Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-09-2005, 12:32
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik zou hem wel echt willen opsturen, niet dat het helemaal autobiografisch is, maar toch... Weet alleen geen adres, verdorie

Ik geef u mijn gedachten terug

Ze legde haar pen neer en glimlachte tevreden. Snel las ze de tekst nog eens over, hoewel ze wist dat ze dat niet moest doen. Het zou de magie verpesten, elke zin zou ineens verkeerd geformuleerd lijken. Toch kon ze het niet laten en ze voelde hoe het deze keer anders was. De pasgeschreven tekst gaf haar nog precies hetzelfde gevoel als op het moment van schrijven. Dat moest een goed teken zijn.

Beste meneer Japin, 28 september 2005

Gisteravond ben ik naar een lezing van u geweest. Net zoals de rest van de zaal heb ik me geërgerd aan de manier waarop de man die u introduceerde uw naam uitsprak. /j/a:/p/I/n/ Net zoals de rest van de zaal prefereer ik de Franse uitspraak. /Z/A/p/e~/ Het maakt u niets uit, zei u, maar dat zou het wel moeten doen. Namen zijn belangrijk, ze geven je identiteit. Door toe te laten dat ze uw naam bezoedelen, laat u automatisch doet ze ook uw identiteit bezoedelen. Maar ik wil geen kritiek op u leveren, want u bent een goed persoon. Juist daarom wil ik u hiervoor waarschuwen.

Ze stopte het papier in de envelop en plakte hem dicht. Met plakband uiteraard, je gaat niet spugen op iets wat voor iemand die je bewondert is bestemd. Plakband is eerbiediger. Heet adres had ze er al eerder opgeschreven, alleen de postzegel moest er nog op. Postzegelstickers waren volgens haar de beste uitvinding van de afgelopen eeuw.

Twee boeken heb ik van u gelezen: “De zwarte met het witte hart” en “De droom van de leeuw”. Vooral die laatste vond ik erg goed, al wist ik niet dat het grotendeels autobiografisch was. Dat geeft een extra dimensie aan de tekst, het maakt dat ik hem wil herlezen. Ik vind het bijzonder hoe lang u over een boek doet. U zegt dat u gedreven wordt door nieuwsgierigheid, dat word ik ook. Maar mijn nieuwsgierigheid zou na een paar maanden verflauwen, terwijl die van u het tien jaar kan volhouden. Ik zie zoveel dingen in het leven die de moeite van het bestuderen waard zijn, u hebt het doorzettingsvermogen om echt op één onderwerp in te gaan. Ik zie overal een verhaal in, maar ben niet in staat ze naar tevredenheid op te schrijven. Voor mij geen blikseminslagen of geheime stemmen. Ik geloof dat ik een beetje jaloers op u ben.

Ineens had ze haast, ze rende de trap af en trok haar knalgroene jas aan. Met de brief in haar ene hand en haar sleutels in de andere stond ze even later buiten. Op naar de brievenbus.

Naast dat ik uw manier van schrijven erg intrigerend vond, vond ik het ook interessant u te horen spreken over hoe u zo’n lezing ervaart. Ikzelf voel me ook niet op mijn gemak in een café, brieven zijn meer mijn ding. U vertelde dat u altijd met iedereen in de zaal een persoonlijke band voelde, dat sprak me erg aan. Ik voelde immers al de hele tijd hetzelfde, was me sterk van die band bewust. Maar toch, als we elkaar vandaag op straat tegenkomen, zouden we elkaar dan herkennen? Ik ben erg slecht in gezichten. Waarschijnlijk is zo’n persoonlijke band maar voor één avond gemaakt, ook al staat dat idee me tegen. U hebt mijn nieuwsgierigheid gewekt.

*censuur, mijn naam*

De rode kleur van de brievenbus leek op haar af te komen tegen het dichtbegroeide groen van de achtergrond. Ze grinnikte zacht toen ze de brief naar binnen duwde. Op het moment dat ze zich omdraaide, botste ze bijna tegen een meneer aan. Even schoot het door haar hoofd: “Zou het…” Maar nee.
Oud 28-09-2005, 12:47
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Waarom wil je het opsturen als ik vragen mag? Verwacht je antwoord o.i.d.? Niet dat dat niet zou kunnen, ik ben gewoon benieuwd.

Je kunt die brief toch gewoon naar zijn uitgever sturen?
Oud 28-09-2005, 12:53
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 28-09-2005 @ 13:47 :
Waarom wil je het opsturen als ik vragen mag? Verwacht je antwoord o.i.d.? Niet dat dat niet zou kunnen, ik ben gewoon benieuwd.

Je kunt die brief toch gewoon naar zijn uitgever sturen?
Gewoon, omdat ik het leuk zou vinden als hij het zou lezen. Hij zou er meer begrijpen dan jullie, omdat hij ook bij de lezing was (goh...) En natuurlijk zou het leuk zijn als hij antwoord zou geven, ja

Ik heb nu een mailtje gestuurd of zij zijn adres weten of het misschien kunnen doorsturen, maar was er nog niet opgekomen om maar meteen heel die tekst naar ze te sturen. Nou ja, ik wacht wel even af
Oud 28-09-2005, 13:49
Guenevery
Guenevery is offline
Een geweldige brief! Ik zou er toch nog eens goed over nadenken om hem juist wel op te sturen.

Japin is een van mijn favoriete schrijvers en zeker de moeite waard om een mooi uitgesproken naam te hebben.

'Een schitterend gebrek' is trouwens naar mijn mening echt een van zijn beste boeken Beter nog dan 'De Droom van de Leeuw' misschien zou je dat eens moeten lezen, als je ook van zijn schrijfstijl houdt.
Oud 28-09-2005, 14:06
Bird-one
Bird-one is offline
leuke brief. ik zou m zeker op sturen.

alleen dit zinnetje klopt volgens mij niet:
"Door toe te laten dat ze uw naam bezoedelen, laat u automatisch doet ze ook uw identiteit bezoedelen."
of zie ik dat verkeerd?
Oud 28-09-2005, 16:34
I C U
I C U is offline
O JA! Die lezing... Hoe was dat? Vast leuk, aangezien je er iets over geschreven hebt.

Als ik schrijver was, en ik zou zo'n brief krijgen, dan... Zou ik daar best blij mee zijn, eigenlijk Al was het alleen al omdat het een heerlijke brief is om te lezen.
Citaat:
Heet adres had ze er al eerder opgeschreven, alleen de postzegel moest er nog op.
'heet' adres? Wow... Woont hij in een bordeel? (-> moet dus 'het' zijn )
Jep, puik stukje werk weer

Je zou het naar zijn uitgever kunnen sturen... Waarschijnlijk wordt het dan wel doorgestuurd, ofzo. Tja, ik weet het niet, heb er geen ervaring mee.
Oud 28-09-2005, 17:01
Raakvlak
Raakvlak is offline
toevallig weet ik wel een manier om japin te bereiken, maar ik vond het stukje niet dusdannig dat ik dacht: ik moet het hem opsturen. Of vind je het gemeen dat ik dat zeg?
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 17:57
Roosje
Roosje is offline
Ik vind er niet heel veel aan, eigenlijk. Het leest an sich wel fijn, maar daar houdt het ook wel weer mee op. Het interesseert me niet echt.
Hoewel ik het, als ik Japin zou zijn, tof zou vinden om zo'n brief te krijgen. Denk ik.

O, en moet je niet eerst de datum noemen en dan pas met de aanhef komen?
Oud 29-09-2005, 12:14
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Raakvlak schreef op 28-09-2005 @ 18:01 :
toevallig weet ik wel een manier om japin te bereiken, maar ik vond het stukje niet dusdannig dat ik dacht: ik moet het hem opsturen. Of vind je het gemeen dat ik dat zeg?
Heel gemeen ja Nee, je mag zeggen wat je wilt en zo, het is toch altijd zo dat de een het een wat leuker stukje vindt dan de ander? Ik vind de mening van Roos wel fijn, eigenlijk En van iedereen die het sowieso een fijne tekst vond natuurlijk ook, maar dat is logisch

Kijk Roos, het kan jou wel niet interesseren, maar ik hoop dat het Arthur Japin wél interesseert.

Bedankt voor de twee kleine foutjes die erin stonden aan te geven, ik ga hem nu mailen naar de uitgever, die zullen het doorsturen
Reageren

Regels voor berichten