Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2002, 08:58
Marc S
Marc S is offline
Ik heb thuis ADSL en wil eigenlijk 1 PC continu online houden. Nu mijn is vraag hoe ik ervoor zorg dat het bakkie zo weinig mogelijk stroom verbruikt.

Ik heb daarvoor het volgende idee:
> Een Duron kopen.
> Ervoor zorgen dat deze standby gaat, maar via een wake-on LAN functie toch aan te spreken is.
> Monitor gewoon uit doen.

Op het moment heb ik een AMD K6 233 draaien, maar die heeft geen wake-on LAN functie

Is dit de beste manier of zijn er nog andere mogelijkheden? Mijn pa klaagt thuis namelijk altijd over de stroomrekening en het wordt er niet beter op wanneer ik computers 24/7 aan laat staan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-01-2002, 09:47
Koen
Koen is offline
Is dat stroomverbruik werkelijk zo groot dan?

Mijn P200 voorheen had een erg laag stroomverbruik, heb 't wel eens gemeten. Kwam iig neer op iets van F6,- (2,60 Euro? ) per maand. Daarvoor ga ik 'm echt niet uitzetten

Monitor natuurlijk uit, dat lijkt me logisch Duron zullen wel zuiniger zijn met energie, maar of je dat op je stroomrekening merkt?

Een HD die op stand-by gaat zal 't meeste schelen denk ik, als ie tenminste niet voortdurend gebruikt wordt (Kweet niet waar die bak voor dient).
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 09:51
Refro
Refro is offline
Een oude pentium 133 mhz ofzo monitor heb je niet nodig een redelijk kleine hdd 10gb ofzo en een netwerkkaart. Diskette en videokaart en cdrom alleen voor install

Daar gooi je linux (of freebsd ofzo) op. Je zet hem uit en je trekt je videokaart enzo er weer uit. Dit is een erg minimale pc en als proxy voldoet ie meer als goed

de kosten ongeveer (bij mijn p90 proxy/firewall/router) 24W dat betekent per kilowat uur kan ik hem ongeveer 40 uur aan laten staan. Me ouders zijn het er niet helemaal mee eens dus heb ik het samen met me vader doorgemeten en doorgerekend en we zijn eruit dat dit ongeveer 10 eurocent per dag kost dus betaal ik me ouders voor deze 'service' 3 euro per maand.
Oud 06-01-2002, 10:50
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Koen schreef:
Is dat stroomverbruik werkelijk zo groot dan?

Mijn P200 voorheen had een erg laag stroomverbruik, heb 't wel eens gemeten. Kwam iig neer op iets van F6,- (2,60 Euro? ) per maand. Daarvoor ga ik 'm echt niet uitzetten

Monitor natuurlijk uit, dat lijkt me logisch Duron zullen wel zuiniger zijn met energie, maar of je dat op je stroomrekening merkt?

Een HD die op stand-by gaat zal 't meeste schelen denk ik, als ie tenminste niet voortdurend gebruikt wordt (Kweet niet waar die bak voor dient).
Hmmm

Hoe meet jij het dan?

En hoe zet ik in FreeBSD mijn HD op standby?

De bak dient vooral als router van mijn eigen interne netwerk naar het netwerk dat in de rest van het huis staat (wat wederom aan internet is aangesloten). Daarnaast deel ik er ook bestanden mee (maar dit niet voortdurend - niet zoveel HD activiteit dus)...

Monitor uit is geen probleem
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 10:52
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Refro schreef:
*knip*
De server is momenteel:

AMD K6 233
32MB RAM
6.5GB HD
2 rl kaartjes
Oude 15" monitor

Het besturingssysteem is FreeBSD

De vraag is beter: hoe meet ik het stroomverbruik?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 10:55
KoRnGuy
KoRnGuy is offline
Citaat:
Marc S schreef:
> Een Duron kopen.

Daar heb je geen zak aan, als je het al merkt op de rekening... gebruikt ongeveer hetzelfde als een ThunderBird.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 11:02
Marc S
Marc S is offline
*gaat zich eens verdiepen in APM BIOS instellingen en is daardoor even offline*

Tot zo
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 11:05
SLAYERIZE
SLAYERIZE is offline
hmm hoe hebben jullie dat gemeten dan?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 14:43
The twe@ker
The twe@ker is offline
Of neem een p2 die borden hebben ook meestal wol erop zitten
Oud 06-01-2002, 17:05
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Marc S schreef:

De vraag is beter: hoe meet ik het stroomverbruik?
Heb je van die handige metertjes voor. Plug je in het stopcontact, en daar plug je weer je systeem in.

Of je zet verder alles uit, en bestudeert het wieltje in de meterkast

Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 17:07
chatfreak2002
chatfreak2002 is offline
En hoeveel verbruikt een 486 met 2 ISA netwerkkaarten? Beeldscherm uit een hd van 600 MB.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 17:13
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Of je zet verder alles uit, en bestudeert het wieltje in de meterkast
Whahahaha

Nah, waarschijnlijk valt het toch wel mee. De monitor heb ik uitstaan en voor de rest is het alleen mobo + hd + netwerkkaartjes die actief aan het werk zijn.

Nu nog iets verzinnen dat die oude rammelkast minder geluid maakt
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 17:17
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Marc S schreef:

Nu nog iets verzinnen dat die oude rammelkast minder geluid maakt
Heb de voeding opengemaakt, en een weerstand tussen de fan-aansluiting gezet. Draait minder snel, ook niet nodig met zo'n lage load.

Met citaat reageren
Oud 07-01-2002, 07:59
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Heb de voeding opengemaakt, en een weerstand tussen de fan-aansluiting gezet. Draait minder snel, ook niet nodig met zo'n lage load.
Wel slim, maar bij mij rammelt die hele kast. Is een oude AT big tower die ik misschien al meer dan 100 keer open en dicht heb gedaan

Er zaten ook al meer dan 5 verschillende moederbords in. Ik heb zelfs nieuwe gaten gemaakt voor de schroeven, omdat die helemaal doorgedraaid waren

Maar ja, ik vind het dom om een AT tower te kopen als tegenwoordig alles ATX is...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten