Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-10-2004, 21:54
bloemkool
bloemkool is offline
zijn er hier mensen die dit geloof hebben? wat houdt het precies in? wat zijn de waarden en normen die in dit geloof voorop staan?
ik heb op tv iets over hindoeisme gezien en het sprak me wel aan, maar dat ging voornamelijk over de koe als heilig dier. en waar komt dat eigenlijk vandaan?
Oud 18-10-2004, 23:19
Verwijderd
www.google.nl
Oud 18-10-2004, 23:25
Verwijderd
Ik ken nog wel een stuk of 1 miljard mensen in India die Hindoe zijn en die kunnen je vertellen dat koeien heilige dieren zijn, vanwege hun melkgevende kwaliteit, die menig mergelende Indiër in tijden van honger van melk heeft voorzien.
Oud 19-10-2004, 08:39
Verwijderd
Ik kan je wel kort wat vertellen over het hindoeisme.

Het Hindoeisme is een van de oudste geloven. De oorsprong van het ontstaan wisselt tussen 1500 en 2500 voor Christus. De oudste geschriften dateren echter van 1200 V.Chr.

De leer uit het Hindoeisme is bestaat uit 3 delen:
(1) Karma, de wet van oorzaak en gevolg en de uitwerking van iemands daden die overgaan in een volgend leven in een hogere of lagere positie.
(2) Dharma, de plichten die men moet nakomen overeenkomstig de plaats in de samenleving.
(2) Samara, de kringloop van de wedergeboorten (dit betreft ook de dieren).
Het uiteindelijke doel is de Samara te ontlopen.

Het belangrijkste boek voor de hindoes is de Veda. Daarnaast zijn er later de filosofische geschriften, de Upanisjaden en het Bagavad Ghita, een epos dat de strijd van Krisna beschrijft en dat zeer populair is.

Het hindoeisme ontzettend veel goden.
De belangrijkste 3 zijn Brahma (de schepper), Visnu (de bewaarder van al het goede op de wereld) en Shiva (de vernietiger van al het kwade op de wereld). Daarnaast is Ganesja ook een belangrijke God. Hij ruimt alle obstakels in het heden en de toekomst op. De legende bij deze God gaat dat hij de zoon van de Sultan was die zoveel kinder had dat hij zelf niet meer wist wie het waren. Op een dag hakte hij van een jongeman die beweerde zijn zoon te zijn uit woede zijn hoofd af. Later bleek het echt zijn zoon te zijn. Hij kon alleen genezen worden met het hoofd van het eerst volgende dier dat langs kwam. En dat was een olifant.
Verder is het in sommige landen verplicht om in de 'oppergod' te geloven. Laat het nou net zijn dat in die naam ff ben vergeten. het was iets van Suprahijiwataman. Het westen ziet meestal Brahma als oppergod.

Een keer per jaar kent het hindoeisme een boetedoening voor al het goede dat is gebracht in het jaar daarvoor. Hier zie je echt mensen lopen met een stuk of 100 weerhaakjes in hun rug. In Maleisie is het zo dat mensen dan met hun obstakel 3 dagen lopen naar de Batu Gaves en daar 280 treden tellende trap ommoeten om in de tempel te komen. Bovendien is die trap ingesmeerd met groene zeep.

Nog even over de koe:
De koe is een heilig dier, omdat het vroeger ivm werd gebracht met het heelal. Maar vandaag de dag is het om de melk die de koe geeft.
Oud 19-10-2004, 08:59
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Er is een sterk besef van verbondenheid van de mens met de hem omringende natuur en de kosmos. De mens en de wereld zijn een onderdeel in het proces leven – sterven – leven – sterven (samsara)/ De mens kan wel door zijn rituele en sociale handelen (karma) invloed uitoefenen op zijn toekomstige geaardheid en sociale positie. Om de samsara te doorbreken zijn er verschillende combinaties van handelingen in bepaalde vormen van ascetische en meditatieve oefeningen (oa yoaga) nodig. Ook een goeroe kan nodig zijn.

er zijn 2 stromingen heilsvoorstellingen:
* het streven naar een lang leven en een beter bestaan in de volgende levens
* het streven naar een definitief einde van de reeks levens en naar bevrijding en rust.
hier zijn ook verschillen in: bevrijding, rust:
* de onvergankelijke mens (los van de psychische en stoffelijke wereld)
* hereniging met de persoonlijke god
* volledige verwerkelijking van de absolute eenheid van Atman (zielegrond) en Brahman (wereldgrond).

rituele handelingen:
in de tempel, 3 keer per dag, en thuis meestal 1 keer per dag, vindt er verering van de god en het godsbeeld plaats. Ook zijn er nog 3 riten doe het leven van de mens begleiden. Er worden ook verjaardagen van goden en godinnen gevierd en andere feestdagen.

sociale riten:
de kasten: brahmanen (priesters), kshatriya’s (rijke boeren, dorpshoofd), vaishya’s (onderwijzer, koopman, goudsmid, boeren met eigen grond) soedra’s (pachtboeren, kappers, pottenbakkers, leerlooiers, wasbazen) paria’s (onreinen).
officieel is dit kastensysteem wat de paria’s absoluut uitsluit verboden in 1974 (als ik het goed heb) maar in de praktijk speelt het nog vaak een rol.

tot zover mijn kennis ongeveer.

o ja, nog de grootste verschillen met het boeddhisme (er zijn er natuurlijk nog veel meer, het wordt ook allemaal anders beleefd)
* de mystiek is radicaler (de Absolute, geen naam, onvoorstelbaar)
* kasten worden afgewezen, overheersing van de brahmanen, goddelijk gezag van de Wedha's enz.
Oud 19-10-2004, 16:01
Outlaw
Outlaw is offline
Om maar even Teeuwen te quoten:

Citaat:
Een geloof waarbij de mensen de hele dag in een gore sloot staan omwille dat hun volgende leven niet nog kutter is dan dit.
is voor mij sowieso al idioot.
Oud 19-10-2004, 16:20
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
An Outlaw schreef op 19-10-2004 @ 17:01 :
Om maar even Teeuwen te quoten:

is voor mij sowieso al idioot.
weet je wat ze met Teeuwen moesten doen? afmaken . toch jammer dat zijn ouders hem niets, maar dan ook niets hebben bijgebracht rond het begrip respect .
Oud 20-10-2004, 17:38
Outlaw
Outlaw is offline
ik realiseer dat mensen die in meer goden geloven in plaats van 1, zo nodig nog stommer zijn dan mensen die in 1 god geloven.
Oud 20-10-2004, 19:24
Verwijderd
Citaat:
An Outlaw schreef op 20-10-2004 @ 18:38 :
ik realiseer dat mensen die in meer goden geloven in plaats van 1, zo nodig nog stommer zijn dan mensen die in 1 god geloven.
Ik realiseer me dat mensen die geloven dat hindoes in meerdere goden geloven dommer zijn, dan mensen die doorhebben dat het om meerdere verschijningen gaat van één god.
Oud 22-10-2004, 18:59
Verwijderd
Citaat:
An Outlaw schreef op 20-10-2004 @ 18:38 :
Het bespaart wel een hoop ruzie, heeft iemand een andere God dan jij? Gewoon inpassen in je geloof en klaar, ze kunnen vredig door 1 deur.
Oud 22-10-2004, 21:51
Verwijderd
In het OT wordt tig keer herhaald dat God afgoderij erg haat.
Dan denk ik: die Hindoes hebben een probleem
Oud 22-10-2004, 22:02
Verwijderd
Citaat:
rspct schreef op 22-10-2004 @ 22:51 :
Waarop basseer jij dat hetgeen dat in het OT staat waar is? En het geen dat in de heilige boeken van de hindoes staan onwaar is?

Het Hindoeisme gelooft duidelijk in andere Goden dat het christendom. Dat hoort bij het geloof van deze mensen, bij hen staat nergens beschreven dat je voor 1 God moet kiezen. Je mag zelfs zelf weten voor welke Goden je kiest. Het OT heeft geen enkel belang voor het hindoeisme. En aangezien niet kan worden bewezen welke God er bestaat, slaat je post dus nergens op.
Oud 23-10-2004, 12:53
bloemkool
bloemkool is offline
Ik had dit topic geopend omdat ik wat vragen heb over het hindoeisme. lucky luciano heeft me goed op weg geholpen :-)
maar ik heb ook wat info nodig over:
-hoe ze omgaan met hygiene
-hun uiterlijk (traditionele hindoes dus)
-hoe ze omgaan met gezondheid en ziekte

ik moet met mensen die hindoe zijn gaan werken in mn opleiding, vandaar dus dat ik dat wil weten. er komen gesprekken over en dan is het handig daar voorbereid in te komen.
Oud 23-10-2004, 13:02
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
rspct schreef op 22-10-2004 @ 22:51 :
er zijn wel meer mensen die een probleem hebben, alle christenen ook.
Oud 23-10-2004, 13:06
bloemkool
bloemkool is offline
Citaat:
Ik had dit topic geopend omdat ik wat vragen heb over het hindoeisme. lucky luciano heeft me goed op weg geholpen :-)
maar ik heb ook wat info nodig over:
-hoe ze omgaan met hygiene
-hun uiterlijk (traditionele hindoes dus)
-hoe ze omgaan met gezondheid en ziekte

ik moet met mensen die hindoe zijn gaan werken in mn opleiding, vandaar dus dat ik dat wil weten. er komen gesprekken over en dan is het handig daar voorbereid in te komen.
Dat is het punt. Of hindoes of christenen problemen hebben?
Dat ff in een ander topic.
Oud 23-10-2004, 13:07
bloemkool
bloemkool is offline
wat google.com betreft:
hier heb je niks aan. echt niet.
heb het de hele ochtend geprobeerd met allerlei zoektermen.
krijg je boekenshit.nl enz enz.
Oud 23-10-2004, 13:33
Verwijderd
Ok, ff kijken wat ik kan beantwoorden

Het uiterlijk:

Er zijn 4 klassieken klederdrachten:

Sari: Doek die de vrouwen om het lichaam wikkelen
Salwar Kameez: smalle broek + lang hemd (+sluier) (vrouwen)
Dhoti; lange en brede doek die om de taille wordt gedragen
Kurta; lang katoenen hemd (mannen)

De tika (v) en de tilak (m) is de witte/rode stip op het voorhoofd van de mannen en vrouwen. (wit=ongetrouwd/rood getrouwd (d8 ik). Het is een teken van zegening, en symboliseert het derde oog (goddelijke kennis en kracht) van de god Shiva.

Over de gezondheid

Het uitgangspunt is dat zowel lichaam, geest als ziel ieder hun eigen rol spelen in gezondheid en ziekte. Een ander essentieel uitgangspunt in ayurveda (levenskennis), is dat bij behandeling getracht wordt de onderliggende oorzaak van de ziekte weg te halen en niet slechts de symptomen te behandelen. De ayurvedist behandelt de persoon en niet (alleen) de ziekte of symptomen. Dit kan door middel van psychologische en emotionele ondersteuning door het krijgen van inzicht in de levenshouding, reinigings- en voedende behandelingen, yoga therapie, ademhaling en meditatie en kruidencomplexen.

Verder is misschien intressant om te weten dat iedereen wordt gecremeerd, omdat hindoes geloven in een onstervelijke ziel, op deze manier kan de ziel sneller ontsnappen.
Meer over het crematieproces kan je hier vinden:
http://www.uitvaart.nl/index.php?s_page_id=51
Oud 23-10-2004, 20:48
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 22-10-2004 @ 23:02 :
Waarop basseer jij dat hetgeen dat in het OT staat waar is? En het geen dat in de heilige boeken van de hindoes staan onwaar is?

Het Hindoeisme gelooft duidelijk in andere Goden dat het christendom. Dat hoort bij het geloof van deze mensen, bij hen staat nergens beschreven dat je voor 1 God moet kiezen. Je mag zelfs zelf weten voor welke Goden je kiest. Het OT heeft geen enkel belang voor het hindoeisme. En aangezien niet kan worden bewezen welke God er bestaat, slaat je post dus nergens op.
mijn post was een beetje ongelukkig geformuleerd.
Ik wilde namelijk alleen mijn mening (als christen) neerzetten.
Oud 23-10-2004, 20:49
Verwijderd
Citaat:
GanzenVeer schreef op 23-10-2004 @ 14:02 :
er zijn wel meer mensen die een probleem hebben, alle christenen ook.
wat voor probleem hebben ze dan?
Oud 23-10-2004, 21:08
Pakistaan
Pakistaan is offline
Citaat:
alluman schreef op 20-10-2004 @ 20:24 :
Ik realiseer me dat mensen die geloven dat hindoes in meerdere goden geloven dommer zijn, dan mensen die doorhebben dat het om meerdere verschijningen gaat van één god.
Waar leid je dat uit af?
Oud 23-10-2004, 21:16
yuck fou
yuck fou is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 19-10-2004 @ 17:20 :
weet je wat ze met Teeuwen moesten doen? afmaken . toch jammer dat zijn ouders hem niets, maar dan ook niets hebben bijgebracht rond het begrip respect .
zoiets heet nou cabaret en satire schat
je weet wel, voor de humor
Oud 23-10-2004, 21:23
Verwijderd
Citaat:
yuck fou schreef op 23-10-2004 @ 22:16 :
zoiets heet nou cabaret en satire schat
je weet wel, voor de humor
das heel makkelijk natuurlijk.
Mensen belachelijk maken en beledigen onder het mom van:
"ik maak maar een grapje"

en als je er dan wat van zegt krijg je mensen (in dit geval ben jij dat ) die zeggen: "je kan zeker niet tegen een grapje"

Oud 24-10-2004, 00:25
T_ID
T_ID is offline
aangezien de andere topic over hindoeisme werd gesloten reageer ik hier even op een vraag wat de gekleurde puntjes die hindoes op hun voorhoofd schilderen betekenen.

Als ik me goed herinner doen alleen vrouwen dit, en staat een rood puntje voor dat een vrouw getrouwd is.

er zijn ook mensen met zwarte, daarvan ben ik niet zeker, zou gewoon voor de sier kunnen zijn.
Oud 24-10-2004, 11:49
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 24-10-2004 @ 01:25 :
aangezien de andere topic over hindoeisme werd gesloten reageer ik hier even op een vraag wat de gekleurde puntjes die hindoes op hun voorhoofd schilderen betekenen.

Als ik me goed herinner doen alleen vrouwen dit, en staat een rood puntje voor dat een vrouw getrouwd is.

er zijn ook mensen met zwarte, daarvan ben ik niet zeker, zou gewoon voor de sier kunnen zijn.
Zie mijn post daarover.

Ik denk trouwens dat ik een fout heb gemaakt, een zwarte punt is al ze ongetrouwd zijn. En een witte is als je naar de tempel toe gaat en je een ritueel hebt gevolgd.
Oud 29-10-2004, 09:32
Amisha
Amisha is offline
Citaat:
T_ID schreef op 24-10-2004 @ 01:25 :

Mannen krijgen het ook, bij een katha bijvoorbeeld. Tijdens het hindoe huwelijk krijgt de vrouw ook sindoor( ook zeg maar een tikha) tussen de scheiding van haar haar, dat is rood.

Laatst gewijzigd op 29-10-2004 om 09:35.
Advertentie
Oud 17-11-2004, 21:54
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 23-10-2004 @ 14:33 :

Verder is misschien intressant om te weten dat iedereen wordt gecremeerd, omdat hindoes geloven in een onstervelijke ziel, op deze manier kan de ziel sneller ontsnappen.
Meer over het crematieproces kan je hier vinden:
http://www.uitvaart.nl/index.php?s_page_id=51
Oh! Jomanda zei heel wat anders. (over crematie)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar ze dat op baseren-> dat je ziel dan sneller ontsnapt+ wat heb je daar eigenlijk aan dan?
Oud 17-11-2004, 21:59
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ik voel mezelf trouwens zo ontzettend verwant met India dat is niet normaal gewoon. Ik voel me soms meer Indiaas dan Nederlands (terwijl ik geen Indiaas bloed heb).

Ik hoorde laatst zelfs van iemand dat ze me wel Indiase trekjes vond hebben, maar wat dat dan was dat kon ze ook niet uitleggen.

Vroeger al
ik kleurde mijn arm bruin met plakkaatverf
wou altijd zwart haar
deed mijn ogen zo in de spiegel met mijn vingers dat het net van die kohlpotloodogen leken

en dat eten vind ik het lekkerst van de wereld
de films de taal de mensen zo mooi

wat overigens niks Indiaas over mij zegt, aangezien Indiase mensen er ZELF waarschijnlijk anders over denken (gras groener aan de overkant, willen blanke huid e.d ik liever donkere)
Oud 20-11-2004, 23:34
DaBoY
DaBoY is offline
Hindoeisme heeft gewoon een god hoor.

Al die verschillende 'Goden' symboliseren een bepaalde kant van God. (liefde, kennis, voorspoed, bescherming enz.)

Ze geloven gewoon in een God, genaamd Brahma, wat eigenlijk gewoon hetzelfde is als God en Allah.
Oud 06-10-2005, 14:45
KingOfGod
KingOfGod is offline
Citaat:
bloemkool schreef op 18-10-2004 @ 22:54 :
zijn er hier mensen die dit geloof hebben? wat houdt het precies in? wat zijn de waarden en normen die in dit geloof voorop staan?
ik heb op tv iets over hindoeisme gezien en het sprak me wel aan, maar dat ging voornamelijk over de koe als heilig dier. en waar komt dat eigenlijk vandaan?
1 ding is zeker, als die hindoeheiligen nu geleefd hadden, waren ze christen geworden.
zie mijn andere topic jezus de hindoeistische zoon van God
Oud 06-10-2005, 16:55
one.
one. is offline
Citaat:
KingOfGod schreef op 06-10-2005 @ 15:45 :
1 ding is zeker, als die hindoeheiligen nu geleefd hadden, waren ze christen geworden.
zie mijn andere topic jezus de hindoeistische zoon van God
Would you shut up?

Het is niet de bedoeling dat je in topics van bijna een jaar geleden post. En het is ook niet de bedoeling dat je topics opent zonder een goed onderbouwde post.

Regels voor berichten