Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-09-2005, 07:13
Verwijderd
hey klopt het dat we vandaag ons studie financiering krijgen?

ik hoorde op het nieuws ook dat ze volgend jaar, de basis beurs met 150 euro verhogen???
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-09-2005, 07:28
LoeLoe
LoeLoe is offline
22 September stond er op de site. Daar staan telkens de betaaldata op.

Meestal duurt het wel enige dagen voordat je het ook daadwerkelijk op je rekening hebt staan..
Oud 22-09-2005, 07:32
LoeLoe
LoeLoe is offline
Ik heb even wat van de site van de ib-groep afgevist wat wellicht ook interessant is voor andere studenten onder ons...

Gevolgen
Ben je 18 jaar of ouder dan moet je zelf een zorgverzekering afsluiten. De verwachte gemiddelde premie bedraagt circa € 1100 per jaar. Onderdeel van de zorgverzekering is een no-claim teruggavenregeling, waarmee je maximaal € 255 terug kunt krijgen als je geen of minder dan € 255 zorgkosten maakt.

In de studiefinanciering komt de ziektekostentoeslag in de aanvullende beurs (€ 450 per jaar) voor particulier verzekerden te vervallen. Ter compensatie wordt de aanvullende beurs in 2006 verhoogd met € 400 per jaar. Dit is structureel € 330 en - incidenteel in 2006 - € 70.

Ben je jonger dan 18 jaar, dan moet een van de ouders een zorgverzekering voor je afsluiten. Je hoeft geen nominale premie te betalen.

De precieze studiefinancieringsbedragen voor 2006, inclusief aanpassing voor prijsstijging, volgen zo spoedig mogelijk.

Ligt het nu dan aan mij of gaan mensen die nu particulier verzekerd waren er dan 50 euro op achteruit wanneer ze bijvoorbeeld in 2005 de volledige ziektekostentoeslag van 450 euro per jaar ontvingen?
Oud 22-09-2005, 08:31
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
LoeLoe schreef op 22-09-2005 @ 08:32 :
Ligt het nu dan aan mij of gaan mensen die nu particulier verzekerd waren er dan 50 euro op achteruit wanneer ze bijvoorbeeld in 2005 de volledige ziektekostentoeslag van 450 euro per jaar ontvingen?
Wat ik er uit begrijp is dat de kolom particulier verzekerd gewoon verdwijnd. Dat is niet meer dan logisch want dat bestaat straks gewoon niet meer. Ziekenfonds weliswaar ook niet maar je hoeft nu niet meer van de IB-Groep een vergoeding te krijgen voor je verzekering want je krijgt straks zorgtoeslag. Het klopt idd dat je dan minder krijgt als je nu particulier verzekerd bent maar je uitgaven die je van je stufi moet doen zijn als het goed is dan ook lager.
Oud 22-09-2005, 09:58
Balance
Balance is offline
Maar krijg je dus alleen een tegemoetkoming in de ziektekosten op het moment dat je een aanvullende beurs hebt?
Ik kan met m'n 75 euro pm die 1100 per jaar toch ook echt niet betalen.

Of is er nog een andere regeling dat iemand weet voor studenten waardoor we geld terugkrijgen?
Oud 22-09-2005, 10:02
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Nou, ik krijg volgens de belastingdienst de volledige zorgtoeslag, terwijl mijn ouders dat niet krijgen (ŕ 387 euro per jaar). Dat zou mijn premie dus omlaag brengen van 61 (nu) naar 29 (61-32) per maand. Verder wil D66 de basisbeurs ophogen met 150 euro per jaar.

Ik zou iedereen aanraden hetzelfde te doen, ook al krijg je geen brief thuis.

Laatst gewijzigd op 22-09-2005 om 10:20.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 16:50
MB
MB is offline
Dus als je geen aanvullende beurs krijgt krijg je geen extra financiering???

Dat zou echt een ongeloofelijke oneerlijke kutstreek zijn :@
Oud 22-09-2005, 17:40
zus en zo
zus en zo is offline
Citaat:
MB schreef op 22-09-2005 @ 17:50 :
Dus als je geen aanvullende beurs krijgt krijg je geen extra financiering???

Dat zou echt een ongeloofelijke oneerlijke kutstreek zijn :@
volgens mij wel, want de basisbeurs gaat omhoog. met een aanvullende beurs heb je dus basisbeurs+aanvullend
Oud 22-09-2005, 17:43
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
zus en zo schreef op 22-09-2005 @ 18:40 :
volgens mij wel, want de basisbeurs gaat omhoog. met een aanvullende beurs heb je dus basisbeurs+aanvullend
Nee, er staat dat de aanvullende beurs omhoog gaat

Ter compensatie wordt de aanvullende beurs in 2006 verhoogd met € 400 per jaar. Dit is structureel € 330 en - incidenteel in 2006 - € 70.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 18:20
zus en zo
zus en zo is offline
Citaat:
Rachel schreef op 22-09-2005 @ 18:43 :
Nee, er staat dat de aanvullende beurs omhoog gaat

Ter compensatie wordt de aanvullende beurs in 2006 verhoogd met € 400 per jaar. Dit is structureel € 330 en - incidenteel in 2006 - € 70.
oh ok, op het nieuws zeiden ze dat ze de basisbeurs ook met 150 willen verhogen.
Oud 22-09-2005, 18:41
Iduna
Iduna is offline
23 sept staat er op de site.

Stufi is er voor studiekosten niet voor je verzekering. (Ja, dat is al te weinig.)
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 19:45
LoeLoe
LoeLoe is offline
Naar wat ik begrepen heb was het een uitspraak van Wouter Bos om de basisbeurs te verhogen tot 150 euro

Maar wat ervan waar is.. heb geen bronnen ofzo. Hoorde het van medestudenten.
Oud 22-09-2005, 21:14
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Nu is het toch ook zo dat je alleen een vergoeding krijgt in je kosten voor je verzekering als je een aanvullende beurs krijgt? Zo raar vind ik het dus niet als dat straks ook zo is.
Oud 22-09-2005, 21:21
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
woutertje bos heeft voorgesteld (dat wil zeggen, zijn mond ging open en er kwam geluid uit) om de basisbeurs met 150 euro te verhogen, als compensatie. op zich een leuk idee voor studenten, maar imho vooral populistisch alvast stemmen onder studenten proberen te winnen, want waarmaken kan hij het toch niet. Dat heb je met oppositie-partijen nou eenmaal.

overigens krijg je nu toch ook geen toeslag als je geen aanvullende beurs hebt, en een student kan wel de zorgtoeslag (die van de belastingdienst) aanvragen.
Oud 22-09-2005, 21:42
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Balance schreef op 22-09-2005 @ 10:58 :
Maar krijg je dus alleen een tegemoetkoming in de ziektekosten op het moment dat je een aanvullende beurs hebt?
Ik kan met m'n 75 euro pm die 1100 per jaar toch ook echt niet betalen.

Of is er nog een andere regeling dat iemand weet voor studenten waardoor we geld terugkrijgen?
je betaalde vroeg toch ook een x- bedrag aan premie? nu ga je per maand ongeveer 90 euro betalen (basis) en krijg je een toelage van ongeveer 30 per maand. uiteindelijk betaal je dus 60 euro. Dat scheelt toch weer
Maar idd studenten stem d66 dat is goed voor het onderwijs!! Dat studenten dat nog niet hebben ingezien (stelletjes )
Oud 22-09-2005, 22:15
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 22-09-2005 @ 22:21 :
overigens krijg je nu toch ook geen toeslag als je geen aanvullende beurs hebt, en een student kan wel de zorgtoeslag (die van de belastingdienst) aanvragen.
Als je particulier verzekerd bent krijg je dat wel om die kosten te compenseren.
Oud 23-09-2005, 06:38
justhanna
justhanna is offline
Weet je, ik snap er echt helemaal niks meer van.
Ze kunnen het ook echt niet makkelijker maken
Oud 23-09-2005, 07:26
LoeLoe
LoeLoe is offline
Citaat:
Neiu schreef op 22-09-2005 @ 23:15 :
Als je particulier verzekerd bent krijg je dat wel om die kosten te compenseren.
Jah maar dat was bij lange na niet voldoende om een (groot) deel van de kosten te denken.

Ik betaal per maand 60euro ongeveer en ben particulier verzekerd. Maar veel kosten zoals tandarts en dokter en medicijnen kan ik daarnaast toch zelf ophoesten omdat mijn verzekering dat niet dekt. Nu zit ik niet elke maand bij de dokter of tandarts om het een of het ander maar het kan wel aardig in de cijfers oplopen kan ik je vertellen. Laatste keer rondje tandarst heeft me bijna 150 euro gekost, en daarnaast dan nog me maandelijkse premie. Dat bedrag dat je dan van de ib krijgt om je verzekering gedeeltelijk van te kunnen dekken, is dan echt een schijntje
Oud 23-09-2005, 08:49
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
LoeLoe schreef op 23-09-2005 @ 08:26 :
Jah maar dat was bij lange na niet voldoende om een (groot) deel van de kosten te denken.
Het is ook niet de bedoeling van de IBG dat je met je stufi je verzekeringskosten helemaal of deels gaat betalen. IBG komt je wel met een paar euro's tegemoet als je particulier verzekerd ben. Maar dat is meer ter compensatie, als je bedenkt dat een particulier verzekerde ong. € 60 kwijt is aan premies en een ziekenfonds verzekerde soms wel €40.

Dan nog heb jij niet zo'n goede verzekering qua dekking.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 09:21
iLaySha_007
iLaySha_007 is offline
stufi krijg je vandaag pas als het goed is !
Oud 23-09-2005, 09:57
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Neiu schreef op 22-09-2005 @ 23:15 :
toch niet bij een basisbeurs ?

daarnaast, particuliere verzekeringen bestaan straks dus niet meer.
Oud 23-09-2005, 10:12
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 22-09-2005 @ 22:21 :
woutertje bos heeft voorgesteld (dat wil zeggen, zijn mond ging open en er kwam geluid uit) om de basisbeurs met 150 euro te verhogen, als compensatie. op zich een leuk idee voor studenten, maar imho vooral populistisch alvast stemmen onder studenten proberen te winnen, want waarmaken kan hij het toch niet. Dat heb je met oppositie-partijen nou eenmaal.

Dit stond vandaag nog in de Metro daarover:

Studenten krijgen bonus van 47 miljoen
DE BASISBEURS wordt op jaarbasis met 150 euro verhoogd. Het voorstel van Boris Dittrich (D66) gisteravond wordt gesteund door CDA, VVD en de oppositie waaronder
de SP. Het voorstel dient als compensatie voor de hogere kosten die studenten maken door het nieuwe zorgstelsel. Met de maatregel is jaarlijks 47 miljoen euro gemoeid. “Studenten hebben het toch al niet breed”, aldus Dittrich, de naamgever van de bonus.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 10:19
Levitating Nun
Ja, wat dacht je dan? Per maand? Lol
Per maand is dat 12.50 meer. Whoei.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 10:31
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 23-09-2005 @ 11:19 :
Ja, wat dacht je dan? Per maand? Lol
Per maand is dat 12.50 meer. Whoei.
Uit het verhaal wat Mighty Marcel zei; kwam het niet echt duidelijk naar voren wát er voorgesteld was
Dat bedoelde ik.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 10:35
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Rachel schreef op 23-09-2005 @ 11:31 :
Uit het verhaal wat Mighty Marcel zei; kwam het niet echt duidelijk naar voren wát er voorgesteld was
Dat bedoelde ik.
(ik was dan ook niet diegene die er over begon, en het was mij niet duidelijk dat het voorstel van woutertje B. is goedgekeurd.)
Oud 23-09-2005, 10:47
Levitating Nun
Eh, het idee komt van Dittrich.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 10:58
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-09-2005 @ 10:57 :
toch niet bij een basisbeurs ?

daarnaast, particuliere verzekeringen bestaan straks dus niet meer.
Nee, idd niet bij basisbeurs, t zit in de aanvullende beurs verwerkt ook voor thuiswonenden.
Schema
Oud 23-09-2005, 12:19
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 23-09-2005 @ 11:47 :
Eh, het idee komt van Dittrich.
serieus ? :$ ik meende toch echt dat woutertje B zn mond ook weer ns open gedaan had, maar misschien dat-ie zelfs dat niet zelf kon...
Oud 23-09-2005, 14:20
Snoezuuurrr
Snoezuuurrr is offline
gisteren kreeg ik een brief van de belastingdienst over de zorgtoeslag. Of ik asjeblieft mn inkomen voor 2006 wil schatten. Met deze gegevens zou ik dan een toeslag van 403 eur (nagerekend op de site van de belastingdienst) krijgen. Op de site van de IB groep staat dat studenten met een aanvullende beurs maximaal 400 eur verhoogd. Ik heb geen maximale beurs, maar de helft ervan. Dan zou ik 200 van de IB groep moeten krijgen?? Krijg ik dan dubbelop betaald?? Want dat zou betekenen als zo'n verzekering 1100 eur is, dat ik nog maar 1100-600=500/12= 41 eur hoef te betalen?? En de basisbeurs wordt nog een keer verhoogd. Wie kan mij dit uitleggen ??
Roos
Reageren

Regels voor berichten