Waar jij last van hebt, daar had ik in dezelfde mate last van op mijn 13e. Bij mij is het in de loop der jaren wel verbeterd en nu kan ik vrijwel altijd goed meekomen en kan ik wel interessante en langdurige gespreken op gang krijgen

Onzeker ben ik nog steeds, maar ik kan er nu zeg maar goed mee om gaan...
Ik weet niet wat jij hebt gedaan om dit te verbeteren? Misschien is je hele houding wel terughoudend. Schouders hangend, hoofd omlaag, niet veel van je uiterlijk proberen te maken, ed. Dit kan er allemaal toe leiden dat mensen jou niet aanspreken omdat ze denken dat je niets interessants te melden hebt. Je moet dus echt aan jezelf werken. Het is een drempel waar je overheen moet.
Ik durfde bijvoorbeeld ook nooit mensen/instanties te bellen of aan te spreken. Je moet het gewoon doen. Ik deed ook maar, voordat ik me kon bedenken. Dus gewoon bezig blijven. Uiteindelijk is het nog steeds wel eens eng (vooral als ik bel, dan ga ik helemaal trillen en word ik rood), maar ik heb er geen moeite meer mee om die stap te zetten. Gewoon doen dus.
Tsja, zorg er vooral voor dat je veel in te brengen hebt. In zo'n werkgroep moet je vooral laten merken hou jij het zou willen. Dan nemen ze je gewoon meer serieus. Als jij niets zegt, denken ze ook al snel dat je niets kunt en dan krijg je die verantwoordelijkheid nooit.
Zorg dus dat je erin groeit... Je hebt het echt nodig. Je moet sterk in de maatschappij staan, zeker als je straks het werkveld in gaat.