Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-10-2005, 13:17
an88
an88 is offline
Hoi
Ik heb goede argumenten Voor en tegen deze stellingen nodig:
1) Scheiden moet gemakkelijker gemaakt worden!
2) Nederlanders zouden meer van hun eigen geschiedenis/cultuur moeten weten.

Als iemand weet waar ik informatie artikels kan vinden hier over die uit betrouwbare bronnen komen wil ik dat graag weten. Ik heb dit nodig voor mijn Mondeling examen nederlands.

Alsvast bedankt
groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-10-2005, 09:51
Al Murphy
Al Murphy is offline
1) Scheiden moet gemakkelijker gemaakt worden.
Pro: Vertrouwen is een van de belangrijkste banden tussen man en vrouw, een van de belangrijkste voorwaarden voor onvoorwaardelijke liefde. Overspel komt tegenwoordig meer en meer voor, en brengt het huwelijk uit balans. Een scheiding is de enige manier om het wantrouwen eventueel te laten rusten.
-> Het hangt van de contra af of die het voldoende vindt dat jij zegt dat er meer en meer scheidingen zijn. Op zich hoef je dat hier niet te onderbouwen.

Pro: Wereldweid heeft de gemiddelde mens 10,5 sekspartners (bron: durex.com). Eeuwige trouw aan één partner is dus globaal gezien niet realistisch. Ook andere studies wijzen er absoluut niet op dat het huwelijk een realistisch instituut (eeuwige trouw) is: Kijk je zuiver biologisch dan is de mens een zoogdier en kun je o.a. indelen naar de grootte van het mannelijk en het vrouwelijk exemplaar. Vuistregel is dat hoeveel groter het mannelijk exemplaar is ten opzichte van het vrouwelijk exemplaar, hoe meer polygaam gedrag voorkomt. De mens is dan licht polygaam en dat geldt dus ook voor de vrouw.

Contra: We zullen eens even de Bijbel erbij halen. De bedoeling van het huwelijk is een levenslange verbintenis tussen twee mensen. Hierin is geen sprake van scheiden.
4 "Leest u de boeken van Mozes dan niet?" antwoordde Hij. "Daar staat toch in dat God de mens heeft gemaakt als man en vrouw. 5 Een man zal zijn vader en moeder verlaten om te trouwen. Hij en zijn vrouw zijn dan aan elkaar verbonden.
6 Zij zijn één. Niet langer twee, maar één. En geen mens mag scheiden wat God heeft samengebracht." (Mattheus 19:4 - 6 Het Boek)

Contra: Mijn argumenten wankelen op het feit dat ik wel aantoon dat eeuwige trouw in een huwelijk niet altijd realistisch is, maar ik vertel nergens waarom scheiding een betere oplossing is dan bijvoorbeeld in gedeelde onmin samenleven.

Contra: Hoe makkelijker het gemaakt wordt om te scheiden, hoe meer mensen daar ook van gebruik zullen (willen) maken, op het moment dat hun huwelijk in een dipje zit. Hierdoor zou je nog meer eenoudergezinnen krijgen.

2) Oh, nog een stelling? Ik zou dringend terug middelbaar onderwijs moeten gaan volgen, want dit is best wel leuk :-)

Nederlanders zouden meer van hun eigen geschiedenis/cultuur moeten weten.

Dit is een geweldig leuke stelling. Als pro heb je het voordeel dat je een stelling mag gaan beperken. Moet iedereen meer weten over alle Nederlandse geschiedenis? Natuurlijk niet...
Beperk je tot een bepaald aspect van de Nederlandse geschiedenis. Bijvoorbeeld het Nederlandse kolonialisme. En dan kan je zelf wel uitvinden welke aspecten tot de dag van vandaag een belangrijke rol spelen.

Als contra zijn de mogelijkheden ook eindeloos. Je hoeft niet per definitie het tegengestelde van de stelling te gaan verdedigen.
- Nederlanders weten al erg veel van hun geschiedenis en trekken daar al erg veel conclusies uit.
- We moeten niet alleen naar onszelf kijken, maar ook van de fouten (in de geschiedenis) van andere volkeren leren.
...
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 20:33
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
an88 schreef op 17-10-2005 @ 14:17 :
Hoi
Ik heb goede argumenten Voor en tegen deze stellingen nodig:
1) Scheiden moet gemakkelijker gemaakt worden!
2) Nederlanders zouden meer van hun eigen geschiedenis/cultuur moeten weten.

Als iemand weet waar ik informatie artikels kan vinden hier over die uit betrouwbare bronnen komen wil ik dat graag weten. Ik heb dit nodig voor mijn Mondeling examen nederlands.

Alsvast bedankt
groetjes
1) Trouwen moet moeilijker gemaakt worden.
2) Heb ik mijn twijfels bij, ik ben nogal huiverig voor (staats)nationalisme, als je dat ermee wilt stimuleren...en dan nog..als je meer over Nederland wilt weten moet je je daar maar zelf in verdiepen.
Reageren

Regels voor berichten