Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2002, 18:36
Prada
Prada is offline
Nog belangrijker dan de vraag over de zin van het leven is het vraagstuk over het 'goede leven'...Wanneer leef je een goed leven??? Het is geen discussie over het goede en het kwade, maar het goede leven...Heb ik een goed leven geleefd door gelukkig te zijn??? Of omdat ik anderen gelukkig heb gemaakt??? Of misschien wanneer ik succesvol ben geweest??? Of toch wanneer ik anderen heb geholpen???

Hoe weet ik wat het goede leven is???
Oud 15-05-2002, 19:17
Uhmpra
Uhmpra is offline
ik denk dat ik goed geleefd heb wanneer ik gelukkig ben geweest en anderen heb geholpen gelukkig te worden,
hoe en of dat lukt weet ik niet...
Oud 15-05-2002, 20:38
Guineverea_witch
Guineverea_witch is offline
Ik weet in ieder geval dat ik niet in dit leven thuis hoor...
Oud 15-05-2002, 21:38
GeNeVa
GeNeVa is offline
Hoe weet ik wat het goede leven is??

Dat is een vraag die mij ook enige tijd heeft bezig gehouden.

Hoe definieer je een "goed" leven? Dat is natuurlijk de vraag!
Doordat je gelukkig bent, of anderen gelukkig maakt?! Wie kan het weten?

Jij bent de hoofdpersoon in je leven, alleen jij kan dat bepalen. Voor mij is de definitie van een goed leven:
Dat ik tevreden kan terugkijken op mijn leven, en dat ik mijn doelen heb bereikt.
Oud 16-05-2002, 08:22
Not for Sale
Not for Sale is offline
je weet 't niet.. echt puur goed bestaat niet.

Maar waar ik altijd op uitkom is dat als je rationeel aan het redeneren bent over zoiets, je toch moet beginnen met een emotie. Zonder de emotionele gedachte 'ik wil niet dood' kan we weinig filosofische theoriën maken.

Maar goed, eh : goed...

Uitbreiding/variant op GeNeVa's idee:

Dat ik misbaar ben geworden, en dat ik mijn doelen heb bereikt, en wat ik niet heb bereikt heb doorgegeven, duidelijk gemaakt aan mensen die het ook willen bereiken.
Oud 16-05-2002, 09:01
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Dat ik misbaar ben geworden, en ...
Je bent misbaar, darling. Ik ook. Iedereen is misbaar.

Ik denk dat je dit probleem subjectief tegemoet moet treden. Ga uit van de maatschappij waarin je leeft. Als je volgens die normen en waarden goed bent, ben je goed. Tenminste, als je niet in een god o.i.d gelooft. Wie zal er dan oordelen? De mensen waarmee je leeft natuurlijk. Die subjectieve normen en waarden zijn wat mensen gelukkig of ongelukkig kan maken. Zorg ervoor dat je als goed te boek staat bij mensen om je heen en je bent goed. En als het goed is, schenkt dat je ook voldoening.
gr,
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 09:09
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
tacidvs schreef:

Dat ehh.. klopt he-le-maal..

Ik moest t anders zeggen, eh.. *- .' @ ...# * ..

Dat ik misbaar ben geworden voor de verwezenlijking van wat in mijn ogen goed is.

Hmm, ben ik ook niet tevreden over. Ik hepper wel een duidelijke mening over ( wat goed is ) maar t lukt me maar niet dat te vangen in termen van hoe te leven..
Oud 16-05-2002, 09:10
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
tacidvs schreef:

LOL twas juist anti-individualistisch bedoelt maar je hebt gelijk en als ik het teruglees zie ik weinig altruïsme. Laat ook maar.
Oud 19-05-2002, 09:35
choice
choice is offline
Ik dacht voorheen altijd dat het goede leven kwam als je jezelf maar 'perfect' gedroeg. Inderdaad 'gedroeg', want je doet alleen maar alsof, van binnen ben je nog steeds je eigen ik, met daarbij al je tekortkomingen.
Nu denk ik dat het goede leven, een leven is waarbij je je eigen keuzes maakt, waarbij je je eigen verantwoordelijkheid draagt, en waarbij je simpelweg LOL maakt en je jezelf accepteert.
Oud 19-05-2002, 18:52
John Sickbock
John Sickbock is offline
Zo te zien denkt iedereen iets anders. En is het dus een puur persoonlijk iets! Je moet zelf bepalen wat je wilt in dit leven, en alleen maar 'ik wil een goed leven' is niet genoeg omdat je idd nog moet verzinnen wat dat dan wel zou zijn. Sterkte met het maken van een keuze!

John (die zelf hier heel veel problemen mee heeft)
Oud 19-05-2002, 19:35
lady_x
lady_x is offline
Een goed leven begint als je je zelf accepteert, dat is punt 1 (je kan pas beminnen als je jezelf bemint).
Ten tweede wanneer je anderen gelukkig maakt door ze te steunen bijvoorbeeld in moeilijke situaties, denk niet aan jezelf maar aan de ander.
Ten derde als je een doel hebt bereikt (het leven is een zoektocht). Ik studeer om te werken later, ik ga vanavond uit om me te amuseren, ik maak examens mee om goede punten te behalen enzovoort.
Ten vierde...
...Er zijn zoveel dingen om van een leven een goed leven te maken...
Oud 19-05-2002, 20:00
Wijze vrouw
Wijze vrouw is offline
Ik denk dat je een goed leven hebt gehad als je met plezier op je leven kan terug kijken. Zonder je te schamen voor je hele leven. Natuurlijk zijn er wel dingen die je niet zo goed vond van je zelf. Je moet een beetje trots kunnen zijn op wat je gedaan heb in je leven. Je moet je eigen accepteren.

Ik denk trouwens dat je pas kunt zeggen dat je een goed leven hebt gehad, als je dood bent.
Oud 19-05-2002, 20:23
Prada
Prada is offline
Citaat:
Wijze vrouw schreef:

Ik denk trouwens dat je pas kunt zeggen dat je een goed leven hebt gehad, als je dood bent.
Maar het vervelende is dat ik nu wil weten wat het goede leven is...Ik heb er zo weinig aan als ik dood ben...Vertel me, hoe weet ik wat het goede leven is???

Oud 19-05-2002, 23:52
Uhmpra
Uhmpra is offline
Citaat:
Prada schreef:

Maar het vervelende is dat ik nu wil weten wat het goede leven is...Ik heb er zo weinig aan als ik dood ben...Vertel me, hoe weet ik wat het goede leven is???

t is voor iedereen persoonlijk, jij hebt niet zoveel aan een andermans inhoud van 'het goede leven', denk k, je moet er zelf achterkomen...
Oud 20-05-2002, 02:47
Naz
Naz is offline
er is eigenlijk geen definitie van goed he, altahns niet 1 definitie.

wie zegt dat oorlog en dood niet goed is?
Oud 21-05-2002, 17:08
mammamia
mammamia is offline
Een goed leven is als je beantwoord hebt aan het doel waarvoor je hier op aarde bent gemaakt. Voor sommige christenen: als je in staat bent tot in eeuwigheid Gods eer te vertellen. Je leeft voor God en je naaste, niet voor jezelf.
Oud 23-05-2002, 12:28
REIE
REIE is offline
Goed is gebaseerd op de gelijkheid van mensen en het handelen ernaar. Elk mens wordt even dom en leeg geboren, maar het is de omgeving die zo'n iemand een persoonlijheid geeft.

REIE

wow, ik heb goed beredeneerd!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 13:13
Verwijderd
Citaat:
REIE schreef:
Goed is gebaseerd op de gelijkheid van mensen en het handelen ernaar. Elk mens wordt even dom en leeg geboren, maar het is de omgeving die zo'n iemand een persoonlijheid geeft.

REIE

wow, ik heb goed beredeneerd!
Leg dat maar eens uit dan, want ik zie die goede redenatie niet, zeker niet als goed gebaseerd is op gelijkheid van mensen.
Wat wil je daarmee zeggen? Dat we 'goed' bezig zijn wanneer we zoveel mogelijk op elkaar proberen te lijken?
En daarna ontkracht je dat weer, want je zegt dat het juist de omgeving is die ons maakt.

Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 13:19
cltcl
cltcl is offline
als je je goed erbij voelt en je nergens tot gedwongen voelt.
Oud 23-05-2002, 13:57
unintended
unintended is offline
wat een goed leven is is voor iedereen anders, de een vind dit goed de ander vind het tegenovergestelde goed

Voor jezelf denk ik dat een goed leven een leven is waar je met plezier op terug kijkt en waar je trots op kan zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 17:00
Naz
Naz is offline
wie zegt dat onze definitie van goed eigenlijk niet slecht is?
Oud 23-05-2002, 17:14
lady_x
lady_x is offline
Zoals Shakespeare het verwoordde:
"there is nothing good or bad, but thinking makes it so"
Oud 24-05-2002, 09:39
Verwijderd
Klopt...je kunt dus nooit een goed leven leiden, net zo min als een slecht leven. Het is gewoon je leven (en de meningen daarover van jezelf en van anderen, maar daardoor neemt de waarde ervan niet toe of af).
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 17:12
mammamia
mammamia is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Klopt...je kunt dus nooit een goed leven leiden, net zo min als een slecht leven. Het is gewoon je leven (en de meningen daarover van jezelf en van anderen, maar daardoor neemt de waarde ervan niet toe of af).
Je kunt je leven wijzigigen als je het idee hebt dat je niet volgens de goede normen en waarden leeft. het is niet gewoon je leven, maar je leven dat je moet inrichten zodat het een goed leven wordt. daar kun je dus je best voor doen.
Oud 24-05-2002, 19:56
Verwijderd
Citaat:
mammamia schreef:

Je kunt je leven wijzigigen als je het idee hebt dat je niet volgens de goede normen en waarden leeft. het is niet gewoon je leven, maar je leven dat je moet inrichten zodat het een goed leven wordt. daar kun je dus je best voor doen.
De goede normen en waarden?
Die bestaan niet.
De enige manier waarop je een moreel etiket erop zou kunnen plaatsen is als je het vanuit jezelf bekijkt. Is het goed of slecht voor jóu? Er is en kan geen universele uitleg van goede normen/waarden bestaan.

En je móet helemaal niks met je leven. Als er al zoiets zou kunnen bestaan als een goed leven, waarom zou ik mijn leven dan zo móeten leven?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-05-2002, 14:42
*fledermous*
*fledermous* is offline
Hoe weet ik wat het goede leven is?

Dat WEET je niet, dat maak je en dan voel je..

het goede leven is zoals jij het indeelt en wat jij ervan maakt, dat je doet wat jij wilt en je daardoor goed voelt
Oud 25-05-2002, 22:40
mammamia
mammamia is offline
Okay,

dé goede normen en waarden is misschien wat kort door de bocht. voor mij Bijbel. Je moet wel wat met je leven. Daar kun je niet omheen. Of je nou gedwongen wordt door 'het lot' of door de 'wetten van de Bijbel' of dat je je laat dwingen door 'het egocentrisme' moeten doe je.
Oud 26-05-2002, 10:17
Uhmpra
Uhmpra is offline
Citaat:
mammamia schreef:
Okay,

dé goede normen en waarden is misschien wat kort door de bocht. voor mij Bijbel. Je moet wel wat met je leven. Daar kun je niet omheen. Of je nou gedwongen wordt door 'het lot' of door de 'wetten van de Bijbel' of dat je je laat dwingen door 'het egocentrisme' moeten doe je.
hoezo 'moet' je? wat moet je?
Oud 26-05-2002, 10:22
Verwijderd
Citaat:
mammamia schreef:
Okay,

Nee hoor.
Ik laat me niet leiden door het lot, ik laat me niet leiden door de bijbel, ik laat me niet leiden door egocentrisme.
En moeten doe ik dat al helemaal niet.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 20:57
unintended
unintended is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
maakt het uit dat niet iedereen het goed vind? Moet iets voor iedereen goed zijn voordat het goed is?

Ik vind iets goed als ik het zelf goed vind, al vinden andere mensen het slecht, voor mij is het goed. Dus ik denk dat je wel en goed leven kan leiden, al vindt niet iedereen dat goed
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 12:41
Verwijderd
Dat is dus wat ik zeg.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 14:34
unintended
unintended is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Dat is dus wat ik zeg.
alleen vind jij het dan nog geen goed leven en ik wel. Ik denk dat goed en slecht wel bestaan en jij zegt van niet
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 15:00
Verwijderd
Nee en ik vind het dus ook niet slecht.
Het is wat het is.
En dan mogen anderen (jij in dit geval dus ook ) daar hun mening over hebben, maar die is irrelevant voor de waarde het leven.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 15:37
Tsasil
Tsasil is offline
Je leven is inderdaad je leven. Het is goed noch slecht. Je kunt wel voor jezelf de waarde bepalen, en ook andere kunnen de waarde van je leven bepalen en dan is het aan jou om te zeggen wat die waarde voor jou betekent.

Je bepaald dus helemaal zelf wat je leven is. Goed of slecht. Kortom, je kan niet zeggen dat een leven goed is, je kan alleen zeggen dat je een leven goed vindt.
Oud 30-05-2002, 17:50
unintended
unintended is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Nee en ik vind het dus ook niet slecht.
Het is wat het is.
En dan mogen anderen (jij in dit geval dus ook ) daar hun mening over hebben, maar die is irrelevant voor de waarde het leven.
ik denk dat die wel relevant is, bij iets subjectiefs als "goed".

Er is dus wel zoiets als goed en zoiets als slecht, alleen betekend het voor veel mensen wat anders. Dat wil nog niet zeggen dat niets goed of slecht is.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 19:41
Verwijderd
Citaat:
unintended schreef:

ik denk dat die wel relevant is, bij iets subjectiefs als "goed".
Het is subjectief dus in dit geval níet relevant.

Citaat:
Er is dus wel zoiets als goed en zoiets als slecht, alleen betekend het voor veel mensen wat anders. Dat wil nog niet zeggen dat niets goed of slecht is.
Dat is geen juist redenering.
Er is zoiets als goed en slecht in de perceptie van mensen.
Maar daarom ís iets niet goed of slecht. Juist niet!
Geen enkel persoon/voorwerp/gebeurtenis kan de inherente eigenschap hebben dat het goed of slecht is.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 19:45
Steve Le Irwkin
Steve Le Irwkin is offline
Ik denk dat ik goed heb geleefd als ik op mijn sterf bed lig en denk:"ja, ik ben tevreden". Dit goede leven en het tefreden zijn wordt natuurlijk geheel bepaald door eigen interpretatie. een universele Goede Manier Van Leven bestaat dus niet.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 20:05
mammamia
mammamia is offline
Misschien een beetje te laat als je er dan pas achter komt.

Je MOET iets met je leven: je hebt geen keus. Je moet nu op dit moment leven. Of jij het nu wilt of niet. En als jeje leven niet naar wetten in wilt vullen, maar zoals je het zelf wilt, ongedwongen, moet je het nog, volgens je ego.
Oud 31-05-2002, 20:08
Verwijderd
maak je niet druk over "het goede leven" het is zo'n loze term. "Het goede leven" is voor iedereen anders. voor de een is het creatief bezig zijn en voor de ander veel geld hebben. Voor mij is het gewoon zo gelukkig als mogelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 18:28
Somari
Somari is offline
Citaat:
tacidvs schreef:

Ik denk dat je dit probleem subjectief tegemoet moet treden. Ga uit van de maatschappij waarin je leeft. Als je volgens die normen en waarden goed bent, ben je goed. Tenminste, als je niet in een god o.i.d gelooft. Wie zal er dan oordelen? De mensen waarmee je leeft natuurlijk. Die subjectieve normen en waarden zijn wat mensen gelukkig of ongelukkig kan maken. Zorg ervoor dat je als goed te boek staat bij mensen om je heen en je bent goed. En als het goed is, schenkt dat je ook voldoening.
gr,
Je bent toch voor sommige mensen misbaar, en voor andere onmisbaar? tis maar net hoe je er tegenaan kijkt ?
Oud 05-06-2002, 18:55
unintended
unintended is offline
Citaat:
KontraDix schreef:

Het is subjectief dus in dit geval níet relevant.
alles wat hier gezegd wordt is zo ongeveer subjectief, dan kan je net zo goed de hele topic opheffen of het hele forum.

Citaat:
Dat is geen juist redenering.
Er is zoiets als goed en slecht in de perceptie van mensen.
Maar daarom ís iets niet goed of slecht. Juist niet!
Geen enkel persoon/voorwerp/gebeurtenis kan de inherente eigenschap hebben dat het goed of slecht is.
voor die persoon ís het wel, en dus is het imho. Ik zeg niet dat het voor iedereen zo is, niets is voor iedereen goed of slecht. Anders kunnen we net zo goed alle subjectieve begrippen als goed, slecht, lelijk en mooi schrappen
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 10:01
Verwijderd
Citaat:
unintended schreef:

alles wat hier gezegd wordt is zo ongeveer subjectief, dan kan je net zo goed de hele topic opheffen of het hele forum.
Als dat zo is, waarom blijf je die term dan gebruiken?
Ik geef het antwoord wel.
Omdat je wel degelijk onderscheid kunt maken in subjectiviteit en objectiviteit, maar je gebruikt ze als relatieve termen omdat je anders inderdaad zou kunnen zeggen dat alles subjectief is.

Citaat:
Ik zeg niet dat het voor iedereen zo is, niets is voor iedereen goed of slecht.
Juist.
En ben je het dan ook met me eens dat iets nooit van nature goed of slecht kan zijn?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 15:42
unintended
unintended is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Als dat zo is, waarom blijf je die term dan gebruiken?
Ik geef het antwoord wel.
Omdat je wel degelijk onderscheid kunt maken in subjectiviteit en objectiviteit, maar je gebruikt ze als relatieve termen omdat je anders inderdaad zou kunnen zeggen dat alles subjectief is.
niet alles, maar wel veel dingen. (over welke term heb je het???)

Citaat:
Juist.
En ben je het dan ook met me eens dat iets nooit van nature goed of slecht kan zijn?
van nature niet, mensen maken dingen goed of slecht, vinden dingen goed/slecht. Door dat mensen het een betekenis geven bestaan goed en slecht.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2002, 14:02
Bad-Taste-Bear
Bad-Taste-Bear is offline
dat is denk ik voor iedereen anders , als jij gelukkig ben met hoe je nu leeft is dat het goede leven en ben je pas gelukkig met 20 miljoen euro en een kast van een huis en een pracht auto dan is dat het goede leven.

tis wat je zelf vind dus
Oud 11-06-2002, 15:08
aniettie
aniettie is offline
Ik denk dat goed leven betekend dat je het jezelf maar ook anderen naar de zin maakt. Het is een kwestie van geven en nemen, en proberen in te zien dat boos worden op wat genomen wordt geen nut heeft. Als je dat kan dan verdien je respect en liefde van de mensen en van jezelf, daar gaat het om maar het is voor ieder een moeilijke weg om te maken en echt goed!?!?!
Dat is en blijft voor ieder een andere definitie hebben en krijgen........
Oud 12-06-2002, 10:09
DreamLord
DreamLord is offline
Het goede leven = Op de manier leven waarop jij wil leven.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 02:37
Verwijderd
Citaat:
DreamLord schreef:
Het goede leven = Op de manier leven waarop jij wil leven.
Meer; geleefd hebben zoals je wilde leven. Uiteindelijk. Volgens jouw eigen kriteria.

Overigens, Tacidvs, ik ben weldegelijk van mening dat niemand onmisbaar is.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2002, 11:12
iamcj
iamcj is offline
Een goed leven bepaal je naar je eigen maatstaven en dus niet naar die van andereren. Bereik je je eigen doelen weet je dat je een goed leven hebt, want dan kan je pas trots zijn op je eigen prestaties op alle vlakken. Er is namelijk altijd iemand die het beter heeft, doet of kan.
Reageren

Regels voor berichten