Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2005, 23:21
Adrenaline
Adrenaline is offline
Van mijn leraar M&O van vorig jaar hoorde ik dat de 2e fase structuur in 2007 weeer helemaal wordt omgegooid, wat tot gevolg zou hebben dat er geen deelvakken meer bestaan.
Wat heeft dit voor gevolgen voor mensen die dan zullen slagen in 2007, maar nog steeds de oude structuur gewend zijn, evenals de laatbloeiers?

Maar ook, wat is het nut en vind je hiervan?
Oud 14-09-2005, 23:37
Verwijderd
Dat lijkt me sterk, omdat ik daar niets over gelezen heb ik de kranten. Ik kan het natuurlijk gemist hebben, maar 'helemaal terugdraaien' - nee, dat geloof ik niet. En sja, wat mensen betreft die dan in de overgangsfase terechtkomen, da's kut. Hopelijk wordt daar dan een goed overgangsregime voor bedacht.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 06:26
Verwijderd
Ben benieuwd of dat ingaat in 2006-2007 of in 2007-2008.
In het eerste geval ben ik genaaid.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 06:27
Verwijderd
Hier staat er een oud topic over met de nieuwe tabellen ed. Er zal ongetwijfeld aan gesleuteld zijn, maar dat valt vast terug te vinden op de website van het ministerie van OCW.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 06:46
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Grimm schreef op 15-09-2005 @ 07:26 :
Ben benieuwd of dat ingaat in 2006-2007 of in 2007-2008.
In het eerste geval ben ik genaaid.
Dat geldt niet voor leerlingen die al een jaar of 2 jaar 2e fase erop hebben zitten lijkt mij. Ik weet niet in welk jaar jij zit...
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 07:58
Verwijderd
Ze zullen niet plots iedereen een andere structuur geven die al in de tweede fase zit. Als je dus in 2007-2008 naar de tweede fase gaat dan heb je dus te maken met de compleet nieuwe tweede fase. Zit je echter in 2006-2007 in 4V dan zal je gewoon nog de oude tweede fase mee maken lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 09:40
Go
Go is offline
Het wordt 'gemoderniseerd', dat weet ik wel. De precieze veranderingen zijn nog niet bekend. Ik hoorde dat omdat enkele leraren van onze school in commissies van aanbeveling of iets dergelijks zitten.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 14:08
Verwijderd
Mwah, zoveel verandert er niet. Er komt misschien een vak bij en misschien dat er een vak als ANW of zoiets zal verdwijnen, maar of dat nu veel verschil zal maken...

Het grootste verschil zal zijn dat de deelvakken inderdaad verdwijnen, althans, bij de talen. Daardoor zal iedere vwo-leerling straks Frans of Duits als tweede vreemde taal moeten kiezen, terwijl er nu dus sprake is van de verplichting zowel Frans 1 als Duits 1 te volgen. Veel mensen zijn het er wel over eens dat dat eigenlijk totaal niet werkt en de resultaten vallen ook nogal tegen, dus vandaar dat dat verandert.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 14:16
Balance
Balance is offline
Hetzelfde als bij de leerlingen die nog de oude structuur deden toen de tweede fase werd ingevoerd: het gaat alleen in voor de mensen die op dat moment naar de 4e klas gaan.
Voor de mensen die dus al in het oude systeem zitten heeft het geen gevolgen.
Oud 15-09-2005, 14:43
Vitamintje
Vitamintje is offline
Er komen ook twee nieuwe vakken: voorgezette wiskunde en voortgezette natuurwetenschappen. En natuurkunde is niet meer verplicht voor het profiel N&G
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 15:16
Verwijderd
Citaat:
Vitamintje schreef op 15-09-2005 @ 15:43 :
En natuurkunde is niet meer verplicht voor het profiel N&G
Ik snap nog steeds niet hoe iemand dat in zijn bolle hersens heeft kunnen halen.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 15:19
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 15-09-2005 @ 16:16 :
Ik snap nog steeds niet hoe iemand dat in zijn bolle hersens heeft kunnen halen.
Zometeen komt wiskunde in het vrije deel ook nog.
Oud 15-09-2005, 16:52
Morri
Morri is offline
Ik dacht dat ze ook aardrijkskunde uit E&M wilde halen?
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 16:55
Verwijderd
Tsja, ik als natuurkundige vind dit natuurlijk belachelijk. Sowieso is het niveau bedroevend en zouden ze dat wel flink mogen opschroeven.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 16:56
Verwijderd
Citaat:
Tsja, dat krijg je als je als minister van OC&W iemand hebt die fel tegenstander is van wetenschap en vooruitgang.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 17:31
Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
WTF Nooit geweten.. is dat nu al of? Bij ons is het wel verplicht. Blij toe, want ook al ben ik er een held op sokken (zeg maar gerust bar slecht) in, ik vind het heel leuk.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 17:45
loeserr
loeserr is offline
anw uit het pakket ole ole olee

natuurkunde enzo wil ik wel houden hoor maar anw is zo walgelijk!
Oud 15-09-2005, 18:44
Spacemonkey
Spacemonkey is offline
Citaat:
Nienna* schreef op 15-09-2005 @ 17:31 :
WTF Nooit geweten.. is dat nu al of? Bij ons is het wel verplicht. Blij toe, want ook al ben ik er een held op sokken (zeg maar gerust bar slecht) in, ik vind het heel leuk.
Nee, nu is het nog wel verplicht in het profiel N&G
Oud 15-09-2005, 20:56
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Nienna* schreef op 15-09-2005 @ 18:31 :
Je kan wel heel blij zijn er mee, maar dan maak je het voor jezelf alleen maar moeilijker. Bij vervolgopleidingen komt het namelijk net zo goed terug, maar dan in een moordend tempo. Wat vinden de uni's en hbo's ervan trouwens?
Oud 15-09-2005, 20:58
Verwijderd
Citaat:
fractuur schreef op 15-09-2005 @ 21:56 :
Je kan wel heel blij zijn er mee, maar dan maak je het voor jezelf alleen maar moeilijker. Bij vervolgopleidingen komt het namelijk net zo goed terug, maar dan in een moordend tempo. Wat vinden de uni's en hbo's ervan trouwens?
Ik denk dat je straks niet meer met een ng profiel + wiskundeb2 in Delft wordt toegelaten omdat je dan gewoon helemaal geen natuurkunde hebt gehad.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 21:18
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 15-09-2005 @ 21:58 :
Ik denk dat je straks niet meer met een ng profiel + wiskundeb2 in Delft wordt toegelaten omdat je dan gewoon helemaal geen natuurkunde hebt gehad.
lijkt me ook niet.

Ze zouden dan gewoon standaart bij NG natuurkunde en de hoogste vorm van wiskunde moeten aanraden.

Mijn mening is NG/NT 1 natuurprofiel van maken met natuurkunde , biologie , scheikunde en wiskunde.
Als men toch met díe profielen wilt werken en het onderwijs systeem niet drastisch wilt omgooien (verwijzing naar de verschillende onderwijs systemen die ik verzonnen heb ). En natuurlijk het niveau van alle vakken wat omhoog.

Dan kan het economie profiel bijv: ec.12(ec + MNO) , ak, ge,wiA
en dan het cultuur / taal gerichte profiel : ge , maatschappijleer, een taal , een cultuurvak + wiA
Nederlands en engels erbij + 2 keuze vakken en klaar is Kees.
Oud 15-09-2005, 21:50
Verwijderd
Trouwens ook erg jammer dat ze het PWS hebben behouden.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 13:13
Adrenaline
Adrenaline is offline
Citaat:
...in dat geval ben ik voor en mag het maandag al beginnen.

Perseus zei dat het alleen voor talen zou gaan gelden, dus niet voor de exacte vakken?

En ANW mag geschrapt worden hoor, dat is echt zo'n vak dat nergens op slaat...

Laatst gewijzigd op 16-09-2005 om 13:15.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 14:08
Verwijderd
Ook al studeer ik natuurkunde, vind ik het terecht dat mensen met N&G geen natuurkunde hoeven te doen. In de oude stijl was natuukunde toch ook niet verplicht als je scheikunde en biologie koos??
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 14:21
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
renee182 schreef op 16-09-2005 @ 15:08 :
Ook al studeer ik natuurkunde, vind ik het terecht dat mensen met N&G geen natuurkunde hoeven te doen. In de oude stijl was natuukunde toch ook niet verplicht als je scheikunde en biologie koos??
het profiel heet toch NATUUR en techniek(of gezondheid) ? vindt t nogal wiedes dat je dan natuurkunde hebt. dr zijn volgens mij sowieso weinig opleidingen waar je scheikunde voor moet hebben waarbij natuurkunde niet op zn minst handig is.
Oud 16-09-2005, 14:49
***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
ik ook niet
In zijn bolle hersens? Lege zal je bedoelen
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 14:52
Breg
Breg is offline
aan de ene kant ben ik blij voor de mensen die geen natuurkunde meer hoeven te hebben bij een NG-profiel, want ik vond het echt een ramp. Maarja, aan de andere kant wat heb je aan wiskunde/scheikunde/biologie zonder natuurkunde?
Oud 16-09-2005, 15:00
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 15-09-2005 @ 15:08 :

Het grootste verschil zal zijn dat de deelvakken inderdaad verdwijnen, althans, bij de talen. Daardoor zal iedere vwo-leerling straks Frans of Duits als tweede vreemde taal moeten kiezen, terwijl er nu dus sprake is van de verplichting zowel Frans 1 als Duits 1 te volgen. Veel mensen zijn het er wel over eens dat dat eigenlijk totaal niet werkt en de resultaten vallen ook nogal tegen, dus vandaar dat dat verandert.
Dus dat je straks weer een volledige taal krijgt in de bovenbouw? Dat vind ik een hele goede zaak
Alleen lezen, daar heb je niets aan..
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 15:01
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik had liever een natuurprofiel zonder scheikunde
Oud 16-09-2005, 15:05
Verwijderd
Natuurkunde niet meer verplicht stellen voor N&G vind ik wel een beetje vaag. Voor de meeste opleidingen waarvoor je scheikunde, bio en wiskunde nodig hebt is natuurkunde ook nodig, of op z'n minst erg handig.

Eigenlijk kun je geen enkel vak uit het N&G profiel halen, ze horen gewoon bij elkaar.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 15:05
Nyawa
Er zijn een paar goede veranderingen (óf Frans óf Duits, etc.), maar over het algemeen is het nog steeds bagger en ben ik blij dat ik nog de oude Tweede Fase doe. Het liefst zou ik gewoon geen profielen hebben en zelf mijn vakken kiezen, laten we zeggen zeven of meer, met bijvoorbeeld Nederlands, Engels en wiskunde verplicht. Dan kan er weer wat meer diepgang komen doordat er geen tijd aan imo nutteloze dingen als CKV, KCV en ANW hoeft te worden besteed.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 16:15
pino123
pino123 is offline
mijn ma-docent die heeft allemaal connecties in de 2e kamer enzo, en die zegt dat Maatschappijleer een vaste profielvak in E&M en C&M wordt als de 2e fase in 07/08 wordt veranderd
Oud 16-09-2005, 16:19
Verwijderd
Maatschappijleer moeten ze sowieso fors uitbreiden. Erg triest hoe weinig de jeugd nu van politiek weet, terwijl ze op hun 18e wel mogen stemmen. En dan krijg je belachelijke taferelen zoals studenten die CDA of VVD stemmen.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 16:20
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Nyawa schreef op 16-09-2005 @ 16:05 :
Er zijn een paar goede veranderingen (óf Frans óf Duits, etc.), maar over het algemeen is het nog steeds bagger en ben ik blij dat ik nog de oude Tweede Fase doe. Het liefst zou ik gewoon geen profielen hebben en zelf mijn vakken kiezen, laten we zeggen zeven of meer, met bijvoorbeeld Nederlands, Engels en wiskunde verplicht. Dan kan er weer wat meer diepgang komen doordat er geen tijd aan imo nutteloze dingen als CKV, KCV en ANW hoeft te worden besteed.
ckv e.d. als keuzevak. anw verplicht voor mensen die geen natuurkunde of scheikunde hebben, maar dan gewoon een aanwezigheidsplicht, dus geen toetsen oid. (da's mijn voorstel dan iig).
Oud 16-09-2005, 16:25
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 16-09-2005 @ 17:20 :
ckv e.d. als keuzevak. anw verplicht voor mensen die geen natuurkunde of scheikunde hebben, maar dan gewoon een aanwezigheidsplicht, dus geen toetsen oid. (da's mijn voorstel dan iig).
Mijn voorstel is CKV en ANW volledig afschaffen en vervangen door Nederlands/Engels/Wiskunde.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 16:58
Guenevery
Guenevery is offline
Als dit de veranderingen voor over twee jaar zijn... Hoelang gaat het dan nog wel niet duren voor er een bolleboos in Den Haag erachter komt dat Wiskunde op een CM-profiel echt niet motiverend is.
Oud 16-09-2005, 17:43
Morri
Morri is offline
Citaat:
Guenevery schreef op 16-09-2005 @ 17:58 :
Als dit de veranderingen voor over twee jaar zijn... Hoelang gaat het dan nog wel niet duren voor er een bolleboos in Den Haag erachter komt dat Wiskunde op een CM-profiel echt niet motiverend is.
Voor jou misschien niet. Ik heb C&M met wiskunde B1, ik vind wiskunde nooit zo vervelend. Het is niet mijn lievelingsvak, maar om nu meteen te zeggen dat wiskunde op een C&M-profiel niet motiverend is..
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 22:53
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-09-2005 @ 17:19 :
Maatschappijleer moeten ze sowieso fors uitbreiden. Erg triest hoe weinig de jeugd nu van politiek weet, terwijl ze op hun 18e wel mogen stemmen. En dan krijg je belachelijke taferelen zoals studenten die CDA of VVD stemmen.
Daar ben ik het idd met je mee eens. wat meer politieke voorlichting zou wel gewenst zijn aangezien je links of midden moet stemmen maar absoluut geen rechts.
Wie dat hun heeft ingefluisterd
Oud 16-09-2005, 22:55
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Niet heel simpel omdat wiskunde altijd belangrijk is. en wiskunda a1 is niet echt moeilijk
Oud 16-09-2005, 22:55
Verwijderd
Citaat:
Hoelang gaat het duren voor iedereen zal begrijpen dat het gevolgd hebben van wiskunde-A1 vrijwel noodzakelijk is voor het volgen van het een academische opleiding?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 23:20
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 16-09-2005 @ 23:55 :
Hoelang gaat het duren voor iedereen zal begrijpen dat het gevolgd hebben van wiskunde-A1 vrijwel noodzakelijk is voor het volgen van het een academische opleiding?
Niet zo zeer, ik heb vrijwel niets gehad aan mijn wiskunde B12-kennis omdat ik alles fout heb aangeleerd. Maar het gaat meer om de intelligentie-filtering, als zelfs wiskunde A1 verdwijnt uit CM dan komen er dadelijk nóg dommere mensen met een VWO-diploma en dat kan toch eigenlijk niet.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 23:30
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-09-2005 @ 00:20 :
Niet zo zeer, ik heb vrijwel niets gehad aan mijn wiskunde B12-kennis omdat ik alles fout heb aangeleerd. Maar het gaat meer om de intelligentie-filtering, als zelfs wiskunde A1 verdwijnt uit CM dan komen er dadelijk nóg dommere mensen met een VWO-diploma en dat kan toch eigenlijk niet.
Dat is uiteraard ook wel waar.

Maar dat mag je niet zeggen.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 00:10
ZOAB
ZOAB is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-09-2005 @ 17:19 :

afschaffen en bij geschiedenis in doen daar zat staatsinrichting ook oorspronkelijk
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 00:12
ZOAB
ZOAB is offline
Citaat:
je hebt voor bijna elke sociale studie statistiek nodig hoor
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten