Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-08-2005, 20:52
Verwijderd
Ik heb even een korte vraag. Stel: je hebt een contract voor bepaalde tijd (wat ik dus nu heb). Dit contract loopt nog tot en met 31 augustus. Hoeveel dagen vantevoren moet je werkgever je dan vertellen of dit contract al dan niet verlengd wordt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-08-2005, 21:00
ekki
ekki is offline
Staat in je contract?
Normaalgesproken wordt het contract meestal automatisch verlengd als er niets gezegd wordt. En anders vaak 3 weken of een maand oid voor afloop van het contract? Maar als je gewoon een tijdelijk contract hebt, loopt die 31 augustus af. Je moet gewoon ff lezen vrees ik voor je.
Oud 16-08-2005, 21:13
Verwijderd
Ja, dat heb ik al gedaan, maar dat staat er niet in. Er staat wel in dat je als werknemer een maand opzegtermijn hebt.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 01:34
Go
Go is offline
Het contract loopt op 31 augustus af en dan is het de vraag of je een nieuw contract aangeboden krijgt. Natuurlijk is het wel zo netjes dat de werkgever dat ruim van tevoren doet, maar hij is natuurlijk niet verplicht jou een nieuw contract aan te bieden (althans, in deze situatie lijkt mij dat niet). Het antwoord lijkt mij dan ook: wat hij wil.

Voor een iets professioneler antwoord kun je het beste even op nare wachten.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 06:45
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
gerwin schreef op 17-08-2005 @ 02:34 :

Voor een iets professioneler antwoord kun je het beste even op nare wachten.
Damm, is hij de nationale scholieren.com god of zo geworden?
Geven jullie hem dadelijk ook allemaal een blowjob,

damm damm damm
Oud 17-08-2005, 06:50
Verwijderd
Mijn conract liep tot/met vandaag en mijn baas heeft twee weken geleden gevraagd of ik even wilde praten over hoe en wat verder enzo. Je kan natuurlijk ook gewoon volgende week of eind van deze week even aan je baas vragen of het contract verlengd wordt of niet. Want dan heb jij ook weer zekerheid

[edit] Ik denk dat je volgens een vast rooster werkt.. Maar anders moet je gewoon op het rooster van over 2/3 weken kijken (dan is het dus de 30ste geweest) als je er gewoon opstaat dan is je contract dus verlengt
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 08:45
Wawl
Wawl is offline
Je hebt een contract dat zogenaamd van rechtswege eindigt. Dit betekent dat je werkgever geen enkele verplichting jegens jou heeft, tenzij hij je een contractverlening wil aanbieden. Hij hoeft dus nog niets te zeggen, maar je kan er ook gewoon zelf achteraan gaan. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
Oud 17-08-2005, 09:47
hurricane
hurricane is offline
Bij een arbeidsovereenkomt is het volgens mij zo dat deze stilzwijgend verlengd worden met dezelfde termijn waarvoor de originele overeenkomst is aangegaan. Tenzij je baas duidelijk kenbaar maakt dat het stopt de 31e.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 10:05
Verwijderd
In principe kan je baas je gewoon nog op de 31e laten werken en dan naar huis schoppen. Of het netjes is is een tweede, maar het gebeurt wel. Hij is dus niet verplicht om het een X aantal dagen van te voren te melden.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 10:11
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 17-08-2005 @ 09:45 :
Je hebt een contract dat zogenaamd van rechtswege eindigt. Dit betekent dat je werkgever geen enkele verplichting jegens jou heeft, tenzij hij je een contractverlening wil aanbieden. Hij hoeft dus nog niets te zeggen, maar je kan er ook gewoon zelf achteraan gaan. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
Dat is strikt genomen wel juist, maar je vergeet de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid. Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd loopt op een tevoren afgesproken tijdstip af zonder verdere (rechts)handeling, waarbij inderdaad geldt dat als partijen zonder tegenspraak de overeenkomst voortzetten er een nieuwe overeenkomst voor bepaalde tijd tot stand komt, met de duur van de voorgaande en in ieder geval maximaal een jaar.

Echter als jouw baas al weet dat je op zoek bent naar ander werk omdat je overeenkomst afloopt, maar het is usance in dat bedrijf om bepaalde tijd-contracten stilzwijgend voort te zetten, dan kunnen de redelijkheid en billijkheid, beter gezegd het goed werkgeverschap best meebrengen dat de baas een verplichting heeft om enige tijd vantevoren zijn voornemen de overeenkomst al dan niet voort te zetten kenbaar te maken.

Maar goed, dat is strikt juridisch. In de praktijk komt het er gewoon op neer dat je het beste zo snel mogelijk kunt vragen wat zijn voornemen is met jou, dan kun je zelf naar ander werk op zoek gaan als hij je niet langer in dienst wil houden. En als je met ander werk in gesprek bent, leg hen dan deze situatie voor zodat ze weten dat jij ook niet helemaal onvoorwaardelijk beschikbaar bent.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 13:27
Verwijderd
Het maakt al niet meer uit, ik heb vandaag namelijk per BRIEF gehoord dat mijn contract niet wordt verlengd, lang leve de DSB. Het mondeling kenbaar maken schijnt daar nogal moeilijk te zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten