Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-10-2005, 20:40
Meadow
Meadow is offline
Ik stapte laatst in een auto en trok gedachteloos de riem om me heen, en toen kwam er ineens een vraag in me op. Hoe veilig is zo'n riem bij ene ongeluk? Als je heel hard tegen iets onwijkbaars (bijv. een muur) aancrost, hoe hard moet dat dan zijn om bijvoorbeeld je borstbeen, ribben of sleutelbeenderen te breken? Ik heb 3VO hierover gemailt, maar ik krijg geen antwoord. Ik vraag me af of er uberhaupt onderzoeken naar gedaan zijn. Of dat het uberhaupt te persoonsafhankelijk is. Iemand enige schatting?
Oud 04-10-2005, 20:45
Thee Muts
Thee Muts is offline
Er zal ongetwijfeld onderzoek naar gedaan zijn, ze promoten niet voor niks het dragen van een gordel natuurlijk. Als het meer schade op zou leveren dan dat het je veiligheid zou bieden, dan hadden ze wel iets anders bedacht.

En de werking van de gordel zal ook wel in beperkte mate afhankelijk zijn van de persoon in kwestie, iemand die iel, mager en klein is zal sneller nadelige gevolgen van een harde klap met autogordel om ondervinden dan een steviger persoon die wat heeft om de klap mee op te vangen.

Maar hoe het precies allemaal zit, weet ik ook niet.
Oud 04-10-2005, 20:52
Zwoek
Zwoek is offline
Ik weet het niet. Maar met riem is iig altijd veiliger dan zonder.
Oud 04-10-2005, 21:04
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Die gordel is er toch om te voorkomen dat je wanneer je wordt aangereden niet naar voren schiet (tegen de voorruit aan) Bij tegen een muur aanrijden helpt een gordel niet meer. Dan is de kracht te groot.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 21:11
esprit-chick
esprit-chick is offline
toen ik klein was heb ik een periode gehad dat ik geen gordel droeg, ik had gehoord over mensen van wie de auto door een ongeluk in de brand vloog en de gordels vastsmolten, ze hebben hun kinderen levend zien verbranden, toen was ik gewoon bang om ze te dragen, nu zit iik niet vaak in n auto en als ik er in zit draag ik m nog bij voorkeur niet
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 21:27
Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
esprit-chick schreef op 04-10-2005 @ 22:11 :
toen ik klein was heb ik een periode gehad dat ik geen gordel droeg, ik had gehoord over mensen van wie de auto door een ongeluk in de brand vloog en de gordels vastsmolten, ze hebben hun kinderen levend zien verbranden, toen was ik gewoon bang om ze te dragen, nu zit iik niet vaak in n auto en als ik er in zit draag ik m nog bij voorkeur niet
Nu is er spontaan niemand meer die een gordel durft te dragen
Oud 04-10-2005, 21:33
Meadow
Meadow is offline
Sja ik vreesde het al. Dan toch nog maar een paar weken wcahten tot iemand van 3VO de inspiratie vindt de morbide jeugdvan tegenwoordig terug te schrijven... .
Oud 04-10-2005, 22:43
ekki
ekki is offline
Ik denk dat hoofdletsel over het algemeen erger is dan iets breken. Dan kan je veel verder van huis zijn. Ik denk dat de gevolgen minder erg zijn, maar dat je nog wel steeds lelijk eraan toe kunt zijn.

Even een beetje iets anders: vind je een gordel ook zo rot zitten als ie tegen je sleutelbeen aan zit? Ik word dan helemaal kriegel, vind het niet prettig om dan auto te rijden. In sommige auto's kun je ze omlaag doen, dat is wel prettig, maar vaak kruipt ie dan nog wat omhoog . Het is vast beter om je sleutelbeen te breken dan je bovenarm ofzo, maar toch vind ik het zeer onprettig.
Oud 04-10-2005, 22:43
Amma
Amma is offline
Ik ben vaak laks en doe dan mijn gordel niet om
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 23:48
Verwijderd
Als een auto botst, dan wordt de gordel van twee kanten strakgetrokken. Jouw borstkas is immers niet een puntvorm, maar een (relatief) plat oppervlak (niet doordenken). De kracht die jouw massa, die door de botsing naar voren schiet, uitoefent op de gordel, wordt dus min of meer evenredig over de gordel verdeeld. Omdat er dus geen punt is waar al die kracht van jouw bewegende massa op komt te staan, heb je geen last van 'indrukken' van je borstkas of iets dergelijks.

Maar ook al bekijk je het niet natuurkundig, dan nog is een gebroken rib te prefereren boven een lancering met honderd kilometer per uur door de voorruit, ondertussen glasscherven verzamelend, om vervolgens tien meter verderop op de snelweg te belanden. Mensen die ooit een ongeluk hebben gehad of er getuige van zijn geweest weten wel wat ik bedoel.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 01:53
p-chez
p-chez is offline
Ja beter gebroken botten, dan met 50x je eigen gewicht door de voorruit gelanceerd te worden.

Mensen die geen gordel dragen zijn dom... als je met 50 km/h rijdt heb je zonder gordel al een probleem als je ergens tegen aan knalt. Heb je dan een gordel om, heb je misschien wat kneuzingen hier en daar. Men verkijkt zich vaak op de krachten die komen kijken bij dergelijke botsingen. En dan heb ik het zelfs nog over een relatief lage snelheid.
Oud 05-10-2005, 06:38
Meadow
Meadow is offline
Even voor de duidelijkheid. Ik draag altijd mijn gordel, en ga ervanuit dat dat veilig is, daar ligt mijn vraag ook niet. Aan het natuurkundig verklaarde antwoord heb ik wel iets, dank je wel!
Oud 05-10-2005, 11:26
PV
PV is offline
Citaat:
ekki schreef op 04-10-2005 @ 23:43 :
Even een beetje iets anders: vind je een gordel ook zo rot zitten als ie tegen je sleutelbeen aan zit? Ik word dan helemaal kriegel, vind het niet prettig om dan auto te rijden. In sommige auto's kun je ze omlaag doen, dat is wel prettig, maar vaak kruipt ie dan nog wat omhoog . Het is vast beter om je sleutelbeen te breken dan je bovenarm ofzo, maar toch vind ik het zeer onprettig.
Je hebt bij Halfords, en vast ook bij andere winkels, van die dingen die je rond een gordel kunt doen met klitteband.

Dan snijdt het niet meer zo in je vel Bedoel je dat?
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 12:25
ekki
ekki is offline
Citaat:
PV schreef op 05-10-2005 @ 12:26 :
Je hebt bij Halfords, en vast ook bij andere winkels, van die dingen die je rond een gordel kunt doen met klitteband.
[afbeelding]
Dan snijdt het niet meer zo in je vel Bedoel je dat?
Oh, dat is een goed idee ja . Ga ik meteen kopen als ik een eigen auto heb . Of als ik weer een end moet rijden met de auto van een ander, als het met klitteband is kan ik het wel los maken denk ik.
Hoewel het dan misschien nog wel een rotgevoel is tegen m'n sleutelbeen aan. Ik kan daar gewoon weinig hebben... maf is dat.
Oud 05-10-2005, 13:27
Verwijderd
@ ekki: als je 'm over je arm doet breek je niet alleen je arm, maar kan-ie ook uit de kom schieten en wat zenuwen met zich mee nemen en dan kan je arm verlamd raken. Ik heb toch liever een gebroken sleutelbeen dan een verlamde arm
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 14:45
Balance
Balance is offline
Citaat:
Je kan natuurlijk ook met gemak even een verhaaltje opzoeken waarin mensen door de ruit vlogen en een doodsmak maakten, doordat ze geen gordel omdeden. Het is maar net welk verhaaltje je uitzoekt

Ikzelf heb één keer zonder gordels in een auto gezeten, omdat ik dat wel stoer vond tegenover een vriendinnetje (het was in de auto van een ander, want thuis moest ik altijd een gordel om). En juist die ene keer kreeg ik een ongeluk. Nooit meer zonder gordel dus.
Oud 05-10-2005, 14:59
ekki
ekki is offline
Citaat:
Sarah schreef op 05-10-2005 @ 14:27 :
@ ekki: als je 'm over je arm doet breek je niet alleen je arm, maar kan-ie ook uit de kom schieten en wat zenuwen met zich mee nemen en dan kan je arm verlamd raken. Ik heb toch liever een gebroken sleutelbeen dan een verlamde arm
Ja, je hebt helemaal gelijk, hoewel er bij je sleutelbeen misschien ook wel dat soort enge dingen kunnen gebeuren (er kan vast ook wel iets geraakt worden ). Alleen het voelt zo rottig bij mij. En om nou in de auto altijd een rotgevoel te hebben omdat ik anders meer kans heb op een verlamde arm... tsja. Dat gebeurt ook niet direct...

Onhandig.
Oud 05-10-2005, 15:57
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 05-10-2005 @ 15:59 :
Ja, je hebt helemaal gelijk, hoewel er bij je sleutelbeen misschien ook wel dat soort enge dingen kunnen gebeuren (er kan vast ook wel iets geraakt worden ). Alleen het voelt zo rottig bij mij. En om nou in de auto altijd een rotgevoel te hebben omdat ik anders meer kans heb op een verlamde arm... tsja. Dat gebeurt ook niet direct...

Onhandig.
Die dingen die PV postte zijn echt lekker. Je kunt ze met de leukste afbeeldingen en in diverse kleuren vinden. Het voelt gewoon lekker zacht aan
Ideaal
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 17:52
Flip!
Flip! is offline
Elk voordeel heb zn nadeel.

Als je een riem strak aanhebt, en je vliegt vooruit door een aanrijding oid, dan loop je wel kans dat de gordel in je huid snijdt. Of een hele lange blauwe plek veroorzaakt.

Maar dan nog, doe je gordel maar gewoon aan
Oud 05-10-2005, 18:10
Meadow
Meadow is offline
Die dingen zijn echt leuk . 'k Moest er maar een keer een par fixen voor in de auto waar ik met mijn vriend veel in rijdt.
Oud 05-10-2005, 21:11
Verwijderd
Tja, als je toch iets breekt terwijl je je gordel om hebt dan zit je waarschijnlijk letterlijk met je stuur in je maag of zoiets, dan heb je óf geluk dat je je gordel om had omdat je anders door de ruit was gevlogen, óf je hebt pech omdat je dan sterft doordat je auto helemaal in elkaar is geperst.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 23:04
Verwijderd
Geen idee wat de officieële cijfers hierover zijn, ik weet wel dat ik dit niet getikt had als ik toen mijn gordel niet om had.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 14:06
Ivo
Ivo is offline
De bewegingsenergie die je bij een aanrijding moet opvangen is mXv^2 (massa x snelheid^2). Ren voor de gein eens tegen een muur (= circa 15 km/u) en denk je eens in wat voor klap je maakt met 60 km/u. Das een normale snelheid voor een autoongeluk en 4 keer zo snel als wanneer je tegen een muur op rent. De klap die je lichaam dan maakt is 16x zo groot als bij het tegen de muur aan rennen. Die klap kun je echt niet zelf even opvangen met je handen, terwijl een gordel wel voorkomt dat je tegen allerlei harde delen aanklapt.

Daarnaast is de kans op een auto-ongeluk vele male groter dan de kans op een autobrand.
Het is ook vrij onlogisch dat een gordel vastsmelt en dat je hem daardoor niet los krijgt. Op het moment dat een kunststof smelt wordt het materiaal zacht en hoef je hem dus niet eens meer los te klikken. En als het zo ver komt ben je waarschijnlijk al gestikt door de giftige rook en doet de gordel er weinig meer toe.

Ook met betrekking tot in het water belanden kun je beter een gordel dragen. Als je wilt weten waarom, spring dan maar eens plat op je buik het zwembad in van de 3-meter plank. De autodeuren kunnen bovendien toch niet open voordat de auto vol water is gelopen.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 15:02
Cookie
Cookie is offline
Een sleutelbeen breken is idd 100 x beter dan een bovenarm breken (ervaring met beide)
We hebben zelf ook een keer een autoongeluk gehad, we kwamen net terug van het ziekenhuis omdat mn zusje haar sleutelbeen had gebroken en zat bij mn moeder op schoot (kon geen gordel hebben) toen kregen we dus een botsing. mn vader kon zich tegenhouden bij t stuur, mn moeder had wat glas in haar hoofd (weet nie of zijn nu wel die gordel omhad omdat mn zusje bij haar op schoot zat) en ik had een paar gekneusde ribben door de gordel. Ik moet zeggen die ribben had ik toch liever dan een gebroken nek doordat ik met mn hoofd tegen de stoel voor me was geklapt ofzow.
Oud 06-10-2005, 16:09
Encrypted
Encrypted is offline
Citaat:
Balance schreef op 05-10-2005 @ 15:45 :

Ikzelf heb één keer zonder gordels in een auto gezeten, omdat ik dat wel stoer vond tegenover een vriendinnetje (het was in de auto van een ander, want thuis moest ik altijd een gordel om). En juist die ene keer kreeg ik een ongeluk. Nooit meer zonder gordel dus.
Grappig. De enige keer dat ik bij een auto-ongeluk betrokken was, waren er geen gordels achterin de auto, met 50 km/h reden we tegen een verkeersbord en stopten tegen een boom, dat verkeersbord ging met gemak om maar die boom gaf wat minder (niets ) mee. Maar goed, ik had blijkbaar een engeltje op m'n schouder aangezien ik niets had, de bestuurder had haar riem niet om en had een lelijke wond aan haar hoofd, de 2 jongens waarmee ik achterin zat had er 1 van een dikke opgezwollen lip (na een dag) en de ander een hersenschudding (ik weet niet of het een zware was, maar hij moest vaak overgeven en ze ouders moesten hem in zijn slaap steeds wakker maken om de paar uur enz). Degene in de passagiers-stoel had wel zijn riem om en totaal geen schrammetje.

Dus, gordels om, daar kan je mee thuis komen.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 16:11
Encrypted
Encrypted is offline
Citaat:
Ivo schreef op 06-10-2005 @ 15:06 :
De bewegingsenergie die je bij een aanrijding moet opvangen is mXv^2 (massa x snelheid^2).
Kinetische energie = (1/2)massa*snelheid^2
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 18:20
Ivo
Ivo is offline
oeps, ja, klopt. Bedankt voor het opfrissen van m'n natuurkunde.

het ging in ieder geval om de kwadratische factor in het verhaal.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 19:56
knijtert!
knijtert! is offline
Toen ik jong was heb ik een auto ongeluk gehad met de caravan. Caravan begon te slingerren en was niet meer onder controle te krijgen, dus mijn vader moest de auto in de berm gooien voor er nog ergere ongelukken gingen gebeuren.

Ik zag het ongeluk dus aankomen... en toen heb ik mijn gordel juist los gemaakt en ben ik met 2 kussens om me heen bij het voeteneind gaan zitten omdat ik kennelijk dacht dat het veiliger was.

En ik had toen helemaal niets

Heeft niet heel veel met onderwerp te maken maar ik vind het gewoon leuk om te vertellen
Oud 06-10-2005, 21:14
Verwijderd
Citaat:
knijtert! schreef op 06-10-2005 @ 20:56 :
Toen ik jong was heb ik een auto ongeluk gehad met de caravan. Caravan begon te slingerren en was niet meer onder controle te krijgen, dus mijn vader moest de auto in de berm gooien voor er nog ergere ongelukken gingen gebeuren.

Ik zag het ongeluk dus aankomen... en toen heb ik mijn gordel juist los gemaakt en ben ik met 2 kussens om me heen bij het voeteneind gaan zitten omdat ik kennelijk dacht dat het veiliger was.

En ik had toen helemaal niets

Heeft niet heel veel met onderwerp te maken maar ik vind het gewoon leuk om te vertellen
Fact is: 1. je was jonger, dus kleiner
2. niet iedereen heeft tig kussens in de auto, just in case

Maar wel grappig verhaal
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 22:43
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Nou mijn oom had ooit een ongeluk gehad. Hij zat samen met een man in de auto en die gast had zijn gordel niet om en mijn oom wel. Maar met mijn oom was het ernstiger dan met die gast.
Oud 07-10-2005, 06:12
Verwijderd
Citaat:
BrunetJuh schreef op 06-10-2005 @ 23:43 :
Nou mijn oom had ooit een ongeluk gehad. Hij zat samen met een man in de auto en die gast had zijn gordel niet om en mijn oom wel. Maar met mijn oom was het ernstiger dan met die gast.
Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen en een ongeval is nooit precies hetzelfde en het ligt er denk ik ook aan op welke plaats je zit etc etc..
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 15:36
MTpower
MTpower is offline
Er zijn wel onderzoeken naar gedaan, het gebeurt wel eens dat bij iemand het borstbeen of sleutelbeen breekt tijdens een frontale botsing, soms scheurt zelfs het middenrif.
Het is altijd nog beter dan vol door de voorruit gelanceerd te worden
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 19:45
Verwijderd
m'n broertje heeft 2 maanden geleden een autoongeluk gehad waarbij hij z'n gordel niet droeg en met ongeveer 60 km tegen een vangrail reed. HIj is toen met z'n hoofd tegen z'n voorruit geknald en m'n z'n strottehoofd op z'n stuur en heeft daarbij erg geluk gehad dat hij geen ernstig letsel heeft opgelopen. Vooral als je later nog eens kijkt wat voor plek er in het raam zat (gewoon een ronde bobbel door z'n hoofd) en dat z'n stuur zelfs helemaal los zat. Is voor mij toch wel reden genoeg om liever met gordel dan zonder te rijden.
Natuurlijk zijn er situaties waarbij je beter geen gordel om kan hebben, maar de situaties waarbij een gordel je redt komen veel vaker voor dan andersom.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 20:09
rare kwast
rare kwast is offline
EEN gordel kan je leven redden maar ook in je nadeel werken
GEEN gordel kan je leven redden maar ook in je nadeel werken
Oud 08-10-2005, 22:39
knijtert!
knijtert! is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 07-10-2005 @ 21:09 :
EEN gordel kan je leven redden maar ook in je nadeel werken
GEEN gordel kan je leven redden maar ook in je nadeel werken
Het is wel handig om erbij te zetten wat de verhoudingen zijn kwa waarschijnlijkheid...

"GEEN gordel kan je leven redden" is namelijk wel mogelijk maar staat niet tot verhouding tot "EEN gordel kan je leven redden"
Oud 08-10-2005, 22:44
dwight88
dwight88 is offline
ik geloof dat ik toch liever een rib breek, dan dat ik met mn voorhoofd via mn vooruit op mn eigen motorkap klap...
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 01:54
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
knijtert! schreef op 08-10-2005 @ 23:39 :
Het is wel handig om erbij te zetten wat de verhoudingen zijn kwa waarschijnlijkheid...

"GEEN gordel kan je leven redden" is namelijk wel mogelijk maar staat niet tot verhouding tot "EEN gordel kan je leven redden"
ja hé ik weet geen verhoudingen natuurlijk... maar gordel om is waarschijnlijk wel verstandiger en red vaker je leven dan andersom... maar wilde alleen ff duidelijk aangeven dat t allebij mogelijk is...
Oud 09-10-2005, 12:16
steefos
steefos is offline
hoe zit het dan met je nek bij een bosing als zegmaar je borstkas vanaf je sleutelbeen wordt opgevangen? Zwiept die door naar voren met de resterende kracht die de gordel niet opgevangen heeft of niet.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 13:17
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
steefos schreef op 09-10-2005 @ 13:16 :
hoe zit het dan met je nek bij een bosing als zegmaar je borstkas vanaf je sleutelbeen wordt opgevangen? Zwiept die door naar voren met de resterende kracht die de gordel niet opgevangen heeft of niet.
Als je nek naak voren schiet is het een stuk minder erg dan naar achteren. Maargoed, een ongeluk is sowiezo niet echt prettig
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 16:33
ikuh
ikuh is offline
k heb een frontaal ongeluk gehad, en ja de gordel is een aanrader k weet niet hoe k anders erbij had gezeten...Ja, je borstkas doet bij(helemaal als het gebroken is...maar dat was niet zo) en ja je nek doet pijn. Maar zonder helemaal... niet twijfelen omdoen dat ding!
Oud 11-10-2005, 16:38
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb vorig jaar het vak EHBO gehad en plaatjes gezien van auto-ongelukken waarbij mensen wel en geen gordel droegen en geloof me: je draagt echt liever een gordel ook al zit dat niet altijd lekker.

Mijn prof van dat vak was ook afdelingshoofd van de afdeling heelkunde en hij had in zijn hele carriere maar een situatie meegemaakt waarin het beter was geweest dat een slachtoffer geen gordel had gedragen en dat was bij een persoon die net een niertransplantatie had gehad. In alle andere gevallen ben je beter af met dan zonder gordel.
Oud 11-10-2005, 19:19
Meadow
Meadow is offline
Okay, daar gaan we weer:

IK HEB GEEN ENKELE TWIJFEL MIJN GODEL OM TE DOEN!!!

Ik was alleen nieuwsgierig of je je ribben erdoor kon breken, en dat blijkt dus zo te zijn. Ik vind alle verhalen erg interessant, daar niet van, maar mijn vraag was dus niet: Is het niet veiliger je gordel niet om te doen? Juist niet.
Oud 12-10-2005, 22:56
LittleLucille
LittleLucille is offline
Citaat:

brrr wat een eng verhaal!
Oud 15-10-2005, 19:03
Toddish
Toddish is offline
Citaat:
ikuh schreef op 11-10-2005 @ 17:33 :
k heb een frontaal ongeluk gehad, en ja de gordel is een aanrader k weet niet hoe k anders erbij had gezeten...Ja, je borstkas doet bij(helemaal als het gebroken is...maar dat was niet zo) en ja je nek doet pijn. Maar zonder helemaal... niet twijfelen omdoen dat ding!
Jij raad nu wel aan om een gordel om te doen, maar wat zou er gebeurt (in het ergste geval) zijn als je nouw je ribben gebroken zou hebben en er een in je long prikt. En dan ook nog eens dat je gordel vast smelt? Michien had je dan beter allen met je hoofd in de airbag kunnen knallen
Oud 15-10-2005, 22:08
pipooke
pipooke is offline
das gwn zever die gordels!!!
het zijn die airbags die tellen !!!!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 10:43
Anno2007
Anno2007 is offline
ach, iedereen moet zelf weten offie zn gordel omdoet of niet, ik doe het iig altijd, omdat ik dat gewoon veel veiliger vindt! Misschien omdat ik hem altijd om heb moeten doen (papa en mama gingen gewoon niet rijden voordat iedereen gordel om had)
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 17:10
Toddish
Toddish is offline
Citaat:
pipooke schreef op 15-10-2005 @ 23:08 :
Mee eens maar wat als airbag het niet doet dan heb je een probleem. Dan toch maar de gordel. Voor elk veiligheids ding is een voor en een na deel
Oud 16-10-2005, 17:16
Verwijderd
Citaat:
pipooke schreef op 15-10-2005 @ 23:08 :
je hebt niet veel aan een airbag als je met je hoofd vooruit door de voorruit vliegt...
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 22:19
Replicator
Replicator is offline
Citaat:
Nippel schreef op 15-10-2005 @ 20:03 :
Michien had je dan beter allen met je hoofd in de airbag kunnen knallen
Misschien mogen ze de hersenstukjes van jouw kop dan oprapen, mocht jij ooit een ongeluk krijgen.

Natuurkundig gezien doet de gordel net als de kreukelzone van de auto niets anders dan de remweg verlengen.
Wordt er een gordel gedragen, dan zorgt die gordel voor de remkracht. Wordt er geen gordel gedragen, dan werkt er op die persoon een zeer grote remkracht. Als iemand met zijn auto frontaal botst met een snelheid van 50 km/uur en een gewicht van 75 kilo heeft dan werkt er op die persoon een kracht van 5000 Newton, een kracht die vergelijkbaar is met een massa 5000 kg die op je lichaam rust.
Bij het dragen van een gordel, werkt er op de drager een kleinere remkracht, omdat de gordel enigszins rekbaar is.
Als de remweg 10 keer zo groot wordt, dan worden de kracht die de inzittenden ondervinden met een factor 10 keer zo klein.

Een gordel dragen in combinatie met een airbag, en het hebben van (verstelbare) hoofsteunen is het meest veiligst, hoewel een airbag ook zo zijn nadeel heeft. Mocht je je bewustzijn verloren hebben, dan kan je alsnog stikken in de airbag.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 22:57
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
de gordel rekt uit om de kracht die op je lichaam gezet wordt te verkleinen (dus geen gebroken ribbe)
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten