Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-09-2005, 16:20
Verwijderd
En dan bedoel ik dus wel fictie. Wat voor boeken wilde jij als kind graag lezen? Wat voor onderwerpen, personages, plots, thema's, situaties, plaatsen en andere details vond je geweldig? Waar zou er toen volgens jou meer boeken over geschreven moeten worden?

En vervolgens, houd je nog steeds van dat soort boeken? Zo nee, wat is er dan veranderd in je voorkeuren?

TS begint: Ikzelf wilde vooral graag veel boeken lezen over de middelbare school Ik was er bijzonder nieuwsgierig naar, vooral de laatste twee jaar van de basisschool. Op de middelbare school, nou, daar zou het spannend worden en leuk, niet zo godsgruwelijk saai als het in groep acht was.
Verder zocht ik altijd naar boeken over heksen en toveren en vampiers, of met veel fantasy-elementen in het algemeen. Ik was bijzonder gefascineerd door alles wat niet in deze wereld voorkwam. Ook draken waren mateloos interessant, en ridders en elven. En paarden mochten ook altijd, maar dan moest er wel goed beschreven worden hoe dat rijden nou precies ging.

Tegenwoordig ben ik niet meer zo geobsedeerd door de middelbare school, die eigenlijk toch wel even saai bleek als de basisschool (hoewel er intelligentere mensen waren ). Wel houd ik nog steeds van fantasy-elementen in mijn boeken. Ik vind het lastig om te zeggen wat er precies veranderd is - ik ben kritischer geworden, dus ik vind veel boeken minder goed dan ik ze als kind zou hebben gevonden. Ook vind ik iets meer seksuele spanning in boeken toch leuker, nu.

Edit: Domme fout door het veranderen van de titel, maar ik kan het nu niet meer wijzigen blijkbaar. Gr.

Laatst gewijzigd op 11-09-2005 om 13:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-09-2005, 20:02
ragdoll
ragdoll is offline
Ik las vroeger allemaal van die kostschoolboeken, kennelijk vond ik dat helemaal geniaal
Het liefst wilde ik ook op een kostschool zitten, geen idee waarom eigenlijk...
Later ben ik er toch achter gekomen dat ook kostscholen nadelen hebben (niet uit ervaring, maar je hoort wel eens wat ) Sindsdien lees ik graag fin de siecle spul, en verder alles wat los en vast zit eigenlijk.

Ohja, ik heb wel altijd een fetisj voor oude boeken gehad, in de zin van niet-actueel. Die kostschoolboekjes waren ook van mn moeder en stamden uit de jaren 60 ofzo.
Oud 11-09-2005, 02:22
Verwijderd
Ik las vroeger alles wat los en vast zat, maar boeken over school en de Tweede Wereldoorlog hadden toch wel mijn voorkeur (er zaten bij de bieb van die stickertjes achterop en dan zocht ik alle kasten af naar stickertjes van school of WOII die ik nog niet gelezen had). 'k heb ook een tijdje alles mbt ballet gelezen (en dat terwijl ik zelf niet op ballet zat en dat ook niet wilde ) en zo vast nog wel wat dingen. Daarnaast had ik een grote hekel aan dingen die niet konden...boeken over trollen, pratende dieren en kabouters waren (en zijn) niet aan mij besteed (hoewel ik LOTR en Harry Potter wel vind).

School is nog steeds één van mijn favoriete onderwerpen (kan er niets aan doen ), maar als ik een boek uit de bieb haal of koop, dan let ik niet zo meer op het onderwerp alleen, meer gewoon of het verhaal me wat lijkt. Boeken moeten wel nog steeds geloofwaardig zijn, denk dat dat ook de reden is dat ik Harry Potter wel leuk vindt om te lezen, ondanks dat het niet kan, vind ik het geloofwaardig geschreven (en daarnaast gaat het over school ).
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 13:09
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, kostschoolboeken... De dolle tweeling en zo Ik vond dat soort boeken ook helemaal geweldig, ook ik las graag over school. Maar ik was vroeger sowieso niet echt kritisch, ik las eigenlijk alle boeken...

Tegenwoordig ben ik wel kritischer, maar lees ik op zich nog steeds wel veel. Het ligt er maar net aan waar ik zin in heb: fantasy, bekende boeken, misdaadverhalen...
Oud 11-09-2005, 13:19
CSN
CSN is offline
Ik las inderdaad ook best vaak over school, al geloof ik niet dat ik veel over kostscholen las. Verder vond ik de Dik Trom boeken geweldig en ik las altijd boeken van Bakkertje Deeg.

Nu heb ik een zwak voor boeken met een mooie voorkant / intrigerende titel - wat misschien heel kortzichtig is, maar het zegt vaak wel veel over de stijl van een schrijver .
Oud 11-09-2005, 13:23
Verwijderd
Ik heb de titel gefixed voor je.

Ik weet niet meer goed wat ik vroeger las. Volgens mij voornamelijk ye olde basisschoolboekenlijst met De GVR, Puddingtarzan, De Griezels De Koning van Katoren en meer van die ongein. Weinig specifiek genre.

Mijn boekenlijst voor de middelbare school was enerzijds een boel magisch realisme/psychologische roman, met een voorkeur voor mensen die gek werden. Helaas kwam ik daardoor terecht bij saaie teksten als Het Dolhuis (althans, ik denk dat het saai was, want ik kan me er geen letter meer van herinneren). Hoewel de Trein der Traagheid en Eclipse enz. wel ok waren. Anderzijds had ik voor Engels een stel sciencefiction-boeken uitgekozen, wat een goede keus was. Aangezien het een serie was met een vrij uitgewerkt universum en aangezien mijn docent er nog nooit van gehoord had, ben ik zelf tien minuten lang aan het uitleggen geweest op mijn mondeling.

Vandaag de dag lees ik een boel cultureel/literair verantwoorde boeken omdat ik die eerst voor mijn studie moest lezen, maar daarna zelf ook fijn begon te vinden. Mijn voorkeur gaat dan wel uit naar droevige/wanhopige teksten zoals Kafka, of tragi-comisch zoals Beckett.
Daarnaast lees ik ook graag literatuur uit het genre van het 'fantastische' (zoals gedefineerd door Todorov). enerzijds horror, het liefst oud van Lovecraft en zijn makkers, en anderzijds Sciencefiction, het liefst cyberpunk met toffe zonnebrillen, maar ook monsters met drie ogen op een groene planeet vind ik ok. Ik geloof dat er vandaag de dag weinig echte pulpy sciencefiction geschreven wordt, zoals Asimov en de zijnen dat zo goed konden in de jaren zestig.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 13:26
Roosje
Roosje is offline
Ik las vroeger altijd de boeken van Enid Blyton.

En nu lees ik niets meer, ook leuk.
Oud 11-09-2005, 13:27
Verwijderd
Ja, Bakkertje Deeg heb ik ook allemaal gelezen! Heel cool was dat En die verhalen van W.G. van der Hulst. En Astrid Lindgren en Roald Dahl

Maar goed, ik las ook eigenlijk alles wel. Ik bedoel vooral de boeken waar je echt naar op zoek ging, waarvan je altijd hoopte dat ze er zouden zijn. Die jacht naar stickertjes deed ik ook
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 13:59
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 11-09-2005 @ 14:23 :
Ik heb de titel gefixed voor je.
Ik vind het er niet beter op geworden ("Waar je vroeger meer over zou willen lezen?" is volgens mij geen goed Nederlands).
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 14:01
Verwijderd
Citaat:
Roosieh schreef op 11-09-2005 @ 14:26 :
Ik ook, kocht ze ook altijd...heb een aantal serieus compleet, van aantal andere series mis ik nog een paar boeken (ben dan ook nog steeds zoekende ).
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 14:15
Verwijderd
Echt wel van alles denk ik. Historisch, 'spannend', over school (kostscholen? Boy van Roald Dahl!), niet zoveel fantasy dingen verder. Wel 'science-fiction' van Evert Hartman (Niemand houdt mij tegen was wel mijn lievelingsboek), Tonke Dragt was ook geweldig. Tja, niet iets specifieks dus. Nu, ook van alles, ben voornamelijk een beetje aan het proberen klassiekers te lezen, dus vaak ongeacht het onderwerp.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 18:25
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 11-09-2005 @ 14:59 :
Ik vind het er niet beter op geworden ("Waar je vroeger meer over zou willen lezen?" is volgens mij geen goed Nederlands).
Het was eerst 'wat je vroeger meer over zou willen lezen'. Volgens mij is dit wel ok, al is het een beetje spreektaal. Een soort afgeknotte versie 'het onderwerp waar je vroeger en nu meer over zou willen lezen', zeg maar.

Bovendien had Morgan zelf al geprobeerd er 'waar' van te maken, en wie ben ik om haar tegen te werken?

LUH-3417 - Ohja, een forumbaas. Mwuah!
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 20:15
Verwijderd
Liefde, school en voor de rest dagelijks-leven-problemen. Carry Slee dus..

Toen dan..
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 20:27
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 11-09-2005 @ 19:25 :
Het was eerst 'wat je vroeger meer over zou willen lezen'. Volgens mij is dit wel ok, al is het een beetje spreektaal. Een soort afgeknotte versie 'het onderwerp waar je vroeger en nu meer over zou willen lezen', zeg maar.

Bovendien had Morgan zelf al geprobeerd er 'waar' van te maken, en wie ben ik om haar tegen te werken?

LUH-3417 - Ohja, een forumbaas. Mwuah!
Het is inderdaad knullige spreektaal, en er stond eerst 'wat' omdat ik het eerst een andere titel wilde geven, en het niet helemaal correct veranderd had. Ik kwam er eigenlijk gewoon niet uit 'Over welke onderwerpen had je vroeger en nu meer willen lezen' had gekund, maar het gaat me niet alleen om de onderwerpen maar ook om de verhaallijnen, om de thema's, om de hoofdpersonen, etcetera. Vandaar de suffe titel.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 21:00
ragdoll
ragdoll is offline
Citaat:
Roosieh schreef op 11-09-2005 @ 14:26 :
Famous Fiveeee

Ohja en ik was mijn one and only jeugdliefde haast vergeten
ROALD DAHL.

Overigens lees ik hem nog steeds, hoewel ik zn oeuvre inmiddels wel van voor tot achter ken.
Oud 12-09-2005, 14:49
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
ragdoll schreef op 11-09-2005 @ 22:00 :
Famous Fiveeee
Oeh ja. En alle kostschoolboeken ken ik ook zo'n beetje uit mijn hoofd.
Oud 12-09-2005, 15:18
ragdoll
ragdoll is offline
Pitty gaat naar kostschool?

Of ben ik de enige die deze aftandse boekjes van moeders heeft gelezen?
Oud 12-09-2005, 15:23
Nienna*
Nienna* is offline
Ik lees ontzettend graag over drama's.
Vooral over mensen die hun dochter of partner kwijtraken en dat willen verwerken, of over problemen in relaties. Het intrigeert me.
Vroeger vond ik drama's ook al geweldig, maar dan de "drama's" op Carry Slee-niveau en dergelijke.
Ik hield ook erg van de Tweede Wereldoorlog. Ik heb zelfs met Hannah Goslar, een vriendin van Anne Frank uit Israël, brieven geschreven.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 15:33
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
ragdoll schreef op 12-09-2005 @ 16:18 :

Neeneenee, ik ook! En de dolle tweeling en zo.
Oud 12-09-2005, 15:46
ragdoll
ragdoll is offline
omg de dolle tweeling ... ik had de complete serie

Oud 12-09-2005, 16:42
Flowtje
Flowtje is offline
Ik was vroeger ook altijd verslaafd aan Pitty en de dolle tweeling. En er zijn nog steeds delen die ik nooit gelezen heb en toch graag zou willen lezen. Het enige probleem is dat ik ze nergens kan vinden.
Oud 12-09-2005, 16:57
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Flowtje schreef op 12-09-2005 @ 17:42 :
Ik was vroeger ook altijd verslaafd aan Pitty en de dolle tweeling. En er zijn nog steeds delen die ik nooit gelezen heb en toch graag zou willen lezen. Het enige probleem is dat ik ze nergens kan vinden.
Ik heb ze van Pitty wel allemaal gelezen, maar ik mis er nog altijd eentje van de dolle tweeling.
Oud 12-09-2005, 17:53
I C U
I C U is offline
Van Pitty heb ik er een aantal gelezen, helaas niet allemaal, hoewel ik het echt genieten vond. Ook las ik veel "Bianca", je weet wel, van die paardenboeken, en dat terwijl ik niets met paarden heb! Ehm, Dik Trom, Pietje Bell, De avonturen van Sterke Wanja, Ronja de roversdochter, De geheime tuin... Allemaal boeken die ik zo'n beetje stuk gelezen heb. Later ook nog Thea Beckman (nog steeds wel, overigens).
Nu zijn er ook nog een hoop boeken die ik wil lezen, maar ik ben geen moeilijke lezer, ik lees alles. Bijna alles dan Best praktisch.
Oud 12-09-2005, 18:21
Azzurra
Azzurra is offline
ik hield veel van polly parker, die gaat dan wel niet naar de kostschool maar het idee is ongeveer hetzelfde denk ik. laatst heb ik deel 2 en 3 toevallig gevonden en gekocht, die wilde ik vroeger heeeel graag hebben maar waren nergens te krijgen. ik heb ze nog niet gelezen, meer nostalgie dan dat ik het nog interessant vind....
verder hield ik van roald dahl en paul biegel, paul van loon en tja, carry slee he

nu houd ik van andere dingen, reisverhalen, jd salinger (franny en zoey ), fantasy, lotr en harry potter.
Oud 12-09-2005, 18:33
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Roald Dahl en Thea Beckman vond ik ook goed, ja.

Nooit geweten dat er meer mensen waren die alle pocketboekjes van hun moeder lazen
Ik vond de serie van Irmgard ook prachtig, maar die is niet van Blyton. Want zij was veertien (dacht ik) en had al zelf een boek geschreven
Oud 12-09-2005, 18:38
I C U
I C U is offline
Trouwens, ik vind de witte raven-pockets ook geweldig. Ik weet niet of iemand die kent? Van die heerlijke ouderwetse overromantische meisjesboeken...
Oud 12-09-2005, 18:47
Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Ik las vroeger het liefst over school en jongeren met problemen (carry slee, jaques vriens enzo). Harry Potter-achtige dingen vond ik ook wel leuk.

Nu hou ik nog steeds van fantasy (niet meer van boeken over school/probleemjongeren ).
Verder lees ik nu vanalles, al is het inderdaad zo dat je een stuk kritischer wordt, zoals iemand al zei.
De laatste tijd ben ik vooral allemaal 'klassiekers' aan het lezen (De goddelijke komedie, faust, illias & odyssee <3).
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 18:51
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
I C U schreef op 12-09-2005 @ 19:38 :
Trouwens, ik vind de witte raven-pockets ook geweldig. Ik weet niet of iemand die kent? Van die heerlijke ouderwetse overromantische meisjesboeken...
Noem eens wat titels? Want misschien heb ik ook wel van dat soort boeken gelezen, maar ik weet niet meer precies
Oud 12-09-2005, 18:55
I C U
I C U is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 12-09-2005 @ 19:51 :
Noem eens wat titels? Want misschien heb ik ook wel van dat soort boeken gelezen, maar ik weet niet meer precies
Ik zal ze es opzoeken... Je moet denken aan schrijfsters als Nel van der Zee, Leni Saris.
Oud 12-09-2005, 18:59
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
I C U schreef op 12-09-2005 @ 19:55 :
Ik zal ze es opzoeken... Je moet denken aan schrijfsters als Nel van der Zee, Leni Saris.
Leni Saris... Ja, daar had mijn moeder er inderdaad ook een aantal van Maar zij had er echt veel, ook van Pietje Bell bijvoorbeeld.

Ik hield vroeger van mysterieuze boeken waarbij ik het idee had dat het wel echt zou kunnen gebeuren. Maar daar houd ik nu nog steeds wel van. Hillary McKay, Tonke Dragt, dat soort dingen.
Oud 12-09-2005, 19:12
welle
welle is offline
Citaat:

Ik ook! Ik vond ze echt heel leuk, veel leuker dan de dolle tweeling Ook omdat er allemaal grappige personages invoorkwamen, zoals Irene en Linda die heel verstrooid zijn en Pitty's gekke franse lerares enzo
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 20:04
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 12-09-2005 @ 19:33 :

Nooit geweten dat er meer mensen waren die alle pocketboekjes van hun moeder lazen
Ik vond de serie van Irmgard ook prachtig, maar die is niet van Blyton. Want zij was veertien (dacht ik) en had al zelf een boek geschreven
Ik las die van mijn vader Hij had meer de avonturenboeken, veel toffer. Ik begreep die van mijn moeder nooit zo - ging in 'Sproet', geloof ik, het meisje de hele tijd klagen dat ze sproeten had en dat ze beslist wegmoesten want ze moest een prachtige blanke huid hebben! Ik vond sproeten altijd leuk.

M'n vader had boeken over jongeren die een dinosaurus vinden (die kan praten, ook nog) en over een enorme speurtocht naar een spookmijn met goudschat. Die was waanzinnig cool, trouwens, maar ik weet zo niet meer wat de titel was...
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 20:22
Verwijderd
Citaat:
Ik ken ze, heb er ook veel...kocht ze vroeger vaak op Koninginnedag op de rommelmarkt.
Citaat:

Er zijn er al een aantal die Enid Blyton en kostschool hebben genoemd.

Ik heb ze alleen niet van m'n moeder gelezen. (Pitty en De dolle tweeling zijn twee van de series die ik compleet heb, verder De vijf, de Circusserie en De grootste belhamel van de school, van De vijf detectives en de Avonturenserie mis ik nog een 1 en 3 boeken en van een aantal andere series heb ik maar een paar of geen boeken en mis ik er dus nog een heleboel.)

Laatst gewijzigd op 12-09-2005 om 20:26.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 20:29
I C U
I C U is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-09-2005 @ 21:22 :
Ik ken ze, heb er ook veel...kocht ze vroeger vaak op Koninginnedag op de rommelmarkt.
Ik krijg ze van mijn oma, en zo afentoe sla ik er wat in op de rommelmarkt... Heerlijk, die boekjes
Oud 12-09-2005, 20:41
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Oooh daarvan hebben wij ook een paar! Die zijn echt geweldig. Zo lekker ouderwets en vermakkelijk. We hebben er niet veel, maar de paar die we hebben vind ik best leuk om te lezen.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 20:44
I C U
I C U is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 12-09-2005 @ 21:41 :
Oooh daarvan hebben wij ook een paar! Die zijn echt geweldig. Zo lekker ouderwets en vermakkelijk. We hebben er niet veel, maar de paar die we hebben vind ik best leuk om te lezen.
Sommige heb ik al zeker 5x gelezen. Niet omdat het zo boeiend is, maar die sfeer is gewoon heerlijk en eenvoudig Mjum!
Oud 12-09-2005, 21:06
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 12-09-2005 @ 19:33 :

O ja, Irmgard, die heeft mijn mama allemaal en ik heb ze allemaal gelezen. Die waren ook tof. En de boeken van Merel en Loesje...
Oud 13-09-2005, 21:42
Flowtje
Flowtje is offline
Citaat:
welle schreef op 12-09-2005 @ 20:12 :
Ik ook! Ik vond ze echt heel leuk, veel leuker dan de dolle tweeling Ook omdat er allemaal grappige personages invoorkwamen, zoals Irene en Linda die heel verstrooid zijn en Pitty's gekke franse lerares enzo
Die personages, geweldig!
Ik heb wel een paar delen van Trebizon liggen (ook een kostschoolserie, maar toch anders, minder leuk dan Pitty of de dolle tweeling.)

Zouden ze nog ergens te verkrijgen zijn denk je?
Oud 14-09-2005, 10:54
Verwijderd
Kostscholen, dat vond ik écht interessant en 't leuk me ook echt enorm leuk.

Nu niet meer
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 19:36
Verwijderd
Geschiedenisboeken, vooral die van Thea Beckman verslond ik.
Ik las het liefst over de kruistochten en ridders
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 19:44
welle
welle is offline
Citaat:
Flowtje schreef op 13-09-2005 @ 22:42 :
Die personages, geweldig!
Ik heb wel een paar delen van Trebizon liggen (ook een kostschoolserie, maar toch anders, minder leuk dan Pitty of de dolle tweeling.)

Zouden ze nog ergens te verkrijgen zijn denk je?

Weet ik niet! Wel misschien op boekenmarkten enzo.
Maar wij hebben ze allemaal
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 09:17
ParadiseLost
ParadiseLost is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 11-09-2005 @ 15:15 :
Echt wel van alles denk ik. Historisch, 'spannend', over school (kostscholen? Boy van Roald Dahl!), niet zoveel fantasy dingen verder. Wel 'science-fiction' van Evert Hartman (Niemand houdt mij tegen was wel mijn lievelingsboek), Tonke Dragt was ook geweldig. Tja, niet iets specifieks dus. Nu, ook van alles, ben voornamelijk een beetje aan het proberen klassiekers te lezen, dus vaak ongeacht het onderwerp.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten