Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-10-2005, 15:43
juno
juno is offline
Net gelezen in de HP: Via MSN worden vetes van het schoolplein virtueel verder uitgevochten. Op zich zou dat zo ernstig niet zijn, ware het niet dat op MSN bij de kids echt alle remmen losgaan. De meest vreselijke scheldpartijen, zelfs doodsbedreigingen gaan over en weer. Het neemt de vorm aan van fikse computercriminaliteit, met het kraken van mailboxen, ernstige gespam, noem maar op.. Meisjes die door hun ex vriendje naaktfoto's verspreid zien over internet. Leerkrachten signaleren een ernstig probleem, maar zij en ook de ouders zijn niet bij machte in te grijpen, die begrijpen het hele MSN wereldje en het taalgebruik niet eens, als ze het al WILLEN weten wat hun kind op internet uitvreet. Het begint al met basischoolleerlingen!

Iemand hier ervaring ermee, uit ondervinding of van dichtbij gezien? Wat DOE je aan zo'n ontwikkeling?

Ehm, crosspost, zie ik nu. (ook op Nen A, ik dacht dat er gewoon iets fout was gegaanmet plaatsen) FB's: laat hem maar staan waar hij het beste past.

Laatst gewijzigd op 21-10-2005 om 15:53.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2005, 15:48
Mindfields
Mindfields is offline
Nee, ik heb normale mensen in mijn msnlijst. Simpel zat.
Oud 21-10-2005, 16:03
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Jaa, ik heb ook normale mensen erin staan. En anders block ik ze toch meteen.
Oud 21-10-2005, 16:15
nietzijweer
nietzijweer is offline
Ik heb daar vaker over gehoord ja.
Heb ook wel van mensen gehoord die het zijn overkomen,
maar er is, zoals BrunetJuh al zei ook gewoon de block-functie!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 16:27
Iveauh
Iveauh is offline
bij ons zijn idd wel eens naaktfoto's verspreid, en ook in de school opgehangen..
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 16:28
dragonstorm
dragonstorm is offline
dat soort shit gebeurd. Niets bijzonders. Losers will be losers.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 16:30
Verwijderd
Ouders zouden kunnen voorkomen dat hun kinderen gebruik maken van msn en chatboxen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 16:37
Jolene
Jolene is offline
Nee geen last van.Soms word ik wel toegevoegd door mensen die ik helemaal niet ken, maar dat zijn meestal van die contactgestoorde webcam wankers.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 16:42
Lautitia
Lautitia is offline
Sowieso moeten mensen bij dingen die ze tegen anderen zeggen via MSN of via een mailtje eens veel vaker nagaan of ze dat ook face to face durven..
Oud 21-10-2005, 16:47
Verwijderd
Daar is de blokkeeroptie voor uitgevonden.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 16:50
juno
juno is offline
Citaat:
MargotTenenbaum schreef op 21-10-2005 @ 17:47 :
Daar is de blokkeeroptie voor uitgevonden.
Dat schijnt het probleem te zijn: dat durven ze niet. Als een virtuele treiterkop op MSN geblokt wordt, is hij de volgende dag op school nog veel erger.

Blokken schijnt voor die kids geen optie te zijn. Ophouden met MSN ook niet.
Ik snap er ook niks van.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 16:59
11568
11568 is offline
Die kinderen zouden vervelende types gewoon niet moeten accepteren, en mochten die dat niet pikken dan stug volhouden dat ze nooit zijn aangemeld
Gewoon alleen vrienden in hun lijst, verder geen overbodige figuren.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 18:34
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Mijn zusje dr lijst (ze is 13) staat vol met mensen die ze niet kent. Allemaal via via van school of zelfs van totaal andere plaatsen. En ze weet niet meer waar ze allemaal vandaan komen. En bij hun wordt er wel eens ruzie gemaakt via msn ja. Dan zetten ze in hun naam dat ze boos zijn en dan doet de ander dat ook.

Zelfs ik word nu nog wel eens toegevoegd door een viezerik die even op seksualiteit rondsnuffelt en mij dan toevoegt omdat ik daar toevallig wel eens post. Ik word er niet blij van als ik me bedenk dat mn zusje vast ook wel een aantal van die viezerikken in dr lijst zal hebben staan (ze is lang, blond en slank en nog knap ook dus dan weet je t wel ). Maar ja, je doet er zo weinig aan.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 19:12
Lorelei
Lorelei is offline
Oud 21-10-2005, 20:29
Verwijderd
hmmmm je doet er niks aan, en vroeg of laat worden ze wel verstandig
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 20:37
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 21-10-2005 @ 17:50 :
Blokken schijnt voor die kids geen optie te zijn. Ophouden met MSN ook niet.
Ik snap er ook niks van.
Dan de PC maar gewoon verbieden he. Ouders hebben nog wel enige macht en ik zou ook niet willen dat mijn zoon/dochter continu achter dat ding hing en met allerlei wildvreemde mafkezen zou praten.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 20:56
dragonstorm
dragonstorm is offline
waarom zo drastisch? gewoon ip adres van bullies blokkeren, of de passport site in z'n geheel.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 21:22
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
juno schreef op 21-10-2005 @ 17:50 :
Dat schijnt het probleem te zijn: dat durven ze niet. Als een virtuele treiterkop op MSN geblokt wordt, is hij de volgende dag op school nog veel erger.
Dan blokken ze niet, maar lezen gewoon de reacties niet en antwoorden er ook niet op. Sim-pel.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 21:28
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 21-10-2005 @ 22:22 :
Dan blokken ze niet, maar lezen gewoon de reacties niet en antwoorden er ook niet op. Sim-pel.
Zo sim-pel is dat helemaal niet. Iedereen heeft wel een punt waar het zijn of haar controle verliest en toch dingen terug gaat zeggen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 21:29
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 21-10-2005 @ 22:28 :
Zo sim-pel is dat helemaal niet. Iedereen heeft wel een punt waar het zijn of haar controle verliest en toch dingen terug gaat zeggen.
Zo sim-pel is het wel. Je leest gewoon in eerste instantie helemaal de eerste reactie al niet. Wat je niet leest, kan je ook niet raken.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 21:34
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 21-10-2005 @ 22:29 :
Zo sim-pel is het wel. Je leest gewoon in eerste instantie helemaal de eerste reactie al niet. Wat je niet leest, kan je ook niet raken.
Sure, blijf jij maar geloven dat het zo sim-pel is. Dat het jou heel misschien lukt, laat zien dat je jezelf behoorlijk onder controle kunt houden. Maar het grootste gedeelte zal dit echt niet zo sim-pel kunnen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 21:39
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 21-10-2005 @ 22:34 :
Sure, blijf jij maar geloven dat het zo sim-pel is. Dat het jou heel misschien lukt, laat zien dat je jezelf behoorlijk onder controle kunt houden. Maar het grootste gedeelte zal dit echt niet zo sim-pel kunnen.
Dan is het grootste gedeelte gewoon een stel zwakzinnige kneuzen.

Sorry hoor, maar als je je niet zelf kunt verzetten tegen gepest op msn, kun je ook maar beter uit het echte leven wegblijven, want dan ben je daar ook nog niet klaar voor.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 21:40
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 21-10-2005 @ 22:39 :

Sorry hoor, maar als je je niet zelf kunt verzetten tegen gepest op msn, kun je ook maar beter uit het echte leven wegblijven, want dan ben je daar ook nog niet klaar voor.
Het gaat hier dan ook over middelbare scholieren en ik vermoed voornamelijk de onderbouwers. Dus die zijn nog niet klaar voor het echte leven nee.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 21:57
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 21-10-2005 @ 22:40 :
Het gaat hier dan ook over middelbare scholieren en ik vermoed voornamelijk de onderbouwers. Dus die zijn nog niet klaar voor het echte leven nee.
Ik zie nergens iets staan over onderbouwers. Gaat het daar wel om, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen. Bij basisschoolleerlingen ook, al vind ouderwetsche ik dat die nog niet aan msn hoeven. Maar bovenbouwleerlingen op de middelbare moeten hier vér boven staan, want ja, die gaan over een jaar (of 2) studeren en de echte wereld in.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 21:59
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 21-10-2005 @ 22:57 :
Ik zie nergens iets staan over onderbouwers. Gaat het daar wel om, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen. Bij basisschoolleerlingen ook, al vind ouderwetsche ik dat die nog niet aan msn hoeven. Maar bovenbouwleerlingen op de middelbare moeten hier vér boven staan, want ja, die gaan over een jaar (of 2) studeren en de echte wereld in.
Ik ben het met je eens dat bovenbouwleerlingen hier boven moeten staan. Vandaar dat ik zelf van onderbouwers uitga. Ik kan me ook niet voorstellen dat er zoveel bovenbouwleerlingen zijn die nog flink gaan lopen ruzieen via msn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2005, 22:04
Mindfields
Mindfields is offline
Zelfs van onderbouwers verwacht je dit niet. Alhoewel, wel van die die op het vmbo zitten natuurlijk.
Oud 21-10-2005, 22:08
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mindfields schreef op 21-10-2005 @ 23:04 :
Zelfs van onderbouwers verwacht je dit niet. Alhoewel, wel van die die op het vmbo zitten natuurlijk.
Ik had anders genoeg malloten bij mij op t VWO zitten die ik daar wel voor aanzag in de eerste en tweede hoor.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 22:28
Broeder
Broeder is offline
Ik scheld alleen tegen de altijd olijke Alice op MSN. Soms maak ik haar wel aan het huilen
Oud 21-10-2005, 23:20
dragonstorm
dragonstorm is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 21-10-2005 @ 22:39 :
Dat was geen geheim. Tsja, ik kan er niet mee zitten. Of je nu op 'msn' pest word of op school is geen verschil. Losers will be losers.

(En dan bedoel ik de 'terroristen'.

Wat is dat met die spelling van simpel tegenwoordig?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 23:20
dragonstorm
dragonstorm is offline
Citaat:
Broeder schreef op 21-10-2005 @ 23:28 :
Ik scheld alleen tegen de altijd olijke Alice op MSN. Soms maak ik haar wel aan het huilen
En... waarom zou je dat doen, eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 00:09
Vice
Vice is offline
Citaat:
Maar die spoort ook niet helemaal.
Oud 22-10-2005, 00:16
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
Mindfields schreef op 21-10-2005 @ 16:48 :
Nee, ik heb normale mensen in mijn msnlijst. Simpel zat.
Oud 22-10-2005, 08:07
Verwijderd
Toen ik zestien/zeventien was, heb ik wel eens ruzie gehad via de msn Maar dat was niet met mensen die ik niet kende, maar met de vriend van een vriendin van mij die kwaad op mij werd omdat ik mijn (en zijn) vriendin verdedigde omdat zij wel eens op dit forum postte. Als ik me goed herinner, heeft die klootviool zelfs op dit forum nog topics geopend om mij te beledigen.
Maar goed, trieste mensen heb je dus overal, zelfs al doe je nog zo je best om ze uit je omgeving te weren. En inderdaad, die blokkeerknop is altijd fijn
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 08:13
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 22-10-2005 @ 00:20 :

Wat is dat met die spelling van simpel tegenwoordig?
Snap je t niet?
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 17:11
juno
juno is offline
Het gaat om basisschoollleerlingen en onderbouwers.

MSN is een verlengstuk en een hulpmiddel geworden van het reguliere getreiter op het schoolplein, en omdat de controle van volwassenen ontbreekt neemt het daar al heel snel veel ernsiger vormen aan. Kinderen zijn nog niet in staat de echte wereld van de virtuele te scheiden. Vooral onder kinderen is MSN een normaal onderdeel van het leven geworden, iets waar je niet buiten kunt. Wie niet op MSN is, ligt direct uit de groep. Hele schoolklassen hebben elkaar op MSN.

Er is een stuk van de kinderwereld waar volwassenen helemaal geen grip meer op hebben: de internetwereld.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 17:18
Verwijderd
Citaat:
dragonstorm schreef op 22-10-2005 @ 00:20 :
En... waarom zou je dat doen, eigenlijk?
alice is een chatbot, oftewel een computerprogramma dat tegen je terugpraat met standaardreacties
dat is geen reden om alice uit te schelden, maar ach, je kwetst er niemand mee.

Ik vind dat je als ouders wel invloed kunt hebben op hoe je kinderen met msn omgaan. Je hebt immers ook in niet-internet-sociale situaties invloed op je kind, ook zonder dat je er bij bent. Daarvoor zul je dan inderdaad wél zelf ook wat van msn leren begrijpen... maar je kunt je kind best leren hoe het met msn-pesten om kan gaan en je kind helpen als het er niet zelf mee om kan gaan. En vooral: je kind leren dat het niet zélf moet gaan msn-pesten.
Daarmee voorkom je niet alle msn terreur natuurlijk, maar dan blijft het beperkt tot 'normale' proporties.
Het is alleen niet iets wat ouders na kunnen doen van hun eigen ouders, en dus iets waarvoor ze zelf creatief zullen moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 23:41
Poeperd
Poeperd is offline
Die penissen praten zo raar dat je er echt NIKS meer van snapt. Laatst begon er ook eentje tegen me te gillen (geen ideeee hoe die opeens in mn lijst kwam) dat ie me dood ging maken en dat ik een 'megol' was.

Mijn oplossing: verbeteren. Die mensen maken zo ontzettend veel spelfouten dat er genoeg te verbeteren valt. En dat vinden ze zo irritant dat ze je meestal wel snel blokken.

(Nadat ik wel 10 keer had gezegd dat je 'mongool' schrijf, schreef hij nog steeds 'megol'. Op dat punt heb ik het opgegeven).
Oud 23-10-2005, 02:27
Jolt
Jolt is offline
Mensen die msn zowizo serieus als contact middel zien zijn zowizo zielig, het is net als SMS hartstikke onpersoonlijk en daarnaast zegt lichaamstaal of een gezichts uitdrukking 100x meer.

Maar de huidige jeugd is naar de klote en snapt het toch niet.
Oud 23-10-2005, 09:22
dragonstorm
dragonstorm is offline
Citaat:
Sarah schreef op 22-10-2005 @ 18:18 :
alice is een chatbot, oftewel een computerprogramma dat tegen je terugpraat met standaardreacties
dat is geen reden om alice uit te schelden, maar ach, je kwetst er niemand mee.
oh, ik dacht al dat alice een persoon was
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 09:30
snoopy
snoopy is offline
Nee, nooit ruzie gehad. Maar ik stam natuurlijk ook nog uit t tijdperk dat ik pas msn kreeg toen ik al lang en breed van de middelbare school af was.
Wel word ik soms pissig op sommige figuren van scholieren.com die je toevoegen en dan denken dat ze vanalles tegen je kunnen zeggen...
Oud 23-10-2005, 11:53
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Poeperd schreef op 23-10-2005 @ 00:41 :
Die penissen praten zo raar dat je er echt NIKS meer van snapt. Laatst begon er ook eentje tegen me te gillen (geen ideeee hoe die opeens in mn lijst kwam) dat ie me dood ging maken en dat ik een 'megol' was.

Mijn oplossing: verbeteren. Die mensen maken zo ontzettend veel spelfouten dat er genoeg te verbeteren valt. En dat vinden ze zo irritant dat ze je meestal wel snel blokken.

(Nadat ik wel 10 keer had gezegd dat je 'mongool' schrijf, schreef hij nog steeds 'megol'. Op dat punt heb ik het opgegeven).
Hoe kom je in vredesnaam aan die mensen?
Oud 23-10-2005, 12:23
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 23-10-2005 @ 03:27 :
Mensen die msn zowizo serieus als contact middel zien zijn zowizo zielig, het is net als SMS hartstikke onpersoonlijk en daarnaast zegt lichaamstaal of een gezichts uitdrukking 100x meer.

Maar de huidige jeugd is naar de klote en snapt het toch niet.
Ongeveer driekwart procent van de jeugd ziet MSN als serieus contactmiddel. Uit Brits onderzoek is ook gebleken dat jongeren die veel op MSN zitten gemiddeld meer vrienden hebben, meer sociale contacten hebben, gelukkiger zijn en emotioneel wat voorlopen op hun 'offline' leeftijdgenoten.

Begrijpelijk ook. Want mensen vergeten het wel eens, maar veel dingen praat je eenvoudiger uit via MSN. Ruzies, verliefdheden, uitmaken, het wordt allemaal makkelijker gemaakt als het onpersoonlijker is. Blijkbaar hebben jongeren daar gemiddeld wel profijt van.

(Bovendien, bij alle communicatie behalve een gesprek zie je elkaars gezichtsuitdrukking en lichaamstaal niet - toch wordt de romantiek al eeuwenlang bedreven via gedichten en brieven, en wordt een kaartje of een telefoontje altijd nog als zeer attent gezien. Is dat ook allemaal maar onpersoonlijk en zielig?)
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 15:04
Verwijderd
Het is voor het eerst dat ik over een probleem lees waar ik dus eigenlijk niet bij kan met mijn hoofd... Elke keer dat iemand mij op msn toevoegt krijg ik daar melding van: "die of die heeft je toegevoegd op zijn/haar lijst, toestaan ja/nee?" zoiets. Als ik de persoon in kwestie niet ken (gebeurt niet vaak) dan bekijk ik even wat hij of zij te melden heeft en als dat niet bevalt dan is de blokkeeroptie een uitstekende uitkomst. Waarom zou je in vredesnaam pestkoppen toestaan je lastig te vallen, in je eigen huis notabene... Toen ik 16 was had ik geen internet, laat staan chatprogramma's dus misschien snap ik het daarom niet? Enige oplossing is volgens mij de ouders strenger toezicht te laten houden. Dat ze msn niet begrijpen is geen argument, moeten ze maar beter hun best doen. En webcams verbieden/verstoppen.

En dat mensen op school worden gepest... Dat is in- en intriest, helaas zal dat nooit helemaal verdwijnen. Maar je zou op zijn minste thuis gewoon van het gezeik af moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 16:32
Magican
Magican is offline
Citaat:
Oud 23-10-2005, 16:32
Verwijderd
Citaat:
( ) schreef op 23-10-2005 @ 16:04 :
Het is voor het eerst dat ik over een probleem lees waar ik dus eigenlijk niet bij kan met mijn hoofd... Elke keer dat iemand mij op msn toevoegt krijg ik daar melding van: "die of die heeft je toegevoegd op zijn/haar lijst, toestaan ja/nee?" zoiets. Als ik de persoon in kwestie niet ken (gebeurt niet vaak) dan bekijk ik even wat hij of zij te melden heeft en als dat niet bevalt dan is de blokkeeroptie een uitstekende uitkomst. Waarom zou je in vredesnaam pestkoppen toestaan je lastig te vallen, in je eigen huis notabene... Toen ik 16 was had ik geen internet, laat staan chatprogramma's dus misschien snap ik het daarom niet? Enige oplossing is volgens mij de ouders strenger toezicht te laten houden. Dat ze msn niet begrijpen is geen argument, moeten ze maar beter hun best doen. En webcams verbieden/verstoppen.
Ken je de macht van de angst dan niet?

Ik heb op de basisschool in groep 6 en 7 in een klas gezeten waar echt sprake was van verschillende rangen. Ik kwam later in de klas en was de nieuweling, wat mij direct in de laagste rang plaatste. De groep verwacht van je dat je wel meedoet in de groep, zodra je je afzijdig houdt worden de pesterijen vele malen erger. Binnen de groep behoor je vrede te hebben met je rang en te accepteren wat de gevolgen hiervan zijn. Zo was er een 'spelletje' waarbij alle meisjes tegen de muur moesten staan, waarna de jongens er in volle vaart tegenop gingen springen. Ik was de laagste rang, dus moest ik vooraan staan en alle klappen vangen. Als ik meedeed, dan hoorde ik bij de groep en lieten de meisjes me verder met rust. Weigerde ik echter mee te doen, dan kreeg ik de gehele groep op mijn dak en stond volledig alleen. Als tienjarige kies je dan toch sneller voor het ondergaan van de pesterijen, dan om in je eentje tegenover de hele groep te staan.

De wreedheid van kinderen kan hierin echt heel ver gaan, en als je tot zo een groep behoort is het blokken van de pester geen optie. Als je dat doet, dan is de volgende dag op school een echte hel, terwijl als je de scheldpartijen ondergaat je nog enigszins met rust gelaten wordt. Je gaat een hoop slikken uit zelfbescherming.

En dan kunnen mensen best zeggen dat de ouders het allemaal moeten verbieden, maar uiteindelijk lost dat weinig op. Ten eerste is het lastig altijd te controleren wat je kind doet, vooral wanneer hij of zij niet thuis is. Tegenwoordig beschikken bibliotheken, scholen e.d. allemaal over computers met internet en het is ondoenbaar om altijd te weten wat je kind doet. Daarnaast, hoe stom het ook klinkt, kan een kind dat niet op msn mag in het ware leven dan weer een extra slachtoffer worden omdat je er direct buiten valt als alle anderen wel msnen. Men spreekt bijvoorbeeld af te gaan zwemmen via msn, jij hebt het niet dus je weet het niet dus je bent er nooit.

Naast dat alles is het nog maar de vraag hoeveel ouders weten wat er daadwerkelijk gaande is. Als kind kun je erg goed zijn in verborgen houden, omdat ouders die ingrijpen dingen vaak ook kunnen verergeren, of je in ieder geval bang bent dat dat gebeurd. Waarschijnlijk is het nog onderdeel van de bedreigingen ook. 'Als je aan ook maar iemand verteld wat ik heb gezegd, sla ik je helemaal verrot'.

Ik weet ook niet echt wat er aan te doen. Het 'normale' pesten is al een probleem waar geen echte oplossing voor is, laat staan voor het pesten via msn.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 00:24
JCG
JCG is offline
Citaat:
Lautitia schreef op 21-10-2005 @ 17:42 :
Sowieso moeten mensen bij dingen die ze tegen anderen zeggen via MSN of via een mailtje eens veel vaker nagaan of ze dat ook face to face durven..
Het leukst is om ze ermee te confronteren wat ze allemaal op het internet zeggen .

Zo'n snotjoch van een jaar of 16 zat mijn nichtje uit te schelden via sms. Jammer voor hem herkent ik zijn kop. Toen heb ik hem face to face duidelijk gemaakt dat hij daar mee moest op houden. Anders zou die heel moeilijk kunnen typen voortaan.
Oud 24-10-2005, 00:36
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-10-2005 @ 13:23 :
Ongeveer driekwart procent van de jeugd ziet MSN als serieus contactmiddel. Uit Brits onderzoek is ook gebleken dat jongeren die veel op MSN zitten gemiddeld meer vrienden hebben, meer sociale contacten hebben, gelukkiger zijn en emotioneel wat voorlopen op hun 'offline' leeftijdgenoten.

Begrijpelijk ook. Want mensen vergeten het wel eens, maar veel dingen praat je eenvoudiger uit via MSN. Ruzies, verliefdheden, uitmaken, het wordt allemaal makkelijker gemaakt als het onpersoonlijker is. Blijkbaar hebben jongeren daar gemiddeld wel profijt van.

(Bovendien, bij alle communicatie behalve een gesprek zie je elkaars gezichtsuitdrukking en lichaamstaal niet - toch wordt de romantiek al eeuwenlang bedreven via gedichten en brieven, en wordt een kaartje of een telefoontje altijd nog als zeer attent gezien. Is dat ook allemaal maar onpersoonlijk en zielig?)
Een brief zegt 100x meer dan een email, aan het handschrift alleen al zie je wat voor iemand het is.

Stel je hebt een relatie, je wilt het uitmaken, dan doe je dat toch niet via MSN of via een SMS?Dan behandel je hem of haar als stront.
Wat wel een voordeel is, je kan discussieren met mensen met dezelfde intresses, ongeacht de afstand.

Zowizo door internet lijkt de afstand bij mensen steeds korter, maar je kan dus echt never en de nooit iemand leren kennen via digitale communicatie, ik ken genoeg mensen die in het huidige leven geen woord zeggen, maar zodra ze achter een schermpje zitten, lullen ze je de oren van de kop af.

Daarbij dat ook bijna alles te koop is via internet, blijven veel mensen thuis achter hun computertje zitten. Al helemaal met die thuis studies waarbij je je huiswerk naar je leraar mailt.

Ieder zijn eigen ding, maar MSN en die hele taal eromheen, begint mij nu erg de strot uit te hangen, als je al ziet dat de 12 en 13 jarige, alleen nog maar 'ff' kunnen of 'idd' en 'w8'.

Oke taal of jah straattaal veranderd altijd, maar de jeugd moet toch gewoon ABN leren, vooral als je een sollicitatie brief schrijft, als je daar 'ff' of 'idd' inzet, kan je het schudden.

Maja, ik ben wel eens benieuwd hoe het verder afloopt met de jeugd en hun MSN gebruik.

Laatst gewijzigd op 24-10-2005 om 00:39.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 01:26
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Jolt schreef op 24-10-2005 @ 01:36 :
de jeugd moet toch gewoon ABN leren, vooral als je een sollicitatie brief schrijft, als je daar 'ff' of 'idd' inzet, kan je het schudden.
*Kuch*

Citaat:
Zowizo
Citaat:
veranderd
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 07:27
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Zowizo is toch echt nog altijd sowieso. Er is bijna niemand die dat goed schrijft.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 08:45
Eresh'kigål
Eresh'kigål is offline
waar er twee vechten hebben er twee schuld en zo was je vroeger zelf ook dus niet zo zeuren hoor
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten