Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2005, 16:54
Tieneke
Tieneke is offline
Hallo,

Seksueelmisbruik,verkrachting,aanranding kan een hele inpact op je leven zijn het verranderd je hele leven.Is dit zo ? Ik vindt van wel want je krijgt er een negatief zelfbeeld van en je wordt er altijd mee geconfronteerd ook al heb je het een plaatsje gegeven.

Ondanks dat ik er veel over hoor wordt er niet openlijk over gepraat en is het nog altijd een taboe om hierover te praten.

Hoe kijken jullie nou tegen dit onderwerp aan ?
Heb je het zelf meegemaakt/vriend of vriendin ?
Wat zou je zo'n mensen die zoiets dergelijks hebben meegemaakt adviseren ??

Mensen gooi het er allemaal maar uit wat jij vindt van dit onderwerp/stelling

Knuf kussies Tieneke
Oud 12-06-2005, 17:03
D-But
D-But is offline
Ik vind het echt erg dat er mensen zijn die mensen verkrachten...je maakt zo iemand helemaal kapot...2 vrienden van mij zijn verkracht/aangerand..en dat heeft heel veel met die mensen gedaan...je zelfvertrouwen is helemaal weg, je eigenwaarde..het duurt heel lang voor je dat allemaal weer terug hebt..k denk da je t je hele leven meedraagt..en die mensen die dat gedaan hebben..als k jullie ooit tegenkom... ...k vind het ook stom dat mensen wel eens zeggen dat je gewoon vraagt om verkracht te worden als je bv een rokje draagt...niemand vraagt erom om verkracht te worden!! en het is nooit de schuld van het slachtoffer, altijd van de dader...al loopt iemand naakt rond, je hebt gewoon van zo iemand af te blijven!!
Oud 12-06-2005, 17:14
Verwijderd
Ik vraag mezelf af hoe jij hebt kunnen bepalen dat mensen die seksueel misbruikt zijn een laag/negatief zelfbeeld hebben? En ik kan ook niet opmaken uit je post of je dat voor altijd bedoelt.

In ieder geval ik snap dat mensen seksueel misbruiken, ik begrijp het maar ik ben het er natuurlijk niet mee eens. Ik weet dat er mensen zijn met gedragsstoornissen die zichzelf niet kunnen beheersen en zelf problemen hebben die het uiten op die manier.
Ik begrijp dus wel waarom mensen het doen, maar om nog eens te benadrukken ik vind het niet goed.

Bij ons op school wordt er wel aandacht aan besteed, al is het maar het noemen van seksueel misbruik in biologie boeken of het behandelen van seksueel misbruik tijdens een kringgesprek bij verzorging.

Ik ben zelf slachtoffer geweest van seksueel misbruik door een jongen die 3 jaar ouder was dan ik zelf.
Ik heb nooit aangifte gedaan van mijn situatie, stomweg omdat ik het niet durfde, ik heb er wel melding van gedaan, dat is voor de statistieken hé.

Natuurlijk maakt het je leven wel een beetje drastisch anders, maar ik denk dat als je er goed probeert mee om te gaan en op tijd hulp zoekt en er zelf aan werkt het al heel snel beter kan gaan.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 17:23
D-But
D-But is offline
K bedoelde niet voor altijd...

Klote voor je, dat dit je is overkomen..Sterkte ermeej..
Oud 12-06-2005, 17:33
Verwijderd
Citaat:
sweet_butterfly schreef op 12-06-2005 @ 18:23 :
K bedoelde niet voor altijd...

Klote voor je, dat dit je is overkomen..Sterkte ermeej..
Ik bedoelde eigenlijk de TS
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 17:35
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik vind het wel een interessant onderwerp
want ik snap het niet zo goed
waarom heeft het zo'n grote impact? naja dat kan ik nog wel bedenken maar waarom is het slecht voor je zelfvertrouwen en eigenwaarde?
kortom wat doet het precies met je?
Oud 12-06-2005, 17:35
Tieneke
Tieneke is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 12-06-2005 @ 18:14 :
Ik vraag mezelf af hoe jij hebt kunnen bepalen dat mensen die seksueel misbruikt zijn een laag/negatief zelfbeeld hebben? En ik kan ook niet opmaken uit je post of je dat voor altijd bedoelt.

In ieder geval ik snap dat mensen seksueel misbruiken, ik begrijp het maar ik ben het er natuurlijk niet mee eens. Ik weet dat er mensen zijn met gedragsstoornissen die zichzelf niet kunnen beheersen en zelf problemen hebben die het uiten op die manier.
Ik begrijp dus wel waarom mensen het doen, maar om nog eens te benadrukken ik vind het niet goed.

Bij ons op school wordt er wel aandacht aan besteed, al is het maar het noemen van seksueel misbruik in biologie boeken of het behandelen van seksueel misbruik tijdens een kringgesprek bij verzorging.

Ik ben zelf slachtoffer geweest van seksueel misbruik door een jongen die 3 jaar ouder was dan ik zelf.
Ik heb nooit aangifte gedaan van mijn situatie, stomweg omdat ik het niet durfde, ik heb er wel melding van gedaan, dat is voor de statistieken hé.

Natuurlijk maakt het je leven wel een beetje drastisch anders, maar ik denk dat als je er goed probeert mee om te gaan en op tijd hulp zoekt en er zelf aan werkt het al heel snel beter kan gaan.
*****Ik vindt van wel want je krijgt er een negatief zelfbeeld van en je wordt er altijd mee geconfronteerd ook al heb je het een plaatsje gegeven.*****

Evatjuhhh als je goed leest dan begrijp je toch wel wat ik bedoel of niet dan ?

Ik heb geschreven dat ik vindt dat als je seksueelmisbruikt bent geworden dat je dan een negatief zelfbeeld krijgt.Je hebt uitzonderlijke gevallen die dat niet krijgen maar hoe ik het lees en bekijk denk ik toch dat het een grote invloed op jezelf heeft en dat je zeker anders naar je zelf gaat kijken maar ook dit is een eigenmening van mij.
Denk jij daar anders over dan respecteer ik dat natuurlijk

gr,tieneke
Oud 12-06-2005, 17:38
Fantôme
Fantôme is offline
hmm... wat het met je doet?
ik denk dat het per persoon verschilt.
zo heb ik verhalen gehoord van mensen die aangerand/verkracht waren en zich daarna werkelijk als een, sorry voor de woordkeuze, slet gingen gedragen...
andere mensen zijn erna misschien wel heel introvert, laag zelfbeeld enz. enz.
een verkrachting/aanranding kan veel met je doen...
ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat mensen hun eigen 'ruimte' om zich heen hebben. je vriendin geef je een knuffel, tussen jou en je docent bestaat een grotere afstand en je bent opgelucht als je uit die overvolle metro kunt stappen..
Wanneer iemand die grenzen overtreed bezorgd dit op zn minst een ongemakkelijk gevoel (bij veel mensen dan). Bij iemand die in aanraking komt met seksueel misbruik word heel grof over deze grenzen heen gewalst....
Oud 12-06-2005, 17:42
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 12-06-2005 @ 18:35 :
ik vind het wel een interessant onderwerp
want ik snap het niet zo goed
waarom heeft het zo'n grote impact? naja dat kan ik nog wel bedenken maar waarom is het slecht voor je zelfvertrouwen en eigenwaarde?
kortom wat doet het precies met je?
zie mijn post hierboven...
ik persoonlijk denk dat je dus héél grof behandeld bent, puur respectloos is er met je omgegaan... iemand heeft je behandeld als oud vuil, vernederd. Seks heb je niet zomaar met iemand, laat staan dat iemand dat met jou heeft. Vaak gaat verkrachting of andere vorm van seksueel misbruik onder dwang... (of vaak, gewoon altijd? anders is het geen misbruik wellicht?) soms voortslepend, soms eenmalig. Misschien is dat een tweede reden... omdat het onder die dwang gebeurde heb je het 'laten gebeuren' (natuurlijk niet echt, maar zo voelt dat wellicht). mensen ervaren het daardoor misschien als eigen schuld wat ook je zelfbeeld niet ten goede komt.

ik weet het niet hoor... dit en bovenstaande (mn vorige post) denk ik erover.
Oud 12-06-2005, 17:43
Verwijderd
Citaat:
Tieneke schreef op 12-06-2005 @ 18:35 :
*****Ik vindt van wel want je krijgt er een negatief zelfbeeld van en je wordt er altijd mee geconfronteerd ook al heb je het een plaatsje gegeven.*****

Evatjuhhh als je goed leest dan begrijp je toch wel wat ik bedoel of niet dan ?

Ik heb geschreven dat ik vindt dat als je seksueelmisbruikt bent geworden dat je dan een negatief zelfbeeld krijgt.Je hebt uitzonderlijke gevallen die dat niet krijgen maar hoe ik het lees en bekijk denk ik toch dat het een grote invloed op jezelf heeft en dat je zeker anders naar je zelf gaat kijken maar ook dit is een eigenmening van mij.
Denk jij daar anders over dan respecteer ik dat natuurlijk

gr,tieneke
Ik begrijp wat je bedoelt, maar je kwam zo zelfverzekerd over dat ik dacht dat je wat fijne feitjes had ofzo waar het uit op te maken was .

Natuurlijk ga je anders naar jezelf kijken, je gaat jezelf afvragen hoe je in godsnaam in die situatie verzeild bent geraakt, maar ik denk dat je daarbij wel je eigenwaarde kan behouden en je zelfbeeld niet persé omlaag hoeft .
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 17:43
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik kan er wel inkomen dat je banger wordt voor mensen, je jezelf vies voelt en lichamelijk contact meer gaat mijden
maar ik leg die link met zelfvertrouwen en zelfbeeld niet
Oud 12-06-2005, 17:44
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 12-06-2005 @ 18:43 :
ik kan er wel inkomen dat je banger wordt voor mensen, je jezelf vies voelt en lichamelijk contact meer gaat mijden
je zelfbeeld kan omlaag worden gedrukt door het idee dat je 'het hebt laten gebeuren' dat iemand jou grenzen 'grof heeft overschreden' en dat je 'behandeld bent als een stuk vuil, als iets waardeloos'....
Oud 12-06-2005, 17:45
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 12-06-2005 @ 18:43 :
Ik begrijp wat je bedoelt, maar je kwam zo zelfverzekerd over dat ik dacht dat je wat fijne feitjes had ofzo waar het uit op te maken was .

Natuurlijk ga je anders naar jezelf kijken, je gaat jezelf afvragen hoe je in godsnaam in die situatie verzeild bent geraakt, maar ik denk dat je daarbij wel je eigenwaarde kan behouden en je zelfbeeld niet persé omlaag hoeft .
misschien hóeft dat niet te gebeuren, dat weet ik niet... ik weet wel dat het kán gebeuren.
Oud 12-06-2005, 17:46
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 12-06-2005 @ 18:42 :
Vaak gaat verkrachting of andere vorm van seksueel misbruik onder dwang... (of vaak, gewoon altijd? anders is het geen misbruik wellicht?) soms voortslepend, soms eenmalig.
Hmm dit is interessant, want besef je jezelf als je jong bent (8-12 jaar) dat het niet klopt?

Maar ik denk dat als je vrijwillig instemt met sex het geen verkrachting is, tot op het moment dat iemand zover gaat verder dan dat jij wil (en jij dat natuurlijk wel aangeeft)..
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 17:48
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 12-06-2005 @ 18:46 :
Hmm dit is interessant, want besef je jezelf als je jong bent (8-12 jaar) dat het niet klopt?

ik denk dat je het weet en er anders met je jaren achterkomt.
een (her)ontdekking kan ook heel pijnlijk zijn...
Oud 12-06-2005, 17:48
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat als er iets met je lichaam is gebeurt waarbij jij je vies voelt over je lichaam je onzeker wordt over of je er nog wel goed uit ziet, en bang bent dat mensen het aan je zien, je word onzeker en dit straal je ook uit in je zelfvertrouwen denk ik..
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 17:58
D-But
D-But is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 12-06-2005 @ 18:38 :
hmm... wat het met je doet?
ik denk dat het per persoon verschilt.
zo heb ik verhalen gehoord van mensen die aangerand/verkracht waren en zich daarna werkelijk als een, sorry voor de woordkeuze, slet gingen gedragen...
Hmmzz k ken ook iemand, die zich, als een slet, als je dat zo wil noemen ging gedragen..maar dat had er meer mee te maken dat haar eerste keer gewoon verpest was door een verkrachter...het maakte voor haar nix meer uit, verpest was het toch al...en met iedere jongen waarmee je daarna naar bed gaat, laat je die ene jongen steeds meer vergeten..in haar geval dan..
Oud 12-06-2005, 18:02
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
sweet_butterfly schreef op 12-06-2005 @ 18:58 :
Hmmzz k ken ook iemand, die zich, als een slet, als je dat zo wil noemen ging gedragen..maar dat had er meer mee te maken dat haar eerste keer gewoon verpest was door een verkrachter...het maakte voor haar nix meer uit, verpest was het toch al...en met iedere jongen waarmee je daarna naar bed gaat, laat je die ene jongen steeds meer vergeten..in haar geval dan..
ik wil de persoon geen slet noemen, ik bedoel dat het 'sletterig' gedrag is. Want de beweegreden zal totaal anders zijn.
en idd... dat is een 'voor de hand liggende' reden.
Oud 12-06-2005, 18:08
D-But
D-But is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 12-06-2005 @ 19:02 :
ik wil de persoon geen slet noemen, ik bedoel dat het 'sletterig' gedrag is. Want de beweegreden zal totaal anders zijn.
en idd... dat is een 'voor de hand liggende' reden.
neej da snap k wel.. ..k zou ook zo gauw geen ander woord weten..
Oud 12-06-2005, 18:52
Meninna
Meninna is offline
Citaat:
Tieneke schreef op 12-06-2005 @ 17:54 :
Hallo,

Seksueelmisbruik,verkrachting,aanranding kan een hele inpact op je leven zijn het verranderd je hele leven.Is dit zo ? Ik vindt van wel want je krijgt er een negatief zelfbeeld van en je wordt er altijd mee geconfronteerd ook al heb je het een plaatsje gegeven.

Ondanks dat ik er veel over hoor wordt er niet openlijk over gepraat en is het nog altijd een taboe om hierover te praten.

Mensen gooi het er allemaal maar uit wat jij vindt van dit onderwerp/stelling

Knuf kussies Tieneke
Het is een heel ingrijpende gebeurtenis, en ja het veranderd heel je leven. Lang niet iedereen krijgt er een negatief zelfbeeld van, maar veel mensen wel. Ik denk dat veel mensen zich afvragen `Waarom ik?` en daardoor zoveel gaan twijfelen aan zichzelf.
Ook voelt het alsof het je eigen lichaam niet is, het is vies en zo voel je je ook, en ga je je eigen lichaam verafschuwen, waardoor je dus een slecht zelfbeeld krijgt idd.

Laatst gewijzigd op 12-06-2005 om 18:58.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 19:59
dwight88
dwight88 is offline
een vriendin van mij is dit ook overkomen, nota bene door iemand die ze meende te kunnen vertrouwen. Het duurde lang voordat ze er over sprak, totdat ik bleef doorvragen.

Wat ik van haar weet, is dat het lang duurt voor je er mentaal overheen bent, voor zover dat kan. Ze is nu 1,5 jaar verder, maar ze denkt er snel aan terug, wat je ook gelijk aan haar merkt.

er komt veel onzekerheid bij, negatief zelfbeeld, etc etc. en het erover praten is er moeilijk, maar voor degenen die het is overkomen: doe het wel..
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 20:17
Miracle
Miracle is offline
Het lijkt me vrij duidelijk waarom het taboe is. Het is gewoon een gevoelig onderwerp. Als het je overkomt praat je er liever niet over en als je iemand kent die het heeft meegemaakt, dan weet je dat zij er niet makkelijk over praat en zo komt het niet vaak naar buiten. Het wordt niet openlijk verteld, alleen in één op één gesprekken soms.
Sommige mensen die het hebben meegemaakt krijgen ook als advies om het bespreekbaar te maken (advies van hun hulpverlener zeg maar) en mensen te vertellen wat er gebeurt is zodat er rekening mee gehouden kan worden en niet meer zo geheim en weggedrukt.

Wat het langdurig met je doet... Tja, verschillende dingen. Ik denk dat elke situatie anders is en dat iedereen anders reageert. Ik heb het zelf ook meegemaakt en door mijn situatie is mijn leven wel verandert ja. Zeker mbt tot relaties en intimiteit. Ik kan me goed voorstellen dat mensen die zoiets hebben meegemaakt, seks minder belangrijk gaan vinden. Dat heb ik zelf ook wel. Als je vaak gedwongen wordt, dan sluit je je gewoon af. Je wilt je niet meer klote voelen, dus doe je maar gewoon zonder er bij stil te staan. Daar tegenover staat dat het onderwerp erg beladen wordt en dus eigenlijk niet minder belangrijk, maar dat is vaak pas achteraf.
Je voelt je vernederd, je vertrouwen is (meestal) geschaad en je voelt je gewoon klote. Ik denk dat daar ook het slechte zelfbeeld en zelfacceptatie vandaan komt. Je voelt je misbruikt, maar daarnaast voel je je zelf ook schuldig. Als jij zelf helemaal goed gehandeld had, was het misschien niet gebeurt... Tja, achteraf gepraat..

Wat ik anderen zou adviseren is misschien een beetje krom. Het beste is openheid en hulp zoeken, maar dat is zo verschrikkelijk moeilijk. Toch zou ik dat altijd aanraden.
Oud 12-06-2005, 21:21
Tieneke
Tieneke is offline
Ik kan er ook over meepraten hoor !!!
Ik ben dagelijks misbruikt en mishandeld geworden en dat 4 jaar lang en zelfs nu is het nog niet helemaal gestopt
En ik kan je ook zeggen het heeft een grote impact op je leven.
Ik heb veel vrienden verloren ik heb geen zelfbeeld van mezelf kan geen beslissinge maken en ik vindt het doodeng om met mannen en jongens in contact te komen alleen al kijken maakt me bang.....en ja ook me vader maakt me bang terwijl hij de laatste op de werled is die het zou doen dan nog zou hij het niet doen......
Mijn studie lijde er onder nu zit ik op een niveau waar ik letterlijk uit me neus kan eten....

snif snif snik snik snif snif

tieneke
Oud 12-06-2005, 21:33
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik heb een jaar of twee terug een goede vriendin gehad die het ook overkomen is. Al toen ze 6 was, was het gebeurd. Ik was heel erg geschokt toen ze het me vertelde. Ik was boos, boosd at haar zoiets overkomen was en probeerde me in te beelden hoe erg het voor haar moet zijn geweest. Ooit heeft ze een verhaal geschreven over wat er gebeurd is. Ook al was ze toen zo jong, het had zo'n grote inpact op haar dat ze tot in de details de situatie waarin het gebeurde kon beschrijven. Na een paar regels haakte ik al af, zo erg vond ik het. Nu is ze gelukkig met haar vriend, maar er is een heel lange tijd geweest waarin ze bang was voor elke aanraking, of elke onverwachte beweging. Ook zij voelde zich minderwaardig door wat er gebeurd was. Vertekend zelfbeeld en een zelfmoordpoging (nog voordat ik haar kende trouwens). Huilbuien, slecht slapen en flauwvallen. Een paar jaar behandeling bij het Riagg. Haar beste vriendin bleek een tijdje gedate te hebben met de jongen die het gedaan had, overigens voordat de twee meiden mekaar hadden leren kennen en voordat die vriendin het überhaupt wist. En de jongen loopt nog steeds ongestraft rond. Ik heb het van dichtbij meegemaakt, ik was één van de mensen die er constant voor haar waren. Ik heb nog nooit iets rottigers gezien.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 21:48
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Iets snap ik niet aan dit topic. Waarom vraag je iets waar je het antwoord al op weet? En dat antwoord dan ook nog met een hoop bombarie en gesnifsnif hier neerzet?

Sorry, maar op de een of andere manier maakt me dit echt ontzettend kwaad.
Oud 12-06-2005, 21:51
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 12-06-2005 @ 22:48 :
Iets snap ik niet aan dit topic. Waarom vraag je iets waar je het antwoord al op weet? En dat antwoord dan ook nog met een hoop bombarie en gesnifsnif hier neerzet?

Misschien omdat ze bevestiging zoekt? Ik kan haar gedachten niet lezen, maar ik kan me iets indenken.

Waarom maakt het je kwaad?
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:

Misschien zoekt ze lotgenoten of wil ze weten hoe andere ermee zijn omgegaan? Misschien kan dat haar helpen?
Met citaat reageren
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 12-06-2005 @ 18:14 :
Ik denk dat het te maken heeft met de manier waarop het gebeurt of is gebeurd. Daarin is naar mijn mening een scheiding te maken tussen een verkrachting en herhaaldelijk misbruik. In het laatste geval krijgen de slachtoffers vaak een slecht zelfbeeld en denken ze soms zelfs dat ze er om hebben gevraagd en het misbruik hun eigen schuld is.
Dan is er nog het verschil tussen een anonieme dader en een dader die een bekende is van het slachtoffer.
Een anonieme verkrachting die maar een keer voorkomt heeft naar mijn idee minder invloed op het zelfbeeld van het slachtoffer dan herhaaldelijk misbruik door een bekende.

Ik ben een keer verkracht door een bekende, ik heb geen aangifte gedaan, maar hem geconfronteerd en er bleek van alles en nog wat met hem aan de hand te zijn wat ik niet van plan ben te posten. Ik bleek niet de eerste te zijn en hij heeft in ieder geval hulp gezocht. Gelukkig dat ik in mindere mate bij bewustzijn was dan normaal waardoor ik het machtsaspect minder heb meegekregen. Ik denk dat ik kan zeggen dat ik er in vergelijking met andere meisjes die zijn verkracht minder moeilijk mee heb dan zij dat hebben.

Tieneke, ben je pas net met je verhaal naar buiten gekomen en heb je hulp daarbij?
Oud 12-06-2005, 21:53
Neiu
Neiu is offline
Citaat:

Ik denk dat ze nog wel een antwoord zoekt en ook bevestiging, zoals Miracle schreef. Trek het topic je alsjeblieft niet aan.
Oud 12-06-2005, 22:05
Meninna
Meninna is offline
Citaat:
Tieneke schreef op 12-06-2005 @ 22:21 :
Ik kan er ook over meepraten hoor !!!

"......"

snif snif snik snik snif snif

tieneke
Ik weet hoe het is
*Knufff*
Oud 12-06-2005, 23:17
Mariekje*
Mariekje* is offline
Seksueel misbruik kan enorm veel met je doen, dat is niet alleen gebaseerd op mijn eigen ervaring, maar ook op de verhalen van mensen die ik ken. Geruim 2 jaar geleden werd ik door een jongen gedwongen tot orale seks, en in de tijd daarna ben ik 2 keer aangerand. Het heeft me mentaal een behoorlijke opdonder gegeven; Ik ben onzeker, slaap slecht, vertrouw weinig/geen jongens, huil mezelf sinds die tijd vaak in slaap, blijf een zekere moeite houden met intimiteit, veel stemmingswisselingen, vind het moeilijk om voor mijn mening uit te komen of om te zeggen wat ik écht wil etc. etc.

Zelfs nú, 2 jaar later is de confrontatie met regelmaat nog vrij groot, vooral op de intieme momenten, wanneer ik dingen bijvoorbeeld niet aandurf (uit pure onzekerheid, het heeft inmiddels niet eens meer zo heel erg veel te maken met vroeger) of wanneer ik zonder enige reden het vertrouwen in m'n vriend verlies. Dat bezorgt mij nog vrijwel dagelijks tranen, en doet mij pijn. Juist omdat je er zelf zo weinig aan kan doen, behalve het proberen een keer een plekje te geven, iets waar ik de laatste maanden erg mee bezig ben, in de hoop het achter me te kunnen laten. Het is voor mij gewoon de frustratie dat 2 klootzakken zo'n grote ongewenste plek in mijn leven in hebben genomen; dat het nog dagelijks door m'n hoofd flitst, dat ik me nog precies kan heugen tot in detail wat er gebeurde, dat ik andere mensen door hun toedoen niet vertrouw of onnodig pijn doe, of dat ik me vaak beperkt voel in mijn seksleven evenals in het contact leggen met mensen ('Waarom zouden ze interesse in mij hebben...')('Het zal wel gewoon aan mij liggen...')('Hij zal het toch wel niet goed vinden..').

Ik denk dat rondom seksueel misbruik inderdaad een taboe heerst, al is deze al veel minder als enkele jaren geleden. Ik heb mijn verhaal allen aan mijn vriend vertelt en verder zijn enkele mensen 'oppervlakkig' op de hoogte. Ik vind het prima, aangezien ook ik het niet graag aan de grote klok hang: het is pijnlijk, en ik wil mijn verhaal enkel doen wanneer ik andere hier eventueel mee van dienst kan zijn. Veel mensen hebben op een één of andere manier toch vrij snel hun oordeel klaar over dergelijke dingen is mij opgevallen, en wijzen het slachtoffer als schuldig aan, inplaats van de dader. Raar genoeg.

