Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-10-2005, 15:02
J-roenn
J-roenn is offline
ik heb het volgende probleem, ik heb een 5.1 geluidsset, maar als ik bijvoorbeeld een mp3tje speel via winamp krijg ik slechts uit 2 speakers en de subwoofer geluid, 3 boxjes doen dus niks.
de boxjes werken wel, bij films kijken die 5.1 ondersteuning hebben hoor je gewoon surround dus alle boxjes doen het dan, maar als je stereo selecteert hoor je weer slechts 2 boxjes + subwoofer...
boxen zijn Labtec arena 675 en geluidskaart is de onboard soundcard van asus A8N-E.

moet je dit hardwarematig oplossen of zijn er toevallig betere drivers te vinden voor die kaart of is t mischien een simpele instelling in windows ? ik kan het in me originele drivers niet instellen.

alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-10-2005, 16:31
M@rco
M@rco is offline
Start > Control Panel > Sounds and Audio Devices > Speakers > Advanced Settings

Check of ie daar op 5.1 surround staat ingesteld, dan zou het in principe moeten werken
Oud 07-10-2005, 18:40
J-roenn
J-roenn is offline
dit staat allemaal op 5.1
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 22:54
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
haha dat probleem had ik ook met winamp...alleen dan met een 4.1 set. nooit opgelost helaas :/ tijdens films idd wel
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 02:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
Applicaties gebruiken ook normaal alleen front left en front right. Alleen spellen met surroundondersteuning (EAX) zullen gebruik maken van je 5.1 ondersteuning. Wat je wel kunt doen is bij de instellingen van je geluidskaart (vaak in je systemtray), een soort surround-emulatie gebuiken, zodat hij een stereo signaal omzet naar 5.1.

Maar normaal komt er alleen geluid uit je rear en center speaker als de applicatie dat excpliciet gebruikt. Films met AC3 geluidscodec gebruiken dit bijvoorbeeld.
Oud 08-10-2005, 11:05
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 08-10-2005 @ 03:24 :
Maar normaal komt er alleen geluid uit je rear en center speaker als de applicatie dat excpliciet gebruikt. Films met AC3 geluidscodec gebruiken dit bijvoorbeeld.
Niet waar, met Winamp krijg ik ook gewoon geluid uit mijn rear speakers Center idd niet.
Oud 08-10-2005, 11:58
Verwijderd
Dat is inderdaad niet waar. Winamp (en waarschijnlijk elke andere player) kan gewoon geluid sturen naar de rear speakers als je een 5.1 setup hebt, alleen is het dan in feite gewoon dubbel stereo.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 13:46
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 08-10-2005 @ 12:05 :
Niet waar, met Winamp krijg ik ook gewoon geluid uit mijn rear speakers Center idd niet.
Winamp 5.1 Surround edition? Maar dan nog klopt het, want dan is het winamp die de geluidsdriver opdracht geeft om over alle speakers geluid te spelen. Als jij in een simpel prog - zeg de Wave Player van windows - een geluid afspeelt zal dat alleen uit de front speakers klinken. Geluid uit je andere boxen krijg je alleen als de applicatie die het geluid produceerd dat zo aangeeft, of als de geluidskaart-driver een emulatieoptie aan heeft staan, die ook stereogeluid over alle boxen sprijd.
Oud 08-10-2005, 18:53
D-man
D-man is offline
Waarom wil je stereo geluid uit 4 of meer speakers hebben?

Stereo is gemaakt voor 2 speakers en zal echt niet mooier klinken uit meer speakers.

Wil je goed geluid uit meerdere speakers dan moet je of spellen spelen met surround geluid, DVD's/divx kijken met surroundsound of SaCD's luisteren.
Oud 08-10-2005, 19:29
DZHAW
DZHAW is offline
Citaat:
D-man schreef op 08-10-2005 @ 19:53 :
Waarom wil je stereo geluid uit 4 of meer speakers hebben?

Stereo is gemaakt voor 2 speakers en zal echt niet mooier klinken uit meer speakers.

Wil je goed geluid uit meerdere speakers dan moet je of spellen spelen met surround geluid, DVD's/divx kijken met surroundsound of SaCD's luisteren.
Ik vind het alsnog mooier als het geluid uit alle hoeken komt, ookal is het er niet echt voor gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 06:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ja mee eens. Maar het wordt tijd dat muziek ook meer dan 2 kanalen gaat gebruiken. Je kunt erg mooie effecten bereiken door meerdere kanalen op ene juiste manier te gebruiken.
Oud 09-10-2005, 13:18
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 08-10-2005 @ 14:46 :
Winamp 5.1 Surround edition? Maar dan nog klopt het, want dan is het winamp die de geluidsdriver opdracht geeft om over alle speakers geluid te spelen. Als jij in een simpel prog - zeg de Wave Player van windows - een geluid afspeelt zal dat alleen uit de front speakers klinken. Geluid uit je andere boxen krijg je alleen als de applicatie die het geluid produceerd dat zo aangeeft, of als de geluidskaart-driver een emulatieoptie aan heeft staan, die ook stereogeluid over alle boxen sprijd.
Nee, Winamp 5.094, 5.1 heeft vooralsnog een irritante bug in de equalizer die ervoor zorgt dat Winamp steeds crasht. Overigens is 5.1 helemaal geen "surround sound edition", dat is slechts een grapje van de makers m.b.t. het versienummer. Grappig hoeveel mensen erin trappen, zelfs jij

Overigens, als ik in die wave player een geluidje afspeel klinkt dat óók uit mijn rear speakers - denk toch dat het meer iets met de drivers te maken heeft (Creative SB Live! in mijn geval).
Oud 09-10-2005, 15:07
J-roenn
J-roenn is offline
maar er zijn dus geen apparte progs voor ?

@ D-man , vind t gewoon beetje kut dat ik voor 6 boxen heb betaald en er maar uit 2 geluid komt, had ik net zo goed een 2.1 set kunnen nemen...
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 17:22
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 09-10-2005 @ 14:18 :
Overigens is 5.1 helemaal geen "surround sound edition", dat is slechts een grapje van de makers m.b.t. het versienummer. Grappig hoeveel mensen erin trappen, zelfs jij

Ik had serieus helemaal niet aan de vergelijking met 5.1 channel gedacht.
Maar ik heb dan ook gewoon een koptelefoon, dus nog gewoon stereo voor mij.
Oud 10-10-2005, 11:35
Captain N
Captain N is offline
Winamp - Preferences - Output - DS output en dan bij config Allow Hardware Acceleration aanvinken.
Dan zou die ook geluid over de rear moeten geven, alleen de center doet het dan niet.
Iig dat is bij mij het geval.
Oud 10-10-2005, 18:55
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 09-10-2005 @ 16:07 :
@ D-man , vind t gewoon beetje kut dat ik voor 6 boxen heb betaald en er maar uit 2 geluid komt, had ik net zo goed een 2.1 set kunnen nemen...
Of een 2.0 set!
Reageren

Regels voor berichten