Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Ik moest t anders zeggen, eh.. *- .' @ ...# * .. Dat ik misbaar ben geworden voor de verwezenlijking van wat in mijn ogen goed is. Hmm, ben ik ook niet tevreden over. Ik hepper wel een duidelijke mening over ( wat goed is ) maar t lukt me maar niet dat te vangen in termen van hoe te leven.. ![]()
|
![]() |
Ik dacht voorheen altijd dat het goede leven kwam als je jezelf maar 'perfect' gedroeg. Inderdaad 'gedroeg', want je doet alleen maar alsof, van binnen ben je nog steeds je eigen ik, met daarbij al je tekortkomingen.
Nu denk ik dat het goede leven, een leven is waarbij je je eigen keuzes maakt, waarbij je je eigen verantwoordelijkheid draagt, en waarbij je simpelweg LOL maakt en je jezelf accepteert.
|
![]() |
Zo te zien denkt iedereen iets anders. En is het dus een puur persoonlijk iets! Je moet zelf bepalen wat je wilt in dit leven, en alleen maar 'ik wil een goed leven' is niet genoeg omdat je idd nog moet verzinnen wat dat dan wel zou zijn. Sterkte met het maken van een keuze!
John (die zelf hier heel veel problemen mee heeft)
|
Een goed leven begint als je je zelf accepteert, dat is punt 1 (je kan pas beminnen als je jezelf bemint).
Ten tweede wanneer je anderen gelukkig maakt door ze te steunen bijvoorbeeld in moeilijke situaties, denk niet aan jezelf maar aan de ander. Ten derde als je een doel hebt bereikt (het leven is een zoektocht). Ik studeer om te werken later, ik ga vanavond uit om me te amuseren, ik maak examens mee om goede punten te behalen enzovoort. Ten vierde... ...Er zijn zoveel dingen om van een leven een goed leven te maken...
|
Ik denk dat je een goed leven hebt gehad als je met plezier op je leven kan terug kijken. Zonder je te schamen voor je hele leven. Natuurlijk zijn er wel dingen die je niet zo goed vond van je zelf. Je moet een beetje trots kunnen zijn op wat je gedaan heb in je leven. Je moet je eigen accepteren.
Ik denk trouwens dat je pas kunt zeggen dat je een goed leven hebt gehad, als je dood bent.
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat wil je daarmee zeggen? Dat we 'goed' bezig zijn wanneer we zoveel mogelijk op elkaar proberen te lijken? En daarna ontkracht je dat weer, want je zegt dat het juist de omgeving is die ons maakt. ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Die bestaan niet. De enige manier waarop je een moreel etiket erop zou kunnen plaatsen is als je het vanuit jezelf bekijkt. Is het goed of slecht voor jóu? Er is en kan geen universele uitleg van goede normen/waarden bestaan. En je móet helemaal niks met je leven. Als er al zoiets zou kunnen bestaan als een goed leven, waarom zou ik mijn leven dan zo móeten leven? |
Advertentie |
|
![]() |
|
Okay,
dé goede normen en waarden is misschien wat kort door de bocht. voor mij Bijbel. Je moet wel wat met je leven. Daar kun je niet omheen. Of je nou gedwongen wordt door 'het lot' of door de 'wetten van de Bijbel' of dat je je laat dwingen door 'het egocentrisme' moeten doe je.
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik laat me niet leiden door het lot, ik laat me niet leiden door de bijbel, ik laat me niet leiden door egocentrisme. En moeten doe ik dat al helemaal niet. |
![]() |
||
Citaat:
Ik vind iets goed als ik het zelf goed vind, al vinden andere mensen het slecht, voor mij is het goed. Dus ik denk dat je wel en goed leven kan leiden, al vindt niet iedereen dat goed |
![]() |
|
Je leven is inderdaad je leven. Het is goed noch slecht. Je kunt wel voor jezelf de waarde bepalen, en ook andere kunnen de waarde van je leven bepalen en dan is het aan jou om te zeggen wat die waarde voor jou betekent.
Je bepaald dus helemaal zelf wat je leven is. Goed of slecht. Kortom, je kan niet zeggen dat een leven goed is, je kan alleen zeggen dat je een leven goed vindt.
||
Citaat:
Er is dus wel zoiets als goed en zoiets als slecht, alleen betekend het voor veel mensen wat anders. Dat wil nog niet zeggen dat niets goed of slecht is. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Er is zoiets als goed en slecht in de perceptie van mensen. Maar daarom ís iets niet goed of slecht. Juist niet! Geen enkel persoon/voorwerp/gebeurtenis kan de inherente eigenschap hebben dat het goed of slecht is. |
![]() |
|
Misschien een beetje te laat als je er dan pas achter komt.
![]() Je MOET iets met je leven: je hebt geen keus. Je moet nu op dit moment leven. Of jij het nu wilt of niet. En als jeje leven niet naar wetten in wilt vullen, maar zoals je het zelf wilt, ongedwongen, moet je het nog, volgens je ego.
||
![]() |
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik geef het antwoord wel. Omdat je wel degelijk onderscheid kunt maken in subjectiviteit en objectiviteit, maar je gebruikt ze als relatieve termen omdat je anders inderdaad zou kunnen zeggen dat alles subjectief is. Citaat:
![]() En ben je het dan ook met me eens dat iets nooit van nature goed of slecht kan zijn? |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
|
dat is denk ik voor iedereen anders , als jij gelukkig ben met hoe je nu leeft is dat het goede leven en ben je pas gelukkig met 20 miljoen euro en een kast van een huis en een pracht auto dan is dat het goede leven.
tis wat je zelf vind dus ![]()
|
![]() |
Ik denk dat goed leven betekend dat je het jezelf maar ook anderen naar de zin maakt. Het is een kwestie van geven en nemen, en proberen in te zien dat boos worden op wat genomen wordt geen nut heeft. Als je dat kan dan verdien je respect en liefde van de mensen en van jezelf, daar gaat het om maar het is voor ieder een moeilijke weg om te maken en echt goed!?!?!
Dat is en blijft voor ieder een andere definitie hebben en krijgen........
|
Een goed leven bepaal je naar je eigen maatstaven en dus niet naar die van andereren
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[column] Het laatste vervallen station p0m | 13 | 10-04-2005 17:06 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Politiek filosofie: alternatief? Hannibal | 69 | 10-11-2004 11:05 | |
Hoe weet ik wat het goede leven is??? sjoeltie | 6 | 08-09-2004 23:13 | |
Software & Hardware |
Is het openbare leven door Internet veranderd? Professor Aap | 3 | 22-04-2004 22:57 | |
Verhalen & Gedichten |
mijn verhaal over het korte leven van een jong meisje Verwijderd | 15 | 17-05-2003 22:55 | |
momenten om om te kijken Günther | 4 | 03-07-2002 15:10 |