Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Trouwens, er zijn bedrijven die gevulde boekenkasten verkopen of verhuren, voor wanneer de NOS eens langskomt voor een interview. Ik kan nu alleen deze Engelstalige site vinden, maar goed, er zijn ook Nederlandse bedrijven: http://www.strandbooks.com/app/www/p/bbtfoot/.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik verhuis slechte fantasie-boeken zo snel mogelijk door naar mijn slaapkamer, en de slechte boeken staan ook op de onderste planken van mijn kast
![]() ![]() Maar goed, ik lees gemiddeld genomen toch wel een acceptabele mengeling van goede boeken en lectuur, dus ik durf wel met mijn kast voor de dag te komen ![]() Ik koop trouwens wel boeken enkel omdat ze een leuke kaft hebben! Maar bij de Selexyz hebben ze dan ook hele stapels aan goede Engelse boeken met zúlke leuke kaften. Kwijl. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
Ik heb nog wel een flink aantal boeken ongelezen in mn boekenkast staan, maar absoluut niet met de intentie om ze daar ook ongelezen te laten staan, want uiteindelijk wil ik ze wel allemaal gelzen hebben.
De mooiste boeken krijgen wel een beter plek in mijn boekenkasten dan de boeken die ik niet goed genoeg vond of boeken met een te lelijke kaft, want daar ben ik wel weer vrij kiekeurig in. Ik koop ook sneller een versie van een boek met een mooie rug dan eentje met een minder mooie, zelfs als ik er wat meer voor moet betalen ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Serieus hè, hoe vaak ik wel niet ben aangesproken met "Zo, dat is een dik boek!" ...eh, ja. Lekker toch? Anders heb je het zo snel uit.... Wie leest er nou boeken om ze uit te hebben, je leest toch juist om er in te zitten! |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb alleen boeken in mijn boekenkast die ik mooi vind, die indruk op me gemaakt hebben of die ik van iemand heb gekregen. In de laatste catagorie heb ik nog niet alles gelezen. Gewoon omdat ik er nog geen zin en tijd voor heb gehad.
De laatste jaren vind ik het leuk om jeugdboeken te kopen en fantasie/siencefiction. Dit is niet bepaald hoogstaande literatuur. Maar dat maakt me niet uit. Als ik in de trein lees let ik er alleen op dat het boek in mijn tas past en dat het geen romannetje is oid. Verder lees ik vooral boeken van de bieb. Dat is ook de reden dat ik maar twee planken met boeken op mijn kamer heb staan. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Het is ook niet dat ik het slecht vind als mensen hun literaire boeken prominenter neerzetten dan hun misdaadromannetjes, hoor ![]()
|
![]() |
|
![]() |
Ik heb laatst een hele doos met 'slechte' boeken naar mijn zoldertje verhuisd, omdat m'n boekenkast vol zat. En ja, dan laat ik liever de boeken staan die mijn status verhogen, dan de thrillers en de chicklit
![]() |
![]() |
|
Ik koop en krijg met enige regelmaat canonieke boeken. Dat vind ik geweldig staan op mijn plankjes en in mijn 'kast'. Dan neem ik me voor om ze te gaan lezen, maar echt tijd daarvoor heb ik niet. (Voor mijn studie lees ik al vrij veel, dan wil ik in mijn spaarzame vrije tijd ook wel eens naar buiten.) Zodoende heb ik een boel boeken uit mijn collectie maar voor een gedeelte of helemaal niet gelezen.
Het eerste wat ik doe als ik bij anderen thuis ben, is in de boekenkast kijken. Kijken of ze mooie romans hebben staan. Ik vind het dan erg leuk als daar romans in staan die ik erg mooi vond, of belangrijke werken uit de 'wereldliteratuur'. In de trein kijk ik ook altijd wat de mede-passagiers aan het lezen zijn. Ik lees zelf in de trein altijd literatuur, omdat ik de romans die ik voor mijn studie moet lezen, meestal in de trein lees.
|
![]() |
Ik word er altijd heel enthousiast van als iemand in de trein een boek leest wat ik erg geweldig vond. Dan wil ik meteen allemaal dingen gaan zeggen en zo, vragen of ze het ook zo geniaal vinden. Gelukkig kan ik me meestal wel inhouden.
![]() Elk boek dat ik koop, koop ik met de intentie het zo snel mogelijk te lezen. Helaas is dat soms een iets te ambitieuze intentie. Of misschien koop ik teveel boeken. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik lees in de trein soms flutboeken, maar ik probeer dan altijd zo'n gezichtsuitdrukking te hebben dat men toch vermoed dat ik het lees om er een geniale afstudeerscriptie over te schrijven, of iets in die geest.
![]() In het verlengde hiervan: kopen jullie ook boeken die jullie 'mooi' vinden om in de kast te zetten? Ik koop de laatste tijd vooral veel SF en vooral tweedehands en ik vind niets mooier dan een kromgelezen, vergeeld, mufruikend SF-boek uit de jaren zeventig met zo'n vreselijk psychedelische covert art die geen kont met het verhaal te maken heeft. Als ik een serie van drie delen heb, dan heb ik het liefste alledrie de delen van een andere uitgever en in een ander formaat. Maakt je kast zo lekker rommelig en... 'casual'. Als in 'Het maakt me niet uit hoe het eruit ziet, ik ben gewoon een literaire alleseter'. Bestwel Dandy, niet? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Haha, dat kan ik echt niet; als ik een serie heb, dan moeten het ook dezelfde uitgaves zijn, het liefst. Nu ik boeken van Murakami op m'n verlanglijstje heb staan heb ik er ook heel duidelijk bijgezet welke uitgave ik wil, zodat ze allemaal dezelfde stijl hebben
![]() Mijn Harry Potters zijn wel verschillend, maar daar kan ik mee leven. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
@LUH: Hoe ze eruit zien maakt me niet uit voor mijn kast, maar ik hou gewoon van de geur van nieuwe boeken en van mooie kaften. Wat ik zeg, die uitgaven die ze bij Selexyz hebben, geen idee welke uitgever dat is en welke serie daarvan, maar die hebben gewoon heel gave illustraties op de voorkant en daar hou ik van. Dus die koop ik met enige regelmaat wel om de mooie voorkant, ja. Maar het is geen vereiste, eerder gewoon een extra reden voor koop. |
![]() |
|
In m'n kamer in Utrecht staan nog maar zo'n 30 à 40 boeken, maar bijna allemaal is het literatuur. Veel mensen die dat zien zeggen al: "wow". Dan voel ik me wel ontzettend belezen, vooral als ik daarna zeg dat ik thuis nog zes boekenplanken vol heb staan met boeken. Wel staat er een Christaine F tussen, en iemand zei eens: "Oh, die film vond ik maar slecht." En diegene verdenk ik ervan héél weinig boeken te lezen, dus toen vond ik wel dat hij zich niet mocht uiten over mijn boeken. Stiekem wil ik ook alleen maar literatuur prominent aanwezig hebben in mijn boekenkast, maar aan de andere kant kan ik ook gewoon laten zien dat ik ook thrillers en pulp lees. Ik studeer geen literatuurwetenschappen en ik heb meer literatuur dan m'n huisgenootje die wél Nederlands doet, dus ik vind het allang prima. Kinderboeken daarin tegen heb ik thuis, bij het maken van ruimte in m'n boekenkasten, wel verstopt in verhuisdozen. Alleen Thea Beckman e.d. staan er nog in. Daar schaam ik me namelijk wel een beetje voor. Maar later, als ik in verhouding véél meer literatuur heb dan kinderboeken komen ze er wel weer tussen te staan. Oeh, die mooie gele kaften van Pinkeltje.
![]() |
![]() |
|
ik vind dat je boekenkast wel iets over je zegt. het valt me ook op dat heel veel mensen die hier reageren zich inderdaad zorgen maken over of wat er in hun kast staat wel representatief is voor wie ze zijn. op het moment dat je daarnaar je boekenkast gaat inrichten doe je je dus meer of anders belezen voor dan je bent -> statussymbolen. netwerk heeft gelijk, gebaseerd op de meerderheid van de mensen in dit topic.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Het maakt mij trouwens wél uit hoe de boeken eruit zien. Ik háát het om lijster-uitgaven in m'n kast te hebben, maar tweedehands boeken met een originele kaft vind ik dan wel weer prima. Nieuw uitgegeven series (van oudere boeken dus) vind ik dan weer minder, maar die weer ik niet uit mijn kast - dat is ondoenlijk.
|
![]() |
|
Ja, mooie kaften zijn leuk. Ik kan ook helemaal verliefd worden op een klassieke kaft. Ik zou er nooit een boek voor kopen, maar het is mooi meegenomen als er een mooie kaft omheen zit. En die houd ik ook graag netjes. Maar tegelijkertijd zijn pockets veel handiger om mee te nemen, en aangezien ik veel onderweg ben zal ik snel een pocket aanschaffen. En ik heb graag dezelfde uitgaven als het om één schrijver gaat, maar het is ook weer geen ramp als er wat verschillende boeken tussen staan.
Mijn boekenkast is geen statussymbool - er staat wel wat tussen wat ik nog niet gelezen heb, maar dat komt nog wel zodra de zomer begint. En er staat zowel literatuur in als romannetjes zoals Bridget Jones. Ik kan wel begrijpen dat mensen een inleiding op een boek kopen, maar om belezen over te komen...? Niemand komt toch toe aan alles wat hij wil lezen. Er zijn altijd boeken bij waar je maar niet aan toe komt en een beknopte versie lezen is zonde. Kijk dan maar liever de film.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
satanisme morgainemanson | 136 | 29-01-2007 06:47 | |
Katholiek. Verwijderd | 58 | 01-11-2006 14:18 | |
Graham Hancock: veel bewijzen van intelligent leven vóór ons AshlinG | 39 | 05-08-2004 07:40 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Margarita uit beschuldigingen op tv Cameo | 91 | 07-03-2003 10:50 |