Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2005, 18:17
snoopy
snoopy is offline
Ehm... ja, ik wist niet waar t moest, maar heb n vraag.
Mijn tandarts maakt elke 2 jaar foto's van m'n gebit, gewoon ter controle. Nou geloof ik dat de straling van die apparaten niet bepaald gezond is, toch? Ik vind het eigenlijk onnodig, zeker als m'n gebit er verder gewoon goed uitziet. Ligt dat nou aan mij?
Oud 10-10-2005, 18:23
Mara
Mara is offline
Ik vind 't ook onnodig, als er verder geen duidelijke reden voor is. Maar ach, die man moet ook z'n geld verdienen he
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 18:23
Verwijderd
Met die foto's kan hij de dingen van je gebit bekijken die niet af te leiden zijn uit het gewoon naar binnen kijken, bijvoorbeeld of je een gaatje tussen je tanden hebt (nouja, in de tand, aan de zijkant ervan, waar-ie tegen een andere tand aan zit).
Die straling is op termijn schadelijk maar voor 1 seconde in de 2 jaar kan het niet echt kwaad.
Maar als jij het niet wil, kun je in principe ook weigeren dat die foto gemaakt wordt betaal je er ook niet voor
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 19:02
nietzijweer
nietzijweer is offline
Ja, ik vind dat dus een rotmanier,
ontdekt hij 3 gaatjes waar ik geen last van had!
en toen ging hij boren
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 20:06
Verwijderd
Citaat:
nietzijweer schreef op 10-10-2005 @ 20:02 :
Ja, ik vind dat dus een rotmanier,
ontdekt hij 3 gaatjes waar ik geen last van had!
en toen ging hij boren
waar je nog geen last van had, bedoel je
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 21:06
wizkid
wizkid is offline
Je tandarts kan ook wel controle doen zonder foto's te maken, anders is het een slechte tandarts. Als ik jou was zou ik er eens naar vragen, als het volgens hem niet mogelijk is zou ik gewoon een andere zoeken.
Af en toe onder zo'n straling maakt niet veel uit, heel vaak is wel schadelijk.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 21:40
Droomz
Droomz is offline
Citaat:
wizkid schreef op 10-10-2005 @ 22:06 :
Je tandarts kan ook wel controle doen zonder foto's te maken, anders is het een slechte tandarts. Als ik jou was zou ik er eens naar vragen, als het volgens hem niet mogelijk is zou ik gewoon een andere zoeken.
Af en toe onder zo'n straling maakt niet veel uit, heel vaak is wel schadelijk.
Er zitten ook weleens dingen onder je tanden die niet met het blote oog te zien zijn

Mijn tandarts maakt om het jaar foto's omdat mijn gebit niet geweldig is
Oud 10-10-2005, 23:11
Warsocket
Warsocket is offline
als je je zorgen maakt over ene halve seconde straling per 2 jaar

dan zou ik maar snel mezelf in folie wikkelen als je naar buiten gaat

oh en vergeet je factor 50 zonnebrand niet
Oud 10-10-2005, 23:29
Verwijderd
Wat Sarah zegt, uiteraard. (a)
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 00:05
Verwijderd
Wat perseus zegt, uiteraard. (a)
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 04:48
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Droomz schreef op 10-10-2005 @ 22:40 :
Er zitten ook weleens dingen onder je tanden die niet met het blote oog te zien zijn

Mijn tandarts maakt om het jaar foto's omdat mijn gebit niet geweldig is
Mijn tandarts maakt bij de controle noooooit foto's, alleen als hij denkt dat het echt nodig is (dus als hij bijna zeker is dat er iets zit). Ik vind het persoonlijk een beetje te veel van het goede als je bij iedere controle foto's gaat maken, zonder komt het ook wel goed.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 06:08
Verwijderd
Mijn tandarts maakt wel foto's om de 2 jaar. Daar ben ik eigenlijk wel blij mee.
Aangezien ik dan geen kapotte mondhoeken krijg als hij alles wil gaan onderzoeken ;x
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 08:13
nl2suzy
nl2suzy is offline
Mijn tandarts maakt ook om de 2jaar fotos. Ik heb daar afgezien van het geld wat ie daarvoor vraagt geen problemen mee
Oud 11-10-2005, 09:08
coopergirl
coopergirl is offline
De tandarts waar ik heen ga, maakt maar eens in de 5 jaar foto's Van mij mag het best vaker
Oud 11-10-2005, 10:32
Mara
Mara is offline
Mijn tandarts heeft nog nooit foto's gemaakt
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 13:01
Verwijderd
De meeste tandartsen hebben een leeftijd waarboven ze om de zoveel jaar foto's maken, vaak is dat 18, soms 16 of 12 of 40.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 13:20
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 11-10-2005 @ 11:32 :
Mijn tandarts heeft nog nooit foto's gemaakt
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 13:57
Verwijderd
Mijn tandarts heeft één keer foto's gemaakt, hij zei toen dat hij al z'n patienten al op foto's had, behalve mij omdat m'n tanden zo goed stonden en het hem onwaarschijnlijk leek dat er iets tussen of onder zou zitten. Maar hij maakte de foto's toch voor de zekerheid. Hij vertelde dat hij bij mijn moeder elk jaar nieuwe foto's maakt, omdat haar tanden minder goed staan.

Als je niet wil dat er foto's gemaakt worden, kun je het gewoon weigeren. Jij betaalt voor die foto's, als je ze niet wil, wil je ze niet en mag hij ze echt niet maken. Ik zou aan de tandarts vragen waarom hij ze elk jaar maakt, of er iets met je gebit is waarom hij dat nodig vindt. Wanneer hij het gewoon uit voorzorg doet, zou 'k het weigeren en misschien eens in de twee jaar laten doen ofzo...
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 14:03
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik ken iemand die met rontgen werkt en die zegt dat het gewoon echt niet goed voor je is en ook niet nodig. En wat Andijvie zegt, je kan altijd vragen waarom hij foto's wilt maken en zeggen als je het niet wilt. Misschien heeft hij er wel een goede reden voor.

Natuurlijk ga je niet meteen dood aan een beetje straling, maar het is gewoon beter als je het niet doet. Omdat ze meestal meteen je hele lichaam doorstralen, niet alleen je tanden (toch?)

Mijn tandarts maakt nooit foto's Maar ik heb ook nog nooit een gaatje gehad, misschien ligt het daaraan.
Oud 11-10-2005, 14:37
Koen
Koen is offline
Tuurlijk is röntgen straling schadelijk voor de gezondheid. Achter een bus aan fietsen is ook schadelijk, mobiel bellen ook. Get my point? Van elke 2 jaar 1 foto laten maken ga je hooguit 1 uurtje eerder dood. Dus om nou een hoop stennis te schoppen over zo'n minimaal gezondsheidsrisico lijkt me nogal overbodig.

Feit is dat je tandarts met zulke foto's een betere controle van je gebit uit kan voeren.

Citaat:
Je tandarts kan ook wel controle doen zonder foto's te maken, anders is het een slechte tandarts.
Dit is echt je reinste onzin. Natuurlijk kán je tandarts dat wel, maar met foto's ziet ie gewoon meer. Ik zou niet zo'n punt maken van die paar foto's in een mensenleven, waarschijnlijk weegt de hoeveelheid straling waar je aan blootstaat bij een foto echt niet op tegen het risico dat je loopt als je zulke foto's niet laat maken.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 15:54
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 11-10-2005 @ 14:57 :
Mijn tandarts heeft één keer foto's gemaakt, hij zei toen dat hij al z'n patienten al op foto's had, behalve mij omdat m'n tanden zo goed stonden en het hem onwaarschijnlijk leek dat er iets tussen of onder zou zitten. Maar hij maakte de foto's toch voor de zekerheid. Hij vertelde dat hij bij mijn moeder elk jaar nieuwe foto's maakt, omdat haar tanden minder goed staan.

Als je niet wil dat er foto's gemaakt worden, kun je het gewoon weigeren. Jij betaalt voor die foto's, als je ze niet wil, wil je ze niet en mag hij ze echt niet maken. Ik zou aan de tandarts vragen waarom hij ze elk jaar maakt, of er iets met je gebit is waarom hij dat nodig vindt. Wanneer hij het gewoon uit voorzorg doet, zou 'k het weigeren en misschien eens in de twee jaar laten doen ofzo...
Aah, ik zie nu dat hij ze elke twee jaar maakt, niet elk jaar. Maar goed, dan vraag je of hij ze elke drie jaar wil maken, of elke vier jaar
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 17:31
tikmaarwat
tikmaarwat is offline
dat is gewoon een beetje extra geld verdienen voor die lui reken der op... bij ons worden altijd fotos gemaakt dus 2 keer in 1 jaar... sinds wij,... wet ezo niet hoe dat heet extra goe dverzekert zijn voor tandarts... daarvoor nooit... en of hij er nu gaatjes mee vind nee nooit...
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 17:37
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Toen er bij mij een foto werd gemaakt, moesten mijn ouders wel de kamer uit, voor de straling. Zelf ging hij ook even in een andere ruimte staan. Hij vergeleek met een vliegtuigvlucht naar new york, maar hoeveel keer de straling daaraan gelijk was ben alweer vergeten . Hij ontdekte bij mij ook twee gaatjes, die hij aanvankelijk niet had gezien. Eentje zat er ook tussen mijn tanden, krijg je een wicht tussen je tanden bij het boren/vullen .

Je hoeft het natuurlijk niet te doen, je betaald ervoor dus je kan het ook weigeren.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten