Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2005, 11:05
Rj11
Rj11 is offline
Ik weet niet of ik hier goed zit, maar er is geen stripforum oid, dus ik dacht ik zet het wel bij letteren.
Wie heeft hier de nieuwe Asterix gelezen (asterix en het geheime wapen), en wat vond men er van?
Want hij is zo raar..en anders Er komen ruimewezens in voor
Moet zeggen dat ik zwaar teleurgesteld wastoen ik m las.
Ben benieuwd naar jullie mening
Oud 15-10-2005, 14:00
Verwijderd
Ik denk dat dit forum het beste past. Een goede tweede zou Artistiek zijn, maar ik voel er weinig voor om hem te verplaatsen. Ik ken zat literatuurwetenschappen-studenten die strips gebruiken in hun papers.

Ik heb deze nieuwe Asterix niet gelezen, maar wel een vorige, andere 'nieuwe'. Daarom veranderd Obelix in steen en moesten Asterix en alle anderen opeens afzakken naar Atlantis voor een geneesmiddel. Ik gok dat buitenaardse wezens gewoon een volgende stap waren in de verneuking van de serie.

Je ziet het bij wel meer series dat de pret eruit is als de bedenkers ervan dood zijn. Lucky Luck is ook waardeloos sinds Morris niet meer onder ons is, maar die lui maken het nog niet zo bont.

Ik kan me voorstellen dat het erg moeilijk is om precies de stijl van een schrijver en tekenaar over te nemen, maar wanneer je met Atlantis en buitenaardse wezens gaat gooien, dan moet je zelf toch ook doorhebben dat dit niets iets toevoegt aan de serie, maar alleen maar afbreuk eraan doet.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 15-10-2005, 14:04
Verwijderd
Ik zag inderdaad een stukje bij 4 in het land ofzo, en die ruimtewezens slaan werkelijk nergens op
Met citaat reageren
Oud 15-10-2005, 16:01
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 15-10-2005 @ 15:00 :
Daarom veranderT Obelix in steen en moesten Asterix en alle anderen opeens afzakken naar Atlantis voor een geneesmiddel.
Argh.

En, om ontopic te zijn: Nee, ik heb hem niet gelezen, ik mag Asterix en Obelix niet zo.
Oud 15-10-2005, 16:45
Verwijderd
Oeh, foei, grote forumbaas, je daalt in mijn achting
Met citaat reageren
Oud 15-10-2005, 17:20
Porcelain
Porcelain is offline
Weet je wat het is? Het is net als de Lion King:
Oh! Deel 1 liep goed! Laten we een deel 2 maken, want dan gaat iedereen daar ook heen. En waarom dan ook niet een deel 3. Het gaat allemaal om het geld.

Hier op letteren gebeurt het ook wel eens dat mensen zo lang doorgaan met vervolgen schrijven dat het steeds slechter wordt (die 'Anouk en dinges' is een goed voorbeeld).

Die Asterixmensen weten gewoon geen avontuur meer, dus halen ze er maar ruimtewezens bij (echt het meest slechte idee dat ze hadden kunnen verzinnen, want dat is zó niet-Asterix). Je moet stoppen op het hoogtepunt!
Met citaat reageren
Oud 15-10-2005, 17:28
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
asterix, ruimtewezens? hapt naar adem.

ik ben het zwaar eens met LUH en porcelain. asterix en obelix, onze dappere mythologische strijders. neen. dat mág ook helemaal geen succes worden.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2005, 21:02
Verwijderd
Citaat:
Roosje schreef op 15-10-2005 @ 17:01 :
Argh.
Ik lees teksten na voor mijn werk. Als ik vrij ben, moet ik een echte fout maken, anders ben ik niet echt vrij. Kuch.

LUH-3417 - Geloofwaardig?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2005, 21:18
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 15-10-2005 @ 22:02 :
Ik lees teksten na voor mijn werk. Als ik vrij ben, moet ik een echte fout maken, anders ben ik niet echt vrij. Kuch.

˛

Laten we maar gewoon aannemen dat je een mens bent

Dat je Lucky Luck neerzet in plaats van Lucky Luke, is wat mij betreft erger
Met citaat reageren
Oud 15-10-2005, 21:20
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 15-10-2005 @ 18:28 :
asterix, ruimtewezens? hapt naar adem.

ik ben het zwaar eens met LUH en porcelain. asterix en obelix, onze dappere mythologische strijders. neen. dat mág ook helemaal geen succes worden.
Ja.

Ruimtewezens...
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 11:19
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 15-10-2005 @ 22:02 :

Nope.
Oud 16-10-2005, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Grimm schreef op 15-10-2005 @ 22:18 :
Dat je Lucky Luck neerzet in plaats van Lucky Luke, is wat mij betreft erger
Ik heb dat al vaker gehad toen ik op Google bezig was met iets vinden van die strip. En ik me maar afvragen waarom ik niets vond.

De beste manier om een auteur van een strip dood te laten gaan is zoals het bij Suske en Wiske ging. Voordat Vandersteen dood was had hij al een kantoor vol met figuren die verhalen maakten onder zijn toezicht. Op die manier kon hij een richting aangeven die ze min of meer aanhielden toen Vandersteen zelf dood was.

Hoewel er wel een duidelijk verschil is tussen oude en nieuwe Suske en Wiske's. In de oude waren de grappen van Lambik leuker en was er onder een laagje politiek correct gezwets enorm veel impliciet rascisme, discriminatie en seksime te lezen. Hoewel dat meer iets van de tijd dan van Willy is, hoewel het wel leuk is dat het bekend staat als politiek correct. Dat maakte ze interessant. Tegenwoordig zijn ze flets, naar mijn idee.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 19:35
Porcelain
Porcelain is offline
Ze zijn zo belerend, die Suskes en Wiskes van tegenwoordig.

Ik schrok trouwens enorm toen ik hoorde dat Meneer Willy zo'n rechtse was.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 21:27
Verwijderd
Vooral omdat hij als zo politiek-correct te boek staat. Allemaal verhalen waarin onze helden de arme negertjes helpen en het beste met de mensen voor hebben, maar ondertussen!

In 'Het Minimierennest', weer zo'n verhaal dat vol staat van broederliefde, is er een boot vol met mensen uit allerlei landen en stuk voor stuk zijn het stereotypen. Natuurlijk neemt Barabas, onze blanke, Westerse, mannelijke held de leiding zonder dat iemand erover nadenkt.

Als de dan eenmaal aanspoelen op een eiland en verkiezingen houden, wint Sidonia die pardoes, maar dit is meer om Lambik voor lul te zetten en om vervolgens grappen te maken over het feit dat Sidonia een vrouw is. Echt heel bizar.

Maar misschien ben ik daar te gevoelig voor.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 19:30
Uice
Uice is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 15-10-2005 @ 15:00 :
Ik heb deze nieuwe Asterix niet gelezen, maar wel een vorige, andere 'nieuwe'. Daarom veranderd Obelix in steen en moesten Asterix en alle anderen opeens afzakken naar Atlantis voor een geneesmiddel. Ik gok dat buitenaardse wezens gewoon een volgende stap waren in de verneuking van de serie.

Je ziet het bij wel meer series dat de pret eruit is als de bedenkers ervan dood zijn.
Uderzo leeft nog.

Ik vond trouwens De beproeving van Obelix (die met Atlantis) best okee, en het eerste album zonder Goscinny, De roos en het zwaard, was erg goed te doen. Horizontale strepen maken dik
Oud 23-10-2005, 21:58
Verwijderd
Uderzo was de schrijver, toch? Ik wist niet zeker welke er nu wel of niet dood waren, dus nam ik het zekere voor het onzekere... Ik had het kunnen weten, want de tekenstijl was niet veranderd, iets wat je bij Lucke Luke wel goed zien. In plaats van een onderlijf is ieder mannetje nu een bal met twee dunne beetjes er aan vast.

De Roos En Het Zwaard was inderdaad nog wel ok, hoewel het op een bepaalde manier wel een on-Asterix thema was.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 13:58
Uice
Uice is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 23-10-2005 @ 22:58 :
Uderzo was de schrijver, toch?
Nee, de tekenaar. Vandaar dat de verhalen ook zwakker werden na de dood van Goscinny (de schrijver dus).
Oud 24-10-2005, 16:41
Verwijderd
Uhm, ja. Dat bedoelde ik. Ik maak er wel een zooitje van, zeg. Ik heb zijn dood kennelijk nog niet goed verwerkt.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 11:29
Eye of Sauron
Eye of Sauron is offline
Ik heb de nieuwe Asterix gelezen, en ik moet idd zeggen dat hij erg tegenvalt. Dat met die aliens, klinkt gewoon niet echt als Asterix.

Ik ben het er niet mee eens dat alle Asterixen die na Goscinny's dood gemaakt zijn slecht zijn.
de broedertwist is erg goed, en de roos en het zwaard ook.
Die van Obelix die in steen veranderd heb ik nooit gelezen, dus daar kan ik niet over oordelen.

Bij Lucky Luke zie ik niet veel verschil voor of na de dood v/d schrijver. Blijft een erg goede serie.

Suske en Wiske lees ik niet meer. Die serie is echt slecht geworden..... hoeveel albums zijn er ondertussen wel niet geweest die gaan over buitenaardse wezens die ons komen vertellen dat we het verkeerd doen en dat we geen oorlog meer moeten voeren etc.
De humor is er uit en ze zijn allemaal zó moralistisch geworden...
Oud 25-10-2005, 13:19
Verwijderd
De nieuwe tekenfilmserie van Lucky Luke is trouwens goed. Bijna beter dan de oude, hoewel die ook wel charmant was... Een voice-over die zegt "De Daltons zwierven al dagen door de woestijn", waarna Jack Dalton zei "We zwerven al dagen door de woenstijn, Joe". Dat was grappig.

Maar de nieuwe is goed. Heel trouw qua het inkleuren (boze mensen zijn compleet rood, kleding ook, en bange mensen zijn helemaal geel. En bovendien is het nog wel grappig ook.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 13:46
Raakvlak
Raakvlak is offline
maar de terugkerende humor is wel weer briljant.

de piraten die tot zinken zijn gebracht.

de bende die al vechtend tot stilstand komt.

geweldig.
idefix die stiekem toverdrank krijgt.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 16:12
Uice
Uice is offline
Citaat:
Eye of Sauron schreef op 25-10-2005 @ 12:29 :
Ik heb de nieuwe Asterix gelezen, en ik moet idd zeggen dat hij erg tegenvalt. Dat met die aliens, klinkt gewoon niet echt als Asterix.

Ik ben het er niet mee eens dat alle Asterixen die na Goscinny's dood gemaakt zijn slecht zijn.
de broedertwist is erg goed, en de roos en het zwaard ook.
Die van Obelix die in steen veranderd heb ik nooit gelezen, dus daar kan ik niet over oordelen.
De dialogen zijn er in ieder geval minder van geworden. In oude Asterixen stonden nog wel eens dialogen die ik me na jaren nog herinnerde, zoals dat gedoe over champions aan het begin van Asterix en de Olympische Spelen, zoiets kom je tegenwoordig nooit meer tegen.
Oud 25-10-2005, 16:14
Uice
Uice is offline
Citaat:
Raakvlak schreef op 25-10-2005 @ 14:46 :
maar de terugkerende humor is wel weer briljant.

de piraten die tot zinken zijn gebracht.

de bende die al vechtend tot stilstand komt.
Ik heb hem eens doorgebladerd en ik vond dat er verdacht weinig romeinen in zaten. Allemaal gevechten met robots enzo
Oud 25-10-2005, 19:54
Wammus
Wammus is offline
Asterix en Obelix waren de bom. Ik heb al die strips ervan gelezen echt geweldig . Ik had m al zien staan en wou m van de week kopen maar nu ik hier lees over ruimtewezens heb ik zoiets van: nee laat maar zitten... Heel jammer.
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten