Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-09-2005, 17:03
filmfreak
filmfreak is offline
Windows XP vertoonde steeds meer kuren de laatste tijd. De laatste paar keer moest ik iedere keer bij het opnieuw opstarten van de computer de drivers van geluidskaart en videokaart installeren. Daarnaast kwam vaak plosteling (op de meest overwachte momenten) het beruchte blauwe scherm vol fouten opduiken en startte de PC opnieuw op.
Vandaag wilde ik systeemherstel voor de vierde keer toepassen maar ditmaal ging het mis: Windows start niet meer op! De computer start iedere keer opnieuw op, vlak voor het normale Windows scherm begint te laden.
Het booten met CDROM heb ik geprobeerd maar alle opties die hij daar weergeeft (o.a. , veilige modes, opstarten met laatst bekende werkende configuratie) werken niet: de computer blijft uit zichzelf opnieuw opstarten voordat het Windows scherm in beeld komt.
Probeer ik echter Windows te installeren vanaf de cd dan kom ik iets verder: Ik ga akkoord met de voorwaarden (F8) en dan moet ik een partitie kiezen, maar er wordt helemaal geen enkele weergegeven! Ook een partitie toevoegen werkt niet want als ik op een toets druk komt er een blauw scherm met met een waarschuwing dat er iets mis is gegaan en dat ik contact op moet nemen met de leverancier om een BIOS update uit te voeren bla, bla. Hetzelfde scherm komt te voorschijn als ik probeer Windows XP te Reparen (R) inplaats van installeren.
Nu probeerde ik via de Windows XP opstartdiskette in MSDos te komen, om het probleem op te lossen. Ik kom echter maar tot "A:\" in msdos, meer kan ik niet doen. probeer ik "C:", "D:", etc., niet van dat alles werkt. Ik krijg de foutmelding: "Invalid drive specification" Bij het commando "format C:" krijg ik de foutmelding "Bad command or file name". Kortom: ik kan helemaal niets uitvoeren.
Mijn brandende vraag: hoe nu verder? Is mijn harde schijf nog te redden? (liever gezegd: de informatie daarop). En hoe krijg ik weer een fris werkende PC (hoe Windows XP te installeren)??
Bij voorbaat hartelijk, hartelijk dank!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-09-2005, 16:28
filmfreak
filmfreak is offline
Niemand enig idee hoe dit op te lossen??
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 16:44
freyk
freyk is offline
Ik raad je eerst aan om je harde schijf (desnoods je geheugen, enz)te controleren op fouten.
De fabrikant van je hardeschijf heeft daarvoor zijn tooltjes.
Ik raad je aan om Ultimate Bootcd (full) te gebruiken.
(een handige cd met tooltjes, die je misschien nog nodig zult hebben)

Citaat:
filmfreak schreef op 13-09-2005 @ 18:03 :
Is mijn harde schijf nog te redden? (liever gezegd: de informatie daarop).
Ligt aan de toestand van je harde schijf.

Citaat:
filmfreak schreef op 13-09-2005 @ 18:03 :
En hoe krijg ik weer een fris werkende PC (hoe Windows XP te installeren)??
Na het backuppen van de gegevens, ff de boel formateren
(of iets grondiger -> partities verwijderen en opnieuw weer aanmaken)

Laatst gewijzigd op 14-09-2005 om 17:52.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 18:38
filmfreak
filmfreak is offline
Citaat:
freyk schreef op 14-09-2005 @ 17:44 :

Na het backuppen van de gegevens, ff de boel formateren
(of iets grondiger -> partities verwijderen en opnieuw weer aanmaken)

Hartelijk dank voor je antwoord maar HOE kan ik mijn gegevens backuppen en hoe partities aanmaken/verwijderen??
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 19:13
freyk
freyk is offline
Citaat:
filmfreak schreef op 14-09-2005 @ 19:38 :
HOE kan ik mijn gegevens backuppen
Dit kan op verschillende manieren:
  • Je haalt je "defecte" harde schijf uit je computer en stopt het er weer bij een andere computer in.
    vandaar backup je de boel
  • Je brand alle data die je wil backuppen via k3b dat bij INSERT zit, dat op de ulitmate bootcd staat.
  • Je maakt een tijdelijke partitie aan met een partitiemaker (wat op ultimate bootcd staat) en kopieert daar alle gegevens naar toe die je wilt backuppen.
  • Enz.
Citaat:
filmfreak schreef op 14-09-2005 @ 19:38 :
en hoe partities aanmaken/verwijderen??
Dit kan je met de windows xp installatie cd doen, maar er staan een paar leuke partitieprogramma's op de ultimate bootcd.

Laatst gewijzigd op 14-09-2005 om 20:08.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 20:43
filmfreak
filmfreak is offline
Welke van deze:

Ranish Partition Manager 2.44
XFDISK (Extended FDISK) 0.9.3beta
SPFDISK (Special FDISK) 2000-03q
TestDisk 5.7
Partition Resizer 1.3.4
Partition Saving 3.00
Free FDISK 1.3.0
MBRtool 2.2.100
MBRWork 1.07b
FIPS 2.0
Active@ Partition Recovery

zou ik het best kunnen gebruiken dan?
Ik heb ze allemaal gedownload maar zie door de bomen het bos even niet meer....
Free FDISK heb ik gebruikt, na het booten met de windows XP opstartdiskette, dit programma opgestart. Wil ik dan partities maken dan zegt hij "No space to create a dos partition" en als ik een partitie actief probeer te maken zegt hij "no partitions to make active"
Het lijkt erop dat ik het via een diskette op zal moeten lossen want ik zou niet weten hoe een cd te openen. Via de windows XP boot cd kom ik niet in MSDOS terecht en kan ik alleen in het "Windows installeren/repareren" menu komen (wat uiteindelijk dus niet werkt).
Ik heb helaas geen ervaring met het aanmaken en verwijderen van partities (zo heel veel van verstand computers heb ik niet..) dus misschien zou iemand iets exacter kunnen omschrijven wat ik nu moet doen. Want het verschil tussen een "primary/extended partitie" zou ik je al gedeeltelijk schuldig moeten blijven.
Nog een vraag: hoe zou ik precies mijn gegevens van de nu bestaande partitie naar een nu aan te maken partitie kunnen kopieren? Via DOS lijkt me dat lastig worden want hij (her)kent alleen de "A:" drive (floppydrive).
Alvast hartelijk dank voor alle verdere tips/aanwijzingen.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 06:15
freyk
freyk is offline
Citaat:
filmfreak schreef op 14-09-2005 @ 21:43 :
Welke van deze: *lijst* zou ik het best kunnen gebruiken dan?
Dat maakt niet zoveel uit, want ze doen allemaal hetzelfde werk.
De meeste mensen gebruiken liever een grafische partitie manager.
Hiervoor kan je dus QTparted gebruiken dat bij je INSERT-linuxdistributie zit, die je weer vanaf de ultimate bootcd kan opstarten.

Citaat:
Free FDISK heb ik gebruikt, na het booten met de windows XP opstartdiskette, dit programma opgestart. Wil ik dan partities maken dan zegt hij "No space to create a dos partition" en als ik een partitie actief probeer te maken zegt hij "no partitions to make active"
Heb je wel Ruimte over om een extra partitie erbij te maken?
Zo nee, dan kan je ook de partities resize'n.
(maar dat neemt wel risico's met zich mee)

Citaat:
Het lijkt erop dat ik het via een diskette op zal moeten lossen want ik zou niet weten hoe een cd te openen.
Zorg ervoor dat je computer opstart (boot) via een cd, dit kan je instellen in je bios. (als je je computer aanzet, zie je dat je, als je op een bepaalde knop drukt, naar de bios of setup kan gaan. En daar stel je de bootvolgorde in)
Herstart dan je pc en laat de ultimate bootcd erin zitten.
Als de bootvolgorde goed is ingesteld, zal de computer de cd automatisch opladen.
Dan zal er een menutje verschijnen en daar start je insert.
Na insert te hebben opgestart, zal je op het bureaublad het ikoontje van qtparted vinden. De rest wijst zich vanzelf.

Citaat:
Ik heb helaas geen ervaring met het aanmaken en verwijderen van partities (zo heel veel van verstand computers heb ik niet..).
Laat dat dan aub het door iemand doen, die meer ervaring hierin heeft.

Citaat:
Want het verschil tussen een "primary/extended partitie" zou ik je al gedeeltelijk schuldig moeten blijven.
Daar hebben we google voor.

Citaat:
hoe zou ik precies mijn gegevens van de nu bestaande partitie naar een nu aan te maken partitie kunnen kopieren?
Ik zou bv je een partitie gaan resizen, zodat je ruimte hebt om een nieuwe tijdelijke partitie te kunnen maken.
De nieuwe partitie formateer je naar fat32.
Dan herstart insert en kopieert dan je gegevens die je wilt backuppen naar de tijdelijke partitie.
Dan formateer je de oude partitie en gooit opnieuw je favo besturingsysteem erop.

Maar ik raad je toch aan om eerst met ultimate bootcd te controleren of je harde schijf defect is, enz.
En dan iemand op te zoeken met meer ervaring.
Lukt dat niet, dan weet je wat je te doen staat.
Oud 15-09-2005, 20:05
filmfreak
filmfreak is offline
Ik heb het ISO bestand van de Ultimate Bootcd (full) op CDROM gezet, booten ingesteld vanaf CDROM maar hij pakt hem maar niet op. Heb ik iets over het hoofd gezien misschien? (Het is een rewritable cd maar die zou toch ook moeten werken? Met de cd is namelijk niets mis).
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 20:08
freyk
freyk is offline
Je moet het iso bestand niet op een cd branden, maar als een cd branden. (net zoals een .cue, .bin. enz)
Reageren

Regels voor berichten