Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-08-2005, 15:17
Mara
Mara is offline
Ok, computerleek hier.

Broertje heeft een oude computer (Intel Celeron, 500Mhz). Hierin zat een 6GB en later een 9GB harde schijf. Computer dood, windows 98SE eropnieuw op proberen te zetten, geen succes.

Nu hebben we een nieuwe oude harde schijf (je probeert wat) maar wéér problemen. Aangezien we 'm toch graag weer hebben draaien..

Ik heb de harde schijf aangesloten als master, er zit nl. een stickertje op Master yes Slave no ofzo.

Als ik tijdens 't opstarten naar de BIOS ga, Standard CMOS Setup, kan hij echter niks vinden bij Pri/Sec Master/Slave. Not Installed staat er.
Als ik 't wil laten detecteren vindt hij ook niks.

Ik heb de cd-rom van 98SE en een bootdisc, maar hij kan ze niet vinden of ik krijg 'verwijder medium, druk op een toets' waarna ik alsnog Boot Failure krijg.

Wie oh wie kan mij helpen 98SE er toch nog (fatsoenlijk) op te krijgen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-08-2005, 16:38
Verwijderd
Is die "nieuwe" harde schijf überhaupt wel goed? Wordt hij in andere computers wel herkend? Herkent je bios andere harde schijven wel?
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 16:58
Verwijderd
Hoe heb je de kabel tussen de HD en het moederbord precies aangesloten? Ook alles goed aangedrukt?
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 17:03
T_ID
T_ID is offline
En als het ding goed zit aangesloten: staan de jumpertjes die de positie aangeven primary/secondary master/slave wel goed?
Oud 10-08-2005, 17:05
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 10-08-2005 @ 18:03 :
En als het ding goed zit aangesloten: staan de jumpertjes die de positie aangeven primary/secondary master/slave wel goed?
ze zegt al dat hij op master staat
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 21:48
phoxetis
phoxetis is offline
Als je je CD-ROM speler eruit trekt en in je BIOS setup eens kiest voor 'load setup defaults' ?
Oud 11-08-2005, 22:21
Mara
Mara is offline
Bedankt voor de tips

Het is nu wat laat, maar ik ga ze morgenochtend even proberen en ik zal even kijken hoe alles zit, geef ik dan wel een update.

Die schijf hebben we bij een computerzaak weg, had de eigenaar uit een oud systeem, ik neem aan dat ie die wel gecontroleerd heeft?

Alle kabeltjes zijn wel goed aangdrukt ja, dat heb ik als eerste gecontroleerd toen hij 't niet deed

Morgen meer!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 02:04
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 11-08-2005 @ 23:21 :
Die schijf hebben we bij een computerzaak weg, had de eigenaar uit een oud systeem, ik neem aan dat ie die wel gecontroleerd heeft?
Simpel antwoord: Nee!
Oud 14-08-2005, 15:21
Mara
Mara is offline
Ok, na veel geklier is 't gelukt. Bedankt.

Nu ME d'r af krijgen en 98SE d'r op!
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 15:43
Mara
Mara is offline
Hmm, vervolgvraagje.

ME staat nog op die schijf (2e-hands) en we willen dus 98SE d'r op. Format c: dus, maar ik moet eerst die pc in MS-DOS modus krijgen. Maar omdat hij de videokaart niet detecteert en weet ik veel wat voor rotzooi kan ik niet bij afsluiten selecteren 'opstarten is ms-dos modus'

Hoe doe ik dit?
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 05:01
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 14-08-2005 @ 16:43 :
Hmm, vervolgvraagje.

ME staat nog op die schijf (2e-hands) en we willen dus 98SE d'r op. Format c: dus, maar ik moet eerst die pc in MS-DOS modus krijgen. Maar omdat hij de videokaart niet detecteert en weet ik veel wat voor rotzooi kan ik niet bij afsluiten selecteren 'opstarten is ms-dos modus'

Hoe doe ik dit?
Formateren kan toch ook bij de installatie van 98SE. Je moet dan booten vanaf je installatie cd (even bij CMOS je bootsequence aanpassen zodat hij eerst de CDROM aanspreekt).
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 18:20
Mara
Mara is offline
Citaat:
Ninh schreef op 15-08-2005 @ 06:01 :
Formateren kan toch ook bij de installatie van 98SE. Je moet dan booten vanaf je installatie cd (even bij CMOS je bootsequence aanpassen zodat hij eerst de CDROM aanspreekt).
Doet hij niet. Je kan selecteren dat hij dan 't ander OS eraf moet gooien, maar dan krijg je later de melding dat dat toch niet kan.

Ik heb nu een patch gevonden om toch weer MS-DOS te krijgen, maar ik snap een deel niet.

De terugkeer van DOS

door Dirk Peeters

In Windows Millennium kun je niet in zuivere MS-DOS modus starten, juist? Fout! Uiteraard wil Microsoft je laten geloven dat je niet meer in DOS-modus kunt starten en ze hebben een en ander goed weggemoffeld. Toch niet goed genoeg, want we vonden op het web een patch die dit wel toelaat.
*Real Dos-Mode Patch for Windows Millennium
Download (opent nieuw venster).
Ga naar de MFD-website op Geocities en haal daar versie 1.3 van de patch binnen. Deze versie 1.3 werkt met alle taalversies van Windows ME. De patch wijzigt de bestanden IO.SYS, COMMAND.COM en REGENV32.EXE. Je krijgt dan ongeveer hetzelfde bootproces als in Windows 95/98/SE. Zo is bijvoorbeeld Shift-F8 opnieuw bereikbaar. Voorwaarde is wel dat je heel nauwgezet de volgende stappen volgt.

Stap 1
Omdat je met drie vitale bestanden van Windows gaat rommelen, moet je er eerst een reservekopie van maken in een tijdelijke map. Maak dus eerst een tijdelijk map TEMP aan, bijvoorbeeld C:TEMP. Kopieer daarin de drie volgende bestanden:

C:WINDOWSCOMMAND.COM

C:WINDOWSCOMMANDEBDIO.SYS

C:WINDOWSSYSTEMREGENV32.EXE

Je doet er goed aan om de kopiebestanden uit de TEMP-map te gebruiken voor de verdere stappen. Zorg er nu voor dat deze drie bestanden beschrijfbaar zijn. Vanuit een DOS-venster geef je de volgende DOS-opdracht:

ATTRIB --R --H --S *.*

Omdat Windows ME via de Eigenschappen in de Windows Verkenner de het systeem-attribuut niet meer laat zien (enkel nog Alleen-lezen, Verborgen en Archief), moet je dus via een DOS-venster werken.

Stap 2
Kopieer nu het WINMEDOS.COM bestandje uit het ZIP-archief dat je net hebt gedownload naar de TEMP-map. Beide andere bestandjes uit het archief zijn tekst- en installatieodocumentjes en heb je eigenlijk niet nodig. Start WINMEDOS.COM. De nodige wijzigingen worden nu doorgevoerd in IO.SYS, COMMAND.COM en REGENV32.EXE.

Stap 3
Kopieer nu de aangepaste bestanden naar hun originele plaats:

IO.SYS naar C:

COMMAND.COM naar C:WINDOWS én naar C:

REGENV32.EXE naar C:WINDOWSSYSTEM

Stap 4
Wijzig nu C:CONFIG.SYS en C:AUTOEXEC.BAT als volgt:

Voeg in CONFIG.SYS de lijn DEVICE=C:WINDOWSIFSHLP.SYS toe. Voeg aan het einde van AUTOEXEC.BAT de lijn C:WINDOWSWIN.COM toe.

Voilà. Dat was het. De eerstvolgende keer dat je Windows ME herstart, is de 'single DOS' modus opnieuw beschikbaar. Bij het herstarten zul je de melding "Starting Windows Emergency Boot&" zien. Daar hoef je geen rekening mee te houden. Dat komt omdat bij het starten Windows ME nu gebruik maakt van de speciale IO.SYS die voor de opstartdiskette gebruikt wordt.

Wanneer je een startmenu wilt dat je laat kiezen tussen Windows en DOS, dan kan dat op exact dezelfde manier als bij Windows 95/98/SE met de geavanceerde opties van MSConfig.
------------------------------------

Dikgedrukte deel. Hoe doe ik dat?
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 18:42
Verwijderd
probeer eens de volgende commands:

sysedit
edit config.sys
edit autoexec.bat
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 10:57
Mara
Mara is offline
Ik heb 't al, je moest 't gewoon in een DOS venster invoeren

Nu nog de driver van de videokaart zien te vinden (On-Board) en hij draait weer. Maar eerst uit zien te vinden wáárvoor ik de driver moet hebben, ik heb geen idee wat er in dat ding zit
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 21:58
Verwijderd
Waarom loop je niet even naar Johan toe? Zeg maar dat ik je heb gestuurd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten