Advertentie | |
|
![]() |
|
Hij zegt dat hij het balkon van zijn huis nu meteen
naar naast het balkon van het mijne verhuist. Waarom naar? Verder vind ik het een erg goed gedicht. Het liep wat mij betreft prima, alleen de laatste strofe moest ik zelf herlezen omdat ik er te snel overheen ging (omdat ik het einde wilde weten). Je eerste strofe vind ik zelf wel wat zwak, net alsof je de juiste toon nog niet weet te vinden. Verder, dingen als: die langs de kustlijn in de sporen die achter ons vol zeewater lopen weerspiegelen. Hij zegt nog: ‘Ik zei nog. Zo zal het zijn.’ & de echo aat door & ‘Leuk? Nou -- nee, want mijn familie mocht niet mee.’ Geweldig. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Oh, er is al zoveel gezegd, maar ik wilde er toch ook even op reageren. Ook ik vind het knap hoe je zelfs een sonnet toch op zo'n sprankelende (een beter woord weet ik even niet) kunt schrijven. Ik heb er echt bewondering voor.
En ook ik vind dit een goed gedicht, al vind ik de eerste en de tweede strofe zo verschillend van elkaar, toch vind ik de eerste heel leuk - trekt de aandacht - en de tweede zo ontzettend dromerig mooi ![]() |
![]() |
|
Argh, dit is geweldig. Dat is de pest aan dit soort gedichten; het wordt moeilijker om ze te beoordelen als ze van hoog niveau zijn. Dat meen ik echt; ik heb er moeite mee om dit gedicht te beoordelen. Misschien heb je wat aan mijn interpretatie, dan kom ik misschien vanzelf wel wat dingen tegen ^-^.
Ik schreeuw door de woede van de zon en mij heen: ‘Is de Shakespeare-creatie dan eindelijk juist?’ Hij zegt dat hij het balkon van zijn huis nu meteen naar naast het balkon van het mijne verhuist. De zon schetst een beeld van de omgeving waarin het gesprek plaatsvind denk ik; samen met de tweede strofe zie ik dat als een verblijf op een tropisch eiland, waar de ander zoekt naar zijn shakespeare-creatie en dat blijkbaar gevonden heeft; hij zal zijn balkon naast de jouwe zetten. Als we thuis zijn, bedoelt hij, want we zijn in de tropen, terwijl we de palmbomen tellen, die langs de kustlijn in de sporen die achter ons vol zeewater lopen weerspiegelen. Hij zegt nog: ‘Ik zei nog. Zo zal het zijn.’ 'bedoelt hij' vind ik een prachtige subtiliteit, maar dat even tussendoor. Het enjambement in de derde zin vind ik niet zo geweldig, dat past niet zo bij de rest van het gedicht imo. Ik vraag me af wat je bedoeld met 'ik zei nog.', dat is imo misschien een beetje 'opvulling' ipv dat het écht iets toevoegt, vergeef me als het niet zo is ![]() Zijn vader dan: ‘Ju-li-a!’ – de echo aat door, terwijl we dagen verdragen tot ze in weken vergaan. Steeds het geschreeuw maar ook: liefde gaat voor en door lawaaiende wind ben ik niet te verstaan De tweede zin is geweldig, ook heel herkenbaar. In de laatste zin lijk je de liefde van de ik-persoon een beetje tegen te spreken; liefde overstemt alles in het geschreeuw maar de ik-persoon is niet te verstaan. De hij-persoon is misschien toch wat te enthousiast geweest met zijn balkon en de ik-persoon wijfelt nog en staat er eigenlijk een beetje buiten? als ik zeg: ‘Leuk? Nou -- nee, want mijn familie mocht niet mee.’ Hm, familie en dat in combinatie met de Romeo&Juliet verwijzing vind ik erg leuk, ik snap de laatste zin niet helemaal maar mijn vermoeden in de derde strofe wordt wel bevestigd. Als ik nu heel kritisch ben is mijn belangrijkste punt van kritiek dat je soms misschien jezelf een tikkeltje verliest in het zo mooi mogelijk formuleren en de regels toepassen, waardoor de essentie af en toe wat verloren gaat in de vorm. Maar dan ben ik wel erg kritisch, want als ik het zo lees vind ik het bovenal een interessant en intelligent geschreven gedicht.
|||
Wow, heel erg bedankt voor je ontzettend uitgebreide reactie xineof
![]() Wat dit gedicht betreft komt je interpretatie voor het grootste deel overeen met de gedachten waarmee ik het schreef. Citaat:
Citaat:
![]() Ik bedank Thoughtful en Reynaert bij deze trouwens ook nog erg voor hun reacties -- ik had ze al wel gelezen, maar soms weet ik niet zo goed wat terug te zeggen.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Koning van Engeland is ... ? lso | 5 | 14-06-2006 22:19 | |
Vrije tijd |
Loting WK 2006 Verwijderd | 35 | 08-12-2003 11:40 |