Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-10-2005, 12:08
Distorted
Distorted is offline
Weet iemand of je recht hebt op studiefinanciering als je twee studies wilt combineren? Volgens het IB-Groep 'aanmeldprogramma' krijg je geen tegemoetkoming voor deeltijdstudies, maar ik wil dus wel voltijd studeren via een duaalsysteem (bovendien geldt één studie toch als hoofdstudie?).

Alvast bedankt.
Oud 26-10-2005, 12:39
Verwijderd
Je hoeft maximaal maar één keer collegegeld te betalen. Als je een duale studie doet, hetzij via een officieel dubbelprogramma van de universiteit hetzij door zelf te combineren, betaal je niet dubbel. Je hoeft je dan ook niet bezig te houden met voltijd/deeltijdkwesties - zolang je maar minstens voor één studie voltijds collegegeld betaalt.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 09:45
ganralph
ganralph is offline
en als je echt moeilijk wilt doen, mag je ook je deeltijd studie betalen en voor je voltijdstudie alleen het verschil tussen vol- en deeltijd.

maar goed, NM heeft het al gezegd. je kunt aan zoveel universiteiten/hogescholen ingeschreven staan als je wilt en dan hoef je maar 1x collegegeld te betalen.
Oud 28-10-2005, 10:35
Verwijderd
Het gaat toch over studiefinanciering?
De meeste studies kun je deeltijd doen, maar kun je wel voltijd ingeschreven staan. Op die manier moet het wel lukken volgens mij. Maar voor duaal studeren krijg je sowieso geen stufi, omdat je daarbij werkt. Dat zou ook niet echt eerlijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 10:39
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 28-10-2005 @ 11:35 :
je hebt gelijk.
maar aangezien de kosten niet per se hoger zijn (wel qua boeken, maar je betaald geen extra collegegeld) is je stufi niet anders. gewoon zorgen dus dat je bij tenminste 1 onderwijsinstelling als voltijd student ingeschreven staat.
Oud 28-10-2005, 13:50
Verwijderd
Fuck ja, het gaat over studiefinanciering. Nouja, daar krijg je natuurlijk nooit méér van als je voor meerdere studies ingeschreven staat.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 15:36
Iduna
Iduna is offline
Je hebt recht op stufi zoals elk ander die 1 studie voltijd doet.

Citaat:
nare man schreef op 28-10-2005 @ 14:50 :
Fuck ja, het gaat over studiefinanciering. Nouja, daar krijg je natuurlijk nooit méér van als je voor meerdere studies ingeschreven staat.
Jammer hè, ik wilde me eigenlijk nog aanmelden voor een andere studie.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 15:27
Distorted
Distorted is offline
Maar hoe meld ik mij hiervoor aan? De hoofdstudie opgeven volgens het online inschrijfprogramma van IB-groep en dan (zoals ik ergens op de site las) een brief verzenden waarin ik mijn bijstudie vermeld? Of regel je dit binnen de universiteit?

Apropos,

quoteare man schreef op 28-10-2005 @ 14:50 :

dit was niet een poging om een dubbele studiefinanciering te scoren @_@.
Oud 04-11-2005, 15:58
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 28-10-2005 @ 11:35 :
De meeste studies kun je deeltijd doen, maar kun je wel voltijd ingeschreven staan. Op die manier moet het wel lukken volgens mij. Maar voor duaal studeren krijg je sowieso geen stufi, omdat je daarbij werkt. Dat zou ook niet echt eerlijk zijn.
Voor duaal studeren krijg je toch wel stufi dacht ik?
Oud 04-11-2005, 16:03
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 04-11-2005 @ 16:58 :
Voor duaal studeren krijg je toch wel stufi dacht ik?
"je volgt een opleiding aan hbo of universiteit (voltijd of duaal)"

Volgens de site van IB-Groep is dat één van de voorwaarden voor de prestatiebeurs.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 16:04
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-11-2005 @ 17:03 :

Volgens de site van IB-Groep is dat één van de voorwaarden voor de prestatiebeurs.
Ja, zoiets dacht ik dus ook ooit gelezen te hebben. Alleen was ik te lui om het op te zoeken want ik vind die nieuwe IB-site kut

Maar je krijgt dus wel stufi als je duaal studeert.
Oud 04-11-2005, 16:08
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 04-11-2005 @ 17:04 :
Alleen was ik te lui om het op te zoeken want ik vind die nieuwe IB-site kut
Ik had hem nog niet gezien, maar ben het met je eens.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 23:31
Liss
Liss is offline
Zelf doe ik ook twee studies en ik heb me er maar voor eentje aangemeld bij de IB, werd me verteld dat ik dit zo moest doen. De studiepunten die je moet halen voor je stufi zijn er 30 (?) en die mag ik van beide studies bij elkaar optellen dacht ik. (zeker weten doe ik dit niet nee, heb het niet echt nagevraagd omdat ik niet verwacht zo weinig punten te halen, als ik dat zou denken had ik nooit aan twee fulltime studies begonnen )
Weet wel zeker dat ik voor de uni zoiezo 43 punten moet halen wil ik beide studies blijven doen, maakt niet uit waar de vandaan komen of het er nu 43 van de ene is waarvoor ik niet sta ingeschreven bij de IB of van de ander (of gecombineerd natuurlijk) dus neem aan dat het voor de IB ook niet echt uitmaakt waar ze vandaan komen, als je maar een diploma haalt binnen 10 jaar.

Edit: maar meld je NIET voor twee studies aan als het niet nodig is (en dat is het volgens mij ook niet?) want dan krijg je om de twee weken een brief dat je weer van studie geswitcht bent. Medestudent heeft dat gedaan, eerst kreeg hij een brief dat hij het ene studeerde, toen het andere en na een telefoontje studeerde hij weer het eerste.. twee gaat gewoon niet goed bij de IB, stufe krijg je tenslotte ook maar een maal.

Laatst gewijzigd op 07-11-2005 om 23:34.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 09:18
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 04-11-2005 @ 17:03 :

Nouja zeg: dan werk je (=geld) én studeer je (=stufi) en dat gaat samen?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 10:11
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 08-11-2005 @ 10:18 :
Nouja zeg: dan werk je (=geld) én studeer je (=stufi) en dat gaat samen?
?
Oud 08-11-2005, 14:47
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 08-11-2005 @ 11:11 :
?
Duaal studeren = werken en studeren, en dan krijg je neem ik aan geld, toch?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 14:57
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 08-11-2005 @ 15:47 :
Ik weet niet zeker of je bij een duale studie ook echt betaald krijgt voor het werk of dat het meer gezien wordt als een soort stage.
Oud 08-11-2005, 15:19
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 08-11-2005 @ 15:47 :
Duaal != deeltijd, volgens mij.
Oud 08-11-2005, 15:23
Barry K
Barry K is offline
Weet iemand hoe het in z'n werk gaat als je En op een Hbo zit, en op de Universiteit?

Voor welke moet je je dan bij ib-groep inschrijven, en hoe zit het dan met collegegeld? moet je beiden/of 1 betalen, en aan welke?
Oud 08-11-2005, 15:44
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Barry K schreef op 08-11-2005 @ 16:23 :
Weet iemand hoe het in z'n werk gaat als je En op een Hbo zit, en op de Universiteit?

Voor welke moet je je dan bij ib-groep inschrijven, en hoe zit het dan met collegegeld? moet je beiden/of 1 betalen, en aan welke?
1) Waarom zou je dat willen?
2) Je moet je voor beide opleidingen inschrijven en 1x collegegeld betalen, aan welke instelling 'mag' je zelf weten, je moet de andere instelling wel op de hoogte stellen van die betaling, dat scheelt onnodige administratie.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 15:47
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Barry K schreef op 08-11-2005 @ 16:23 :

Je moet je volgens mij voor beide opleidingen inschrijven, maar niet op de gebruikelijke manier, zo moet je je maar een keer inschrijven en dan een brief sturen dat je er nog een studie naast doet. Anders denken ze dat je geswitchtst ben.

Collegegeld betaal je maar aan een instelling. Aan die instelling vraag je dan een bewijs van betaald collegegeld wat je kan inleveren bij de andere instelling als bewijs dat je al collegegeld betaald hebt.
Oud 08-11-2005, 16:03
Miracle
Miracle is offline
Ik wilde misschien MBRT duaal doen en dan zou ik gewoon geld verdienen hoor. Dat is HBO, ik weet niet hoe het bij mbo enzo zit.

Duaal is werkend leren en daarnaast ook colleges ed volgen. Je staat dan onder contract bij een bedrijf/instelling. Je werk is hetzelfde als wat je leert op school.
Bij deeltijd hoef je geen contract te hebben, maar volg je gewoon veeeel minder uren dan voltijd en leer je hetzelfde. Je werk en school hoeven dan niet ongeveer gelijk te zijn. Je kunt ook gewoon schoonmaakster zijn overdag en 's avonds leren voor manager.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uitleg...

Laatst gewijzigd op 08-11-2005 om 16:07.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 12:45
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 08-11-2005 @ 17:03 :
Ik wilde misschien MBRT duaal doen en dan zou ik gewoon geld verdienen hoor.
Precies, dit bedoelde ik. En ik weet dat duaal geen deeltijd is, maar het is wel werken en studeren. Dus als je er voor betaald krijgt, vind ik het oneerlijk dat je ook stufi krijgt.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 13:14
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 08-11-2005 @ 15:57 :
Ik weet niet zeker of je bij een duale studie ook echt betaald krijgt voor het werk of dat het meer gezien wordt als een soort stage.
dat verschilt per opleiding, maar voor zover ik weet zijn er een aantal duale opleidingen automatisch gekoppeld aan een baan (zoals bij MBRT, waar ik ook aan heb gedacht, vandaar dat ik een beetje weet hoe dat zit, vaak heb je dan meteen een baan van 4 dagen p/week bij een ziekenhuis), en bij andere is er de verplichting om (soms pas na het 1e jaar) een (parttime)-baan te hebben in de juiste richting.

opleidingen waarbij je weinig naar school gaat en waar je baan niks mee te maken hebben, noem je doorgaans niet 'duaal' maar 'deeltijd'.
Oud 09-11-2005, 13:43
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 09-11-2005 @ 14:14 :
dat verschilt per opleiding, maar voor zover ik weet zijn er een aantal duale opleidingen automatisch gekoppeld aan een baan (zoals bij MBRT, waar ik ook aan heb gedacht, vandaar dat ik een beetje weet hoe dat zit, vaak heb je dan meteen een baan van 4 dagen p/week bij een ziekenhuis), en bij andere is er de verplichting om (soms pas na het 1e jaar) een (parttime)-baan te hebben in de juiste richting.

opleidingen waarbij je weinig naar school gaat en waar je baan niks mee te maken hebben, noem je doorgaans niet 'duaal' maar 'deeltijd'.
Okee, thanx

Ik zit eraan te denken om volgend jaar een duale route te gaan volgen dus vandaar dat ik wel geinteresseerd ben in dit soort dingen.
Oud 09-11-2005, 13:45
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 09-11-2005 @ 13:45 :
Precies, dit bedoelde ik. En ik weet dat duaal geen deeltijd is, maar het is wel werken en studeren. Dus als je er voor betaald krijgt, vind ik het oneerlijk dat je ook stufi krijgt.
Och, er gelden dezelfde regels als bij voltijd. Je mag niet meer verdienen dan ... euro (kun je wel opzoeken bij de IBG).

Eerlijk is nogal een ruim begrip. Als duale student geef je je studentenleven op, ben je erg veel tijd kwijt aan werk én school. Je moet er hard voor werken, maar financieel heb je een wat gunstigere situatie dan de meeste andere studenten. Dat is hetzelfde als dat sommige mensen met een eigen bedrijf bakken met geld verdienen, maar geen tijd meer hebben voor hun gezin/leuke dingen. Het is maar waar je voor kiest.

De overheid zou er voor kunnen kiezen om duale studenten geen StuFi te geven, maar ik denk dat dit eerlijker is. Er zijn namelijk ook studies waarbij je 3/4 dagen per week naast je studie kunt werken (voltijd studie), omdat die zo weinig college ed. hebben. Door deze norm van zoveel euro wordt iedereen gelijk behandeld.
Oud 09-11-2005, 13:57
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben het met Miracle eens Neemt niet weg dat ik overweeg om een duale studie te gaan doen en dat het daarbij ook meetelt dat ik het laatste jaar van mijn studie geen stufi meer krijg en op deze manier dan nog geld verzien ook zodat ik niet alles hoef bij te lenen.
Oud 09-11-2005, 20:10
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 09-11-2005 @ 14:57 :
Ik ben het met Miracle eens
Ja, ik ook wel, eigenlijk. Op het eerste gezicht lijkt het inderdaad een vreemde constructie, maar de bijverdiengrens vind ik een goed argument.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten