Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-08-2005, 21:28
CSN
CSN is offline
Ik weemoed - wij weemoeden,

wij weeënde moeders stromen
hordes kinderen naar buiten.

Kapotte blaas:
ik blaas geen bosbrand uit,
geen vloegdgolf vlak
en duw een stuwmeer niet weer terug omhoog,
maar zonen wel.

Een hoopje bloed en navelstreng
werd toen bestempeld: ‘onze meid.’
Ik zal haar Ifigenja noemen,
om de kracht van dubbelzinnigheid.
om de kracht van dubbelzinnigheid.

! link | Iphigenia (Gri.), de met kracht geborene.

Laatst gewijzigd op 22-08-2005 om 09:18.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-08-2005, 13:31
Anoniem
wat fijn om weer terug te komen en kap'tein Csn te zien

wat me opviel aan dit gedicht was: omg wat heeft ze nu weer voor een geweldig onderwerp bedacht!
Het loopt helemaal goed, dus daar ga ik niets over zeggen, dat is zin loos.

Ifigenja, is dat de Ifigeneia die ik ken uit een griekse tragedie? (waar ik een leuke rol in moest spelen maargoe )

Oh
Crosby
Stills
Nash?

Of niet?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 14:16
CSN
CSN is offline
In eerste instantie was het de Ifigenia uit mijn moeders boekje 'namen noemen' van toen ik bijna geboren was , maar het is inderdaad ook de Iphigeneia uit de tragedie (onder de link), omdat ik het offeren van kinderen wel bij het gedicht vond passen.

CSN is trouwens niet van Crosby Stills en Nash, omdat ik er pas veel later achterkwam dat er een band met die naam was toen ik ging googelen naar CSNs - ik heb de muziek toen gedownload en die is wel mooi. Verder dank ik je voor je reactie en wijs ik je op het feit dat wij gisteren op de chat hebben besloten dat jij volgend jaar met ons mee naar lowlands gaat .
Oud 22-08-2005, 15:09
Anoniem
Achso
Ifigeneia is idd een heel erg mooi verhaal, ik heb het met mijn klas afgelopen jaar gespeeld, en ik moest het innerlijk van Ifigeneia spelen.

Maar dat lowlands vind ik heel tof idee, ik wilde er altijd al graag naartoe! en wie zijn 'we'?

sorry, offtopic
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 15:38
Halogeen
Halogeen is offline
normaal ben ik wel helemaal weg van je gedichten, maar van deze niet zo. Of ik kan je weer eens niet volgen, of ik vind het gewoon niets.
Oud 22-08-2005, 19:12
Porcelain
Porcelain is offline
Heel offtopic maar moet even: Ook lowlands geweest CSN? Heb je niet gezien(A).

Gedicht reageer ik later op, geen tijd meer (wat flauw..).
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 19:37
CSN
CSN is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 22-08-2005 @ 20:12 :

Nee, en dat kan ik niet hebben, dus wil ik volgend jaar.

Citaat:
en wie zijn 'we'?
--> Sketch, Thoughtful, DoD en ik.
Oud 22-08-2005, 19:45
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
Ik vind 'm juist super. Vooral de laatste strofe vind ik waanzinnig goed. De beelden die je maakt zijn ook veelzeggend: 'een hoopje bloed dat bestempeld wordt als onze meid' vind ik bv een goede verwoording voor wat pasgeboren baby's meestal zijn (). Het gedicht is niet mooi op zich, maar wel enorm krachtig (en daarom 'mooi') de herhalingen van woorden, het spelen ermee, dat moet je kunnen (en daar moet je vooral veel en lang over nadenken, denk ik)
De herhaling van de laatste regel maakt het helemaal af en staat op z'n plaats. Ik ben verkocht

oh behalve dit:

hier bleef ik haperen. Misschien door die combinatie van 'weer' en 'terug'. Er klopt iets niet, naar mijn gevoel.
Oud 22-08-2005, 20:52
Verwijderd
Ik weemoed - wij weemoeden,

wij weeënde moeders stromen
hordes kinderen naar buiten.

vind ik helemaal geweldig, daarna krijg ik soms wat wenkbrauw-optrek-neigingen (al heb ik dat altijd wel bij jouw gedichten, positief). Volgens mij door de tweede strofe, al vind ik hem niet vervelend, maar de derde strofe vind ik dan weer veel en veel beter.

Inderdaad, dat spelen met woorden van jou, dat blijft geweldig
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 00:45
xineof
xineof is offline
Dat je de slotzin herhaalt vind ik echt een vondst, jammer dat ik daar zelf niet op gekomen ben . Dat staat in dit gedicht geweldig. Verder vind ik het leuk hoe je met taal speelt, maar ik mis wel een beetje een wat gestructureerde boodschap; het is vrij ontoegankelijk.
Oud 24-08-2005, 10:19
Reem
Reem is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 22-08-2005 @ 20:12 :
Ik heb jou niet gezien Porcelain. Wij hadden een didgeridoo bij ons.

Over het gedicht: weemoeden, weeënde moeders
kapotte blaas, ik blaas. Leuk die dubbelheid, maar ik vind dat je ze verkeerd gebruikt: op de één of andere manier ligt het hier zo vreselijk voor de hand. Dat kan aan mij liggen natuurlijk, maar toch, normaal heb ik dit nooit bij jouw gedichten en is alles even origineel. In dit geval had het origineler kunnen zijn, geloof ik. Het lijkt alsof je het niet goed uitgewerkt hebt, terwijl ik gewoonlijk het gevoel heb dat je zeer zorgvuldig bent.
Oud 24-08-2005, 16:34
vidaaa
vidaaa is offline
CSN, jij bent echt briljant. Misschien lijk ik nou naief of snel onder de indruk maar dat valt wel mee volgens mij. Ik weet echt niks negatiefs over dit gedicht te verzinnen.

maar zonen wel.
Oud 24-08-2005, 23:14
ragdoll
ragdoll is offline
genialiteit op geel.
je kunt alleen maar van jouw stijl houden.
Oud 25-08-2005, 18:10
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
mooi csn. het geeft een vervelend gevoel. en duw een stuwmeer is denk ik oke, een kwestie van het juiste ritme te pakken krijgen. maar zonen wel snap ik ergens niet helemaal. ik probeer het wel ongeveer te begrijpen. een hoopje bloed ewevv vind ik gaaf. om de kracht van dubbelzinnigheid komt eens goed over. de eigenlijke bedoeling, waarom het zo beschreven staat, gaat gedeeltelijk langs me heen. verder oke .
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 21:11
Porcelain
Porcelain is offline
Ik ben je mijn reactie verschuldigd (en vind het bovendien zonde om hier niet op te reageren). Ik heb de rest van de reacties niet echt gelezen, dus vergeef me als ik dingen dubbel zeg, dingen dubbel zeg.

Leuk dat je die laatste zin herhaalt. Verbaas me weer over je creativiteit, CSN. Hoe je weemoed linkt aan weeënde moeders.. Je hebt gewoon je kinderlijke verwondering weten vast te houden, ik hoop dat je die nooit kwijtraakt, want ik vind het geweldig. Zo onthoud ik ook dat ik dat moet koesteren.
Maar naast die kinderlijke verwondering klinkt alles toch zo volwassen.

Niet naar lowlands? Geen geld, geen soepele ouders? Volgend jaar zeker gaan. 't Was weer super.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 12:05
Waltz
Waltz is offline
"en duw een stuwmeer niet weer terug omhoog,
maar zonen wel."

Dit zou ik zelf nooit zo geschreven hebben maar het klopt gewoon. En het is allemaal origineel en 'eigen'. Gewoon heel erg goed.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 12:55
CSN
CSN is offline
Hah, iedereen heel erg bedankt voor jullie reacties!

=zwart-wit=, je zegt dat je sommige dingen niet helemaal snapt/ dat ze langs je heen gaan. Bedoel je dat je daardoor niet weet waar het hele gedicht over gaat, of dat je niet snap hoe bepaalde zinnen in het geheel passen?

De eerste en laatste strofe (+ de laatste zin van de tweede strofe) zijn bedoeld om duidelijk te maken dat het om een ongewenste zwangerschap gaat. De tweede strofe moet duidelijk maken dat dat niet zo is omdat de moeder een verschrikkelijk mens is, maar omdat ze eigenlijk erg onzeker is, en vindt dat men teveel van haar verwacht.

Ik vind zelf het woord 'kracht' niet zo mooi staan, omdat het gewoon een ontzettend lelijk woord is -- maar misschien is dat dan ook wel dubbelzinnig.

Ik ben trouwens heel blij dat jullie het nog steeds allemaal origineel en 'eigen' vinden, want dat vind ik erg belangrijk, en ik zou graag van een eigen stijl kunnen spreken.

Citaat:
Niet naar lowlands? Geen geld, geen soepele ouders? Volgend jaar zeker gaan
Ik hoop dat ik iemand mee kan krijgen
Oud 27-08-2005, 13:19
Porcelain
Porcelain is offline
Een eigen stijl heb je zeker weten. Ik wist in ieder geval bijvoorbeeld bij de gedichtenwedstrijd bijna zeker wel gedicht het jouwe was.

Ga desnoods met mij mee naar lowlands.

Laatst gewijzigd op 27-08-2005 om 13:27.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 13:25
CSN
CSN is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 27-08-2005 @ 14:19 :
Ik wist in ieder geval bijvoorbeeld bij de verhalenwedstrijd bijna zeker wel gedicht het jouwe was.
Ueh?

Citaat:
Ga desnoods met mij mee naar lowlands.
Hihi oké, of join de DoP-goes-lowlands-club, die waarschijnlijk toch nooit zal gaan, maar wel net doet alsof .
Oud 27-08-2005, 13:26
Porcelain
Porcelain is offline
Waar is mijn hoofd? Ik bedoel natuurlijk gedichtenwedstrijd. Met die eend. Iets over boommannen had je toen. hoe kom ik bij verhalen.

En dop-goes-lowlands join ik half, want ik ga ook al half met anderen.

Laatst gewijzigd op 27-08-2005 om 13:29.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 23:42
EggeD
EggeD is offline
Best lekker gedicht, voor op 'n terras met een lekker warm glaasje perslucht. (: En, als reactie op Zepp, ik moet aan hersenen denken bij CSN.. central systematic nerve.. ?
Reageren

Regels voor berichten