Ik heb overigens nooit aangifte gedaan, juist omdat het bekende waren en ik het niet zag zitten het gehele dorp op stelten te zetten. Soms heb ik hier spijt van, maar ik denk dat het zo beter is geweest.

Laatst gewijzigd op 12-06-2005 om 23:20.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 06:30
Verwijderd
Citaat:
sweet_butterfly schreef op 12-06-2005 @ 19:08 :
neej da snap k wel.. ..k zou ook zo gauw geen ander woord weten..
Ik heb er over na liggen denken in bed en ik kwam op seksueel gefrustreerd uit, maar dat ligt niet lekker in de mond, maar voor mijn gevoel omschrijft dat het wel
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 07:28
Tieneke
Tieneke is offline
Citaat:

Ik heb dit topic geopend om hierover te discusieren en te kijken wat anderen hiervan vinden .......eigenlijk niet om mijn eigen verhaal der in te zetten en waarom maakt het je dan kwaad leg het dan eens uit aub

gr,tieneke
Oud 13-06-2005, 07:32
Tieneke
Tieneke is offline
Citaat:
Neiu schreef op 12-06-2005 @ 22:51 :
Ik denk dat het te maken heeft met de manier waarop het gebeurt of is gebeurd. Daarin is naar mijn mening een scheiding te maken tussen een verkrachting en herhaaldelijk misbruik. In het laatste geval krijgen de slachtoffers vaak een slecht zelfbeeld en denken ze soms zelfs dat ze er om hebben gevraagd en het misbruik hun eigen schuld is.
Dan is er nog het verschil tussen een anonieme dader en een dader die een bekende is van het slachtoffer.
Een anonieme verkrachting die maar een keer voorkomt heeft naar mijn idee minder invloed op het zelfbeeld van het slachtoffer dan herhaaldelijk misbruik door een bekende.

Ik ben een keer verkracht door een bekende, ik heb geen aangifte gedaan, maar hem geconfronteerd en er bleek van alles en nog wat met hem aan de hand te zijn wat ik niet van plan ben te posten. Ik bleek niet de eerste te zijn en hij heeft in ieder geval hulp gezocht. Gelukkig dat ik in mindere mate bij bewustzijn was dan normaal waardoor ik het machtsaspect minder heb meegekregen. Ik denk dat ik kan zeggen dat ik er in vergelijking met andere meisjes die zijn verkracht minder moeilijk mee heb dan zij dat hebben.

Tieneke, ben je pas net met je verhaal naar buiten gekomen en heb je hulp daarbij?

hmmmmmm,pas vindt ik het niet ......ik sukkel hier al een paar jaar mee ik probeerde er wel wat van te zeggen maar lukte me niet en als ik er mee geconfronteerd werd dan ontkennde ik dat en tevens ik praat er met me ouders er niet over....ik heb eerst bij BJZ gezete maar daar heb k afgehaakt en ook bij het riag,heb maatschappelijkwerkster gehad bij politie maar daar ben ik ook weggestuurd geworden en toen ben ik weer naar BJZ toe gestapt althans me moeder omdat ik me moeder er achter was gekomen dat ik zoveel meemaakte en sinds vorige jaar gesprekken bij BJZ en nu dus bij het raigg,maar goed dit heeft ook jaren geduurd hoor !!!!

gr,tieneke
Oud 19-06-2005, 23:28
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Neiu schreef op 12-06-2005 @ 22:51 :
[B]Ik denk dat het te maken heeft met de manier waarop het gebeurt of is gebeurd. Daarin is naar mijn mening een scheiding te maken tussen een verkrachting en herhaaldelijk misbruik. In het laatste geval krijgen de slachtoffers vaak een slecht zelfbeeld en denken ze soms zelfs dat ze er om hebben gevraagd en het misbruik hun eigen schuld is.
B]
ik ben eenmalig verkracht door een onbekende en dat is mede de oorzaak geweest dat ik mezelf niet mocht, mn lichaam lelijk vond en ging beschadingen en er een heel laag zelfbeeld aan over hield... ik zeg niet dat je ongelijk hebt. ik wil alleen even zeggen dat het niet zo hoeft te zijn....
Oud 20-06-2005, 12:53
Verwijderd
[QUOTE]HvJ schreef op 13-06-2005 @ 00:17 :

En ondertussen heb je wel een hekel aan preutse mensen Maarja.

Tsja ik heb zelf ook zulke dingen meegemaakt, maar verkrachting is het gelukkig nooit geworden Hoewel ik er zélf niet zo heel erg (meer) mee zit, vind ik dat er grote straffen op zulke dingen moeten staan.
Verkrachters mogen van mij dood vallen bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 13:33
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 20-06-2005 @ 00:28 :
ik ben eenmalig verkracht door een onbekende en dat is mede de oorzaak geweest dat ik mezelf niet mocht, mn lichaam lelijk vond en ging beschadingen en er een heel laag zelfbeeld aan over hield... ik zeg niet dat je ongelijk hebt. ik wil alleen even zeggen dat het niet zo hoeft te zijn....
Zoals je zelf zegt: mede de oorzaak, maar ik denk dat je het wel met me eens bent dat langdurig misbruik en dus vernedering voor een verknipt zelfbeeld zorgt en die nuance probeerde ik erin te brengen. Als je begrijpt wat ik bedoel, maar geen aanval ofzo . Dat is wat ik probeerde te zeggen.
Oud 20-06-2005, 14:07
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
[QUOTE]Jolankaas schreef op 20-06-2005 @ 13:53 :
Citaat:
HvJ schreef op 13-06-2005 @ 00:17 :

En ondertussen heb je wel een hekel aan preutse mensen Maarja.
En dit slaat op...?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 14:53
silketje
silketje is offline
Ik heb het zelf meegemaakt... meer als 2 jaar lang.
Ik heb er heel lang niet me kunnen omgaan en kan dat eigenlijk nog steeds niet. Ik heb het 3 jaar lang weggestopt. Ben wel in therapie geweest maar daar heb ik het altijd ontkent omdat ik zo een groot schaamtegevoel had.
Kort geleden heeft een leerkracht het ontdekt en sinds dien zijn de ballen een beetje aan het rollen gegaan. Vrijdag heb ik een kennismakingsgesprek in een vertrouwenscentrum voor kindermishandeling.
Ik kan wel zeggen dat dit heel wat impact heeft gehad, zowel op mijn persoonlijkheid als op mijn leven.
een relatie hebben is bijna onmogelijk, autumtilatie en zelfmoordpogingen achter de rug gehad en dat is zeker nog niet weg.Sinds kort gaan mijn resultaten op school ook zwaar achteruit omdat ik er een slaapprobleem heb bij gekregen.Ik heb er nooit echt met iemand over gepraat en dit hier plaatsen vind ik al een hele opgave voor mezelf. Maar er is altijd nog hoop denk ik , Ik weet dat het wel ooit zal beteren maar daar zal een hele tijd over gaan met vallen en opstaan.
Oud 20-06-2005, 15:25
D-But
D-But is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 13-06-2005 @ 07:30 :
Ik heb er over na liggen denken in bed en ik kwam op seksueel gefrustreerd uit, maar dat ligt niet lekker in de mond, maar voor mijn gevoel omschrijft dat het wel
ja, k denk dat dat het wel goed omschrijft, ookal ligt het niet lekker in de mond..
Oud 20-06-2005, 16:06
Tieneke
Tieneke is offline
Citaat:
silketje schreef op 20-06-2005 @ 15:53 :
Ik heb het zelf meegemaakt... meer als 2 jaar lang.
Ik heb er heel lang niet me kunnen omgaan en kan dat eigenlijk nog steeds niet. Ik heb het 3 jaar lang weggestopt. Ben wel in therapie geweest maar daar heb ik het altijd ontkent omdat ik zo een groot schaamtegevoel had.
Kort geleden heeft een leerkracht het ontdekt en sinds dien zijn de ballen een beetje aan het rollen gegaan. Vrijdag heb ik een kennismakingsgesprek in een vertrouwenscentrum voor kindermishandeling.
Ik kan wel zeggen dat dit heel wat impact heeft gehad, zowel op mijn persoonlijkheid als op mijn leven.
een relatie hebben is bijna onmogelijk, autumtilatie en zelfmoordpogingen achter de rug gehad en dat is zeker nog niet weg.Sinds kort gaan mijn resultaten op school ook zwaar achteruit omdat ik er een slaapprobleem heb bij gekregen.Ik heb er nooit echt met iemand over gepraat en dit hier plaatsen vind ik al een hele opgave voor mezelf. Maar er is altijd nog hoop denk ik , Ik weet dat het wel ooit zal beteren maar daar zal een hele tijd over gaan met vallen en opstaan.
Wederom kan ik me in jou heel goed verplaatsen ik heb soortgelijk meegemaakt.
Ik hoop dat jij er net zoals mij beetje bij beetje uitkomt

STERKTE ERMEE en succec vrijdag

Knuf tieneke
Oud 20-06-2005, 16:40
Verwijderd
Citaat:
Tieneke schreef op 12-06-2005 @ 17:54 :
Seksueelmisbruik,verkrachting, en aanranding kan een hele inpact op je leven zijn, het veranderd je hele leven. Is dit zo ?

ja.

Ondanks dat ik er veel over hoor wordt er niet openlijk over gepraat, en is het nog altijd een taboe om hierover te praten.

dit is idd zo, gelukkig een trend die langzaam aan t keren is, (helaas mede omdat er zo verschikkelijk veel mensen ermee geconfronteerd worden..via vrienden, of zelf.)
Ik vind dat het taboe voor mannen nog een stap moeilijker is, ivm met o.a. machocultuur

een lastig onderwerp, maar ik vind het vreselijk dat dit gebeurd, overal .. dat veel meiden niet eens alleen naar buiten kunnen .. is toch ziek..

zelf meegemaakt. paar vrienden ook.

als ik iets neerzet dan komt t nogal hypocriet over, mjah

Doen wat oplucht.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 17:43
silketje
silketje is offline
Citaat:
Tieneke schreef op 20-06-2005 @ 17:06 :
Wederom kan ik me in jou heel goed verplaatsen ik heb soortgelijk meegemaakt.
Ik hoop dat jij er net zoals mij beetje bij beetje uitkomt

STERKTE ERMEE en succec vrijdag

Knuf tieneke
Dank je wel!
En hou jij ook veel moed!!!
Kus
Silketje
Oud 20-06-2005, 18:27
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Neiu schreef op 20-06-2005 @ 14:33 :
Zoals je zelf zegt: mede de oorzaak, maar ik denk dat je het wel met me eens bent dat langdurig misbruik en dus vernedering voor een verknipt zelfbeeld zorgt en die nuance probeerde ik erin te brengen. Als je begrijpt wat ik bedoel, maar geen aanval ofzo . Dat is wat ik probeerde te zeggen.
ik zeg mede de oorzaak omdat ik zonder die verkrachting miss. ook wel onzeker was geweest. dat kan ik niet zeggen, vandaar.
Ik begrijp het als je suggereert dat het meer met je doet als het een bekende is. vast wel. maar ik merk te vaak dat dat van mij met 'niets' wordt afgedaan. 'vergeet het' en 'het is gebeurd'.
Oud 20-06-2005, 19:47
Delicate
Delicate is offline
Nou, hoe ik hier tegenaan kijk lijkt me nogal logisch. Ik haat de kerels (in de meeste gevallen) die het doen. Echt heel erg.

Mijn beste vriendin is echt heel erg aangerand door een paar jongens en ze kan er niet over praten en durfde een paar maanden niet naar buiten, is nu nog bang voor scooters en voelt zich zelden op haar gemak bij jongens. En ik wil even uit de weg ruimen dat je persé een negatief zelfbeeld krijgt. Want mijn vriendin haat die kerels geswoon heel erg maar is er naar mijn idee alleen maar sterker van geworden.

Ik denk dat het altijd wel zn sporen nalaat. Ik heb zelf iets meegemaakt wat ik niet in een echte categorie kan plaatsen en het is niet dat het zo'n impact op mn leven heeft. Maar het was één van de dingen waardoor ik behoorlijk depressief werd. dus ja..
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 09:04
Tieneke
Tieneke is offline
Citaat:
Qwuartz schreef op 20-06-2005 @ 20:47 :
Nou, hoe ik hier tegenaan kijk lijkt me nogal logisch. Ik haat de kerels (in de meeste gevallen) die het doen. Echt heel erg.

Mijn beste vriendin is echt heel erg aangerand door een paar jongens en ze kan er niet over praten en durfde een paar maanden niet naar buiten, is nu nog bang voor scooters en voelt zich zelden op haar gemak bij jongens. En ik wil even uit de weg ruimen dat je persé een negatief zelfbeeld krijgt. Want mijn vriendin haat die kerels geswoon heel erg maar is er naar mijn idee alleen maar sterker van geworden.

Ik denk dat het altijd wel zn sporen nalaat. Ik heb zelf iets meegemaakt wat ik niet in een echte categorie kan plaatsen en het is niet dat het zo'n impact op mn leven heeft. Maar het was één van de dingen waardoor ik behoorlijk depressief werd. dus ja..
Nej ik bedoel ook niet persee maar als je goed kijkt en oplet zie je wel dat de meeste het daardoor hebben gekregen.

gr,tieneke
Oud 25-06-2005, 20:06
Verwijderd
[QUOTE]Freestyler* schreef op 12-06-2005 @ 18:43 :
[/QUOTE

ik zou dahn ook banger wordne voor mensen voor people en stteds minder angeraakt worden
Met citaat reageren
Oud 25-06-2005, 21:20
Tieneke
Tieneke is offline
[QUOTE]Metalgirllie schreef op 25-06-2005 @ 21:06 :
Citaat:
[/QUOTE

ik zou dahn ook banger wordne voor mensen voor people en stteds minder angeraakt worden
Door mijn ervaring op dit gebied heb ik nog geen echt vriendje gehad en behoefte der aan ook niet echt althans ik wil ook wel eens een knuffel krijgen dat mis ik nou
Oud 29-06-2005, 09:56
Tieneke
Tieneke is offline
Gevolg dat ik nu weer dagen binnen zit en niet van me kamer af wil komen
dat komt er van als ik iets weer heb meegemaakt

gr,tieneke
Oud 29-06-2005, 10:43
dwight88
dwight88 is offline
een vriendin van mij is een jaar of 1,5 geleden verkracht door een bekende. om een lang verhaal kort te maken, nog steeds zit met "down-momenten" waarin ze alles weer opnieuw meemaakt. Heel begrijpelijk natuurlijk.

Ze geeft zichzelf er de schuld van, iets wat natuurlijk onterecht is. Daarnaast denkt ze dat het voor haar eigen verwerkingsproces goed is, om de dader ervan nog eenmaal op te zoeken en te vragen waarom hij het heeft kunnen doen. Dit heb ik haar ten zeerste afgeraden, maar ik betwijfel of ze mijn argumenten in overweging zal nemen. Hoe kijken jullie daartegenaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten