Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-05-2002, 17:37
123456789
123456789 is offline
wat denken jullie?
was er leven op mars?
Oud 28-05-2002, 18:05
mitsj
mitsj is offline
laatst is er wel water gevonden onder het mars oppervlak.
Ook de kanalen op mars wijzen erop dat er water heeft moeten stromen.
En waar stromend water is , is leven (vaak dan).
Dus die kans is groot.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 18:05
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
A&N -> ehh...

Ja, wat is mijn 'advies'?
F&L...
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 18:10
Verwijderd
er was wel leven, maar heel anders dan dat hier op aarde.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 18:16
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
123456789 schreef:
wat denken jullie?
was er leven op mars?
Geen idee.

Wat denk jij?
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 18:36
Gatara
Gatara is offline
Ik denk dat er nog leven is op mars.
Van die kleine eencelvormige beestjes.

Ergens

En wat dan van de maan "Europa"? k zou daar persoonlijk nog minder verbaasd over zijn als daar leven wordt gevonden.

Gatara
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 19:58
Balance
Balance is offline
misschien erg domme vraag hoor

maar móét het persé zo zijn dat als er ergens water wordt gevonden er ook leven moet zijn geweest??
het lijkt mij namelijk dat je ook iets van resten moet vinden als er leven is geweest...

misschien alleen water?
Oud 28-05-2002, 22:28
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
linda85 schreef:
misschien erg domme vraag hoor

maar móét het persé zo zijn dat als er ergens water wordt gevonden er ook leven moet zijn geweest??
het lijkt mij namelijk dat je ook iets van resten moet vinden als er leven is geweest...

misschien alleen water?

ONS leven bestaat voornamelijk uit water (een menselijk lichaam bestaat uit 80% uit water).
Dus het lijkt me wel logisch dat er water aanwezig moet zijn. Tenzij er levensvormen zijn zonder waterinhoud, maar volgens mij zijn die nog niet ontdekt, als ze al zouden bestaan.

En je hoeft niet per se te denken aan materiele dingen van resten; de ruines in Rome zijn ook niet meer de oorspronkelijke gebouwen (en dat slechts van een paar duizend jaar geleden en het dus best mogelijk is (theoretisch) dat vele vele jaren terug iets op mars was maar dat is uitgewist).
Daarnaast zijn kleine celvormige wezens natuurlijk ook leven. Bacterien bijvoorbeeld.

Niet meteen aan groene marsmannetjes denken, hoor!

Gatara

Laatst gewijzigd op 29-05-2002 om 12:32.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 08:41
Naz
Naz is offline
eigenlijk best wel raar, omdat wij van water leven in ons miezerige kleine planeetje zou dat ook wel zo zijn op andere planeten... wie weet, misschien voeden ze zich op andere planeten wel met goed, ofsow
Oud 29-05-2002, 08:50
twiety
twiety is offline
Even een linkje voor diegenen die wat meer leesvoer hierover willen hebben:

http://nu.nl/document?n=57131
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 12:46
GeNeVa
GeNeVa is offline
Volgens mij is er ooit uit ee onderzoek gebleken dat er wel degelijk "leven" is op MARS....

Er was geloof ik een een-cellig-"iets" gevonden.
Oud 29-05-2002, 12:54
twiety
twiety is offline
Citaat:
GeNeVa schreef:
Volgens mij is er ooit uit ee onderzoek gebleken dat er wel degelijk "leven" is op MARS....

Er was geloof ik een een-cellig-"iets" gevonden.
Nee, volgens mij niet. Er was een meteoriet van Mars op aarde terecht gekomen, waar ze zoiets op hebben gevonden. Alleen was 't toen niet meer zeker of dat ding nu echt van Mars af kwam of toch van de aarde.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 12:58
Verwijderd
Een paar jaar gelden dachten ze toch ook een soort wormen gevonden te hebben?

Naja, ik verwacht geen leven, maar als het er wel is denk ik dat de Nasa het al lang weet maar het geheim houd voor het gewone klootjes volk.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 13:01
twiety
twiety is offline
Ik heb er even geen bericht van dat er twijfels over kwamen, maar hier zijn een paar links van de ontdekking van de biologische levensvormen op de meteoriet(en) van Mars:

http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/modu...=Archiefpagina

http://wwwijzer.nl/NieuwsArchief/art...rue&bron=alles

Oh, wacht ff, hier gaat 't over de gerezen twijfels, maar je moet lid zijn en ik had geen zin om me aan te melden:
http://www.standaard.be/registratie/...oord=meteoriet
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 13:31
twiety
twiety is offline
Nasa publiceert foto’s ijslaag Mars (video):

http://nu.nl/document?n=57281

Nasa site:
http://science.nasa.gov/headlines/y2...ay_marsice.htm

Laatst gewijzigd op 29-05-2002 om 13:35.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 14:40
123456789
123456789 is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
A&N -> ehh...

Ja, wat is mijn 'advies'?
F&L...
Dit was tog egt op het nieuws, en staat hier niet actualiteit en nieuws
Oud 29-05-2002, 15:42
Iotje
Iotje is offline
slotjuh????
Oud 29-05-2002, 15:43
twiety
twiety is offline
Citaat:
Iotje schreef:
slotjuh????
Waaj?
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 15:45
Iotje
Iotje is offline
Citaat:
twiety schreef:

Waaj?
dit hoort niet op A & N IMHO>

Bron??????? (e.d)

We zullen zien of er een slotje op komt of nie, ik kan het natuurlijk ook mis hebben en vinden de FB'ers dat deze topic mag blijven.

We shall see!
Oud 29-05-2002, 15:57
twiety
twiety is offline
Citaat:
Iotje schreef:

dit hoort niet op A & N IMHO>

Bron??????? (e.d)

We zullen zien of er een slotje op komt of nie, ik kan het natuurlijk ook mis hebben en vinden de FB'ers dat deze topic mag blijven.

We shall see!
Ah zo. Ik moet toegeven dat 't eerste bericht een beetje ongelukkig is, maar xie ut meer als een zijstap van het nieuwsitem van de ontdekking van de ijslaag, waarvan je de link bij mijn reacties kunt vinden.

Maar inderdaad, we zullen zien.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 17:18
Verwijderd
Ik denk dat er wel leven op mars is (geweest). Uit al die onderzoeken is bewezen dat er de juiste omstandigheden zijn geweest om mee te leven. Een paar jaar geleden waren er ook (levende?) bacteriën op mars gevonden.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 18:54
twiety
twiety is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Ik denk dat er wel leven op mars is (geweest). Uit al die onderzoeken is bewezen dat er de juiste omstandigheden zijn geweest om mee te leven. <-- nuttige bijdrage, al zou het vermelden van een bron wel fijn zijn.
Een paar jaar geleden waren er ook (levende?) bacteriën op mars gevonden. <-- lees voor u tikt!

Laatst gewijzigd op 29-05-2002 om 18:56.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 19:52
Joostje
Joostje is offline
er schijnt wel ooit water te zijn geweest en een atmosfeer. zou evt. kunnen
Oud 29-05-2002, 19:56
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef:
er schijnt wel ooit water te zijn geweest en een atmosfeer. zou evt. kunnen
en die vulkanen moet je ook niet vergeten. Of ze ooit gewerkt hebben?

Misschien zou je ze opnieuw actief laten worden (kunstmatig)...

Gatara
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 13:41
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
er zal vast wel iets rondlopen hoop dr alleen geen kennis mee te maken
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-05-2002, 00:28
Tofke_H
Tofke_H is offline
Ik denk dat er ooit leven is geweest op Mars.. en misschien ook nog wel op andere planeten.. En neen, ik geloof niet in de groene marsmannetjes.
Oud 31-05-2002, 00:33
Spoeleh
Spoeleh is offline
't intreseerd me dus echt he-le-maal niets
zolang ze daar maar blijven en ons met rust laten
Oud 02-06-2002, 20:12
zomer_oud
zomer_oud is offline
precies, wat maakt het nou uit of er leven op mars is geweest, worden wij echt nie beter van hoor. laat ze het geld dat hier in deze projecten word gestoken eens nuttig gebruiken voor het ontwikkelen vangoedkope eetpakketjes voor afrika.. hoorde laatst dat ze daar weer eens hongersnood hebben dus help hun maar es. Of stop dat geld in onderzoek naar een vaktinatie tegen aids... conclusie, zorg eerst maar es dat wij(met ze allen) in leven blijven en ga je dan maar eens op dooie bactrerien richten
Met citaat reageren
Oud 03-06-2002, 10:09
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
zomer schreef:
precies, wat maakt het nou uit of er leven op mars is geweest, worden wij echt nie beter van hoor. laat ze het geld dat hier in deze projecten word gestoken eens nuttig gebruiken voor het ontwikkelen vangoedkope eetpakketjes voor afrika.. hoorde laatst dat ze daar weer eens hongersnood hebben dus help hun maar es. Of stop dat geld in onderzoek naar een vaktinatie tegen aids... conclusie, zorg eerst maar es dat wij(met ze allen) in leven blijven en ga je dan maar eens op dooie bactrerien richten
Er zijn dingen in de ruimten die ons nadere informatie betreffende problemen kunnen uitleggen. Broeikaseffect, ijstijd, levensvormen, e.d..
En mocht het hier op aarde om de een of andere reden niet meer uit te houden zijn, zou jij het ook prettig vinden als je zou kunnen vluchten naar een andere planeet.
Ja, waarschijnlijk is dit niet bedoeld voor de huidige generatie, maar ergens moet er begonnen worden. En als mijn nageslacht een beter leven krijgt hierdoor, waarom niet?

Overigens vind ik eerder dat het geld in atoomwapens e.d. beter naar Afrika gestuurd kunnen worden.
En om echt wat voor Afrika te doen, moet je de multinationals boycotten. Dan pas doe je daar wat aan.
Dus:
- niet meer naar McDonalds/Burger King
- vermijdt de grote produkten in de supermarkten en beperk je tot de onbekendere - dan wel eigen merk produkten.
- ga naar de biologische groentenboer/slager/bakker (of wordt veganist ofzo)
- doneer geld aan goed organisaties waarvan je weet dat ze niet corrupt zijn (doe onderzoek daarnaar voordat je geld geeft!), zoals bv. Amnesty International.

M.a.w. zelf heb je meer in je handen om de wereld te verbeteren dan door je af te geven op een (waarschijnlijk toch voor ons) belangrijk instituut voor verder levensbehoud.

Gatara
Met citaat reageren
Oud 03-06-2002, 12:48
T_Robson
T_Robson is offline
Citaat:
Gatara schreef:

ONS leven bestaat voornamelijk uit water (een menselijk lichaam bestaat uit 80% uit water).
Dus het lijkt me wel logisch dat er water aanwezig moet zijn. Tenzij er levensvormen zijn zonder waterinhoud, maar volgens mij zijn die nog niet ontdekt, als ze al zouden bestaan.

Gatara
OK, dan alleen water, maar ik weet anders geen wezen dat alleen kan overleven op water. Je hebt ook nog zoiets als voedsel en vitamines etc. Zonder voedsel ben je binnen een paar maanden dood ook al heb je zoveel water ter beschikking.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2002, 19:58
Nightshade888
Nightshade888 is offline
Ja mischien wel wat rare plantjes en bactrien enzo maar ik denk nooit echt groot leven. En zeker weten geen intelligent leven want dan was er echt wel al wat gevonden hoor!
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 08:27
leek
leek is offline
Er is nog nooit leven of sporen gevonden van leven op Mars. Wanneer dit wel zou zijn gebeurd zou er een geweldige hype omheen zijn ontstaan. Wanneer er leven op mars gevonden is betekend dat, dat het hele heelal stikt van het leven. Ga maar eens na: 1 klein zonnestelseltje aan de rand van een melkweg heeft al 2 planeten met vormen van leven!

In de Spits! stond laatst dat stromend water gelijk staat aan leven. Dit is een beetje erg snelle conclusie vind ik. Omdat al het leven op aarde nou eenmaal "draait" op stromend water betekend het nog niet dat dat voor alle (mogelijke) levensvormen geldt...
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 11:24
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Overigens vind ik eerder dat het geld in atoomwapens e.d. beter naar Afrika gestuurd kunnen worden.
En om echt wat voor Afrika te doen, moet je de multinationals boycotten. Dan pas doe je daar wat aan.
Dus:
- niet meer naar McDonalds/Burger King
- vermijdt de grote produkten in de supermarkten en beperk je tot de onbekendere - dan wel eigen merk produkten.
- ga naar de biologische groentenboer/slager/bakker (of wordt veganist ofzo)
- doneer geld aan goed organisaties waarvan je weet dat ze niet corrupt zijn (doe onderzoek daarnaar voordat je geld geeft!), zoals bv. Amnesty International.

M.a.w. zelf heb je meer in je handen om de wereld te verbeteren dan door je af te geven op een (waarschijnlijk toch voor ons) belangrijk instituut voor verder levensbehoud.

Gatara
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 15:56
Parlaatje
Parlaatje is offline
ut lijkt me op zig wel logisch dat er ergens anders leve is maar op mar s zou wkunne!
maar als ik heir ove rna ge dnekne wordt ik gek
Oud 06-06-2002, 16:17
Verwijderd
ach vast wel een paar (voorlopers van) bacteriën...so what..?

(en ik heb een boek gelezen van iemand die zegt dat daar een ruimtebasis is )
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 16:44
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Tuurlijk!!!

alleen die marsbewoners hadden gewoon meer leven- en woonruimte nodig dus ze droogden de zeeen op! En alles dat overbleef deden ze maar onder de grond omdat ze geen zin hadden in 1 uitzicht op zee .

okeeeej, er zullen vast wel bacterieen zijn bestaan .
Oud 06-06-2002, 16:49
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Darkened Sky schreef:
Tuurlijk!!!

alleen die marsbewoners hadden gewoon meer leven- en woonruimte nodig dus ze droogden de zeeen op! En alles dat overbleef deden ze maar onder de grond omdat ze geen zin hadden in 1 uitzicht op zee .

okeeeej, er zullen vast wel bacterieen zijn bestaan .
[fantasie]
MIsschien is er zoiets gebeurd als ze denken dat er gaat gebeuren in de film Dr. Strangelove van Kubrick:
een nucleaire aanval waardoor iedereen genoodzaakt is om meer dan honderd jaar onder de grond te moeten leven.

En ach, water zit onder die stoflaag, dus waarom niet?
[/fantasie]

Gatara
Met citaat reageren
Oud 12-06-2002, 13:21
Verwijderd
misschien van die kleine mieterige beesjes die van 2 druppeltjes water per jaar kunnen leven?? maar ik denk eigenlijk niet dat er van die grote groene griezels geleefd hebben met drie ogen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 20:12
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
T_Robson schreef:

OK, dan alleen water, maar ik weet anders geen wezen dat alleen kan overleven op water. Je hebt ook nog zoiets als voedsel en vitamines etc. Zonder voedsel ben je binnen een paar maanden dood ook al heb je zoveel water ter beschikking.
bacterien hebben geen vitaminen nodig.

ze weten trouwens nog niet zeker of er water is op mars. wat ze weten is dat er op mars enorme hoeveelheden waterstof-atomen zijn, en ze gaan ervan uit dat de meeste daarvan zich in water moleculen zouden moeten bevinden.

het zou me niet verbazen als er op mars archaea (bacterie-achtige beestjes) te vinden zijn. die kunnen overleven in allerlei extreme omgevingen. wie weet komen wij van mars.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 16:01
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Citaat:
bonefish schreef:

bacterien hebben geen vitaminen nodig.

ze weten trouwens nog niet zeker of er water is op mars. wat ze weten is dat er op mars enorme hoeveelheden waterstof-atomen zijn, en ze gaan ervan uit dat de meeste daarvan zich in water moleculen zouden moeten bevinden.

het zou me niet verbazen als er op mars archaea (bacterie-achtige beestjes) te vinden zijn. die kunnen overleven in allerlei extreme omgevingen. wie weet komen wij van mars.
Ze weten wel zeker dat er een grote hoeveelheid water is op mars. Onder het oppervlak. Het is dan nog wel in ijsvorm maar het is water. En waar water is, is meestal ook leven.
Oud 14-06-2002, 19:40
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
Darkened Sky schreef:

Ze weten wel zeker dat er een grote hoeveelheid water is op mars. Onder het oppervlak. Het is dan nog wel in ijsvorm maar het is water.
ze weten zeker dat er grote hoeveelheden waterstof onder het oppervlak van mars bevindt. het is waarschijnlijk, van uitgaand wat we weten over de manier dat de waterstof over het oppervlak verspreid is, en wat we weten van waterstof, dat het zich in water (en dus ijs) bevindt, maar helemaal zeker weten ze dat niet totdat ze het direct observeren.

Citaat:
Darkened Sky schreef:
En waar water is, is meestal ook leven.
dit is natuurlijk helemaal speculatie, welke ander planeten met water hebben ze leven gevonden?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 21:23
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
ik heb nu nie echt bepaald zin om alles op te zoeken.

Zoek maar met mars of Odyssey in http://archief.telegraaf.nl/ of in andere kranten ofzow. Owja, die marssonde die alles heeft gekeken naar water heet de Mars Odyssey.
Oud 01-07-2002, 12:59
The Dancing Demon
The Dancing Demon is offline
Ja
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 14:24
flipkip
flipkip is offline
Citaat:
leek schreef:
Er is nog nooit leven of sporen gevonden van leven op Mars. Wanneer dit wel zou zijn gebeurd zou er een geweldige hype omheen zijn ontstaan. Wanneer er leven op mars gevonden is betekend dat, dat het hele heelal stikt van het leven. Ga maar eens na: 1 klein zonnestelseltje aan de rand van een melkweg heeft al 2 planeten met vormen van leven!
er zijn wel degelijk sporen van leven gevonden..namelijk resten van bacterieën, en bacterieën = leven

en waarom zou het heelal niet kunnen stikken van het leven?
is toch best mogelijk?
Oud 01-07-2002, 15:26
Tampert
Tampert is offline
hmmm ik heb me er niet zo in verdiept. Wat ik me wel, vaagelijk, kan herinneren is dat het ganse verhaal ver water en ijs op mars schroomelijk is overdreven. Ik weet alleen zo gauw even niet welke argumentatie daartegen werdaangevoerd en, misschien nog belangrijker, door wie
Oud 09-07-2002, 12:31
Yamyam
Yamyam is offline
Er is overal leven rondom ons heen. Niet alleen specifiek op mars.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2002, 12:40
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Yamyam schreef:
nee... ook in Duitsland
Oud 15-07-2002, 16:33
Sommetje
Sommetje is offline
`k Weet niet. Ik sluit het niet uit!
Oud 15-07-2002, 19:06
Verwijderd
Citaat:
Yamyam schreef:
Als je op aarde bedoelt
Als je elders in het universum bedoelt:
Kun je dat met feiten onderbouwen
Met citaat reageren
Oud 15-07-2002, 20:56
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Ze zijn aan me verschenen
Reageren

Regels voor berichten