Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-08-2005, 19:43
Tovenaar
Tovenaar is offline
Ik had gelijk

Ik kijk tv. Althans, mijn ogen staren naar een scherm dat elke milliseconde een nieuw plaatje laat zien. Dat klinkt nagenoeg hetzelfde, maar waar ik normaal gesproken steeds dichter naar de televisie kruip, omdat de film of het programma me opzuigt, blijf ik nu liggen. Toch blijft de tv aanstaan. Ik ben niet zo voor het nutteloos gebruiken van stroom, en ben op dit moment de enige die deze tv kan uitzetten. Maar jij houdt de afstandbediening al een half uur stevig in je hand geklemd.

Natuurlijk zou ik kunnen proberen om je vingers heel voorzichtig opzij te duwen, zodat de stem van die glibberige quizmaster voorgoed uit deze kamer verdween, en ik op jouw schouder in slaap kan vallen, net zoals jij een half uur geleden op de mijne deed. Maar dan word je wakker, en is je ademhaling verstoord. Je ademhaling, die ik al dertig minuten beluister, is net zo melodieus als de solo van een virtuoos. Zo warm als de klanken die uit zijn piano omhoog stijgen, zo voelt het geluid van jouw lucht die je elke twee seconden in mijn rechteroor blaast.

Nee, ik ben niet verliefd op je. Net zo min als jij op mij. Gisteren zei iemand me dat verliefdheid het fijnste gevoel ter wereld is. Ik glimlachte, antwoordde dat ik heel blij was dat hij zich zo gelukkig voelde en mompelde in mijn hoofd erachter aan dat hij ongelijk had. Terwijl mijn hand over je haren streelt, fluister ik je voor de zoveelste keer toe hoe trots ik ben dat je mijn beste vriendin wilt zijn. Hoe je de orkaan waar ik af en toe tot uitgroei kalm weet te krijgen, ook al raast die soms woedend over je heen. Hoe vertrouwt het voelt dat je hier bij me bent, nee, hoe je altijd bij me bent, zelfs als ik je niet zie. En vooral hoe ik me, vooral als de wereld en ik elkaar weer eens haten, altijd aan je kan vastklampen, als aan een rots, met als enige verschil dat jij veel zachter aanvoelt. Ik zucht even. Een simpel, kort zuchtje, geen oorkaan maar een warm briesje. Je had het immers koud, voor je ging slapen.

Even beweeg je je prachtige lichaam, om nog dichter tegen me aan te kruipen. Je noemde me soft toen ik zei dat dat fijn aanvoelde. Het deed me niets. Deze keer zit ik voor een keer niet op de kast als je me plaagt, grijns ik naar je. Ja, plagen, dat doen we graag. Net als zoenen, fluister ik, terwijl ik een kus op je lippen druk. Nee, we zijn niet verliefd. Waarschijnlijk zijn we de enige twee mensen die onze band echt begrijpen. Misschien maakt het dat alleen maar leuker.

Terwijl ik toekijk hoe je gaapt, hoor ik hoe de presentator de laatste opgave naar zijn kandidaten slingert. Pas nu zie ik wat het doel van de quiz is. Woorden zoeken bij een omschrijving. Ik moet lachen en probeer me voor te stellen wat ze bij het woord ‘Pasverliefd’ zouden zeggen. Ik kom niet verder dan ‘Zie band Joentje en Evelyna’. Een kalende man met een bril is aan de beurt. Er hangen zweetdruppels op zijn voorhoofd, wat niet zo gek is, deze moet hij goed hebben anders gaat de prijs van duizend euro aan zijn neus voorbij. De presentator leest van zijn kaartje ‘een eigenschap van iemand die je heel dierbaar is’. Voordat de eerste letter in beeld verschijnt heb ik het antwoord al geraden. Eindelijk heb ik eens het gelijk aan mijn zijde. Als je heel zacht aan me vraagt waarom ik moet lachen, antwoord ik: ‘Zie je wel, je bent lief…’
Oud 30-08-2005, 22:17
Roosje
Roosje is offline
Oh, ik vind hem lief! Echt met een glimlach op mijn gezicht gelezen, keilief verhaaltje dit. Leest ook lekker weg, mooi voor tussendoor. Ik zou alleen wel even kijken naar de keren dat je een komma voor "en" hebt staan, is best vaak.

Citaat:
Hoe vertrouwt het voelt dat je hier bij me bent
vertrouwd

Citaat:
geen oorkaan maar een warm briesje
orkaan, denk ik.

Citaat:
Ik moet lachen en probeer me voor te stellen wat ze bij het woord ‘Pasverliefd’ zouden zeggen.
Pas verliefd moet denk ik los van elkaar.
Oud 31-08-2005, 08:05
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Apart en mooi. Ik vind toch dat hij verliefd is hoor . Leuk dat het niet enkel gaat over o, ik ben toch o-zo-verliefd! Maar het juist willen ontkennen. Ik was even bang dat je teveel af zou dwalen naar die quiz, teveel details zou gaan vertellen waardoor de sfeer zou vervagen, maar uit de laatste alinea blijkt wel duidelijk dat het een verband heeft met die jongen en dat meisje.
Misschien zou je toch nog iets van die zweetdruppels weg kunnen laten en die prijs. Maar dat weet ik niet zo zeker.

Mooi geschreven ja
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 16:21
Changshan
Changshan is offline
Mooie omschrijvingen. Jammer dat niet iedereen wil begrijpen dat zulke relaties ook bestaan. En pasverliefd heb je natuurlijk expres aan elkaar gedaan. Alleen, wat bedoel je daar precies mee, want het heeft dus geen betrekking op de relatie van het verhaal?

Lief stuk in ieder geval.
Oud 31-08-2005, 16:48
I C U
I C U is offline
Weinig aan bovenstaand commentaar toe te voegen! Fijn verhaaltje, prettige stijl.
Oud 31-08-2005, 20:08
Tovenaar
Tovenaar is offline
Citaat:
Changshan schreef op 31-08-2005 @ 17:21 :
Mooie omschrijvingen. Jammer dat niet iedereen wil begrijpen dat zulke relaties ook bestaan. En pasverliefd heb je natuurlijk expres aan elkaar gedaan. Alleen, wat bedoel je daar precies mee, want het heeft dus geen betrekking op de relatie van het verhaal?

Lief stuk in ieder geval.
Pasverliefd betekent dat je heel veel liefde voor elkaar voelt, en tegelijk heel veel passie, maar dat je niet alleen ''verliefd'' bent. Het is dus meer dan dat (toevoeging aan het woord, dat staat hier synoniem voor een overtreffende trap) en tegelijk probeert degene in het verhaal ook duidelijk te maken dat er dus geen verliefdheid is. Dat is namelijk minder blijvend en meer verplichtend (als dat een woord is) Dat laatste had ik misschien nog moeten benadrukken, waarom de persoon zo graag pasverliefd wil zijn. Maar het heeft dus wel degelijk met de relatie in het verhaal te maken.

Iedereen bedankt voor commentaar, jammer dat ik de foutjes die Roosieh zijn opgevallen niet meer kan verbeteren.

Laatst gewijzigd op 31-08-2005 om 20:10.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 20:35
Roosje
Roosje is offline
O, dat woord kende ik dan niet. Maakt het wel... anders.
Oud 01-09-2005, 09:18
Verwijderd
Ik denk dat ik zo iemand ben die niet begrijpt dat dat soort relaties bestaan
Want als ze wel zoenen enzo.. nouja, het ligt vast aan mij

Wel heel erg leuk verhaal!
Net als Roosieh heb ik 't met een glimlach op m'n gezicht gelezen !
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 10:32
Tovenaar
Tovenaar is offline
Citaat:
Roosieh schreef op 31-08-2005 @ 21:35 :
O, dat woord kende ik dan niet. Maakt het wel... anders.
Is ook geen bestaand woord (althans, voor mij wel maar niet volgens de Dikke van Dale )

@Mala. Ja ligt volkomen aan jou Nee iedereen z'n mening daarover
Oud 01-09-2005, 11:11
Astuanax
Astuanax is offline
Ik en mijn beste vriendin hebben zo'n relatie

goede tekst
Oud 05-09-2005, 07:56
Anetj
Anetj is offline
Goed geschreven! ik heb het ook met een glimlach gelezen! Alleen vind ik het niet erg makkelijk lezen... bij sommige zinnen moest ik overlezen voordat ik het snapte.
Toch goed gedaan hoor!
kuss Anne
Oud 05-09-2005, 08:00
Verwijderd
Echt serieus, kei lief Meer kan k dr niet over zeggen.... Hij is echt heel lief
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 09:01
Verwijderd
Citaat:
Astuanax schreef op 01-09-2005 @ 12:11 :
Ik en mijn beste vriend hebben zo'n relatie.
En het is grappig om te zien dat inderdaad niet iedereen begrijpt dat zoiets wél kan.
Mooi stukje!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 16:43
E.
E. is offline
Lief verhaal . Leest lekker, leuk gedaan. Mooi als je zo'n relatie hebt lijkt mij.
Reageren

Regels voor berichten