Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2005, 13:38
Angelos
Angelos is offline
Een vriendin van mij kreeg gister te horen dat ze haar huis per 31 januari 2006 moet verlaten. Ze huurt het huis, maar de huizen worden nu opeens verkocht en haar hele blok moet weg.
Ze had net haar huis helemaal geverfd en had al laminaat besteld wat ze eigenlijk volgende week zou gaan leggen, maar dat moest ze dus ook annuleren.
Heeft de vereniging waarvan ze het huis huurt wel het recht op te zeggen dat ze binnen 5 maanden het huis uit moet. En heeft ze dan niet recht op een vergoeding voor verhuiskosten ofzo?
Wie weet dat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-09-2005, 13:41
Verwijderd
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik weet wel dat er vaak gezorgd wordt dat je snel een nieuwe woning kan vinden. (Soms wordt er iets aangewezen, soms krijg je bv. vijf jaar extra inschrijftijd zodat je snel een nieuwe woning kan vinden.)
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 13:56
Verwijderd
Dat hangt allemaal van de inhoud van de huurovereenkomst af en die kennen wij niet. Dingen als het aanbrengen van verbeteringen, wijzigingen e.d. aan het huis komen soms voor eigen rekening. Ook dingen als opzegtermijnen e.d. staan allemaal geregeld in de overeenkomst. Eerst daar kijken, en als er dan een belletje gaat rinkelen (opzegtermijn is bijv. onredelijk kort of grond voor opzegging deugt niet) dan kun je in de wet gaan kijken.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 16:49
ganralph
ganralph is offline
standaard opzegtermijn van een verhuurder moet min 3 maanden zijn + 1 maand voor ieder jaar dat ze er gewoond heeft, met een maximum van 3 extra maanden. dus 3-6 maanden is de opzegtermijn van de verhuurder (afhankelijk van haar situatie)

dat zegt bureau rechtshulp (of een of andere huur-rechtshulp-instantie) tenminste. als ik het goed begrepen heb, maakt het in dit geval geen fuk uit wat er in het contract staat, maar heeft ze daar wettelijk recht op

(dit laatste maak ik op uit een andere passage: als een contract zegt dat een huurder een opzegtermijn van bijv 6 maanden heeft, dan is deze bepaling in het contract ongeldig . voor een verhuurder is de opzegtermijn altijd max. 1 maand.
wet gaat hier boven contract (volgens een folder van een paar jaar oud althans). als de opzegtermijn van de huurder bij wet geregeld/beschermd is, dan lijkt me dat die 3+3 maanden van de verhuurder ook vast staat)

kan het foldertje even online niet vinden, maar ik heb het laatst nog gelezen.
Oud 01-09-2005, 17:37
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 01-09-2005 @ 17:49 :
standaard opzegtermijn van een verhuurder moet min 3 maanden zijn + 1 maand voor ieder jaar dat ze er gewoond heeft, met een maximum van 3 extra maanden. dus 3-6 maanden is de opzegtermijn van de verhuurder (afhankelijk van haar situatie)

dat zegt bureau rechtshulp (of een of andere huur-rechtshulp-instantie) tenminste. als ik het goed begrepen heb, maakt het in dit geval geen fuk uit wat er in het contract staat, maar heeft ze daar wettelijk recht op
Uiteraard. Huurrecht is voor het grootste deel dwingend recht, er mag dus niet bij overeenkomst van worden afgeweken, maar we weten hier niet hoelang die vriendin al in dat huis woont. Als de minimumtermijn drie maanden is en ze heeft er twee jaar gewoond, dan is er dus niets mis met een termijn van vijf maanden zoals die haar nu gesteld is, lijkt mij. Om te kijken of dit 'mag' hebben we gewoon meer informatie nodig.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 19:19
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Angelos schreef op 01-09-2005 @ 14:38 :
Een vriendin van mij kreeg gister te horen dat ze haar huis per 31 januari 2006 moet verlaten. Ze huurt het huis, maar de huizen worden nu opeens verkocht en haar hele blok moet weg.
Zoiets heb ik ooit zelf eens meegemaakt toen ik op kamers woonde, de huisbaas wilde het huis verkopen en gaf mij 2 maanden de tijd om te verhuizen, er is wel een wet waarin staat...Koop breek geen huur, maar hoe de details precies zijn weet ik ook niet, wel dat als de huurbaas de woning voor eigen gebruik nodig heeft kan hij de huur ontbinden, maar hij moet je wel een verhuistermijn geven (bv 6 weken of 2 maanden)

Citaat:
Angelos schreef op 01-09-2005 @ 14:38 :
En heeft ze dan niet recht op een vergoeding voor verhuiskosten ofzo?
Wie weet dat?
Verhuisgeld krijg je alleen maar als je huurt bij een woningstichting en als je huidige woning gesloopt of gerenoveerd moet worden, de vergoeding is voor een alleenstaande iets van 2200 € en voor echtparen iets van 4400 €
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten