Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-08-2005, 19:48
Porcelain
Porcelain is offline
De Trijn Hullemanlaan

Het leek wel zonsopgang, op rode balkons
waar ‘t zonnescherm oranje-boven preek
naast de berm die ineens op een bloementuin leek.

Tuinmannen knipten de heg met een schaar,
en daar
wandelde d’r klein viooltje met haar.
Imposant glansde het hout en de snaren
en huppelde de paardenharen stok
op ’t ritme van voetjes op het witte trottoir.

En omdat, om dit was het eigenlijk jammer
dat thuis zich dicht bij, niet wat verder bevond.

--------------------------------------------------------

Omdat ik al zo lang niets meer had gepost (want het is zo eng om jezelf tussen al die hoogstaandjes op DoP neer te zetten) : Jeugdherinneringetje waar vanmiddag dit uit voortvloeide.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-08-2005, 19:55
Reem
Reem is offline
Wat een leuke naam voor een laan.

En je gedicht vind ik ook leuk. De eerste strofe is erg mooi, de tweede begint goed, want je rijmt erg leuk, maar ik vind haar in wandelde d’r klein viooltje met haar. toch nogal geforceerd klinken... ook omdat de zinsbouw onnatuurlijk is.
Wat volgt vind ik dan wél weer erg leuk, en met name het einde. Mooi! Ik heb het met plezier gelezen... alleen jammer van dat ene zinnetje.
Oud 31-08-2005, 19:57
CSN
CSN is offline
Fantastische titel, ik moest er echt even om lachen. Het klinkt zo 'oer-Hollands'. En dat dan ook het oranje-boven samengaande: erg leuk die dubbele betekenis.

Het woord 'imposant' vind ik niet zo goed bij de rest van je gedicht passen, dat is jammer. De rijm schaar/daar/haar en vooral dat met trottoir is wel zeer geslaagd.

Van mij mag je vaker posten .
Oud 01-09-2005, 17:53
Porcelain
Porcelain is offline
Die straat bestaat echt. Die kwam ineens weer bij me op.. gek is dat, ik woon er al jaren niet meer.

Ik geef je eigenlijk wel gelijk met dat zinnetje, Re3m. Misschien kijk ik daar nog wel even naar.

Csn, ik heb ook altijd moeten lachen om die straatnaam. Ik zie ook nu dat 'imposant' er niet helemaal bij past, klinkt niet zo luchtig als de rest, maar die drie zinnetjes waren ongeveer de eerste die ontstonden en de rest heb is daar omheen gegroeid. Had er niet zo naar gekeken.
Dank jullie voor de complimenten.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 10:30
Verwijderd
Ik heb geen moeite met imposant, ik vind het wel leuk juist omdat het een beetje uit de toon valt. Het benadrukt het imposante van de viool.

En omdat, om dit was het eigenlijk jammer
dat thuis zich dicht bij, niet wat verder bevond.

Deze twee zinnen lopen echt heerlijk.

Ik krijg er zo'n leuk beeld bij, bij dit gedicht.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 20:21
Porcelain
Porcelain is offline
Nu zit ik in dilemma over imposant.

Maar dankje, Ave.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 12:44
Reynaert
Reynaert is offline
Ik vind hem best goed. Krijg zo'n beeld voor me van een meisje dat eenzaam met haar viool over straat loopt tijdens een zomervakantie. Wel zou ik zelf die zin die inderdaad niet helemaal lekker loopt veranderen in zoiets:

'wandelde met haar d’r klein viooltje.'

Je hebt nog steeds rijm binnen je gedicht, alleen geen eindrijm maar dat maakt voor de sterkte van het rijm niets uit. Imposant is goed. Deze zin begrijp ik niet helemaal:

'en huppelde de paardenharen stok'

Gaat dit over een stok van paardenharen? Dan moet het toch aan elkaar (paardenharenstok)? Ik vond 'met een schaar' trouwens wel heel erg voor de hand liggend, het voegt niet veel toe en het lijkt net alsof je dat hebt gebruikt om wat extra rijm te krijgen met trottoir. Wat wel weer bijzondere rijm is trouwens, leuk. In het algemeen is het dus goed, maar wel met wat dingen om te verbeteren.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 12:52
Porcelain
Porcelain is offline
Hoeh, leuk dat je nog even reageert.

De schaar stond er eigenlijk eerder dan de rest, maar ik begrijp dat het misschien geforceerd overkomt: het is misschien nutteloze informatie. Ik denk dat ik het zo heb neergezet om een kinderlijk toontje in het gedicht te krijgen. Geloof dat ik het ook maar zo laat staan.

Paardenharen stok kán wel, maar ik vind Paardenharenstok zonder spatie véél leuker. Het gaat inderdaad over stok van paardenhaar (vioolstrijkstokken, weet je wel). Als je met een uiteinde van je stok in je hand loopt krijg je zo'n grappig huppeleffect, vandaar.

Ik had toevallig die zin in mijn versie van het gedicht al veranderd in: 'wandelde met haar d'r klein viooltje'. Ik twijfelde alleen of 'viool' dan niet beter paste, maar dat klinkt niet. Dat het dan geen eindrijm is vind ik zelf geen probleem, misschien zelfs beter.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 16:30
Lalala1111
Lalala1111 is offline
Ik vind het wel een erg leuk gedicht, vrolijk, speels, kinderlijk! Wat dat betreft is het dus goed gelukt. Ook op het ritme heb ik niets aan te merken: het loopt als een trein (de TGV). Het enige waar ik dan ook maar één klein beetje over zou willen klagen, is

wandelde d’r klein viooltje met haar.

Omdat ik daar een beetje in de knoop raakte met lezen.

Echt heel erg leuk
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 18:43
Halogeen
Halogeen is offline
Alles is eigenlijk al gezegd. Ik ben het vooral met Reynaert eens.

Ik wilde je eigenlijk alleen complimenteren dat ik het beeld, dat je probeert te schetsen, zo mooi vind.
Oud 08-09-2005, 18:49
PositiveTension
PositiveTension is offline
Citaat:
Re3m schreef op 31-08-2005 @ 20:55 :

De eerste strofe is erg mooi, de tweede begint goed, want je rijmt erg leuk, maar ik vind haar in wandelde d’r klein viooltje met haar. toch nogal geforceerd klinken...
Mee eens, voor de rest echt een mooi gedicht. Het klinkt me heel lieflijk in de oren.
Oud 08-09-2005, 20:06
Verwijderd
Hier had ik ook nog helemaal niet op gereageerd terwijl ik dat wel van plan was En terwijl ik steeds al wilde zeggen dat jij echt vaker gedichten moet posten. (Echt hoor, je post supervaak, maar nooit gedichten, terwijl die wel leuk zijn!)

Het leek wel zonsopgang, op rode balkons
waar ‘t zonnescherm oranje-boven preek
naast de berm die ineens op een bloementuin leek.

vind ik leuk en de titel vind ik ook geweldig, het hele idee van je gedicht eigenlijk. Verder sluit ik me bij de rest aan over de zinnen die wat minder lopen.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 23:00
xineof
xineof is offline
Ik vind het echt een heel goed gedicht. Het vertelt in een mooie verwoording een bijzonder verhaal. Het meisje ontroerd, hoewel zij toch onbekend blijft. Het is erg breed waardoor de lezer er zelf geheel een beeld bij kan vormen maar toch zo duidelijk gebracht dat het echt spreekt. De titel is leuk, een eigennaam is vaak speciaal. De laatste zin, al moest ik die drie keer lezen, vind ik een goed slot. Ik zou misschien proberen die iets makkelijker lezend te maken, omdat het zo nóg beter overkomt.

Hé en joh, niet vaak gedichten posten is stoer, dat doe ik ook .

grapje ^^ . Ik lees ook heel graag gedichten van je, dus sluit ik me toch maar aan bij de rest.
Oud 09-09-2005, 11:27
Not for Sale
Not for Sale is offline
Trijn Hulleman was een verpleegster in de Spaanse Burgeroorlog? Dat heeft er zeker niks mee te maken, of wel?
Ik heb ook een keer een gedicht geschreven over een specifieke straat. Dat is wel een apart principe, vind ik, want aan de ene kant reageren mensen met veel gevoel van herkenning, en aan de andere kant vraag je je af of ze het wel kunnen snappen als ze die straat nooit hebben gezien

Hoe dan ook, ik vind het een fijn gedicht. En het eind is briljant, daar zit het hele idee erachter, zet het in een ander licht.

Ik stoeide alleen een beetje met de vele T's in "het witte trottoir". Dat vond ik niet helemaal mooi klinken.
Oud 09-09-2005, 16:42
Porcelain
Porcelain is offline
NotForSale, Haha, ik wist dat ik (vroeger, in Amsterdam) in een wijk woonde waar de straten naar 'helden' waren vernoemd, maar ik dacht altijd dat Trijn Hulleman een man was. Dit is dus de eerste keer dat ik dát hoor. Ik vind het ook wel leuk dat het zo goed overkomt, het beeld in mijn hoofd lijkt ook voor anderen een beetje zichtbaarder te worden.

Wow, wat super dat ik nu nog allemaal reacties krijg. Dankje, xineof, halo, limaon, PositiveTension.
Makkelijker leesbaar, xin? Misschien wel een goed idee. Ik ga inderdaad nog maar eens naar dit gedichtje kijken. En ik vind het eigenlijk ook wel stoer .
En Thoughtful, ik schrijf ook niet zo gek veel, en als ik wat schrijf vind ik het vaak nog niet af of niet goed genoeg. Dus tsja, zo gek veel valt er ook niet te posten.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 18:30
Astuanax
Astuanax is offline
Het lijkt wel een gedicht uit een gepubliceerde gedichtenbundel. Het loopt vlot, is mooi en heeft een leuk einde!
Reageren

Regels voor berichten