Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-09-2005, 14:01
Vief.
Vief. is offline
Hallo! Ik zou graag willen weten wat de blauwe strepen op de israelische vlag betekenen?? de ster weet ik wel dat heb ik gevonden via google maar de blauwe strepen weet ik niet... BVD

Verder heb ik nog de vraag wat de woorden tor en jat betekenen. Ze hebben allebei te maken met het Jodendom...

Laatst gewijzigd op 29-09-2005 om 14:56.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-09-2005, 15:59
Denkie
Denkie is offline
Citaat:
vivian1992 schreef op 29-09-2005 @ 15:01 :
Hallo! Ik zou graag willen weten wat de blauwe strepen op de israelische vlag betekenen?? de ster weet ik wel dat heb ik gevonden via google maar de blauwe strepen weet ik niet... BVD
Met betrekking tot de blauwe strepen weet ik dat de blauwe tint van vlag tot vlag kunnen verschillen. Soms is het wat donkerblauwachtig (marineblauw) is terwijl het op andere vlaggen heel wat lichter (helems)blauw is, echter de meest voorkomende kleur is Indgo-blauw.

De reden voor het indgo-blauw heeft ook deels te maken met de reden waarom er strepen op staan. De kleur indgo-blauw symboliseerd de blauwe heldere hemel van God. Deze kleur werd vroeger al eeuwen geproduceerd door Joodse gemeenschap, op een bepaald moment in de geschiedenis (rond 500-600 dacht ik) zakte de industrie die dit produceerde in. De Joden waren niet in staat om deze industrie weer gezond te krijgen, daarom is het grootste deel van de vlag wit, maar om de rijke industrie te herdenken is dat gesymboliseerd in de twee strepen.
Er zullen nog wel uitgebreidere redenen zijn... maar dit is de enige waarmee ik je verder kan helpen.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 17:16
Vief.
Vief. is offline
dank je wel!
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 19:19
Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Uhm.... nou je zat er een KLEIN BEETJE NAAST

De 2 blauwe strepen stellen namelijk de 2 rivieren (Kisjon en Jordaan) in Israël voor, en de Magen David (=oftewel Davidsster), staat er als Joods symbool tussen in

Laatst gewijzigd op 29-09-2005 om 19:25.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 03:09
naam onbekend
naam onbekend is offline
Er zijn ook mensen (vaak niet bepaald pro-Israël) die beweren dat de strepen staan voor de rivieren de Nijl en de Eufraat, en de Davidsster voor het joodse rijk dat tussen deze twee rivieren zou moeten komen. Maar volgens mij klopt dat niet.
Oud 30-09-2005, 15:09
Denkie
Denkie is offline
Citaat:
Juda[NL] schreef op 29-09-2005 @ 20:19 :
Uhm.... nou je zat er een KLEIN BEETJE NAAST

De 2 blauwe strepen stellen namelijk de 2 rivieren (Kisjon en Jordaan) in Israël voor, en de Magen David (=oftewel Davidsster), staat er als Joods symbool tussen in
Zoals je nu dus ziet zijn er meerdere verklaringen voor. De verklaring die ik heb komt uit een historisch boek over de geschiedenis van Israel als staat (die is overigens nog niet zo oud) en over het Jodendom in het algemeen, tevens ook (de Engelse) Wikipedia vermeld de genoemde theorie en op een website (zie link hieronder). Daarnaast is op te merken dat ook andere gebieden dezelfde soort vlag hanteren (Sabbah bijvoorbeeld).
Een goede link met historische achtergrond (Engels)...

Overigens vond ik ook nog de volgende reden (die ik niet echt helemaal betrouwbaar vond):
De bovenste streep zou de hemel beteken, de onderstreep de aarde, met daartussen in het geloof als communicatie voor hemel en aarde.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 22:10
Gatara
Gatara is offline
Wat de vlag betreft: tis gebaseerd op het design van het gebedskleed (tallit) en het blauwe schild van Koning David.

Citaat:
vivian1992 schreef op 29-09-2005 @ 15:01 :

Verder heb ik nog de vraag wat de woorden tor en jat betekenen. Ze hebben allebei te maken met het Jodendom...
hmm,.. tor is hebreeuws voor rij, maar ik vermoed dat je het bedoelt in deze zin als tortelduif; dat in de tora genoemd wordt als zijnde een offer. Jat is dat dingetje (handje) waarmee je de tekst uit den heiligen boeken leest

[edit: bedoeldt]

Laatst gewijzigd op 01-10-2005 om 22:20.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 22:11
Gatara
Gatara is offline

lekker uitgebreid.
Oud 02-10-2005, 20:49
Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Citaat:
Gatara schreef op 01-10-2005 @ 23:10 :
Wat de vlag betreft: tis gebaseerd op het design van het gebedskleed (tallit) en het blauwe schild van Koning David.

hmm,.. tor is hebreeuws voor rij, maar ik vermoed dat je het bedoelt in deze zin als tortelduif; dat in de tora genoemd wordt als zijnde een offer. Jat is dat dingetje (handje) waarmee je de tekst uit den heiligen boeken leest

[edit: bedoeldt]
Jat is zowiezo al een hand, hoeft niet persee zon stokje met handje erop te zijn
Oud 03-10-2005, 20:49
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Juda[NL] schreef op 02-10-2005 @ 21:49 :
Jat is zowiezo al een hand, hoeft niet persee zon stokje met handje erop te zijn
Maar dat bedoelde TS waarschijnlijk niet:

Citaat:
Ze hebben allebei te maken met het Jodendom...
Reageren

Regels voor berichten