Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2005, 18:55
Arie_Bombarie
Arie_Bombarie is offline
Goede avond,

Ik moet binnenkort met 5 anderen een debat houden, alleen weten wij niet echt een goede stelling die actueel is en waar veel informatie over te vinden is en waar veel argumenten voor en tegen zijn...

Ik zou graag wat ideeën willen, alvast bedankt .

P.S. In het topic met ideeën staan niet zoveel actuele dingen en de dingen die net actueel zijn lijkt ons niet zo leuk...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2005, 09:24
muts8848
muts8848 is offline
- lees eens een krant, staat bol van de actualiteiten
- kijk eens naar een journaal, het zelfde verhaal
- kijk eens naar Barend en van Dorp, als het te laat voor je is, kun je dat programma ook opnemen.
- kijk überhaupt eens naar een actualiteiten programma. Vaak kun je op internet/teletekst al de aankondiging zien waar het over zal gaan. Speur die eens na en kijk naar dingen je aanspreken en waarvan je denkt dat je er een goed debat over kunt voeren.

Het moet natuurlijk wel iets zijn waar je echt voor of tegen kunt zijn. Zoals:

- mag Turkije bij de EU?
- moet minister verdonk opstappen?
- mogen mensen grote hoeveelheden vuurwerk halen in Belgie of Duitsland?
- etc.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 10:53
Al Murphy
Al Murphy is offline
Als ik op dit moment een debat zou doen, zou ik een stelling zoeken ivm de Pedo 100 (c: Alle info vind je hier
Gebruik je verbeelding, dan vind je wel een leuke stelling.
Wat een aanfluiting, trouwens, dat Ann Christy met Dag Vreemde Man helemaal over het hoofd is gezien.

Uit de krant van vandaag:
Tokyo moet zijn wolkenkrabbers slopen.
Voor argumenten zoek je maar eens recente info over Hidetsugu Aneha.

De liefdespolitie die komende zaterdag in Amsterdam de straat op trekt, is ook een dankbaar onderwerp. Bedenk een stelling à la 'Er is te weinig liefde in ...' en je kan honderd en één richtingen uit, het is een leuke stelling voor jezelf en het publiek, en je hoeft absoluut niet terug te vallen op voorgekauwde clichés.

Ik vind deze stelling zo leuk, dat ik nog niet meer ga nadenken over alternatieven (c: (applausje voor mezelf).

En denk eraan: elke mening geldt totdat hij is weerlegd.
Oud 15-12-2005, 15:07
Arie_Bombarie
Arie_Bombarie is offline
Bedankt voor de reacties.

De stelling "Er moeten meer kerncentrales in Nederland komen" leek ons wel iets, alleen die is niet goedgekeurd omdat er niet een beleid y in beleid x wordt vervangen en omdat het woordje meer in een stelling vaak niet goed is...

Kan iemand er misschien een soort vanzelfde stelling van maken die wel aan de bovenstaande eis voldoet?

Ik zal iig alvast even verder kijken naar andere onderwerpen.
Nogmaals bedankt.

(We hoeven niet zo'n opvallend of heel origineel onderwerp hoor )
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 15:43
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
omdat er niet een beleid y in beleid x wordt vervangen
Dat begrijp ik niet.

Citaat:
omdat het woordje meer in een stelling vaak niet goed is
Dan ben ik het in dit geval niet eens met je leraar. Het gebruik van 'meer' in deze stelling, kan je in de opening van het debat perfect verduidelijken en verantwoorden.

Alternatieve stelling:
"De kerncentrale in Zeeland moet gesloten worden."

Verder is dit een vrij moeilijke materie. Als je het voor jezelf gemakkelijker wil maken, kies je voor een stelling ivm een onderwerp waar je al veel over weet. Dan kan je nu je energie steken in het debat, ipv in het uitspitten van je onderwerp. Vandaar dat ik bij een 'opvallendere' stelling uitkwam.
Oud 15-12-2005, 16:36
Arie_Bombarie
Arie_Bombarie is offline
Nogmaals bedank voor je antwoord.

Met beleid y moet vervangen door beleid x wordt bedoeld, het huidige beleid moet voor dit beleid worden vervangen.

Waar 1 groep dus voor is en de andere groep tegen is. (Je hoeft niet letterlijk zo'n stelling te zijn, maar moet je wel makkelijk uit de stelling kunnen opmaken).

We zijn met zijn 6'en en weten van verschillende onderwerpen weer iets af, alleen kernenergie lijkt ons allemaal wel leuk en we hebben nog 1 week om informatie er over te lezen en argumenten te maken.

De alternatieve stelling "De kerncentrale in Zeeland moet gesloten worden." vind ik ook wel goed, al heb ik toch liever de stelling "Er moeten meer kerncentrales in Nederland komen", dus morgen nog maar even overleggen of we hem misschien toch kunnen gebruiken...

Verder misschien een alternatieve stelling die iets meer lijkt op de meer kerncentrales, ipv het sluiten van 1tje?

Alvast bedankt.

PS.
Andere stellingen over andere onderwerpen waar veel informatie over te vinden is, waar je voor of tegen kan zijn is natuurlijk ook goed :->.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten