Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-08-2005, 14:39
Ef
Ef is offline
Hallo,

Ik vroeg mij af in hoeveel tijd je minimaal op het hbo je propedeuse kan halen.
Ik begin namelijk in februarie aan een hbo opleiding en wil daarna graag doorstromen naar de uni.
Het zou natuurlijk handig zijn als dat dan na een half jaar al zou kunnen, maar dit lijkt mij vrij snel toch?
Is dit mogelijk? Kan je op de uni ook in februarie beginnen? Of moet ik dan wachten tot een nieuw schooljaar-begin?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-08-2005, 14:44
Sparkle.
Sparkle. is offline
Ik zou het erg knap vinden, wanneer je in een half jaar je P zou halen. Theoretisch gezien is het mogelijk (wanneer je vakken het hele jaar door kunt volgen, en niet gebonden zijn aan een bep. periode)
Wanneer je van feb. tot feb. aan het HBO studeert, dan je P haalt, en dan instroomt op de uni, is ook (theoretisch gezien) mogelijk. Toch zul je dan natuurlijk altijd kampen met dat half jaartje studie-vertraging.

Waarom stroom je pas in februari in?
Oud 18-08-2005, 14:59
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Als jij in februari begint, dan neem ik aan dat je dus vrijstelling hebt en de vakken van de eerste periode (september/december) niet hoeft te volgen.

Is hier geen sprake van, dan gaat het je gewoon niet lukken, omdat de vakken die je dan nog moet halen voor de zomervakantie nog niet worden gegeven toch? (of moet je de lessen volgen van de mensen die in september zijn begonnen).

Dit lijkt mij niet te doen.

Je zou het kunnen proberen, zolang je er maar niet mee blijft aanmodderen en op tijd constateert dat het je niet gaat lukken.
Daarmee voorkom je dat je de vakken die je behoort te halen niet haalt uiteindelijk.

Veel succes.

Groetjes
Ben(die zelf in 1 jaar de propedeuse gehaald heeft
Oud 18-08-2005, 15:26
Verwijderd
Meestal duurt zoiets gewoon een jaar (er staan zoveel punten voor, dat kan je niet in een half jaar halen). Tenzij je vrijstellingen hebt, maar dat betwijfel ik.

Ik heb m'n P ook in één jaar gehaald, en met mij nog wel meer mensen, maar lang niet iedereen doet het in één jaar, een half jaar heb ik nog nooit gehoord.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 15:36
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ik ken meer mensen die >1 jaar nodig hadden dan mensen die t echt in 1 jaar haalden, dus <1 jaar lijkt me heel erg knap.
Oud 18-08-2005, 15:37
Ef
Ef is offline
Hm... dat zal dus waarschijnlijk niet gaan lukken...

Ik stel deze vraag omdat ik met wat "persoonlijke probleempjes" zit waar ik het komende half jaar vrij veel tijd voor nodig zal hebben...

Áls het nog kan zou ik me eventueel nog wel op kunnen geven voor een hbo opleiding, maar kunnen jullie mij ongeveer vertellen hoeveel tijd je kwijt bent met hbo geschiedenis?

Hoe lang zijn de dagen die je maakt ongeveer? Heb je veel tijd nodig naast je school voor huiswerk?
Ik ben niet iemand die moeilijk leert, mijn havo heb ik heel erg makkelijk gehaald, dus dat zal waarschijnlijk wel een voordeeltje zijn...
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 16:40
Rachel
Rachel is offline
Als het goed is kan je je nog wel opgeven hoor
Een oude klasgenoot van mij doet {of deed, weet niet of hij het nog doet} de leraren opleiding Geschiedenis in Tilburg, en hij zat wel veel dagen op school en moest thuis ook nog genoeg doen {ik denk dat dat aan jezelf ligt etc.}, maar het kan ook per stad verschillen.

Ik heb op mijn opleiding tijd over, ging vorig jaar maar 6-8 uur per week naar school en moest soms wat dingen thuis doen
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 16:41
Ef
Ef is offline
Jeetje 6-8 uur per week naar school!?? Dat is wel heel weinig toch? Welke opleiding is dat?

Ik zit er aan te denken om dan geschiedenis te gaan doen in Arnhem op de HAN.
Iemand hier ervaring mee?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 17:53
Verwijderd
Als ik jou was zou ik even naar de HAN bellen en vragen hoeveel uur je op school moet zijn en wat de gemiddelde studiedruk is.
Daarnaast zou ik het eigenlijk gewoon gaan proberen, 't is enorm leuk om te studeren (om iets te doen dat je leuk vindt dus) en 't helpt ook om je gedachten op andere dingen te zetten.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 18:13
Verwijderd
Als je wilt doorstromen naar de uni kun je beter beginnen met een HBO-propedeuse waar je vermogens alvast een beetje op de proef gesteld worden. Zo'n rukopleiding als HBO geschiedenis stelt wat dat betreft niets voor, zodat je de kans loopt eenmaal op de uni geconfronteerd te worden met een groot niveauverschil.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 20:02
Wawl
Wawl is offline
Dat zal praktisch vrijwel niet uitvoerbaar zijn.
Oud 19-08-2005, 00:36
Verwijderd
In een half jaar je P halen lijkt me vrijwel onmogelijk

Maar wat ik me afvraag: kun je in februari instromen op de uni? Ik dacht namelijk dat je alleen na de zomer aan de uni kon beginnen?
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 09:00
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
sann schreef op 19-08-2005 @ 01:36 :
In een half jaar je P halen lijkt me vrijwel onmogelijk

Maar wat ik me afvraag: kun je in februari instromen op de uni? Ik dacht namelijk dat je alleen na de zomer aan de uni kon beginnen?
ligt aan de studie
Oud 19-08-2005, 09:34
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 19-08-2005 @ 10:00 :
ligt aan de studie
oke dat is mooi (Heb afgelopen jaar 4 punten niet gehaald dus dacht dat ik daarvoor nog een haal jaar hbo moest doen, maar dit brengt weer wat nieuw perspectief in de zaak )
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 09:50
Verwijderd
Hou er wel rekening mee dat dat problemen kan opleveren in de zin van studievertraging. De meeste universiteiten zijn niet zo flexibel met tentamens. Dat is echt heel stom, je loopt daardoor vertraging op buiten je eigen schuld, alleen omdat universiteiten zo lui zijn om maar eenmaal per jaar (bijvoorbeeld) een tentamenmogelijkheid te bieden.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 10:06
Ef
Ef is offline
Nouja, ik ben er nu wel uit dat ik het half-jaar-propedeuse idee maar niet ga proberen.
Ik twijfel nu heel erg of ik toch nu al ga beginnen of niet.
Ik heb namelijk even naar de ib-groep gebeld, en als ik het nog wil moet ik me vandaag of morgen nog inschrijven!!

Pff stress stress...

Ik ga inderdaad ook even naar de han mailen, maar ik hoor eigenlijk liever van studenten zelf hoe hoog de studiedruk is en hoeveel je met school bezig bent in zo'n jaar.

Ik zet hier op dit forum nog wel een speciaal oproepje "hbo geschiedenis op de Han!"
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 10:11
Verwijderd
De studieadviseur kan vast wel een e-mailadres geven van een student.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 14:11
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Ef schreef op 18-08-2005 @ 17:41 :
Jeetje 6-8 uur per week naar school!?? Dat is wel heel weinig toch? Welke opleiding is dat?

Ik zit er aan te denken om dan geschiedenis te gaan doen in Arnhem op de HAN.
Iemand hier ervaring mee?
Social Work in Breda
Maar wij hebben al genoeg geklaagd, dat de nieuwe mensen het wel zwaarder krijgen {en wij waarschijnlijk ook het 2e jaar}
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 12:25
Verwijderd
Citaat:
Rach-: schreef op 19-08-2005 @ 15:11 :
{en wij waarschijnlijk ook het 2e jaar}
Ik zit wel niet in Breda, maar reken er niet teveel op dat dat inderdaad gebeurd... Dat hebben ze ons ook 'beloofd', maar er is niets veranderd...helaas. (Maar hopelijk is het bij jullie anders.)

Het afgelopen jaar had ik vaak een heel klein middagje les per week...van 13.00u tot 17.00u ofzo...en soms nog minder.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 09:13
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-08-2005 @ 13:25 :
Ik zit wel niet in Breda, maar reken er niet teveel op dat dat inderdaad gebeurd... Dat hebben ze ons ook 'beloofd', maar er is niets veranderd...helaas. (Maar hopelijk is het bij jullie anders.)

Het afgelopen jaar had ik vaak een heel klein middagje les per week...van 13.00u tot 17.00u ofzo...en soms nog minder.
Haha
leuk vooruitzicht ;p
Maar goed; ik heb ook dit jaar maar 2 vakken {per periode} &. dan komen er nog eventuele keuzevakken bij, maar goed..
Ik merk het wel
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 09:33
Sasz
Sasz is offline
Ik zit ook op de HAN. Je P in een half jaar halen is mogelijk. Ze hebben namelijk de versnelde propedeuse voor VWO-leerlingen. Die hebben namelijk al heel wat van de stof gehad, dus voor hen is het mogelijk om het binnen een half jaar hun P te halen. Als je van de HAVO komt, is het haast onmogelijk...
Oud 22-08-2005, 09:49
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Sasz schreef op 22-08-2005 @ 10:33 :
Ik zit ook op de HAN. Je P in een half jaar halen is mogelijk. Ze hebben namelijk de versnelde propedeuse voor VWO-leerlingen. Die hebben namelijk al heel wat van de stof gehad, dus voor hen is het mogelijk om het binnen een half jaar hun P te halen. Als je van de HAVO komt, is het haast onmogelijk...
Bij de hvu hebben ze dat project gestaakt omdat het toch te moeilijk bleek voor VWO-leerlingen
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 12:19
Sasz
Sasz is offline
kan ik me voorstellen hoor! Ik heb zelf ook VWO gedaan, maar ik heb toch voor de normale propedeuse gekozen. Die heb ik wel in 1 jaar gehaald, maar als ik de versnelde propedeuse had gedaan, had ik het denk ik niet gehaald. Veel te veel allemaal...
Reageren

Regels voor berichten