Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-09-2005, 13:06
biep
biep is offline
ik kreeg net de leuke mededeling in het ziekenhuis dat ze bij beide voeten mijn 2e teen gaan opereren.
Bij beide voeten staat die teen nl enorm scheef waardoor ik er superveel last van heb met lopen/sporten etc.

Ze doen eerst alleen mijn rechter voet, daar halen ze een kootje tussenuit en vervolgens zetten ze er een pin in die ik minimaal een maand moet dragen en met krukken lopen etc.
Daarna het zelfde verhaal voor mijn linkervoet.

Nu zit ik vooral met de ruggeprik die ik ga krijgen, ik kijk nl wel eens (bij gebrek aan beter) ziekenhuisseries en ik zie mensen altijd ontzettend benauwd kijken bij een ruggeprik, is die nou echt zo erg?
(dan kan ik me er mentaal op voorbereiden, ik krijg in totaal 4 operaties met ruggeprik).

Verder vraag ik me af of iemand ervaring heeft met pinnen?
kan ik er gewoon mee naar school? (= 10 min fietsen, daarna 10 min met de trein (station zonder lift met trap) en daarna 10 min staand in een overvolle studenten bus) en naar mijn studentenhuis (ik woon op 3 hoog zonder lift).
Zit het erg vervelend/heb je er veel last van etc. ?

alvast bedankt
Oud 23-09-2005, 13:08
vixen
vixen is offline
Mijn mama zei altijd dat een ruggeprik het ergste was, maar mn vriend die zei juist dat het reuze meeviel.
So not helping.
Oud 23-09-2005, 13:09
biep
biep is offline
Citaat:
vixen schreef op 23-09-2005 @ 14:08 :
Mijn mama zei altijd dat een ruggeprik het ergste was, .
ja mijn mams ook.
ik had eigenlijk verwacht dat ik een klein prikje zou krijgen in mijn voet ofzo..
Oud 23-09-2005, 13:23
coopergirl
coopergirl is offline
Persoonlijk geen ervaring mee, maar wel vaker dan eens gekeken bij mensen die een ruggeprik kregen. Zij vonden het bijzonder pijnlijk.. Succes anyway
Oud 23-09-2005, 13:24
Bloem
Bloem is offline
Ruggenprik vond ik erg meevallen, heb er een paar gehad. Je moet op je zij gaan liggen en je rug bol maken, zodat er ruimte tussen je wervels komt. Dan krijg je verdocingsprikjes in je rug, die kunnen een beetje naar voelen, maar doen niet echt erg pijn ofzo. Van de 'echte' prik voel je dan bijna niks meer, alleen een beetje druk, en je kan een beetje pijn in bv. je benen krijgen, maar niks dat echt heel erg pijn doet. Nou ja, en dan is het dus gebeurd Daarna niet teveel bewegen om de kans op hersenvocht lekken zo klein mogelijk te houden, maar dat zullen ze je ook wel uitleggen
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 13:56
Spoonie
Spoonie is offline
dat valt ontzettend mee, ik vond de prik van het infuus vervelender
Oud 23-09-2005, 16:06
Verwijderd
Citaat:
Spoonie schreef op 23-09-2005 @ 14:56 :
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 17:16
Verwijderd
De kans bestaat dat ze een zenuw doorprikken
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 17:53
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
eddie schreef op 23-09-2005 @ 18:16 :
De kans bestaat dat ze een zenuw doorprikken
De kans bestaat ook dat je kanker krijgt, of onder een auto komt, of een hartaanval krijgt, of een beroerte, of hersenvliesontsteking, of een nieraandoening, of of...

Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 18:55
biep
biep is offline
bedankt voor de info!

ik zie er al wat minder tegenop

niemand ervaring met pinnen in je voet?
Oud 23-09-2005, 19:32
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
biep schreef op 23-09-2005 @ 14:06 :
Verder vraag ik me af of iemand ervaring heeft met pinnen?
kan ik er gewoon mee naar school? (= 10 min fietsen, daarna 10 min met de trein (station zonder lift met trap) en daarna 10 min staand in een overvolle studenten bus) en naar mijn studentenhuis (ik woon op 3 hoog zonder lift).
Zit het erg vervelend/heb je er veel last van etc. ?

alvast bedankt
Ik heb geen ervaring met pinnen in mijn voet maar wel met krukken. Het lijkt eenvoudig maar als je er echt voor vast mee moet lopen is het echt doodvermoeiend, traplopen omhoog is echt niet te doen als je echt niet op je voet mag steunen vond ik. Lang staan achter elkaar is ook niet fijn, dan krijg je van die beurse handen van.
Oud 24-09-2005, 14:34
Somebody Special
Somebody Special is offline
Citaat:
Spoonie schreef op 23-09-2005 @ 14:56 :
Ik ook, ik vond de ruggeprik helemaal niet erg maar die infuusprik, au au au wat deed die pijn.

Ik zou een volgende keer absoluut weer voor een ruggeprik kiezen als ik de keus had en niet voor narcose.

Alleen kreeg ik toen ik thuis was hoofdpijn en die werd steeds erger.
Er bleek hersenvocht te lekken omdat het gat waar ze de prik hadden gegeven niet dicht was gegaan.
Krom gezegd kwamen mijn hersenen langzaam droog te liggen en dat geeft vreselijke hoofdpijn.
Ik moest opnieuw naar het ziekenhuis waar ze bloed afnamen en dat in het gat spoten, het bloed vormt een korstje in/op het gat en sluit het af.
Normaal gebeurt dit meteen na de ruggeprik maar bij mij dus niet.

Ik heb beide keren niet als vervelend ervaren, de 2e keer was iets pijnlijker maar dat lijkt me niet gek, ze prikken in een wondje.
Oud 24-09-2005, 16:13
Verwijderd
er zijn twee soorten ruggenprik, eentje waarbij ze voor onderzoek wat weefsel uit de ruggengraat halen en die vreselijk pijn doet en waar je nog dagen last van hebt, en eentje om te verdoven die gewoon als een flinke prik voelt en waar je niets meer van voelt tegen de tijd dat de verdoving is uitgewerkt
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 10:05
biep
biep is offline
Citaat:
Somebody Special schreef op 24-09-2005 @ 15:34 :
Ik ook, ik vond de ruggeprik helemaal niet erg maar die infuusprik, au au au wat deed die pijn.

Ik zou een volgende keer absoluut weer voor een ruggeprik kiezen als ik de keus had en niet voor narcose.

Alleen kreeg ik toen ik thuis was hoofdpijn en die werd steeds erger.
Er bleek hersenvocht te lekken omdat het gat waar ze de prik hadden gegeven niet dicht was gegaan.
Krom gezegd kwamen mijn hersenen langzaam droog te liggen en dat geeft vreselijke hoofdpijn.
Ik moest opnieuw naar het ziekenhuis waar ze bloed afnamen en dat in het gat spoten, het bloed vormt een korstje in/op het gat en sluit het af.
Normaal gebeurt dit meteen na de ruggeprik maar bij mij dus niet.

Ik heb beide keren niet als vervelend ervaren, de 2e keer was iets pijnlijker maar dat lijkt me niet gek, ze prikken in een wondje.
wow dat lijkt me best freaky!

iig bedankt voor de informatie allemaal, volgens mij gaat het allemaal wel goedkomen dus.

nu nog wachten op een oproep (misschiennog wel het allervervelendste, ik kan voor het komende half jaar niets plannen, niemand in het idee heeft ook maar enig idee wanneer ik moet, een week, een maand een paar maanden?), wachtlijsten....
Oud 25-09-2005, 11:21
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 24-09-2005 @ 17:13 :
er zijn twee soorten ruggenprik, eentje waarbij ze voor onderzoek wat weefsel uit de ruggengraat halen en die vreselijk pijn doet en waar je nog dagen last van hebt, en eentje om te verdoven die gewoon als een flinke prik voelt en waar je niets meer van voelt tegen de tijd dat de verdoving is uitgewerkt
Bij onderzoek halen ze geen weefsel uit je ruggegraad, maar hersenvocht (liquor). (of is er nog een ander onderzoek, ik ken het niet).
Ik heb dat onderzoek gehad. Er wordt altijd van gezegd (ook bij mij op school!) dat dat het pijnlijkste onderzoek is. Ik vond dit echter heel erg meevallen. Je voelt het, het is niet echt aangenaam, maar goed te doen.

Bij ruggeprik verdoving is het eigenlijk hetzelfde, alleen in plaats van dat ze dan iets optrekken uit je ruggemerg, spuiten ze er wat in (verdoving).

Ik zou me er niet te druk over maken. Mijn moeder heeft het ook eens gehad, en die vond het niet pijnlijk. Maar ja. Het ligt er ook aan hoe er geprikt wordt enzo. Dus zeg die arts ff dat ze goed moeten prikken .

Met pinnen heb ik verder geen ervaring...
Suc6 ermee (wel balen voor je van die wachtlijsten!)
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 12:05
Bloem
Bloem is offline
Ik heb ook allebei die soorten ruggeprik gehad, zowel om liqor te onderzoeken als om verdoving te geven, en vond het allebei echt meevallen.

Onderdrukshoofdpijn is heel vervelend, maar dat komt niet zoveel voor
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 15:15
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 25-09-2005 @ 12:21 :
Bij onderzoek halen ze geen weefsel uit je ruggegraad, maar hersenvocht (liquor). (of is er nog een ander onderzoek, ik ken het niet).
Hersenvocht is toch ook weefsel? Bloed is bijvoorbeeld ook een weefsel dus hersenvocht ook lijkt me.
Oud 25-09-2005, 17:29
Verwijderd
ik zag vorige week zondag een programma over bevallingen en die vrouw kreeg ook een ruggeprik, maar de dokter stak de eerste 6x mis

de 7e x was raak, dat vond ze niet zo fijn
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 22:05
Spoonie
Spoonie is offline
Citaat:
Narcotic schreef op 25-09-2005 @ 18:29 :
ik zag vorige week zondag een programma over bevallingen en die vrouw kreeg ook een ruggeprik, maar de dokter stak de eerste 6x mis
dat lijkt me idd ook minder

ik zou altijd al voor een ruggenprik kiezen, narcose is gewoon kut zeker als je met knallende koppijn wakker wordt. Met een ruggenprik heb je nog een beetje controle over wat er met je gebeurd. Aangezien ik wel wil weten wat ze met me aan het flikken zijn tijdens een operatie wou ik ook een ruggenprik
Oud 25-09-2005, 22:56
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 25-09-2005 @ 16:15 :
Hersenvocht is toch ook weefsel? Bloed is bijvoorbeeld ook een weefsel dus hersenvocht ook lijkt me.
Mss moet ik me ervoor schamen, maar eerlijk gezegd wist ik het niet. Heb het voor de zekerheid nog wel even nagezocht, en de van dale geeft de volgende definitie bij weefsel: [biol.] samenhangend geheel van gelijksoortige cellen waaruit de delen van het organisme zijn samengesteld.
Nou ja je hebt gelijk dus. Beetje dom van mij, maar ja ik heb wel weer wat geleerd .
Sorry Sarah ..
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 16:20
biep
biep is offline
Citaat:
Narcotic schreef op 25-09-2005 @ 18:29 :

ai!
Oud 26-09-2005, 16:21
biep
biep is offline
Citaat:
Spoonie schreef op 25-09-2005 @ 23:05 :
dat lijkt me idd ook minder

ik zou altijd al voor een ruggenprik kiezen, narcose is gewoon kut zeker als je met knallende koppijn wakker wordt. Met een ruggenprik heb je nog een beetje controle over wat er met je gebeurd. Aangezien ik wel wil weten wat ze met me aan het flikken zijn tijdens een operatie wou ik ook een ruggenprik
ik wil dat juist niet weten.

hoor ik ze straks ineens mijn botjeeruit hameren en zagen en daarna de boor waarmee ze die pin erin gaan zetten.
aaaaaah!
Oud 26-09-2005, 16:42
annetjuh
annetjuh is offline
ik weet niet precies hoe het zit met zo'n pin maar volgensd mij kun je wel gewoon fietsen en traplopen.
Oud 26-09-2005, 22:01
Sander Gessel
Sander Gessel is offline
Ik was als de dood voor een ruggenprik.
Geruststelling, ik voelde niks...! Echt waar!
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 08:50
biep
biep is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 26-09-2005 @ 17:42 :
ik weet niet precies hoe het zit met zo'n pin maar volgensd mij kun je wel gewoon fietsen en traplopen.
ja ik hoop het ook.
ik moet vrijdag naar de anesthesist om te praten over die ruggenprik, hopelijk krijg ik ook de kans wat te vragen over die pinnen
Oud 27-09-2005, 08:50
biep
biep is offline
Citaat:
Sander Gessel schreef op 26-09-2005 @ 23:01 :
Ik was als de dood voor een ruggenprik.
Geruststelling, ik voelde niks...! Echt waar!
dankje
Oud 27-09-2005, 13:27
Verwijderd
Citaat:
biep schreef op 26-09-2005 @ 17:20 :
ai!
Dat viel nog mee, toen daarna bleek dat de verdoving ook niet goed werkte begon ze pas echt te schreeuwen
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 15:50
Verwijderd
Ik had trouwens een narcose en een ruggeprik. Ik hoefde idd de geluiden van een hamer ed niet echt te horen. En het leukste was dat ik daarna zelf mijn medicatie mocht bepalen via een pompje. (ook niet tot in oneindigheid natuurlijk, want dat is dodelijk) anyway, ik was niet zo heel misselijk, want ze hadden een lichte narcose gedaan. Dus ik sliep wel, maar niet zo heel diep, want het ging niet om verdoving maar om het 'weg zijn'. Ik vind het een hele fijne combinatie.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 16:01
Famke
Famke is offline
Heb zelf zo'n soort operatie gehad

onder voledige narcose ze hebben bij mij aan mn linkerbeen al mn tenen recht gezet ik heb ontzettend veel pijn gehad en mocht er ook een 2 weken niet op lopen toen ik wakker werd ook idd een morfinepompje waar ik erg blij mee was..
Oud 03-10-2005, 16:32
Poeperd
Poeperd is offline
Mn oma's russenprik is misgegaan, toen ze nog redelijk jong was (ze is nu 56, wat ook jong is voor een oma, maar ik bedoel een jaar of 25 ofzo). Ze hebben een zenuw geraakt, waardoor ze nu (bijna) niet meer kan lopen.

Maaaaarr dat is natuurlijk alweer een tijd geleden Dus ik denk dat je je niet zoveel zorgen hoeft te maken hoor! Zelf verder geen ervaringen mee.
Oud 04-10-2005, 10:06
biep
biep is offline
Citaat:
Lieffamke schreef op 03-10-2005 @ 17:01 :
Heb zelf zo'n soort operatie gehad

onder voledige narcose ze hebben bij mij aan mn linkerbeen al mn tenen recht gezet ik heb ontzettend veel pijn gehad en mocht er ook een 2 weken niet op lopen toen ik wakker werd ook idd een morfinepompje waar ik erg blij mee was..
wow bah!

ik krijg na overleg met de anestesist ook volledige narcose
ik wil er gewoon echt niet bij zijn als ze gaan hameren en boren!

maar bah, dat je daarna zo'n pijn hebt
Oud 04-10-2005, 13:01
marrel
marrel is offline
In principe hoef je geen last te hebben van die pinnen. Mijn vader heeft ze in zijn hiel gehad (en 1 zit er nogsteeds) en hij kan gewoon alles. Het kan misschien een beetje een gevoelige plek zijn als je er echt druk op uit oefent, maar dat is maar als je er op duwt dan als je er op staat.
Oud 11-10-2005, 14:35
merels
merels is offline
hoi biep
Ik heb zelf tweemaal een ruggenprik gehad, het valt mee. Als je wilt kan je waarschijnlijk ook kiezen voor narcose maar dit raad ik je niet aan. Ik word van narcose misselijk en naar, jij misschien niet. Maar narcose is slechter voor je lichaam dan een ruggenprik. Daarbij komt dat bij een ruggenprik er bij bent, wat misschien vervelend is maar je merkt het niet zo erg. IK ben twee keer geopereerd en je ziet niets (ook al vroeg ik of ik mocht meekijken) en van te voren krijg je een middel zodat je wat rustiger bent, nog voor de ruggenprik. Met een beetje geluk heb je een leuke anestesist die je afleid. Verder zal ik lekker mijn ogen dichtdoen en relaxen. Het is gewoon een stuk fijner, je bent niet zo slaperig als je wakker wordt en misselijk zeker niet.
Ik begrijp je angst maar het is ´het bekende kiezen op elkaar´. Bij mijn eerste operatie vond ik het infuus zelfs naarder dan de ruggenprik.
Ik raad je echt een ruggenprik aan

edit: die pinnen weet ik niet in je voet. Maar ik ben ook aan mijn sleutelbeen geopereerd en toen is er wel een pin in mijn bot gezet die er na een aantal maanden uit wordt gehaald. Ik had daar geen last van maar ik zag hem wel lichtelijk zitten al klinkt dit naar maar is het niet. Het eruit halen stelt waarschijnlijk niets voor. Of zijn ze voor altijd?

Succes ermee!

Ohja de krukkken zijn uiteindelijk het vervelendst, ik loop er al vijf weken mee

Laatst gewijzigd op 11-10-2005 om 14:40.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten