat soort nazistische praktijken, Eet wel beue kerk dingetjes, maja, ze hongeren je daar atijd uit met de duur van hun diensten dat zelfs iemand die een 12 gangen menu heeft gekaand nog zou eten.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 23:19
Kerz
Kerz is offline
Ja, als die persoon belangrijk voor me is wel, en als dat belangrijk is voor die persoon vind ik wel dat ik moet gaan. Die persoon zou dan ook wel dingen die ik belangrijk vind ook moeten waarderen.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 20:03
DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 01:02
ssjpan
ssjpan is offline
Ja tuurlijk.
Oud 07-08-2005, 12:43
Verwijderd
Ja hoor, geen enkele moeite mee.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 12:48
one.
one. is offline
Ik heb het niet zo op kerken. Maar voor een familielid of kennis zou ik er wel naar toe gaan. Zoveel moeite is het nou ook weer niet.
Oud 07-08-2005, 13:32
Dinalfos
Dinalfos is offline
Ik ken gelukkig geen mensen die zouden willen trouwen in de kerk.
Oud 08-08-2005, 18:02
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 07-08-2005 @ 14:32 :
Ik ken gelukkig geen mensen die zouden willen trouwen in de kerk.
machtig .
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 11:00
Verwijderd
Citaat:
Pleister schreef op 05-08-2005 @ 17:19 :
(...) en dat soort nazistische praktijken(...)
Moest ik toch even om grinniken

Citaat:
Eet wel beue kerk dingetjes, maja, ze hongeren je daar atijd uit met de duur van hun diensten dat zelfs iemand die een 12 gangen menu heeft gekaand nog zou eten.
Ja en dát snap ik dan niet.. Je eet wel een hosti, maar verder heb je een hekel aan de kerk? Neem dan ook geen hosti, die is bedoeld om "Jezus toe te laten" in jezelf/je leven/je hart. Als je daar niet achter staat, neem dan ook geen hosti.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 11:01
Verwijderd
Oh en trouwens, natúúrlijk zou ik gaan. Zoals al gezegd is, het gaat om die mensen die trouwen.. Jouw principes doen dan even niet ter zake.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 12:41
Fantôme
Fantôme is offline
ja, tuurlijk zou ik erheen gaan.
Reageren

Regels voor berichten