Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2004, 15:56
Apomes
Apomes is offline
hoi,

Hoe werkt een Travellers Cheque precies?
En wat zijn de voor en nadelen?

Ik begrijp dat het cheques zijn van een vooraf bepaald bedrag maar als je nou iets koopt van 90 euro en je geeft een travellers cheque van 100 euro, krijg je dan 10 euro cash terug? of zie ik het verkeerd?
Oud 10-10-2004, 17:30
tandenborstel
tandenborstel is offline
Ik had er wat mee tijdens mn interrail..

Ze zijn geloof ik van american express of thomas cook. Je koopt ze daar, minimaal 50 euro was t geloof ik, maar misschien wel minder.
Op het moment dat je ze uitgeeft moet je de datum en een handtekening erop zetten.

Het voordeel is dat mocht je ze kwijtraken of gestolen worden, ze geblokkeerd kunnen worden (moet je de wel serienummers opschrijven!) en je nieuwe cheques aan kan vragen, en binnen 24 uur bij een Am Expr. vestiging ophalen.

Als je ze koopt komt er nog een paar euro bij aan kosten. Ze zijn onbeperkt geldig en staan op naam (in combinatie met ID vaak).

Volgens mij krijg je je wisselgeld idd gewoon contant terug.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 08:48
Ambrosia
Ambrosia is offline
Citaat:
U kunt ze bijna overal ter wereld omwisselen voor contant geld bij banken en wisselkantoren. Op sommige plaatsen kunnen ze gebruikt worden om te betalen in winkels, hotels, restaurants,...
als je zo'n cheque van bijv 100 Euro wisselt in een hotel, geven ze je er geloof ik 90 Euro voor, die 10 euro is dan een soort van commissie.

hier vind je de voordelen en de nadelen:
http://www.femistyle.be/nl/travel/al...meringen.shtml
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 14:46
tandenborstel
tandenborstel is offline
Citaat:
Ambrosia schreef op 11-10-2004 @ 09:48 :
als je zo'n cheque van bijv 100 Euro wisselt in een hotel, geven ze je er geloof ik 90 Euro voor, die 10 euro is dan een soort van commissie.

hier vind je de voordelen en de nadelen:
http://www.femistyle.be/nl/travel/al...meringen.shtml
Dan verschilt dan per bedrijf, want de keren dat ik ze gebruikt heb werd er geen comissie of wat dan ook berekend. Het bedrijf kan ze kostenloos cashen en je betaalt al comissie als je ze koopt.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 21:36
jochem123
jochem123 is offline
Travellers Cheques zijn handig als je op reis gaat. Het meest geaccepteerde zijn die van American Express. Ik heb een tijdje in het buitenland gezeten en daar was de dollar de meest harde valuta en om jezelf enigzins te beschermen tegen diefstal heb ik TC meegenomen. Je kan ze dan daar bij de bank inwisselen en krijgt daarvoor cash geld (dollar of plaatselijke valuta) en je betaalt daar dan een paar procent van de waarde van de TC voor. Als ze gestolen worden kan je met een aangiftebewijs van de politie en de serienummers naar een American Express kantoor gaan en dan worden ze daar vervangen. Ze zijn best handig, maar tegenwoordig kan je bijna overal met je pinpas geld uit de muur trekken.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 22:54
iamcj
iamcj is offline
Beetje achterhaalt en je betaald een flinke commissie.
Oud 15-10-2004, 09:46
tandenborstel
tandenborstel is offline
Het is idd wel een beetje achterhaald, maar in sommige situaties/landen waar pinnen niet mogelijk is kan het nog best handig zijn..
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 10:56
Verwijderd
Citaat:
iamcj schreef op 14-10-2004 @ 23:54 :
Beetje achterhaalt en je betaald een flinke commissie.
Precies andersom (achterhaald, betaalt).

D'oh.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 17:53
Verwijderd
Bij de meeste banken hier zijn TC´s niet langer bruikbaar, dus als je ze eenmaal hebt moet je ze proberen te spenderen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 21:23
Verwijderd
is niet zo moeilijk, ik had ze in australië...

je komt voor een aantal valuta waardepapiertjes (ik had AUS$ 2000,-) geloof ik? Als je dan geld wil ga je naar een bank en zeg je: deze wil ik omwisselen in echte dollars aub. Geen probleem zeggen ze dan!? Ff een handtekening zetten, paspoort laten zien, (klein beetje comissie betalen) en je krijgt je ECHTE dollars... Das eigenlijk alles?

Dan moet je er wel op letten dat je niet de handtekeningen erop zet alvorens het inwisselen bij de bank,... dan kun je ze makkelijk kwijt raken.

Je kunt beter pinnen eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 19:51
Shock
Shock is offline
Heeft iemand al eens met Travellers Cheques van de ABN Amro betaald? Betaal je de volledige waarde van de cheques dan pas op het moment dat je ze verzilvert, of is het bedrag dat je aan cheques meeneemt al van je rekening af op het moment dat je ze op Schiphol afhaalt? Op de site zijn ze er nogal wazig over
Reageren

Regels voor berichten