Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-09-2005, 18:28
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
ja, wellicht een bekend fenomeen door de uitgebrachte films.
allereerst, wat is een excorcist?

wat wikipedia ons verteld:
Een exorcisme is één van de sacramentalia in de Rooms-katholieke Kerk. Men spreekt van exorcisme, wanneer de Kerk in naam van Jezus Christus vraagt dat een persoon of een voorwerp beschermd mag worden tegen de greep van de Satan en aan zijn macht onttrokken zal zijn. Het exorcismegebed gaat terug op Jezus zelf die het heeft toegepast (Mc 1,23-28). Ook de macht en de taak van de Kerk om exorcisme toe te passen zijn gebaseerd op de woorden van Jezus zelf (Mc 3,15; 6,7-13; 16,17).

maar toch heeft het niet alleen te maken met de kerk. ook geestuitdrijvers die mensen en huizen verlossen van een (boze) geest/ziel worden zo genoemd.

maar hoe sta jij daar tegenover?
Oud 19-09-2005, 18:36
Ruby Blue
Ruby Blue is offline
Het begon allemaal met de val van satan, nog voordat de mens was geschapen. Het onderwerp is weer uiterst actueel. Na een periode, waarin dit gebied tot het rijk der fabelen verwezen werd, staat het in onze tijd weer in het brandpunt van de belangstelling. Zowel binnen als buiten de kerk.

Ik ben zelf Christen en bij mij is laatst hiernog over gesproken in de kerk, ik ben er zelf van overtuigd dat iedereen een duiveltje in zich heeft. God laat je dingen zien die je kunt doen in het dagelijks leven, maar toch staan er genoeg 'duivelse' verlokkingen te gluren. (Dit klinkt Joan of Arcadia achtig )

Ik ontken het feit niet dat mensen ergens negatief bezeten van kunnen zijn, maar geestuitdrijvers wil ik ze niet noemen. Zelf noem ik het negatieve energieen, en met positieve energie kunnen wij die weghalen uit ruimtes die ons dierbaar zijn.

(Dus lekker tongworstelen en sexy doen in een ruimte waar je bang bent )
Oud 19-09-2005, 19:38
haplo
haplo is offline
Citaat:
Mr.Ed. schreef op 19-09-2005 @ 19:28 :
ja, wellicht een bekend fenomeen door de uitgebrachte films.
allereerst, wat is een excorcist?

wat wikipedia ons verteld:
Een exorcisme is één van de sacramentalia in de Rooms-katholieke Kerk. Men spreekt van exorcisme, wanneer de Kerk in naam van Jezus Christus vraagt dat een persoon of een voorwerp beschermd mag worden tegen de greep van de Satan en aan zijn macht onttrokken zal zijn. Het exorcismegebed gaat terug op Jezus zelf die het heeft toegepast (Mc 1,23-28). Ook de macht en de taak van de Kerk om exorcisme toe te passen zijn gebaseerd op de woorden van Jezus zelf (Mc 3,15; 6,7-13; 16,17).

maar toch heeft het niet alleen te maken met de kerk. ook geestuitdrijvers die mensen en huizen verlossen van een (boze) geest/ziel worden zo genoemd.

maar hoe sta jij daar tegenover?
Ik vind het onzin, aangezien er niet zo iets bestaat als boze geesten of negatieve energie.
Oud 19-09-2005, 20:31
JCG
JCG is offline
Citaat:
haplo schreef op 19-09-2005 @ 20:38 :
Ik vind het onzin, aangezien er niet zo iets bestaat als boze geesten of negatieve energie.
Als je mensen met psychoses (bezeten door satan ) gezond er mee kan maken, waarom niet. Geloof vind ik toch al onzin dus een beetje onzin meer of minder maakt voor mij niet uit.
Oud 20-09-2005, 15:46
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
Citaat:
P33N schreef op 19-09-2005 @ 19:36 :

(Dus lekker tongworstelen en sexy doen in een ruimte waar je bang bent )
dit volg ik niet?
Oud 20-09-2005, 16:08
haplo
haplo is offline
Citaat:
JCG schreef op 19-09-2005 @ 21:31 :
Als je mensen met psychoses (bezeten door satan ) gezond er mee kan maken, waarom niet. Geloof vind ik toch al onzin dus een beetje onzin meer of minder maakt voor mij niet uit.
Ik denk niet dat je dergelijke mensen hiermee kunt helpen. Overigens ben ik niet voor verbod o.i.d. hoor, maar ik weet gewoon dat dit onzin is.
Oud 20-09-2005, 16:09
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
Citaat:
haplo schreef op 20-09-2005 @ 17:08 :
Ik denk niet dat je dergelijke mensen hiermee kunt helpen. Overigens ben ik niet voor verbod o.i.d. hoor, maar ik weet gewoon dat dit onzin is.
ja maar als je mensen er nou mee helpt!? wat maakt het uit?!
Oud 21-09-2005, 14:11
Akilina
Akilina is offline
Volgens mij is dit wat ik nu ga zeggen lichtelijk offtopic, maar volgens mij is het nog wel enigszins relevant.

Sommige mensen hebben echt last van heel serieuze en ernstige psychische klachen, zoals bijvoorbeeld heftige/angstaanjagende psychoses of stemmen die zij horen. Ik weet niet of het dan helemaal geslaagd is als die mensen vervolgens denken dat dit veroorzaakt wordt door de duivel of als zij geloven dat zij bezeten zijn door demonen, of iets dergelijks. Ik denk dat dit nogal riskant kan zijn, maar als deze mensen wel geloven dat deze 'demonen' uitgedreven kunnen worden door bijvoorbeeld uit te reiken naar Jezus Christus voor hulp en verlossing, dan heeft dit vaak wel effect bij het wegnemen van de klachten. Dus of het dan een slechte zaak is, wanneer de mensen er bij gebaat zijn, weet ik niet.

Overigens weet ik niet of ik er persoonlijk in geloof dat mensen 'bezeten' kunnen zijn door geesten of demonen. Ik sta hier wel sceptisch tegenover in ieder geval. Wel geloof ik dat geesten zich soms vastklampen aan mensen en er op die manier voor kunnen zorgen dat energie weggezogen wordt van deze mensen en zij ook psychische klachten kunnen ontwikkelen hierdoor. Maar ik denk dat bij de meeste mensen die het idee hebben bezeten te zijn door iets of iemand er eerder sprake is van psychisch probleem dat voortkomt uit de persoon zelf.
Oud 21-09-2005, 14:28
Akilina
Akilina is offline
Citaat:
Mr.Ed. schreef op 20-09-2005 @ 16:46 :
dit volg ik niet?
Volgens mij bedoelt ze dat er sprake kan zijn van negatieve energieën, zowel binnenin mensen als in de omgeving van mensen. En dat je een ruimte met negatieve energie kunt 'herstellen' of in evenwicht kan brengen door zelf positiviteit te cultiveren in die ruimte, zoals door bijvoorbeeld vrolijke en liefdevolle activiteiten te ondernemen en warme gevoelens te ervaren en uit te stralen.
Oud 21-09-2005, 20:34
haplo
haplo is offline
Citaat:
Mr.Ed. schreef op 20-09-2005 @ 17:09 :
ja maar als je mensen er nou mee helpt!? wat maakt het uit?!
Dat zeg ik: niets. Dat wil niet zeggen dat ik er geen mening over heb en daar gebruik ik dit forum voor.
Oud 22-09-2005, 08:40
Wickey
Wickey is offline
Ook misschien wel leuk in dit topic:

Het Room-katholieke ritueel van Exorcisme:

INROEPING

1. De uitdrijvingspriester moet eerst biechten en bidden. Gekleed in een koorhemd en paarse stola slaat hij een kruis bij de bezetene (die, mocht het nodig zijn, vastgebonden is) en bij de omstanders en dan sprenkelt hij wijwater over alle aanwezigen.

2. Dan knielt de priester en reciteert hij de Litanie van de heiligen. Hij vraagt om hun tussenkomst.

3. Dan reciteert hij psalm 53.

4. De priester zegt: God wiens aard altijd genadig en mild is, verhoort u ons gebed dat deze dienaar van u. die gebonden wordt door ketenen van zonde, genade mag vinden in uw liefhebbende goedaardigheid.
en de priester bidt dat God "de schrik in het beest jaagt"

BERISPING

1. Dan beveelt de priester de demon en zegt:
Ik beveel u, onreine geest, wie u ook bent, tezamen met al uw volgelingen die nu deze dienaar van god aanvallen, bij de mysteries van de geboorte, het lijden, de wederopstanding en de hemelvaart van onze heer Jezus Christus, de uitstorting van de heilige geest en bij het verschijnen van het godsgericht, dat u mij door enig tegen uw naam kenbaar maakt en de dag en het uur van uw vertrek. Ik beveel u bovendien mij letterlijk te gehoorzamen, mij, dienaar van god ondanks mijn onwaardigheid; noch zult u aangemoedigd worden om dit schepsel van god op welke wijze dan ook te kwetsen noch de omstanders noch hun bezitingen.

2. De priester legt zijn handen op het hoofd van het slachtoffer en zegt: Zij zullen hun handen op allen leggen die ziek zijn en met hen zal alles goed komen. Moge jezus, zoon van Maria, heer en redder van de wereld, door de verdiensten en tussenkomst van zijn apostelen petrus en paulus en al zijn heiligen, u genade en bescherming schenken.

3. Vervolgens leest hij aan de bezetene een selectie uit de evangelien voor.

4. Dan zegent hij de bezetene en besprenkelt hij hem of haar met wijwater.

5. Dan slaat de priester een kruis bij zichzelf en bij de bezetene en legt hij het uiteinde van zijn stola in de nek van het slachtoffer en terwijl hij zijn rechterhand op zijn hoofd legt zegt hij met een overtuigde en vertrouwende stem: Zie het kruis van de heer, verdwijnt gij vijandige machten!

[en nu zijn we bijna bij het eind ]

BEZWERING

1. Dan spreekt de priester de uitdrijvende bezwering uit:
(+ betekent dat er dan een kruis wordt geslagen)
Ik verjaag u, onreine geest, tezamen met alle satanische macht van de vijand, elke geest uit de hel en al uw wrede metgezellen; in naam van onze heer + jezus christus. Verdwijn en blijf uit de buurt van dit wezen van god + want hij is het die u beveelt. Hij die u van de hemelse hoogtes afwierp naar de dieptes van de hel. hij is het die u beveelt. hij die eens de zee en de wind en de storm bedaarde. luister daarom en beef van angst, satan, jij tegenstander van het geloof, vijand van de mensheid, veroorzaker van de dood, rover van het leven, bederver van gerechtigheid, wortel van alle kwaad en ondeugd, verleider van mensen, verrader van naties, wekker van jaloezie, vont van hebzucht, zaaier van tweespalt, schepper van pijn en verdriet. waarom dan blijft u staan en verzet u zich terwijl u weet dat door christus de heer uw plannen tot niets leiden. vrees hem, die als isaac ter offer werd aangeboden, die als jozef werd verkocht in ketenen, die als paaslam werd geslacht, die werd gekruisigd als mens maar die de krachten van de hel overwon. (de volgende drie kruizen worden op het voorhoofd van de bezetene geslagen) Verdwijn nu, in de naam van de vader + en van de zoon + en de heilige + geest. Maak ruimte voor de heilige geest bij het teken van het heilige + kruis van onze heer jezus christus, die leeft en heerst met de vader en de heilige geest, god, voor altijd en eeuwig. AMEN.

2. Verdere gebeden en bezweringen volgen waarin de duivel op verschillende manier wordt benoemd zoals: oud serpent, zondaar, verleider, vijand van deugd, verfoeilijk schepsel... etc etc

3. deze langdurige bezweringen worden net zolang herhaald tot de bezetene bevrijd is.

4.Terwijl verschillende gebeden worden gereciteerd besprenkelt de priester het huis van de bezetene met wijwater en brandt hij wierook.

AFSLUITING

1 Na de bevrijding zegt de priester: Almachtige god wij smeken u om deze kwade geest er verder van te weerhouden uw dienaar te kwellen, om hem weg te houden en om hem nooit meer terug te laten koemen. Oh heer, moge op uw bevel de goedheid en vrede van onze heer jezus christus onze verlosser bezit nemen van deze man/vrouw. Dat wij niet langer angst hoeven te hebben voor het kwade omdat de heer met ons is, die met u leeft en heerst in eenheid met de heilige geest, gog. Voor eeuwig en altijd.

2. Iedereen zegt Amen.

--------------------------------------------------------------

Dus tja, een heel ritueel. Ik denk dat zolang er eigenlijk niks kwaads inzit (het blijft een hoop gepraat, ze SLAAN de demon er toch niet uit) het niet zo'n probleem is.
als mensen genezen, puur omdat ze geloven dat ze genezen zijn, is dat toch mooi meegenomen?
Maar ikzelf geloof er totaal niet in. Zal er ook wel mee te maken hebben dat ik niet geloof in God.

Mijn excuses nog voor mijn belabberde hoofdlettergebruik, ik weet heus wel dat God en Jezus enzo met hoofdletter moeten
Oud 22-09-2005, 22:11
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
|--> grappig, ik wist niet er 'zo'n hele ritueel aan vast zat.
Oud 22-09-2005, 23:19
JCG
JCG is offline
Citaat:
Mr.Ed. schreef op 22-09-2005 @ 23:11 :
|--> grappig, ik wist niet er 'zo'n hele ritueel aan vast zat.
Het is rooms-katholiek, ntauurlijk zit er een heel ritueel aan vast.

wisten jullie trouwen dat de katholiek kerk de enige religie is die een fysiek vorm van het kwaad erkent?
Oud 26-09-2005, 12:28
Dauron
Dauron is offline
Citaat:
Wickey schreef op 22-09-2005 @ 09:40 :
Ook misschien wel leuk in dit topic:

Het Room-katholieke ritueel van Exorcisme:

INROEPING

1. De uitdrijvingspriester moet eerst biechten en bidden. Gekleed in een koorhemd en paarse stola slaat hij een kruis bij de bezetene (die, mocht het nodig zijn, vastgebonden is) en bij de omstanders en dan sprenkelt hij wijwater over alle aanwezigen.

2. Dan knielt de priester en reciteert hij de Litanie van de heiligen. Hij vraagt om hun tussenkomst.

3. Dan reciteert hij psalm 53.

4. De priester zegt: God wiens aard altijd genadig en mild is, verhoort u ons gebed dat deze dienaar van u. die gebonden wordt door ketenen van zonde, genade mag vinden in uw liefhebbende goedaardigheid.
en de priester bidt dat God "de schrik in het beest jaagt"

BERISPING

1. Dan beveelt de priester de demon en zegt:
Ik beveel u, onreine geest, wie u ook bent, tezamen met al uw volgelingen die nu deze dienaar van god aanvallen, bij de mysteries van de geboorte, het lijden, de wederopstanding en de hemelvaart van onze heer Jezus Christus, de uitstorting van de heilige geest en bij het verschijnen van het godsgericht, dat u mij door enig tegen uw naam kenbaar maakt en de dag en het uur van uw vertrek. Ik beveel u bovendien mij letterlijk te gehoorzamen, mij, dienaar van god ondanks mijn onwaardigheid; noch zult u aangemoedigd worden om dit schepsel van god op welke wijze dan ook te kwetsen noch de omstanders noch hun bezitingen.

2. De priester legt zijn handen op het hoofd van het slachtoffer en zegt: Zij zullen hun handen op allen leggen die ziek zijn en met hen zal alles goed komen. Moge jezus, zoon van Maria, heer en redder van de wereld, door de verdiensten en tussenkomst van zijn apostelen petrus en paulus en al zijn heiligen, u genade en bescherming schenken.

3. Vervolgens leest hij aan de bezetene een selectie uit de evangelien voor.

4. Dan zegent hij de bezetene en besprenkelt hij hem of haar met wijwater.

5. Dan slaat de priester een kruis bij zichzelf en bij de bezetene en legt hij het uiteinde van zijn stola in de nek van het slachtoffer en terwijl hij zijn rechterhand op zijn hoofd legt zegt hij met een overtuigde en vertrouwende stem: Zie het kruis van de heer, verdwijnt gij vijandige machten!

[en nu zijn we bijna bij het eind ]

BEZWERING

1. Dan spreekt de priester de uitdrijvende bezwering uit:
(+ betekent dat er dan een kruis wordt geslagen)
Ik verjaag u, onreine geest, tezamen met alle satanische macht van de vijand, elke geest uit de hel en al uw wrede metgezellen; in naam van onze heer + jezus christus. Verdwijn en blijf uit de buurt van dit wezen van god + want hij is het die u beveelt. Hij die u van de hemelse hoogtes afwierp naar de dieptes van de hel. hij is het die u beveelt. hij die eens de zee en de wind en de storm bedaarde. luister daarom en beef van angst, satan, jij tegenstander van het geloof, vijand van de mensheid, veroorzaker van de dood, rover van het leven, bederver van gerechtigheid, wortel van alle kwaad en ondeugd, verleider van mensen, verrader van naties, wekker van jaloezie, vont van hebzucht, zaaier van tweespalt, schepper van pijn en verdriet. waarom dan blijft u staan en verzet u zich terwijl u weet dat door christus de heer uw plannen tot niets leiden. vrees hem, die als isaac ter offer werd aangeboden, die als jozef werd verkocht in ketenen, die als paaslam werd geslacht, die werd gekruisigd als mens maar die de krachten van de hel overwon. (de volgende drie kruizen worden op het voorhoofd van de bezetene geslagen) Verdwijn nu, in de naam van de vader + en van de zoon + en de heilige + geest. Maak ruimte voor de heilige geest bij het teken van het heilige + kruis van onze heer jezus christus, die leeft en heerst met de vader en de heilige geest, god, voor altijd en eeuwig. AMEN.

2. Verdere gebeden en bezweringen volgen waarin de duivel op verschillende manier wordt benoemd zoals: oud serpent, zondaar, verleider, vijand van deugd, verfoeilijk schepsel... etc etc

3. deze langdurige bezweringen worden net zolang herhaald tot de bezetene bevrijd is.

4.Terwijl verschillende gebeden worden gereciteerd besprenkelt de priester het huis van de bezetene met wijwater en brandt hij wierook.

AFSLUITING

1 Na de bevrijding zegt de priester: Almachtige god wij smeken u om deze kwade geest er verder van te weerhouden uw dienaar te kwellen, om hem weg te houden en om hem nooit meer terug te laten koemen. Oh heer, moge op uw bevel de goedheid en vrede van onze heer jezus christus onze verlosser bezit nemen van deze man/vrouw. Dat wij niet langer angst hoeven te hebben voor het kwade omdat de heer met ons is, die met u leeft en heerst in eenheid met de heilige geest, gog. Voor eeuwig en altijd.

2. Iedereen zegt Amen.

--------------------------------------------------------------

Dus tja, een heel ritueel. Ik denk dat zolang er eigenlijk niks kwaads inzit (het blijft een hoop gepraat, ze SLAAN de demon er toch niet uit) het niet zo'n probleem is.
als mensen genezen, puur omdat ze geloven dat ze genezen zijn, is dat toch mooi meegenomen?
Maar ikzelf geloof er totaal niet in. Zal er ook wel mee te maken hebben dat ik niet geloof in God.

Mijn excuses nog voor mijn belabberde hoofdlettergebruik, ik weet heus wel dat God en Jezus enzo met hoofdletter moeten
Hmmm ik doe het zelf anders, meestal is een deamon een gevallen engel die zijn kracht negatief heeft gebruikt dus is deze zwart geworden, er zijn vaak nog sporen van wit. deze sporen kun je gebruiken als blauwdruk voor wat de deamon vroeger was, dus de deamon wordt weer een engel van genezijde.

de truc zit hem in het visualiseren van de deamon en het terug brengen van het witte. door het zwarte om te draaien in de richting(polariteit) van het witte, bedenk wel dat hier aaardig wat visualisatie voor nodig is.

helaas heb je ook nog fullblood-deamons, dit zijn wezens totaal van negatieve energie. ze bezitten geen enkel spoor van positieve energie, deze moet je dus ook verslaan met postieve kracht, dit heft namelijk elkaar op, dus uiteindelijk zal er niets overblijven. maar hier voor moet je ver in de energie werken zitten. want dit laatste is mij nog niet gelukt.

maar kun je niets doen, kruis dan je onderarmen voor je borst en ontspan, ze kunnen je niets maken want je bent er niet bang voor, daar voeden ze van.

ik hoop dat dit wat opleverd voor de geintereseerden.
Oud 26-09-2005, 21:54
lady of the dark
lady of the dark is offline
Citaat:
haplo schreef op 19-09-2005 @ 20:38 :
Helaas wel. Ze komen niet veel voor, maar demonen bestaan wel. Niet zo goed als super slechte mensen heb je in de geesten wereld ook super slechte geesten. Je zou een demon kunnen zien als het equivalent van een serie moordenaar. Al denk ik dat je voor de laatste banger moet zijn. Negatieve energie bestaat ook. Helaas wel. Sommige mensen hebben het om zich heen hangen. Denk maar eens aan mensen die je op het eerste gezichgt al niet mocht, ook al was er nog geen aanleiding voor. Je hebt ook plaatsen waar een erg negatieve energie hangt. In het Anne Frank huis in Amsterdam hangt bijvoorbeeld nog steeds het ruzie achtige sfeertje van de mensen die er ondergedoken hebben gezeten zestig jaar geleden.
Oud 26-09-2005, 21:59
El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
Dauron schreef op 26-09-2005 @ 13:28 :
Hmmm ik doe het zelf anders, meestal is een deamon een gevallen engel die zijn kracht negatief heeft gebruikt dus is deze zwart geworden, er zijn vaak nog sporen van wit. deze sporen kun je gebruiken als blauwdruk voor wat de deamon vroeger was, dus de deamon wordt weer een engel van genezijde.

de truc zit hem in het visualiseren van de deamon en het terug brengen van het witte. door het zwarte om te draaien in de richting(polariteit) van het witte, bedenk wel dat hier aaardig wat visualisatie voor nodig is.

helaas heb je ook nog fullblood-deamons, dit zijn wezens totaal van negatieve energie. ze bezitten geen enkel spoor van positieve energie, deze moet je dus ook verslaan met postieve kracht, dit heft namelijk elkaar op, dus uiteindelijk zal er niets overblijven. maar hier voor moet je ver in de energie werken zitten. want dit laatste is mij nog niet gelukt.

maar kun je niets doen, kruis dan je onderarmen voor je borst en ontspan, ze kunnen je niets maken want je bent er niet bang voor, daar voeden ze van.

ik hoop dat dit wat opleverd voor de geintereseerden.
Klinkt mij eerder in de oren alsof je je dosis pillen moeten opschroeven. Daarnaast als het uitdrijven van een demon zo makkelijk was geweest dan had de Katholieke Kerk ook wat mindere zware eisen gesteld aan degene die het exorcisme moet uitvoeren:

Citaat:
The priest who undertakes the office should be himself a holy man, of a blameless life, intelligent, courageous, humble, and he should prepare for the work by special acts of devotion and mortification, particularly by prayer and a fasting (Matthew 17:20).http://www.newadvent.org/cathen/05711a.htm
Oud 27-09-2005, 14:48
haplo
haplo is offline
Citaat:
lady of the dark schreef op 26-09-2005 @ 22:54 :
Helaas wel. Ze komen niet veel voor, maar demonen bestaan wel. Niet zo goed als super slechte mensen heb je in de geesten wereld ook super slechte geesten. Je zou een demon kunnen zien als het equivalent van een serie moordenaar. Al denk ik dat je voor de laatste banger moet zijn. Negatieve energie bestaat ook. Helaas wel. Sommige mensen hebben het om zich heen hangen. Denk maar eens aan mensen die je op het eerste gezichgt al niet mocht, ook al was er nog geen aanleiding voor. Je hebt ook plaatsen waar een erg negatieve energie hangt. In het Anne Frank huis in Amsterdam hangt bijvoorbeeld nog steeds het ruzie achtige sfeertje van de mensen die er ondergedoken hebben gezeten zestig jaar geleden.
Heb je misschien enigzins bewijs of een goede onderbouwing? Het feit dat je sommige mensen niet mag of dat bepaalde plaatsen je niet aanstaan lijkt mij niets te maken hebben met demonen of slechte geesten.
Oud 27-09-2005, 17:55
lady of the dark
Citaat:
haplo schreef op 27-09-2005 @ 15:48 :
Heb je misschien enigzins bewijs of een goede onderbouwing? Het feit dat je sommige mensen niet mag of dat bepaalde plaatsen je niet aanstaan lijkt mij niets te maken hebben met demonen of slechte geesten.

Het lastige van mystieke zaken is dat je ze niet kunt bewijzen of onderbouwen. Ander zouden het geen mystieke zaken zijn. (duh) Laat ik van die demonen zeggen dat ik er zelf ervaring mee heb gehad en dat ze helaas toch duidelijk echt bestaan. Ik hoop dat je begrijpt dat ik verder geen details daarover wil geven.

Verder bedoel ik dat het logisch is dat je ook slechte geesten hebt aangezien je ook slechte mensen hebt. Geesten en mensen zijn hetzelfde, alleen hebben geesten geen materieel lichaam. Daarom zijn geesten over het algemeen ook niks om bang voor te zijn.
Oud 27-09-2005, 18:01
El Chupacabras
Ja, maar dat is dus een persoonsgebonden ervaring en daar is het lastig van om te bepalen of het als betrouwbaar bestempeld mag worden.
Oud 27-09-2005, 18:08
lady of the dark
Citaat:
El Chupacabras schreef op 27-09-2005 @ 19:01 :
Ja, maar dat is dus een persoonsgebonden ervaring en daar is het lastig van om te bepalen of het als betrouwbaar bestempeld mag worden.
Ik ga mijn ervaring (of zeg maar ervaringen) lekker toch niet aan jullie vertellen. Daar is het veel te persoonlijk voor. Dus het valt toch niet te bepalen of het echt of nep is. Ik kan niet bewijzen dat boze geesten bestaan en ik hoop dat niemand van jullie dat ooit zal kunnen, omdat contact met slechte geesten niet echt prettig is. Ik ben ooit uit geweest met een jongen die me vertelde dat hij na een keer glaasje draaien nog een tijd is achtervolgd door een kerel met een pijl door zijn kop en een dooie rat in een kooi in zijn handen. Ik hoefde hem natuurlijk niet te geloven, misschien wou hij wil indruk op me maken, maar om de één of andere reden geloofde ik hem toch. Mystieke ervaringen zijn nu eenmaal niet te bewijzen. Daarom zijn ze zo leuk om over te discussieren.
Oud 27-09-2005, 18:12
El Chupacabras
Ja en daarom is het zo lastig voor de mensen die eerst feiten willen zien en dan pas geloven zo moeilijk onderscheid te maken tussen een psychiatrische patient en iemand die daadwerkelijk wat "mystieks" heeft meegemaakt aangezien zij beiden hun verhaal niet kunnen onderbouwen met feiten.
Oud 27-09-2005, 19:45
lady of the dark
Citaat:
El Chupacabras schreef op 27-09-2005 @ 19:12 :
Ja en daarom is het zo lastig voor de mensen die eerst feiten willen zien en dan pas geloven zo moeilijk onderscheid te maken tussen een psychiatrische patient en iemand die daadwerkelijk wat "mystieks" heeft meegemaakt aangezien zij beiden hun verhaal niet kunnen onderbouwen met feiten.
Precies, je kunt in feite wel aan de gang blijven. Wie zegt dat de wereld echt is en dat wij niet in de matrix zitten? Wat bewijst dat de wereld niet gewoon een hersenspinsel van jou is? Dat je bepaalde dingen vanaf je vroegste jeugd zo geleerd hebt wil nog niet zeggen dat ze zo zijn. Als je op zo'n manier gaat denken hoef je in principe nergens meer in te geloven. Zelf heb ik geleerd om gewoon mijn eigen gevoel te vertrouwen. Als klein meisje heb ik bijvoorbeeld geleerd dat God alles zag wat ik deed en als ik een keer iets deed wat niet mocht, (bijvoorbeeld iets jatten of een vloekwoord gebruiken of spijbelen van school) dat ik dan in de hemel op zijn minst goed op mijn flikker zou krijgen van God. Natuulrijk geloofde ik dat allemaal toen ik vier jaar was, maar toen ik wat ouder werd ging ik er aan twijfelen. Ik had gewoon niet het gevoel dat leven zo in elkaar stak en daarom geloof ik ook niet meer dat het zo is. Dat is eigenlijk de enige manier waarop ik bepaal of ik iets moet geloven of niet. (ja en soms kun je natuurlijk ook gewoon logisch nadenken, maar dat is weer een ander verhaal)
Oud 27-09-2005, 19:59
haplo
haplo is offline
Citaat:
lady of the dark schreef op 27-09-2005 @ 18:55 :
Het lastige van mystieke zaken is dat je ze niet kunt bewijzen of onderbouwen. Ander zouden het geen mystieke zaken zijn. (duh) Laat ik van die demonen zeggen dat ik er zelf ervaring mee heb gehad en dat ze helaas toch duidelijk echt bestaan. Ik hoop dat je begrijpt dat ik verder geen details daarover wil geven.
Persoonlijk ben ik van mening dat mystieke zaken niet te bewijzen of onderbouwen zijn omdat ze simpelweg niet bestaan. Ik denk dat een aantal mystieke zaken prima te onderbouwen zijn, mits ze bestaan. Als er echter geen enkel spoor van in de werkelijkheid te vinden is, acht ik de kans groter dat dergelijke zaken louter in jouw hoofd bestaan. Dit laatste bedoel ik niet negatief, ik bedoel echter dat ze niet echt zijn in de alledaagse zin van het woord.
Oud 27-09-2005, 20:31
lady of the dark
Citaat:
haplo schreef op 27-09-2005 @ 20:59 :
Persoonlijk ben ik van mening dat mystieke zaken niet te bewijzen of onderbouwen zijn omdat ze simpelweg niet bestaan. Ik denk dat een aantal mystieke zaken prima te onderbouwen zijn, mits ze bestaan. Als er echter geen enkel spoor van in de werkelijkheid te vinden is, acht ik de kans groter dat dergelijke zaken louter in jouw hoofd bestaan. Dit laatste bedoel ik niet negatief, ik bedoel echter dat ze niet echt zijn in de alledaagse zin van het woord.
Okay

Regels voor berichten