Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2005, 06:56
Stefanie1984
Stefanie1984 is offline
Welke stappen zijn er nodig? (dus bank,diploma enz)
Oud 06-10-2005, 08:40
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Horeca diploma om te beginnen en een diploma hygiene.
Oud 06-10-2005, 08:57
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Is een diploma verplicht voor de vergunningen ofzo?
Oud 06-10-2005, 10:08
ganralph
ganralph is offline
jep, zonder diploma's zal de gemeente je geen zaak laten openen.

overigens is een discotheek vrij moeilijk. je hebt te maken met bestemmingsplannen en zo. je kunt wel een perfect plan hebben, genoeg geld en alle diploma's, maar dan kan de gemeente je nog simpelweg weigeren. "daar hoort volgens ons geen discotheek". hou er ook rekening mee dat omwonenden/nabij gelegen bedrijven vaak niet zitten te wachten op een discotheek. zij kunnen nog behoorlijk dwars gaan liggen. (dit geldt ook als je een bestaande locatie overneemt)

wat je moet regelen voordat je ook maar kunt denken aan het openen:
- geld (waarschijnlijk een lening van de bank)
- diploma's (horeca)
- vergunningen omtrent je openinstijden
- locatie die geschikt is (denk aan bestemming en veiligheid)
- veiligheid en beveiliging (je zult moeten garanderen dat jouw disco geen overlast veroorzaakt)
- contracten met leveranciers

en zorg dat je je gasten iets fatsoenlijks te bieden hebt.
iets lulligs als het aantal beschikbare parkeerplaatsen in de buurt kan klanten erg geirriteerd maken.

Laatst gewijzigd op 06-10-2005 om 10:10.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 13:26
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
Stefanie1984 schreef op 06-10-2005 @ 07:56 :
Welke stappen zijn er nodig? (dus bank,diploma enz)

Als je dit zelf niet kunt bedenken dan schrijf het maar op je buik....
Oud 06-10-2005, 13:54
Metal
Metal is offline
idd
Oud 06-10-2005, 16:31
The0
The0 is offline
Citaat:
Blenderhead schreef op 06-10-2005 @ 14:26 :
Dus jij beweert dat je van overal waar je ooit aan zult beginnen je al genoeg voorkennis hebt? Lijkt me sterk.
Oud 06-10-2005, 16:51
Jeopardize
Jeopardize is offline
Er zit veel verschil tussen genoeg voorkennis hebben en er totaal geen zak vanaf weten
Oud 07-10-2005, 10:53
ganralph
ganralph is offline
ps. een eigen horecabedrijf hebben is vaak niet zo leuk/romantisch/onafhankelijk als het klinkt.

relaties met medewerekers, vrienden en familie kunnen behoorlijk onder druk komen staan en je moet er meer tijd in steken dan je vaak in eerste instantie dacht. regelmatig onderhoud, boekhouding (daar zul je in het begin niet iemand voor in kunnen huren), bevoorrading. en dan nog de hele nacht je tent open houden (en daarna uitgebreid schoonmaken, want de keuringsdienst komt ook ooit een keer langs). gaat er iets fout dan zit je met aanklachten en processen (geld en tijd).
is er echt gedonder of overtreed je de geluidsnormen, dan kan de gemeente je tijdelijk dichtgooien (en zit je zonder inkomsten)
maw: de verantwoordelijkheid en druk zijn erg groot.

bij een eigen (horeca)bedrijf is 40 uur geen werkweek maar 2,5 dag. als jij rond wil komen van een nieuwe discotheek (die niet meteen stampend vol zal zitten met vaste klanten die veel omzetten) dan mag je rekening houden met 7 dagen per week werken (en dan n uurtje of 14 per dag)

althans dat is "mijn" ervaring

Laatst gewijzigd op 07-10-2005 om 10:55.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 11:51
evanescence
evanescence is offline
je hebt geld nodig...
Oud 07-10-2005, 13:10
tandenborstel
tandenborstel is offline
Ik las laatst in de krant dat qua starterbedrijven discotheken het meest failliet gaan (en dat je met pannekoeken huizen juist de grootste succes kans hebt).
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 15:44
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
evanescence schreef op 07-10-2005 @ 12:51 :
je hebt geld nodig...
om geld te krijgen heb je een goed plan nodig dat je voor kunt leggen aan de bank/investeerders

en om een plan te krijgen heb je creativiteit nodig.

en als je toch creativiteit hebt, kun je ook wel verzinnen wat je nodig hebt om een discotheek te beginnen...
Oud 07-10-2005, 16:16
Pierreke
Pierreke is offline
Een goed overdachte marketingstrategie kan erg van pas komen. Je moet je dus ook (naast de al genoemde aspecten in voorgaande posts) af gaan vragen welk soort publiek je aan wilt gaan trekken. Dit heeft natuurlijk met je muziekkeuze te maken, maar segmentatie kan erg belangrijk zijn. Hier in de buurt zit een discotheek die failliet is gegaan doordat ze alle (boeren)jeugd uit dat dorp weigerden na een tijd. Deze waren echter wel vaste klanten en zorgen ervoor dat de zaak binnen afzienbare tijd niet meer draaide!
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 18:00
Mara
Mara is offline
In ieder geval het diploma 'sociale hygiëne'. Volgens mij moet er altijd één iemand aanwezig zijn met dit diploma (dit geldt volgens mij voor horeca, ik denk dat een discotheek daar wel onder valt..)
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 20:43
MB
MB is offline
Volgens mij moet je ook een BHV en een EHBO certificaat hebben, verder moet je tegenwoordig wel hele goede plannen hebben wil je genoeg geld krijgen van de bank
Oud 08-10-2005, 01:11
little nemo
little nemo is offline
laat ik maar ns wat behulpzamer zijn. je hebt nodig:
- drank- en horecavergunning. hiervoor is een inschrijving bij de kamer van koophandel vereist, twee personen met een diploma sociale hygiëne en goedkeuring van het pand door brandweer en GGD e.d. Je moet trouwens ook 21+ zijn. kost een paar honderd euro, eenmalig
- het bestemmingsplan moet een discotheek toestaan op de plaats waar jij m wil. is hier niet aan voldaan, dan kan je een wijziging aanvragen
- aanmelding bij de Buma om muziek te mogen draaien. kosten: afhankelijk van de grootte van de discotheek, maar ga uit van 500 tot 1500 euro op jaarbasis
- als je winst wil gaan maken moet je een rechtspersoon oprichten. dat betekent dat je verplicht bent alles bij te houden, zodat je over al je inkomsten belasting kan betalen.
- als je een lening bij de bank aanvraagt, moet alles rond zijn en moet je een garantie kunnen geven dat je ook af kanbetalen mocht het mislopen.
- verder moet je je aan de geluidsnormen e.d. houden, dus die moet je ook kennen.

ik vergeet vast nog dingen, maar ik gok dat dit genoeg is om je er van af te houden. sukses !
Oud 08-10-2005, 12:21
TRXD
TRXD is offline
Misschien wil ze dit wel ergens anders voor weten. Het hoeft toch niet zo te zijn dat ze ook daadwerkelijk een discotheek gaat beginnen?

Maar er staan ook wat nuttige reacties tussen lees ik wel.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 15:02
Gimme more beer
Citaat:
little nemo schreef op 08-10-2005 @ 02:11 :
- als je winst wil gaan maken moet je een rechtspersoon oprichten.
In theorie hoeft het natuurlijk geen rechtspersoon te zijn. Maar in een risicobedrijf als een disco is het natuurlijk wel handig
Oud 08-10-2005, 16:50
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Blenderhead schreef op 06-10-2005 @ 14:26 :
Ja inderdaad.

Mijn ouders hebben zelfs twee keer een cafe gehad, en er komt meer bij kijken dan alleen maar wat wilde plannen bedenken.

ganralph heeft eigenlijk al het antwoord gegeven.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 07:44
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 08-10-2005 @ 16:02 :
In theorie hoeft het natuurlijk geen rechtspersoon te zijn. Maar in een risicobedrijf als een disco is het natuurlijk wel handig
wat wou je anders, een natuurlijk persoon ?
Oud 10-10-2005, 08:11
Gimme more beer
Citaat:
little nemo schreef op 10-10-2005 @ 08:44 :
wat wou je anders, een natuurlijk persoon ?
Een éénmanszaak, VOF of iets dergelijks
Oud 10-10-2005, 12:11
thegoodlife
thegoodlife is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 10-10-2005 @ 09:11 :
Een éénmanszaak, VOF of iets dergelijks
Volgens mij weet hij niet helemaal wat een rechtspersoon is

En voor het starten van een discotheek heb je allereerst een hele grote zak geld nodig, die je kan vullen met geld van een brouwerij, bank en/of investeerder. Een goede locatie, medewerking van de gemeente (vergunning & bestemmingsplan), het juiste concept, het juiste personeel, goede PR.

Stel een doelgroepvast en bedenk je of je deze op deze locatie, met dit concept kan trekken. En last but not least; de juiste dj's, juiste licht & geluidsinstallatie en een leuke aankleding.

Qua ervaring/diploma's is het naar mijn mening aan te raden om in ieder geval enkele jaren ervaring te hebben in de horeca en met PR en goede relaties te hebben met mensen die je kunnen helpen om de hele toko op te zetten. Qua diploma's moet je binnen een discotheek voor zover ik weet minimaal een EHBO diploma en BHV diploma hebben plus een horeca diploma.

Daarnaast heb je nog een tapvergunning nodig, dient het bestemmingsplan bij de gemeente toe te staan dat je er een discotheek wilt openen en als je langer open wilt dien je hiervoor een verruiming van de openingstijden aan te vragen.

Het is nogal wat, en op jouw leeftid zou ik het zelf niet gaan wagen. Ik heb wel een eigen bedrijf en ben een tijdje bezig geweest in de muziek/media wereld en heb met een aantal mensen een idee uit proberen te werken om hier een club te openen, maar er komt gewoon teveel bij kijken en vergt in ieder geval naar mijn mening op mijn leeftijd teveel tijd en energie en ik ben iemand die iets goed wilt doen en niet half.

In ieder geval heel veel suc6!
Oud 10-10-2005, 12:27
Gimme more beer
Citaat:
thegoodlife schreef op 10-10-2005 @ 13:11 :
Volgens mij weet hij niet helemaal wat een rechtspersoon is
Dat lijkt me heel sterk bij iemand die rechten studeert
Oud 10-10-2005, 16:28
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 10-10-2005 @ 13:27 :
Dat lijkt me heel sterk bij iemand die rechten studeert
het is toch zo, want de dingen die jij noemt zijn wel degelijk rechtenpersonen. sterker nog, een vof bestaat niet eens meer
Oud 10-10-2005, 16:56
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 10-10-2005 @ 17:28 :
het is toch zo, want de dingen die jij noemt zijn wel degelijk rechtenpersonen. sterker nog, een vof bestaat niet eens meer
Oh ja? Voor zover ik weet, maar ik hou uiteraard een slag om de arm, is de derde titel van het eerste boek van het Wetboek van Koophandel (vof en cv) nog steeds geldend recht. Het wetsvoorstel Personenvennootschappen gaat daar inderdaad verandering in brengen nu het door de Tweede Kamer is aangenomen, maar dan nog bestaat er een keuze tussen wel of geen rechtspersoonlijkheid, om nog maar niet te spreken van het overgangsregime dat waarschijnlijk eerbiedigend zal zijn voor de bestaande personenvennootschappen. In elk geval is de regeling nog geen geldend recht (gaat komen in BW7) tot hij in het Staatsblad is gepubliceerd.

Overigens is mijn verwachting dat die hele personenvennootschappen geen rol van betekenis meer zullen gaan spelen als de hele operatie flexibilisering besloten vennootschap (de 'flex-VB') uiteindelijk afgerond is (er is nu consultatie over de tweede tranche). Dan wordt een groot gedeelte van het BV-recht gewoon regelend en wordt de ondernemer veel meer vrijheid gelaten. Dat komt tegemoet aan de eisen van de markt. Met name op het gebied van statuten en kapitaal(bescherming) zal veel veranderen: zo wordt het straks mogelijk een BV op te richten zonder enige inleg (of één euro) en wordt serieus gedacht over het schrappen van de eis van een verplichte blokkeringsregeling. Kun je beter daarop wachten
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-10-2005, 17:34
Gimme more beer
Citaat:
little nemo schreef op 10-10-2005 @ 17:28 :
Ik weet wel waar ik over praat.

Aangenaam, Jaap Haagmans, directeur van Rely Websolutions VOF
Oud 10-10-2005, 20:11
thegoodlife
thegoodlife is offline
Een lesje rechtspersonen:

Bedrijfsvormen in Nederland

Eenmanszaak
VOF
CV

= Geen rechtspersoon

BV
NV
Stichting
Vereniging

= Rechtspersoon

Als er sprake is van een rechtspersoon zijn de bestuurder(s) niet in beginsel aansprakelijk voor schulden van de onderneming.

Voor meer info zie http://www.belastingdienst.nl/zakeli...worden-14.html

Als je het goedkoop wilt en geen hoofdelijke aansprakelijkheid wilt hebben adviseer ik je een CV met als beide vannoten een LTD of 2 LTD's. Enige probleem is dat banken hier niet altijd vrolijk van worden, het beste advies voor een discotheek of horeca bedrijf is toch nog altijd een BV met een holding of 2 BV's en een holding; 1 voor de exploitatie en 1 voor het beheer van het gebouw e.d.

Laatst gewijzigd op 10-10-2005 om 20:13.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 21:02
Verwijderd
Citaat:
thegoodlife schreef op 10-10-2005 @ 21:11 :
Een lesje rechtspersonen:

Bedrijfsvormen in Nederland

Eenmanszaak
VOF
CV

= Geen rechtspersoon

BV
NV
Stichting
Vereniging

= Rechtspersoon
Als je het goed wilt doen, vermeld dan ook even de volledige lijst. Je vergeet namelijk de coöperatie, de onderlinge waarborgmaatschappij en de beleggingsmaatschappij met veranderlijk kapitaal, de facto een species van de naamloze vennootschap. Verder vergeet je de maatschap, in het commerciële dienstenverkeer nog steeds een veelgebruikte ondernemingsvorm (huisartsen, advocaten, notarissen). Voor de volledigheid kun je ook het EESV noemen (Europees economisch samenwerkingsverband) en de zgn. SE (societas Europeia) oftewel de Europese NV.

Bovendien, stichting en vereniging zijn nu niet direct rechtsvormen waar je aan denkt bij commerciële activiteiten. En ik vraag me werkelijk af wat een beginnend ondernemer die van toeten nog blazen weet, meteen al moet met allerlei constructies waarin je twee Engelse of Amerikaanse limiteds in een cv hangt. Het moet wel leuk blijven, zogezegd.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 21:19
Gimme more beer
En de man-vrouw firma, potdorie?
Oud 10-10-2005, 21:26
Verwijderd
Haha, op die manier kun je het driehoog-achter-aangetrouwdeschoonzoon-onderneminkje ook wel als aparte ondernemingsvorm vermelden

Naar mijn mening verdient de 'man-vrouw firma' geen aparte vermelding omdat dat gewoon een species is van het genus eenmanszaak, met dien verstande dat er uiteraard door het bestaan van een huwelijksgemeenschap (niet waarschijnlijk) of huwelijkse voorwaarden met een uitsluitings- en verrekenbeding (waarschijnlijker) wel allerlei goederenrechtelijke en fiscale consequenties zijn, maar dat is niet zo interessant.

Wat immers de vof, de cv en de maatschap als niet rechtspersoonlijkheid bezittende ondernemingsvormen anders maakt dan de eenmanszaak is het feit dat de eerstgenoemde een éigen wettelijke regeling kennen, namelijk in het wetboek van koophandel. Eigenlijk is 'eenmanszaak' überhaupt een nogal verwarrende term, want het is geen juridisch begrip. Technisch is een BV met één persoon als enig bestuurder en enig aandeelhouder evengoed een eenmanszaak. Dergelijke 'eenpersoonsvennootschappen' komen erg vaak voor. Maar je zit dan natuurlijk altijd tegen de grens van de aansprakelijkheid in personam aan, vaak met behulp van de vereenzelviging: want wat is nog het verschil tussen de BV met A als enig bestuurder en enig aandeelhouder, en A privé?
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 21:32
Gimme more beer
Wat ik bedoelde is dat het punt wel duidelijk was. Ook na de post van thegoodlife. Je stelt zelf dat hij bepaalde overbodige zaken meldt, zoals bijvoorbeeld de stichting en vereniging, maar je hebt het zelf wel onder andere over een maatschap, een rechtsvorm waar ik nog niet eens aan zou denken bij een discotheek, terwijl een stichting of vereniging nog wel enigszins ergens op slaat.
Oud 10-10-2005, 21:34
Verwijderd
Het boeit mij helemaal niet of wat ik zeg van nutte is voor de topicstarter, ik kan er gewoon niet tegen als wijsneuzen die 'een lesje rechtspersonen' willen geven, dat dan vervolgens zelf ook niet goed doen
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 21:53
Gimme more beer
Maar waarom zeg je dat hij incompleet is als je vervolgens wenst te melden dat bepaalde dingen die hij zegt overbodig zijn?

Okee, dat "lesje rechtspersonen" had hij achterwege kunnen laten, dat ben ik met je eens.
Oud 10-10-2005, 22:02
Verwijderd
Daar ging het mij dus ook om. Maarja, waar hebben we het nou eigenlijk over
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 22:04
Gimme more beer
Mee eens
Oud 11-10-2005, 14:49
rubenrtv
rubenrtv is offline
Herinnering: De topictitel is 'Eigen discotheek beginnnen' en niet 'Wat is een rechtspersoon?'
Oud 11-10-2005, 15:13
Gimme more beer
Citaat:
rubenrtv schreef op 11-10-2005 @ 15:49 :
Herinnering: De topictitel is 'Eigen discotheek beginnnen' en niet 'Wat is een rechtspersoon?'
De TS reageert toch niet meer.
Oud 11-10-2005, 16:12
Verwijderd
Brandverzekering, inboedelverzekering etc
Kamer van koophandel
Vergunning voor horecabedrijf, schenken van sterke drank, parkeergelegenheid, geluidsnormen, openingstijden
Blusapparatuur, alarmsysteem, beveiligingsmedewerkers, inboedel, pand met juiste bestemmingsplan
Startkapitaal, lening,
Medewerkers, reclame, inkoopkosten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten