Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-09-2005, 23:18
Wammus
Wammus is offline
Ik heb een vraag:

Ik was vanavond aan het fitnessen en deed een oefening waarbij je met je voeten tegen een balk vanuit je tenen die balk omhoog moest tillen (ik weet zo de naam er niet van). Bij elke beweging die ik maakte hoorde ik m'n enkels knakken.

Mijn vraag is: Kan dit kwaad en kan ik er wat tegen doen?
Oud 30-09-2005, 06:13
Martine1986
Martine1986 is offline
Zo lang ik me kan herinneren knakt mijn enkel al, en dan bedoel ik ook echt dat hij bij iedere stap die ik zet knakt. Als ik op mijn hurken ga zitten knakken mn knieen ook mee, en soms knakt mn heup ook als ik loop, maar die hoor je niet
Maar iig; heb het een keer aan de dokter gevraagd en volgens hem was het geen probleem, iets met gas in je gewrichten?
Ik maak me -zolang het geen pijn doet- er igg geen zorgen over.
Oud 30-09-2005, 08:15
Verwijderd
Ik kan elk synoviaal gewricht knakken . Zo lang je niet geforceerd beweginkjes gaat maken met als doel om te knakken, maar het gewoon een bijkomstigheid is van een beweging die je toch al maakte, kan het geen kwaad.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 10:12
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Knakken moet je niet bewust gaan doen. Je kent vast wel mensen die continu hun vingers knakken. Dat is dus niet goed voor je gewrichten. Iedere keer als jij namelijk knakt, slijt er een miniscuul klein stukje van je gewricht. Veel knakken betekent dus slijtage op latere leeftijd. Maar we praten nu wel over extreem veel knakken.

Een dansdocent van mij knakt altijd haar heup en zij heeft nu dus ook echt een slechte heup.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 10:22
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 30-09-2005 @ 11:12 :
Knakken moet je niet bewust gaan doen. Je kent vast wel mensen die continu hun vingers knakken. Dat is dus niet goed voor je gewrichten. Iedere keer als jij namelijk knakt, slijt er een miniscuul klein stukje van je gewricht. Veel knakken betekent dus slijtage op latere leeftijd. Maar we praten nu wel over extreem veel knakken.

Een dansdocent van mij knakt altijd haar heup en zij heeft nu dus ook echt een slechte heup.

dat zou betekenen dat ik geen enkel meer over heb? Of slijt het alleen als je het expres doet, dat lijkt me ook raar..
Oud 30-09-2005, 10:28
Verwijderd
Dat heeft iedereen wel eens. Als je verder geen rare dingen aan je enkel of gewricht merkt is er dus niets aan de hand.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 10:48
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Martine1986 schreef op 30-09-2005 @ 11:22 :
dat zou betekenen dat ik geen enkel meer over heb? Of slijt het alleen als je het expres doet, dat lijkt me ook raar..
Nee als je het echt heel vaak doet en op een foute manier Dansers hebben er bijvoorbeeld erg last van omdat die nogal vaak knakken, ook onbewust, op een verkeerde manier. Omdat het dan helemaal vast zit en ze het los knakken. Hetzelfde als wanneer je te vaak naar de bottenkraker gaat, dat is op den duur ook niet goed meer voor je.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 13:23
Cookie
Cookie is offline
Ik knak mn duimen bewust (zet ze af tegen mn wijsvinger en knak, tis meer tikken wat ze doen eigk) verder mn enkels als ik mn voet in een rechte hoek trek als ik zit en mn polsen als ik met mn hoofd op mn hand ga leunen...dan knakken ze soms. Mn elleboog als ik m wil strekken soms en als ik mn hoofd in mn nek "gooi" knakt mn rug.

Dit hierboven (behalve mn duimen en soms mn nek) doe ik niet expres...is het dan niet slecht? ik snap het verschil dat niet helemaal goed meer. Als ze knakken zonder dat je er druk opzet is het niet goed, maar als ze knakken zodra je er wel druk opzet is het niet goed?
Oud 30-09-2005, 13:23
Cookie
Cookie is offline
owja mn polsen gaan ook expres, als ik een heel verwaand duh gebaar maak met mn hand en die spieren aanspan...
Oud 30-09-2005, 14:21
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik zal het eens aan mn moeder vragen, die studeert fysiotherapie. Want ik weet ook niet precies hoe t zit. Wat ik vertel is wat iemand mij ooit een keer heeft verteld Antwoord kan wel even duren
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 18:00
Zwoek
Zwoek is offline
Mijn rechterbovenbeen (waar hij aan mijn heup zit) knakt altijd als ik lig en dan met je benen gaat fietsen zegmaar. Maar het is alleen bij mijn rechterbeen. Ik heb er verder geen last van, dus het zal wel niet schadelijk zijn.
Oud 30-09-2005, 18:02
kellytje
kellytje is offline
Mijn kniëen(spelling ? ), enkels, vingers , polsen en kaak (als ik geeuw) kraken allemaal dus ik hoop dat het geen kwaad kan
Oud 30-09-2005, 18:04
Zwoek
Zwoek is offline
Je kaak? Is dat niet irritant dan dat je dat zo hoord in je hoofd?
Oud 30-09-2005, 18:05
kellytje
kellytje is offline
Irritant voor mezelf niet maar je ziet mensen wel raar kijken Het is ook niet stilletjes maar echt luid 'knak'
Oud 30-09-2005, 18:08
Zwoek
Zwoek is offline
Ik vind het wel grappig
Oud 30-09-2005, 19:05
Phenobarbidoll
Phenobarbidoll is offline
Mijn tenen doen dat ook bij elke stap die ik zet.
(Gelukkig hoor je dat niet als ik schoenen aan heb).
Volgens mijn fysiotherapeute kan het geen kwaad
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken, het is alleen vervelend.
Oud 30-09-2005, 19:32
duivelaartje
duivelaartje is offline
Zolang je het niet hoor 'schuren' kan het geen kwaad. Als je echt bij elke beweging het idee heeft dat iets langs elkaar schuurt is dat niet zo goed. Maar af en toe een knak kan geen kwaad.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 19:39
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Mijn enkels knakken altijd. bij gym en mn vingers ook. Kan geen kwaad hoor.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 19:43
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Ici-Paris_# schreef op 30-09-2005 @ 20:39 :
Mijn enkels knakken altijd. bij gym en mn vingers ook. Kan geen kwaad hoor.
Omdat jij verder geen last eraan ondervindt, kan het volgens jou geen kwaad? Dat is vreemd...

Oudere mensen kunnen er toch wel degelijk last van krijgen. Maar dan gaat het echt om het meerdere malen schuren inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 17:32
Wammus
Wammus is offline
Ok tnx voor de reacties. Ik heb het ook af en toe als ik normaal loop en verder heb ik er niet echt last van ofzo. Maar het kan dus geen kwaad dat wou ik ff weten.
Reageren

Regels voor berichten